ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#زهرا_محمدی، مدرس زبان کُردی به ۱۰ سال زندان محکوم شد

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، زهرا (زارا) محمدی، فعال مدنی، مدرس زبان و ادبیات کُردی و از اعضای انجمن مردم‌نهاد فرهنگی-اجتماعی نوژین، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام زهرا محمدی برای صدور این حکم «تشکیل دسته و جمعیت به هدف بر هم زدن امنیت ملی» عنوان شده است. این حکم سه‌شنبه ۲۴ تیر به وکیل زهرا محمدی ابلاغ شد. او ۱۱ آ‌ذر ۹۸ با وثیقه سنگین ۷۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شده بود. محمدی در تاریخ دوم خرداد ۱۳۹۸ به همراه دو تن دیگر از اعضای انجمن نوژین به نام‌های ادریس و ریبوار منبری، توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شده بود. او متهم به همکاری با گروه‌های کُرد مخالف حکومت و اقدام علیه امنیت ملی شد. به گزارش عفو بین‌الملل بازجویان تلاش کرده بودند از زهرا محمدی اعتراف بگیرند اما موفق نشدند. فعالیت‌‌های انجمن نوژین با مجوز رسمی از وزارت کشور بر آموزش زبان کُردی تمرکز دارد و کلاس‌های مختلفی را در سطوح مختلف، برای کودکان، بزرگسال و بازاریان به منظور آموزش زبان کُردی برگزار می‌‌کند.

#کمیسیون_مستقل_حقوق_بشر #افغانستان: در شش ماه گذشته یک هزار و ۲۱۳ غیرنظامی در کشور کشته شده‌اند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان سه‌شنبه ۱۴ژوئیه /۲۴ تیر با انتشار گزارشی اعلام کرد که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ ، در۸۸۰ رویداد مختلف امنیتی، در مجموع دو هزار و ‌۹۵۷ تن از غیرنظامیان قربانی شده‌اند‌ که از این میان‌ هزار و ‌۲۱۳ نفر جان‌ خود را از دست داده‌اند و هزار و ‌۷۴۴ نفر دیگر هم‌ زخمی شده‌اند. بر همبن اساس تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته میلادی در زمان مشابه،‌ ۱۱ درصد کاهش یافته است. طبق یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، از مجموع تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی‌ ۴۸,۵ درصد آن توسط گروه طالبان، ۲۶,۷ درصد توسط عاملان ناشناخته، ۱۵,۵ درصد توسط نیروهای حکومتی، ۶,۳ درصد توسط گروه داعش و ۲,۳ درصد توسط نیروهای بین‌المللی صورت گرفته است. بر اساس این گزارش تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات طالبان، در مقایسه با شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی‌ ۲۴ درصد کاهش یافته است.