ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بسته اقلیمی کمیسیون اروپا: هیچ خودروی احتراقی جدیدی از سال ۲۰۳۵ تولید نخواهد شد

کمیسیون اروپا در بروکسل پیشنهادهای خود در مورد چگونگی کاهش شدید گازهای گلخانه‌ای در اتحادیه اروپا را در قالب یک بسته اقلیمی ارائه داد. براساس این بسته اقلیمی، به‌منظور مبارزه با تغییرات آب و هوایی، از سال ۲۰۳۵ میلادی دیگر هیچ خودروی بنزینی و دیزلی تولید نخواهد شد. به‌عنوان گام میانی در این راه، خودروسازان باید تا سال ۲۰۳۰ انتشار ۹۵ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومترِ خودروها در حال حاضر را به میزان ۵۵ درصد کاهش دهند. خطوط هوایی و کشتی‌رانی نیز با مقررات سخت‌گیرانه‌تری روبه‌رو خواهند شد. کمیسیون اروپا می‌خواهد به تدریج مالیات بر سوخت جت را برای پروازهای داخل اروپا وضع کند. برای نخستین بار کشتی‌رانی نیز ملزم خواهد بود به استاندارد آلایندگی اروپا عمل کند. افزون بر این، از واردات کالاهایی که برای تولید آن‌ها انرژی زیاد مصرف می‌شود، مانند فولاد، سیمان و آلومینیوم مالیات بیشتر گرفته می‌شود. اورزولا فُن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت تغییرات اقلیمی کشورهای اروپایی را مجبور می‌کند تا اقتصاد خود را به‌طور اساسی بازسازی کنند. او افزود هدف دستیابی به یک قاره بدون آلایندگی تنها با یک اقتصاد پایدار قابل دستیابی است. با این بسته اقلیمی، کمیسیون اروپا می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار دی‌اکسید کربن در اروپا را ۵۵ درصد کاهش دهد و تا سال ۲۰۵۰ اروپا به نخستین قاره کاملاً بدون آلایندگی در جهان تبدیل شود.

دامداران در چند شهر تجمع اعتراضی برپا کردند، کشاورزان جنادله و خزرج نیروهای انتظامی را فراری دادند

در تداوم اعتراض کشاورزان و دامداران به وضعیت اقتصادی نابسامان، روز چهارشنبه ۲۳ تیر دامداران در چند شهر تجمع کردند. کشاورزان روستاهای جنادله و خزرج در حمیدیه نیز با حمله به ماموران انتظامی آن‌ها را فراری دادند. کلیپ‌هایی از تجمع دامداران در شهر کرد، نیشابور، بیرجند، تربت‌حیدریه و شهر کرد در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. دامداران می‌گویند کمبود و گرانی نهاده‌های دامی، و قطع آب و برق آن‌ها را به ورشکستگی کشانده است. در هفته‌های اخیر آن‌ها تجمعاتی برگزار کرده بودند. تجمع امروز دامداران که همزمان در چند شهر برگزار شد با فراخوان قبلی در فضای مجازی سازماندهی شده بود. دامداران نیشابور که مقابل جهاد سازندگی شهر تجمع کرده بودند، از جمله شعار می‌دادند: «دامدار ورشکسته دیگر توان ندارد». گفته می‌شود دامداران برای لغو تجمعات دامداران را تحت فشار قرار داده بودند. کمبود آب زراعی و عدم تخصیص حق‌آبه به کشاورزان، عمده‌ترین مشکلاتی است که امسال نیز اعتراض کشاورزان بویژه در استان‌های خوزستان و اصفهان، لرستان و حتی گیلان را در پی داشته است. چهارشنبه همچنین کشاورزان روستاهای جنادله و خزرج در حمیدیه واقع در استان خوزستان به ماموران انتظامی که گفته می‌شود به منظور بستن آب زمین‌های مزروعی کشاورزان به این روستا رفته بودند، با چوب حمله کردند و آن‌ها را فراری دادند. کشاورزان شعار می‌دادند زمین‌های زراعی و محل اقامت خود را تر نخواهند کرد.

کرونا در ایران: ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در یک شبانه‌روز

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شدند که دو هزار و ۴۵۷ نفر از آنها به سبب ابتلا به موارد حاد بیماری در بیمارستان‌ها بستری شدند. در حال حاضر سه هزار و ۹۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۳۹۱ نفر رسید. بر اساس اطلاعاتی که وزارت بهداشت در اپلیکیشن «ماسک» از وضع همه‌گیری ویروس کرونا در شهرهای ایران ارائه داده، ۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۱۳ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، خیز پنجم کرونا با سویه دلتا در حال اوج‌گیری در تمام مناطق کشور است.

گسترش کرونای نسخه دلتای ویروس کرونا در ایران: ۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز

بر اساس اطلاعاتی که وزارت بهداشت در اپلیکیشن «ماسک» از وضع همه‌گیری ویروس کرونا در شهرهای ایران ارائه داده، ۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۱۳ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، خیز پنجم کرونا با سویه دلتا در حال اوج‌گیری در تمام مناطق کشور است. بر این اساس شهرستان‌های زیر نیز از ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند: میانه (استان آذربایجان شرقی)، شهرضا، لنجان، نائین (استان اصفهان)، فردیس، نظرآباد (استان البرز)، قدس، ملارد، پیشوا (استان تهران)، بیرجند، طبس (استان خراسان جنوبی)، درگز، سبزوار، سرخس، کاشمر، گناباد (استان خراسان رضوی)، شوش (استان خوزستان)، سمنان (استان سمنان)، ایرانشهر (استان سیستان و بلوچستان)، خنج (استان فارس)، البرز، بوئین زهرا، تاکستان، قزوین (استان قزوین)، قم (استان قم)، بروجرد (استان لرستان)، بابلسر، تنکابن (استان مازندران)، ساوه (استان مرکزی)، ملایر، نهاوند، کبودرآهنگ (استان همدان)، زرند (استان کرمان)، کنگاور (استان کرمانشاه)، کهگیلویه (استان کهگیلویه و بویر احمد)، بندرگز، ترکمن، رامیان، مراوه تپه، کلاله (استان گلستان)، ابرکوه (استان یزد).

فرمانده کل ارتش ایران در مرز دوغارون با افغانستان: اتفاقات افغانستان هیچ‌گونه تهدیدی برای ایران ندارد‌

سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۲۳ تیر از یگان‌های نظامی در مرز دوغارون، منطقه مرزی خراسان رضوی یا افغانستان بازدید کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم فرمانده کل ارتش گفت: «برخی از مسائلی که در اطراف کشورمان اتفاق می‌افتند موضوعات چندان مهمی نیستند که حل آن‌ها از عهده نیرو‌های مسلح خارج باشد.» موسوی تصریح کرد: «در هر کجا که ارتش و نیرو‌های مسلح هستند، مرز‌های زمینی، دریایی و هوایی با استفاده از سامانه‌های به روز کنترل می‌شوند.» کنترل گمرک و منطقه صفر مرزی اسلام‌قلعه واقع در استان هرات افغانستان در نقطه مقابل تاسیسات گمرکی دوغارون شهرستان تایباد خراسان رضوی، از ۱۷ تیر ماه جاری تاکنون در پی خروج عوامل اداری و نظامی دولت افغانستان از این محدوده، در اختیار گروه طالبان قرار گرفته است. سالانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود. گمرک دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است. خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی افغانستان دارد. شهرستان‌های تربت‌جام، تایباد و خواف این استان در جوار مرز مشترک با افغانستان قرار دارند. جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد.

سخنگوی ستاد کرونا دلیل تأخیر در تحویل واکسن «برکت» را اشکال در خط تولید دانست

در روزهای اخیر مسئولان بهداشت جمهوری اسلامی وعده‌های گوناگونی در مورد واکسیناسیون کرونا داده‌اند که بیشتر آن‌ها عملی نشده است. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این‌که چرا واکسن برکت به میزان کمی تحویل وزارت بهداشت شده است، گفت: «قرار بود "برکت" به ما واکسن تحویل بدهد اما در خط تولید دچار مشکل شدند، از طرفی اکنون یک میلیون دوز واکسن تولیدشده دارند اما از نظر فنی ۱۶ روز باید از زمان ورود واکسن به ویال‌ها بگذرد و پس از آن در صورتی که واکسن‌ها رسوب نکند، بتوانند میزان تولیدی را تحویل وزارت بهداشت بدهند.» رئیسی وعده داد که از هفته اول مردادماه هفته‌ای یک میلیون دوز واکسن «برکت» به وزارت بهداشت تحویل داده شود. علیرضا رئیسی همچنین گفت: «تا دیروز ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن توزیع کرده‌ایم و ۴۷۰ هزار دوز واکسن برکت هم بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع خواهد شد و هفته آینده حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن به دستمان می‌رسد و پنج‌شنبه هم یک محموله واکسن وارد خواهد شد و در مجموع در این هفته و هفته آینده ۷ میلیون دوز واکسن واردات خواهیم داشت.» در ایران سرنوشت سه واکسن داخلی دیگر (واکسن‌های نورا، فخرا و کووپارس) نیز نامشخص است و درباره تولید انبوه سه واکسن ساخت مشترک ایران و کشورهای کوبا، روسیه و استرالیا هم تردید وجود دارد. ایران از جمله کشورهایی است که در آن واکسیناسیون کرونا به کُندی پیش می‌رود. براساس آخرین آمار وزارت بهداشت در روز چهارشنبه ۲۳ تیر، تا کنون پنج میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۸۰ نفر دوز نخست واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۹۱ هزار و ۹۳۶ نفر دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به هفت میلیون و ۵۲۳ هزار و ۷۱۶ دوز رسید.

امارات متحده عربی سفارت خود در تل آویو را افتتاح کرد

پس از برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل، امارات متحده عربی سفارت خود را در تل آویو افتتاح کرد. افزون بر محمد الخاجه، سفیر امارات متحده عربی در تل‌آویو، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ جمهوری و گابی اشکنازی، وزیر خارجه پیشین اسرائیل نیز در مراسم گشایش سفارت امارات حضور داشتند. هرتزوگ از گامی مهم برای کل خاورمیانه صحبت کرد. محمد الخاجه، بر همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های دانشگاهی، پزشکی و تحقیقاتی سخن گفت. در پایان ماه ژوئن سال جاری میلادی، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل سفارت این کشور در ابوظبی و سرکنسولگری آن در دبی را افتتاح کرده بود. امارات متحده عربی و اسرائیل در ماه اوت سال گذشته از عادی‌سازی مناسبات خود در چارچوب پیمان‌ ابراهیم خبر دادند. بحرین، سودان و مراکش سه کشور دیگری بودند که مناسبات خود با اسرائیل را عادی کردند. تا آن زمان، از میان کشورهای عربی، فقط مصر و اردن با اسرائیل روابط دیپلماتیک داشتند.

سفارت ایران در ایروان مقررات جدید ورود به ارمنستان برای شهروندان ایرانی را اعلام کرد

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان، به اطلاع شهروندان ایرانی رساند که طبق تصمیم وزارت بهداشت جمهوری ارمنستان، واکسیناسیون کرونا طبق محدودیت‌های اعلام شده وزارت بهداشت ارمنستان، فقط در مراکز سیار با واکسن آسترازنکا و از پنجشنبه ۲۴ تیر فقط به شرط ۱۰ روز اقامت انجام می‌شود. در این اطلاعیه آمده است که با توجه به محدودیت مراکز سیار و تعداد کم واکسن در هر مرکز، فرآیند تزریق می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد. سفارت ایران در اطلاعیه دیگری با اشاره به مقررات جدید ورود به ارمنستان یادآوری کرد «در زمان ورود به کشور ارمنستان، مسافر باید یکی از دو مدرک زیر را به همراه داشته باشد: یا نتیجه تست منفی تشخیص بیماری کرونا که بیش‌تر از ۷۲ ساعت از آن نگذشته باشد، یا گواهی واکسیناسیون کامل در برابر بیماری کووید؛ در صورتی که واکسن مورد استفاده، یک دوزی باشد، گواهی واکسیناسیون باید به گذشت حداقل ۲۸ روز از زمان واکسیناسیون و در صورتی که واکسن طی چندین دوز تزریق می‌شود به گذشت حداقل ۱۴ روز از تاریخ دریافت آخرین دوز آن اشاره داشته باشد.» در این اطلاعیه همچنین آمده است: برای کودکان تا سن یک سال (۱۱ ماه و ۲۹ روز) نیاز به تست منفی و یا گواهی واکسن نیست. در صورت عدم ارائه گواهی، فرد باید در مراکز مستقر در پایانه‌های مرزی و یا فرودگاه، مورد آزمایش کرونا قرار گیرد و تا حصول نتیجه منفی آزمایش، قرنطینه اجباری شود. نتیجه آزمایش در سامانه Armed ثبت می‌شود و طی مدت ۴۸ ساعت در اختیار شخص قرار می‌گیرد. در صورت منفی بودن جواب آزمایش، فرد از قرنطینه خارج می‌شود. این اطلاعیه می‌افزاید: «گواهی آزمایش کرونا باید به زبان ارمنی، روسی و یا انگلیسی باشد و مشخصات مرکز انجام تست و فرم مشخصات رئیس آن مرکز، نام و نام خانوادگی فرد، شماره کارت شناسایی، تاریخ تولد (روز و ماه و سال)، نتیجه آزمایش و تاریخ نمونه‌گیری را شامل شود و توسط ریاست مرکز انجام آزمایش، امضا و به مهر آن مرکز مهمور شده باشد.» در اثر بی‌کفایتی مسئولان بهداشتی ایران و عدم واکسیناسیون موثر بسیاری از شهروندان ایرانی به سمت ارمنستان هجوم برده‌اند.

جنتی دبیر شورای نگهبان باقی ماند، طحان نظیف سخنگو شد

در جلسه چهارشنبه ۲۳ تیر شورای نگهبان انتخابات هیئت رئیسه برگزار شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این جلسه احمد جنتی به‌عنوان دبیر، سیامک ره‌پیک به‌عنوان قائم مقام دبیر و هادی طحان نظیف به‌عنوان سخنگو انتخاب شدند. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان پیش از آن اعلام کرده بود قصد نامزدی برای تصدی سخنگویی شورای نگهبان را ندارد. کدخدایی در حال حاضر ریاست پژوهشکده شورای نگهبان را به عهده دارد. او گفته بود: «همین مسئولیت خطیر کفایت می‌کند.»

شیوه مبارزه ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) با فساد: اتکا به وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه

نخستین جلسه کمیته‌ای متشکل از رئیسان دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی با شرکت ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) و برنده انتخابات اخیر ریاست جمهوری تشکیل شد. در این جلسه وعده «مبارزه با فساد» که رئیسی در کارزار انتخاباتی آن را مطرح کرد بررسی شد. این نشست و ترکیب آن نشان‌دهنده آن است که عضو هیأت مرگ قصد دارد «مبارزه با فساد» را با اتکا به نیروهای امنیتی پیش ببرد. سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات و حجت‌الاسلام حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نیز در این جلسه شرکت داشتند. رئیسی در این جلسه از «اعتماد مردم» به او در «مبارزه با فساد» حرف زد و گفت انتظارش از این جلسه با توجه انباشت «تجربه مبارزه با فساد» و داشتن «آسیب‌شناسی خوب از دستگاه‌های اجرایی» و «شناخت قابل قبول از بسترهای تولید فساد در دولت» این است که «نتایج حاصل از آسیب‌شناسی دستگاه‌های اجرایی و اطلاعات خود در خصوص بسترها، ریشه‌ها و گلوگاه‌های تولید فساد در دولت را جمع‌بندی و به ما اعلام نمایید.» عضو هیئت مرگ به فساد خارج از «دولت» و در ساختار حکومت اسلامی اشاره‌ای نکرد و افزود: «آغاز این کار تا زمان استقرار دولت نباید به تأخیر بیفتد و زمینه‌های آن از الان باید فراهم شود تا در روز نخست تشکیل دولت، اقدامات عینی را آغاز کنیم.» رئیسی از این کمیته خواست تا «راهکارهای مؤثر اجرایی» برای «ریشه‌کنی فساد» ارائه دهد. پس از روی کارآمدن ابراهیم رئیسی به‌عنوان قوه قضائیه، مهم‌ترین اقدام او در «مبارزه با فساد» بازداشت و محاکمه اکبر طبری معاون قوه قضائیه در زمان ریاست صادق لاریجانی همراه با شمار دیگری از مقامهای قضایی به اتهام فساد مالی بود. یکی از متهمان این پرونده قاضی غلامرضا منصوری بود که در زمان محاکمه خارج از ایران به‌سر می‌برد اما چندی بعد جسد او در هتلی در رومانی پیدا شد. رئیسی در مناظره‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بی‌آن‌که اشاره‌ای به عملکرد قوه قضائیه در زمینه «مبارزه با فساد» بکند، به‌طور تلویحی از قوه مجریه و دولت‌ها به‌عنوان یکی از عوامل ناکامی در این مبارزه سخن گفته بود.

روابط عمومی دفتر عضو هیئت مرگ اعلام کرد: انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم به مرحله ارزیابی‌های تخصصی رسید

روابط عمومی دفتر ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) اعلام کرد: انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم به مرحله ارزیابی‌های تخصصی رسیده است. به گزارش ایرنا، انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم توسط رئیسی وارد این مرحله شده که کارگروه‌های تخصصی شایستگی افراد را بررسی می‌کنند. ملاک شایستگی آیا کاردانی و صلاحیت حکمرانی است؟ معلوم نیست. بر اساس این گزارش در این مرحله افراد معرفی شده که چندبرابر ظرفیت مسئولیت‌های مورد نیاز در کابینه هستند، توسط کارگروه‌های تخصصی متناسب با ماموریت‌های هر وزارتخانه و رویکردهای کلان دولت جدید در هر حوزه، ارزیابی تخصصی می‌شوند. نتایج این ارزیابی‌ها جهت طی مراحل بعدی در اختیار رئیسی قرار خواهد گرفت.

پایان دوره سخنگویی عباسعلی کدخدایی برای جنتی

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا و مهر با اشاره به برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه شورای نگهبان گفت: «قرار است انتخابات هیئت‌رئیسه شورای نگهبان چهارشنبه، ۲۳ تیر برگزار شود، که طی آن بنده قصد نامزدی برای تصدی سخنگویی شورای نگهبان را ندارم و این مسئولیت با رأی اکثریت اعضای شورای نگهبان به فرد دیگری واگذار خواهد شد.» کدخدایی در ادامه این مصاحبه افزود: «بنده در سال گذشته نیز عنوان کرده بودم که قصد کناره‌گیری از مسئولیت سخنگویی شورای نگهبان را دارم که بر همین مبنا به وعده خود وفا کرده و این کار را انجام دادم.» کدخدایی در حال حاضر ریاست پژوهشکده شورای نگهبان را به عهده دارد. او گفت: «همین مسئولیت خطیر کفایت می‌کند.»