ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه ورامین یک زن را به دلیل کشف حجاب به کار اجباری در غسالخانه محکوم کرد

شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ورامین یک زن را به دلیل نداشتن حجاب اسلامی به یک ماه «شستن میت» و جریمه نقدی محکوم کرد. آنطور که در رای دادگاه ورامین آمده است این زن هنگام رانندگی حجاب نداشته و گفته است تعمدی نداشته و ممکن است در حین رانندگی بدون اینکه متوجه شده باشد، روسری‌اش افتاده باشد. او به حکم دادگاه علاوه بر یک ماه کار رایگان در غسالخانه و شستن میت، باید سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم جزای نقدی بدل از دو ماه حبس پرداخت کند. مجازات زنان معترض به حجاب اجباری به کار رایگان در مشاغلی که حکومت آنها را پست می‌شمارد پیش از این هم سابقه داشته است. یلدا معیری، خبرنگار و عکاس دی ماه ۱۴۰۱ تصویری از خود در لباس رفتگری منتشر کرد و گفت که دادگاه او را به کار رایگان به عنوان پاکبان محکوم کرده است. پیشتر هم برخی از فعالان مدنی به کار اجباری در مراکز نگهداری از مجروحان جنگ ایران و عراق محکوم شده بودند.

فاطمه مثنی و همسرش حسن صادقی که هشت سال پیش به اتهام «هواداری از سازمان مجاهدین خلق» دستگیر شده بودند از زندان آزاد شدند

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو زندانی سیاسی به نام‌های فاطمه مثنی و همسرش حسن صادقی، هر یک پس از تحمل بیش از هشت سال حبس چهارشنبه ۲۱ تیر از زندان‌های اوین و رجایی‌شهر کرج آزاد شدند. یک منبع آگاه به هرانا گفته است این دو زندانی سیاسی مشمول بخشنامه «عفو» شده‌اند. فاطمه مثنی و حسن صادقی ۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ در پی برگزاری مراسم ترحیم برای پدر حسن صادقی که از مخالفان حکومت ایران بود، به صورت خانوادگی و به‌همراه دو فرزند خود بازداشت شدند. همزمان خانه آن‌ها نیز پلمب شد. دختر آن‌ها پس از گذشت سه روز و پسرشان نیز که زیر سن قانونی بود پس از حدود یک ماه‌ونیم بازداشت و بازجویی از زندان آزاد شدند. فاطمه مثنی و حسن صادقی حدود پنج ماه در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی و زیر بازجویی بودند و پس از گذشت یک سال با سپردن وثیقه از زندان آزاد شدند اما شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب هر کدام از آن‌ها را به اتهام‌های «بغی» و «محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق» به ۱۵ سال حبس محکوم و اموال آن‌ها از جمله محل کسب حسن صادقی و منزل شخصی‌‌شان را نیز مصادره کرد. فاطمه مثنی ۸ مهرماه ۱۳۹۴ در خانه‌اش بازداشت شد و حسن صادقی نیز ۱۸ بهمن همان سال هنگامی که برای ملاقات با همسرش به سالن ملاقات زندان اوین رفته بود، بازداشت شد. این زوج زندانی سیاسی سال‌ها از ملاقات و حتی تماس تلفنی با یکدیگر محروم بودند. فاطمه مثنی زمانی که تنها ۱۳ سال سن داشت، همراه با مادرش به مدت سه سال در زندان بود. اتهام آن‌ها محاربه و بغی از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق بود. سه برادر فاطمه مثنی همراه با همسر یکی از برادرانش در دهه ۱۳۶۰ اعدام شدند. حسن صادقی نیز پیش از این، در سال ۱۳۶۰ بازداشت و پس از شش سال از زندان آزاد شده بود.

یک دختر ۱۵ ساله قربانی کودک همسری در خوی خودکشی کرد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دختر نوجوان ۱۵ ساله‌ای به نام راحله راهدار در خوی خودکشی کرد. یک منبع نزدیک به خانواده این نوجوان به هرانا گفت راحله ساکن روستای رازی از توابع بخش قطور خوی و قربانی کودک همسری بود. این منبع آگاه گفت راحله به‌دلیل خشونت خانگی با حلق آویز کردن خود خودکشی کرد. این منبع مطلع افزود: «این دختر نوجوان هشت ماه قبل در ۱۴ سالگی ازدواج کرده بود و خواهر او نیز مدتی قبل دست به خودکشی زده بود.» براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، از زمستان سال ۱۴۰۰ تا آخر پاییز سال ۱۴۰۱ دست‌کم ۲۷ هزار و ۴۴۸ دختر زیر ۱۵ سال به اجبار به ازدواج مردان درآمده‌اند. همزمان اما آمار ازدواج دختران در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به تابستان ۱۴۰۱، ۹۳۳ نفر در بازه سنی زیر ۱۵ سال و بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر در بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال افزایش داشته است. این آمارها تنها موارد ثبت‌شده را در بر می‌گیرند، در حالی‌که بسیاری از موارد ازدواج کودکان ثبت نمی‌شوند. به‌گفته سازمان پزشکی قانونی سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه بیش از هفت درصد است.

روزنامه کومرسانت: پوتین پیشنهاد داده بود یکی دیگر از فرماندهان واگنر جایگزین پریگوژین شود ـ آمریکا می‌گوید نقش واگنر در جنگ اوکراین دیگر کلیدی نیست

روزنامه کومرسانت روسیه نوشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جلسه ۲۹ ژوئن کرملین با ۳۵ فرمانده گروه واگنر و رهبرشان یوگنی پریگوژین، به آن‌ها این فرصت را داد که تنها چند روز پس از شورش ناموفق خود به جنگ در جبهه‌های اوکراین ادامه دهند، اما پیشنهاد کرد یوگنی پریگوژین، رهبر این گروه به نفع یک فرمانده دیگر واگنر که با نام «مو خاکستری» شناخته می‌شود، کنار برود. رسانه‌های روسیه نوشته‌اند که «مو خاکستری» نام آندری تروشف، فرمانده ارشد واگنر است. تروشف اهل سنت پترزبورگ، زادگاه پوتین و کهنه‌سرباز جنگ‌های روسیه در افغانستان و چچن است. ولادیمیر پوتین در پاسخ به این پرسش که آیا واگنر به‌عنوان یک واحد جنگی حفظ خواهد شد، به کومرسانت گفته است: «اما واگنر به‌لحاظ حقوقی وجود ندارد. هیچ قانونی در مورد سازمان‌های نظامی خصوصی وجود ندارد». دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز جمعه ۲۳ تیر / ۱۴ ژوئیه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات پوتین گفت هیچ نهاد حقوقی به نام واگنر وجود ندارد؛ وضعیت حقوقی این شرکت‌ها پیچیده است و نیاز به بررسی دارد. روز پنج‌شنبه ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت نیروهای واگنر در عملیات جنگی در اوکراین به‌شکل مؤثر شرکت ندارند اما افزود بیشتر جنگجوهای این گروه همچنان در مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین حاضر هستند.

نیروهای امنیتی یک شهروند کُرد اهل پیرانشهر را بازداشت کردند

روز پنجشنبه ۲۲ تیر، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ارسلان محمدی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. به گزارش آژانس خبری کردستان (کردپا)، ارسلان محمدی فرزند علی و ساکن روستای گرگول از توابع پیرانشهر است. گفته می‌شود بازداشت آقای محمدی بدون ارائه حکم قضایی و در نزدیکی مسجد روستای گرگول سفلی صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این خبر از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه آقای محمدی اطلاعی حاصل نشده است.

نان را در شیراز ۳۰ درصد گران گران کردند

مهدی جمال، مدیرکل غله استان فارس افزایش حدود سی درصدی قیمت نان در شهر شیراز را تایید کرد. او گفت به دلیل اینکه قیمت نان در دوره طولانی تغییر نکرده و مزد کارگر در این دوره افزایش یافته است، شورای آرد و نان استان با افزایش حدود سی درصدی قیمت انواع نان موافقت کرده است. بر اساس مصوبه جدید شورای آرد و نان استان فارس، قیمت هر قرص نان سنگک با ۶۵۰ تومان افزایش، ۲۶۵۰، نان بربری با ۴۰۰ تومان افزایش ۱۶۵۰ تومان، لواش نوع یک با ۲۰۰ تومان افزایش ۶۵۰ تومان تعیین شد. قیمت لواش نوع دو هم ۲۵۰ تومان و تافتون ۴۰۰ تومان گران شد. به گفته جمال با اجرای مصوبه شورای آرد و نان، قیمت نان در استان فارس معادل نرخ این قوت غالب در استان‌های اصفهان و یزد شده است. زمزمه افزایش نرخ نان از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مطرح بود اما مسئولان دولتی آن را تکذیب کردند. افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و سیاست دولت برای آزادسازی قیمت کالاها و حذف اندک یارانه باقی‌مانده دو عامل تاثیرگذار در افزایش نرخ نان هستند. مدیران دولتی اما افزایش اندک دستمزد که بسیاری از کارگران نانوایی‌ها را به دلیل نداشتن قرارداد در برنمی‌گیرد، عامل افزایش نرخ نان اعلام می‌کنند.

۵۴ وکیل دادگستری را به دادسرای عمومی و انقلاب بوکان احضار کردند

به گزارش خبرگزاری هرانا، ۵۴ وکیل دادگستری با دریافت ابلاغیه‌ای به دادسرای بوکان احضار شدند. هویت وکلای احضارشده در این ابلاغیه، ابراهیم عزیزی یوسفکند، جمال احمدنژاد، آرش فاتحی، سامان کاظمی، ابراهیم احمدیان، انور فرد پیاده، فردین بهرامی، سیما قادری، پرشنگ صالحی راد، اسرین خالدی، شیرین شرفی، لیلا خسروی، حسین سعادی مقدم، شیلر فتوحی سرا، منصور صالحی، مسعود کیانی، بهروز کیا، کیوان مامه پور، حامد قادرپور، یعقوب محمدپور، مطلب علویان، پیام قریشی، فرزین کوچری بوکانی، شبنم خضری، حسن دیمه، منیره خضری، سالم ولی پور، بهزاد معروفی، شمال ماسکانی، هیمن بهرامی، ابراهیم سلامتی‌نیا، متین رحمان‌نژاد، نرمین حسین‌خواه، رابعه ذبیحی، شهلا حسن‌زاده، منصور قانع، امید رسول‌زاده، یوسف فرامرزی، نجم‌الدین توحیدی، ناصر ایرانی، نیشتمان فتح‌الهی، حیات کتانی، محمد رنجبری، سراج‌الدین طاهری، لیلا احمدی، ناهید پاشایی، سروه خضرپور، دلینا محمد شریفی، جمشید ابراهیمی، رحیم صناعتی، فریبا حسینی، ناصر ابراهیمی، یحیی مولودی و چیمن ظریفی عنوان شده است. شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بوکان در این ابلاغیه از این وکلا خواسته تا ظرف مدت پنج روز برای «ادای توضیحات» در خصوص اتهام «انتشار عکس، تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی» در این شعبه حاضر شوند. این ابلاغیه در تاریخ ۲۰ تیر ۱۴۰۲ صادر شده است. اواخر شهریور سال گذشته این وکلای دادگستری با انتشار بیانیه‌ای در رابطه با قتل ژینا (مهسا) امینی، ضمن محکومیت هرگونه رفتار غیرقانونی توسط افراد و یا نهادها، حمایت کامل خود را از خانواده امینی جهت قبول وکالت و حمایت حقوقی اعلام کرده بودند.

علی برات‌زاده، ملی‌پوش سنگ‌نوردی ایران به دلیل «بی‌احترامی به پرچم جمهوری اسلامی» از کلیه رویدادهای ورزشی داخلی و بین‌المللی محروم شد

فدراسیون کوهنوردی ایران از محرومیت علی برات‌زاده، عضو تیم ملی سنگ‌نوردی ایران از کلیه رویدادهای داخلی و بین‌المللی تا اطلاع‌ بعدی خبر داد. فدراسیون کوهنوردی دلیل این محرومیت را «بی‌احترامی ورزشکار سنگ‌نورد در مسابقات فرانسه نسبت به پرچم مقدس ایران اسلامی» عنوان کرده و افزوده است: «در اسرع وقت با تشکیل کمیته انضباطی به این عمل شنیع وی رسیدگی خواهد شد.» رسانه‌های حکومتی نیز یکی پس از دیگری از این «بی‌احترامی» نوشتند و حتی متنی از برات‌زاده منتشر کردند که در آن این ملی‌پوش از عمل خود عذرخواهی کرده بود. در فیلمی که از این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان داده می‌شود که ورزشکاران کشورهای شرکت‌کننده در مسابقات سنگ‌نوردی فرانسه پرچم‌های کشورهای خود را در اهتزاز درآورده و تکان می‌دهند اما ورزشکار ایرانی پرچم جمهوری اسلامی را روی زمین گذاشته است.

اعدام شش زندانی در زندان‌های جیرفت، ایلام و ماکو

در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۱ و ۲۲ تیر ۱۴۰۲، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی حکم اعدام شش زندانی را در زندان‌های جیرفت، ایلام و ماکو اجرا کرد. به گزارش «حال‌وش»، سحرگاه پنج‌شنبه سه زندانی در زندان جیرفت اعدام شدند. هویت آن‌ها سامان سالاری، ۳۳ ساله، مجرد، مهدی شریعتی، ۳۵ ساله، مجرد، اهل جیرفت و رشید دهمرده، حدوداً ۵۰ ساله فرزند جمعه، متأهل، دارای هشت فرزند اهل و ساکن روستای دهمرده از توابع ده‌دوست محمد خان گزارش شده است. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی رشید دهمرده را در سال ۱۳۹۷ در رابطه با اتهامات مرتبط با مواد مخدر در جیرفت بازداشت کرده و دادگاه انقلاب جیرفت نیز او را به اعدام محکوم کرده بود. دو زندانی دیگر پیشتر در رابطه با اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند. همچنین روز چهارشنبه حکم اعدام یک زندانی به‌ نام حسینعلی ضَرونی در زندان مرکزی ایلام به اجرا درآمد. او با اتهام قتل دو مأمور نیروی انتظامی و شوهر خواهر خود به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود. به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، حسینعلی ضَرونی پیش از بازداشت کارمند بانک و اهل روستای پشت باغ ضَرونی، از توابع شهرستان کوهدشت بود. در همان روز حکم اعدام یک زندانی دیگر با اتهام قتل در زندان شهر ماکو به اجرا درآمد. هویت این زندانی حامد حسین‌پور، ۳۲ ساله و اهل شهرستان شوط آذربایجان غربی گزارش شده است. در هفته‌ها و ماه‌های گذشته آمار صدور حکم و اجرای مجازات غیرانسانی اعدام توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران افزایش چشمگیری داشته است. در همین ارتباط سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ اعلام کرده قوه قضاییه جمهوری اسلامی طی شش‌ماه نخست ۲۰۲۳ دست‌کم ۳۶۹ نفر را در ایران اعدام کرده است.

قاضی تونسی دستور آزادی دو مخالف سیاسی رئیس‌ جمهوری این کشور را صادر کرد

شیماء عیسى و الأزهر العکرمی دو نفر از مخالفان قیس سعید، رئیس‌ جمهوری تونس آزاد شدند. این دو مخالف قیس سعید از پنج ماه پیش زندانی بودند. یک قاضی تونسی دستور آزادی این دو مخالف سرشناس دولت تونس را روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر / ۱۳ ژوئیه صادر کرد. شیماء عیسى و الأزهرالعکرمی به اتهام توطئه علیه دولت بازداشت شده بودند. رادیو و تلویزیون تونس از گزارش‌دهی و خبررسانی درباره این پرونده‌ها منع شده‌ بودند. سازمان عفو بین‌الملل پیشتر گفته بود که ۲۱ نفر در تونس با اتهام‌های بی‌اساسی چون «توطئه علیه امنیت ملی» بازجویی شده‌اند و نسبت به صدور حکم اعدام برای مخالفان قیس سعید ابراز نگرانی کرده بود.

از نظر سازمان جهانی بهداشت شیرین‌کننده اسپارتام احتمالاً سرطان زاست

دو گروه وابسته به سازمان‌جهانی ‌بهداشت جمعه ۲۳ تیر / ۱۴ ژوئیه اعلام کردند که شیرین‌کننده مصنوعی «آسپارتام» احتمالاً سرطان‌‌زاست، اما حد مصرف توصیه‌شده آن تغییری نکرده است. این دو گروه به صورت جداگانه بر‌ روی مسئله سرطان‌زایی و حد میزان مصرف شیرین‌کننده مصنوعی آسپارتام تحقیق کردند. آسپارتام یکی از پرمصرف‌ترین شیرین‌کننده‌های مصنوعی به‌شمار می‌رود و در بسیاری از محصولات از کوکا‌کولای رژیمی گرفته تا برخی آدامس‌ها از آن استفاده می‌شود. ریاست بخش تغذیه سازمان‌جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری توصیه کرد که برای شیرین‌کردن نوشابه‌ها از هیچ شیرین‌کننده‌ای، مصنوعی یا غیر مصنوعی استفاده نشود و مردم به جای آن آب بنوشند. حد میزان مصرف مجاز تعیین‌شده توسط سازمان ‌جهانی‌ بهداشت معادل آن است که یک فرد تقریباً ۶۰ کیلوگرمی باید روزانه بیش از ۱۰ بطری نوشابه رژیمی مصرف کند تا از حد مجاز فراتر رفته باشد.

شرایط ناایمن کار جان دو کارگر را گرفت و پنج تن را روانه بیمارستان کرد

روز پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲، هفت کارگر در شهرهای ایلام و نظرآباد (استان البرز) در نتیجه شرایط ناایمن کار مصدوم شدند یا جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرگزاری حکومتی باشگاه خبرنگاران جوان، وقوع حادثه‌ای در درمانگاه بقیه‌الله ایلام منجر به مرگ و مصدومیت سه کارگر شد. مدیر این درمانگاه بدون اشاره به هویت این سه نفر گفت: «در اثر نشت و انفجار کمپرس سیستم خنک‌کننده در طبقه زیر زمین درمانگاه بقیه‌الله شهر ایلام یک نفر نیروی مسئول فنی این درمانگاه کشته و دو نفر (یک خانم و یک آقا) زخمی شدند.» همچنین، در پی آتش‌سوزی یکی از مخازن پتروشیمی ایلام، سه تن از کارگران این بخش دچار مصدومیت شدند. در همان روز در پی حادثه‌ای دیگر در شهرستان نظرآباد استان البرز، یک کارگر شرکت تولید کود و سموم شیمیایی جان خود را از دست داد. به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر، به گفته فرمانده انتظامی نظرآباد، این کارگر ۴۳ ساله حین کار با دستگاه مخلوط کن، «بنا به علت نامعلوم» دچار حادثه شده و دست وی قطع شده و به دلیل شدت جراحات وارده در دم فوت کرده است.‏ این مقام انتظامی البته بدون اشاره به بی‌مسئولیتی کارفرمایان و دولت در تأمین شرایط ایمنی کار، از کارگران خواست «همواره نکات ایمنی را رعایت کنند.» ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است. سازمان پزشکی قانونی ایران اخیرا شمار کارگرانی که در سال ۱۴۰۱ در حوادث کاری کشته شدند را ۱۹۰۰ تن اعلام کرد. بر پایه این آمار، روزانه بیش از پنج کارگر جان خود را در اثر حوادث کار از دست داده‌اند.

اسرائیل می‌گوید در سال‌های اخیر ۵۰ حمله به دستور ایران را خنثی کرده است

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل پنج‌شنبه ۲۲ تیر / ۱۳ ژوئیه در جریان سفر به آذربایجان گفت اسرائیل و شرکای آن بیش از ۵۰ حمله سازماندهی‌شده توسط ایران علیه اسرائیلی‌ها و یهودیان خارج از کشور را در سال‌های اخیر خنثی کرده‌اند. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از گالانت نوشته‌اند: «[جمهوری اسلامی] ایران به دستور رهبر عالی خود، در سال‌های اخیر یک کارزار تروریستی جهانی در مقیاس بی سابقه‌ای را با تمرکز بر اسرائیلی‌ها و یهودیان به‌راه انداخته است... ما در مورد بیش از ۵۰ تلاش برای حمله صحبت می‌کنیم.» الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل هم روز چهارشنبه ایران را به برنامه‌ریزی حمله به سفارت کشورش در جمهوری آذربایجان متهم کرد. او گفت تهران پشت این اقدام بوده و «فعالیت‌های تروریستی ایران یک تهدید جهانی است» و در ماه‌های اخیر در قبرس و یونان نیز به اسرائیلی‌ها حملاتی شده است. اسرائیل و ایران چندین دهه است که درگیر جنگ سرد هستند و ادعاهای متقابلی در مورد خرابکاری و توطئه‌های ترور دارند.

خانواده آزاد حسین‌پوری، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری را به اداره اطلاعات مهاباد احضار کردند

روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر، اداره اطلاعات مهاباد شیرین حسین‌پوری، فریبا حسین‌پوری، شیما حسین‌پوری، شهروز حسین‌پوری و رحمان اسماعیلی از اعضای خانواده آزاد حسین‌پوری از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را احضار کرد و مورد بازجویی قرار داد. به گزارش آژانس خبری کردستان (کُردپا)، نیروهای امنیتی نسبت به فعالیت اعضای خانواده آزاد حسین‌پوری در فضای مجازی به آنها هشدار داد‌ه‌اند. به گفته همین منبع، اعضای خانواده آزاد حسین‌پوری پس از چند ساعت بازجویی آزاد شدند و نیروهای امنیتی به آنان اعلام کردند که روز شنبه ۲۴ تیر باید دوباره به اداره اطلاعات مهاباد مراجعه کنند. همچنین به گزارش کولبرنیوز، مقامات امنیتی در اداره اطلاعات این خانوادە را بە دلیل پوشیدن و استفاده از «لباس و نمادهای سیاسی کوردی» در تجمعات مواخذە و تهدید کرده‌اند. در اوایل تیر امسال، افرادی که کُردپا آنان را عوامل حکومتی می‌خواند با تخریب سنگ مزار آزاد حسین‌پوری واژه «شهید» را از آن حذف کرده بودند. نیروهای جمهوری اسلامی در ۲۶ آبان ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات سراسری موسوم به قیام ژینا، با شلیک مستقیم گلوله آزاد حسین‌پوری دندان‌پزشک معترض ساکن مهاباد را به قتل رسانده بودند.

نایب رئیس کمیسیون قضائی مجلس خواهان ۱۰ روز تا دو ماه حبس برای زنانی شد که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی از رواج بی‌حجابی حتی در میان خانواده‌های مسئولان حکومتی شکایت کرد و گفت: «گاهی حتی در صداوسیما طرف شل‌حجاب می‌آید و این تأثیر مستقیم روی جامعه می‌گذارد. حضور شل‌حجابان در مجامع مختلف تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم دارد.» او افزود: «باید قانون ۱۰ روز تا دو ماه حبس برای کسانی که حجاب شرعی را رعایت نمی‌کنند اجرایی شود.» حسن نوروزی سومین دوره نمایندگی خود را در مجلس می‌گذراند. حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان چاپ تهران نیز پنج‌شنبه ۲۲ تیر در یادداشتی قانون حجاب را ناکافی دانست و نوشت: «اوج برخورد پس از چند‌بار بی‌توجهی به پیامک‌هاست، کشف‌حجاب‌کننده حداکثر به دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم می‌شود!»