نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو #کارگر در اصفهان و تبریز در پی حادثه در محل کار جان خود را از دست دادند

در دو حادثه جداگانه کار در #اصفهان و #تبریز دو کارگر جان خود را از دست دادند. در اصفهان کارگر ۳۸ ساله‌ای که مشغول حفر چاه بود به عمق ۴۰ متری چاه سقوط کرد و جان باخت. صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۳ مرداد به نقل از سخنگوی آتش‌نشانی اصفهان نوشت حادثه در خیابان حی اصفهان در مجاورت کارخانه قند روی داده است. در حادثه نبریز، کارگری که در طبقه پنجم ساختمان در حال ساختی در شهرک یاغچیان این شهر مشغول به کار بود در چاه آسانسور سقوط کرد و در دم جان باخت. حوادث کار در ایران روزانه ده‌ها کارگر را مصدوم می کند و به مرگ تعدادی از کارگران می‌انجامد. تنها در بخش ساختمان، سالانه حدود هزار کارگر در اثر حادثه کار جان خود را از دست می‌دهند.

#واعظی: رئیس جمهوری اسلامی در مجمع عمومی #سازمان_ملل در نیویورک حضور دارد

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی، چهارشنبه ۲۳ مرداد در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: «در حال فراهم کردن مقدمات این سفر هستیم و اگر مشکل خاصی پیش نیاید رئیس جمهوری در اجلاس عمومی سازمان ملل حضور می‌یابند.» هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹ (۲۶ شهریور ۱۳۹۸ ) برگزار می‌شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه ۳۱ ژوئیه/ ۹ مرداد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران را در فهرست تحریمی‌ها قرار داد. واعظی گفت: «در مورد محدودیت آقای روحانی چیزی نشنیدم. از طرفی آنچه که مربوط به آقای ظریف است امیدوارم ایشان حتماً در جلسه سازمان ملل حضور یابند و فکر می‌کنم این جزو حقوق کشورها مخصوصا وزیر خارجه است که بتواند در جلسات مهم سازمان ملل شرکت کند.»

فرمانده #سپاه: مذاکره یک فریب است – رئیس دفتر #روحانی: #مذاکره_با_اروپا جدی‌تر شده

سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران چهارشنبه ۲۳ مرداد در سخنانی در ارومیه در ضرورت فاصله گرفتن از «دشمن» به عنوان تنها «راه نجات» گفت: «مذاکره، منطقی فراموش و نابود شده در ذهنیت مردم ایران است و همه می‌دانند دشمن شرایط عبور از سختی‌ها را فراهم نمی‌کند و هر آنچه دشمن می‌گوید نسخه شکست ما است. مذاکره یک فریب بوده و حتی راه حل نیست و دشمنان در مذاکره فشار را سنگین و خواسته‌ها را زیاد کرده و از ما تسلیم و نه عزت می‌خواهند.» در همان حال، بیش و کم همزمان با اظهارات فرمانده سپاه، محمود واعظی رئیس دفتر روحانی در حاشیه جلسه صبح چهارشنبه هیأت دولت درباره مذاکره با اروپا گفت: «مذاکره با اروپا جدی‌تری شده است، در کنار این مذاکرات صحبت‌هایی شده که بتوانیم به چارچوب‌هایی برسیم و امیدواریم به بهره‌مندی از منافع برجام برسیم.» بهره‌مندی از منافع برجام از نظر دولت ایران یعنی به کارگیری کانال تجاری اروپا موسوم به اینستکس برای مبادلات بانکی و نفتی. اروپا این کانال را به کالاهای ضروری و اقلام انسانی اختصاص داده.

#غلامعلی_بسکی، دوستدار محیط زیست درگذشت

#غلامعلی_بسکی، پزشک و دوستدار محیط زیست بامداد چهارشنبه ۲۳ مرداد پس از یک دوره طولانی بیماری در بیمارستان بسکی #گنبدکاووس درگذشت. غلامعلی بسکی که به «بابا بسکی» معروف بود، بارها در تلویزیون دولتی ایران در حمایت از محیط زیست ظاهر شده بود و چهره آشنایی برای ایرانیان بود. او لباس سفیدی می‌پوشید که به گفته خودش «نشانه صلح» بود. بسکی بهمن ۱۳۱۰ در سبزوار خراسان به دنیا آمد. او در تهران به تحصیل پزشکی پرداخت و ۱۳۴۵، پس از فارغ‌التحصیلی در تخصص جراحی زنان، بیمارستان بسکی را در گنبدکاووس تأسیس کرد. او اما ۱۳۴۹ از زندگی شهری دست جست، گیاهخوار شد و به تدریج به یک خام‌گیاهخوار بدل شد. بسکی در استان گلستان نهادهای آموزشی ساخت و در مشهد نیز املاکی را وقف کرده بود. تشییع جنازه او جمعه ساعت ۱۴ از برابر بیمارستان موقوفی بسکی در گنبدکاووس برگزار خواهد شد.

بنیاد ملی نخبگان بدون اشاره به عوامل دخیل، از کاهش «خروج قطعی از کشور» دانشجویان برتر و برگزیدگان المپیادها خبر داد

بنیاد ملی نخبگان از کاهش «مهاجرت قطعی» نفرات برتر کنکور سراسری و المپیادهای علمی خبر داد. براساس گزارش خبرگزاری مهر، این بنیاد بدون اشاره به عوامل دخیل در مهاجرت علمی از جمله قیمت ارز، مسائل مالی و سخت‌گیرانه‌تر شدن شرایط پذیرش و گرفتن ویزا و اقامت برای دانشجویان ایرانی میزان خروج قطعی دانشجویان همه رشته‌ها را کمتر از سال‌های قبل اعلام کرد. خروج قطعی رتبه‌های ۱ تا ۱۰۰۰ کنکور در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ برای رشته‌های ریاضی ۳۸ درصد، رشته‌های علوم تجربی کمتر از ۷ درصد و رشته‌های علوم انشانی کمتر از ۸ درصد اعلام شده است. براساس این گزارش ارقام فوق برای دانش آموختگان سال‌های ۹۰ تا ۹۲ به‌ترتیب ۶۰ درصد، ۱۰ درصد و ۲۰ درصد بوده است. ۶۲ درصد از برگزیدگان المپیادهای ریاضی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر، نجوم و زیست‌شناسی سالهای ۹۰ تا ۹۲ و تنها حدود ۳۷ درصد برگزیدگان المپیادهای سالهای ۹۵ تا ۹۷ «خروج از کشور نهایی» داشته‌اند. بنیاد ملی نخبگان این آمار را براساس تحلیل وضعیت هزارو ۷۱۲ نفر برگزیدگان المپیادهای دانشجویی و ۳۵ هزارو ۳۱۳ نفر از رتبه‌های یک تا هزار کنکور سراسری ارائه کرده است.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه: ترامپ باید #تحریم را از برخی از مدیران رده‌بالای ایران یاد بگیرد

به گزارش خبرگزاری کار (ایلنا) مهدی میرمهدی کمیجانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه اعلام کرد برخی از مدیران رده‌بالا با «خودتحریمی» بیشتر از آمریکا در ایجاد شرایط تحریم برای این صنف نقش داشته‌اند و رئیس جمهوری آمریکا باید تحریم را از آن‌ها بیاموزد. میرمهدی کمیجانی گفت: «آمریکا نتوانست ما را تحریم کند اما ما خودمان، خودمان را تحریم کردیم، خود تحریمی دارد پدر کشور را در می‌آورد، ترامپ باید تحریم را از برخی مدیران رده بالای ما یاد بگیرد که چگونه تحریم کند تا تولیدکننده و کاسب نتوانند کمر راست کند». رئیس اتحادیه فناوران رایانه همچنین ا ز وجود «کانال قاچاق» خبر داد و گفت فساد و مسئله رشوه در واردات کالا و تخصیص ارز منتهی به سودآوری بیشتر از طریق قاچاق شده است. او توضیح داد: «تجهیزات کامپیوتری در کشور ما تولید نمی‌شود و بخش عمده‌ای از آن وارداتی است و متاسفانه اگر چیزی به عنوان زیرمیزی ندهیم هیچ کاری صورت نمی‌گیرد، این را من با صراحت بیان می‌کنم. هزینه پرداختی بابت رشوه به حدی افزایش پیدا کرده است که اگر بخواهیم کالا را به صورت قاچاق وارد کنیم ارزان‌تر تمام می‌شود».

امیرحسین محمدی‌ فرد، سردبیر #نشریه_گام به #اعتصاب_غذای_خشک پایان داد

امیرحسین محمدی فرد سردبیر نشریه گام در پاسخ به درخواست جمعی از روشنفکران، نویسندگان و فعالان کارگری به اعتصاب غذای خشک خود پایان داد. او چهارشنبه ۲۰ مرداد در جریان چهارمین جلسه متهمان #پرونده_نیشکر_هفت‌تپه اعلام اعتصاب غذای خشک کرده بود. محمدی‌فرد طی نامه‌ای از زندان اوین اعلام کرد از ۲۲ مرداد همچنان به اعتصاب غذای تر ادامه خواهد داد. امیرحسین محمدی فرد سردبیر نشریه گام به همراه دو تن از اعضای تحریریه این نشریه به جرم انعکاس گزارش مبارزات کارگران هفت‌تپه دستگیر و زندانی شدند. روز ۲۰ مرداد چهارمین جلسه دادگاه آن‌ها به همراه سایر متهمان این پرونده از جمله اسماعیل بخشی نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه، علی نجاتی کارگر بازنشسته این کارخانه و سپیده قلیلن فعال کارگری برگزار شد. امیرحسین محمدی فرد که از قبل در اعتصاب غذای تر بود، در جلسه دادگاه در اعتراض به مخالفت دادگاه با تبدیل قرار بازداشت موقت ساناز الهیاری همسرش و عضو تحریریه نشریه گام، و عدم پذیرش وثیقه توسط دادگاه اعلام اعتصاب غذای خشک کرد. امیرحسین محمدی فرد در نامه‌ی قدردانی از همبستگی روشنفکران و فعالان کارگری و اجتماعی نوشته به اعتصاب غذای خشک پایان می‌دهد و افزوده: «اما در اعتراض با اقدام فراقانونی عوامل امنیتی و قضایی مبنی بر عدم تودیع وثیقه‌ی اعلام شده برای بنده و همسرم ساناز الهیاری و در اعتراض به بازداشت دوباره عسل محمدی، عضو هئیت تحریریه نشریه گام، و سرکوب رفقای معترض به سرکوب و دستگیری آنان در مقابل دادگاه خالی از عدالت (انقلاب) رفقای در بند، هیراد پیر بداقی، رهام یگانه و فرید لطف آبادی و خواست ازادی‌شان همچنان اعتصاب تر را ادامه خواهم داد.»

#طوفان #سیستان_و_بلوچستان شدت گرفت

سازمان هواشناسی چهارشنبه ۲۳ مرداد اعلام کرد که طوفان در سیستان و بلوچستان شدت پیدا کرد. گرد و خاک شدید تا اوایل هفته آینده در این مناطق ادامه دارد. طوفان خاک در ادامه بادهای ۱۲۰ روزه سیستان درگرفته که اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود و معمولاً تا پاین شهریور ادامه می‌یابد. روز گذشته خبرگزاری‌های داخلی گزارش دادند که بیش از ۱۰۰ نفر در طوفان سیستان و بلوچستان مصدوم شدند. ۲۶ نفر آن‌ها در بیمارستان‌های استان بستری شدند. جمعیت هلال احمر استان نیز هشدار داده که سرعت وزش باد و غلظت ریزگردها تا اواسط هفته آینده افزایش خواهد یافت. هلال احمر از شهروندان سیستانی خواسته است که برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از گرد و غبار از تردد غیر ضروری در محیط‌های باز خودداری کنند.

سید #عباس_صالحی، وزیر ارشاد اسلامی: برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی در پی تأسیس وزارت ارشاد شماره دومی هستیم

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایشی که شامگاه سه‌شنبه ۲۲ مرداد درباره تحولات در فضای سایبری در تهران برگزار شد اعلام کرد که وزارت ارشاد اسلامی برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری در ایران در پی تأسیس ارشاد اسلامی شماره ۲ است. صالحی گفت: «سازمان‌های حکومتی ما باید خودشان را با شرایط تازه هماهنگ کنند. ما نیازمند هستیم که وزارتخانه‌های ما در اتفاق‌های مختلف به صورت تازه‌ای برخورد کنند. به این ترتیب ما در پی ایجاد وزارت فرهنگ شماره دومی هستیم که برای آن برنامه سه ساله در نظر گرفته شده که ۷۱ اقدام دارد.» سید عباس صالحی تحولات در دنیای مجازی را با آخرالزمان مقایسه کرد.

جمعیت #دانشگاه_تهران به ۴۰ هزار نفر کاهش یافت

محمود نیل‌آبادی، رئیس دانشگاه تهران در یک نشست خبری که چهارشنبه ۲۳ مرداد در دانشگاه تهران برگزار شد اعلام کرد که جمعیت دانشگاه تهران ۴۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده است. به گفته نیل‌آبادی در سال جاری ۱۳ هزار دانشجو به دانشگاه تهران راه پیدا کرده‌اند. چهار هزار نفر در مقطع کارشناسی، هفت هزار نفر در مقطع ارشد و هزار و ۲۰۰ نفر در مقطع دکتری. رئیس دانشگاه تهران یادآوری کرد که رساله دکتری می‌بایست بر اساس نیاز جامعه باشد. قرار است شرکت فولاد مبارکه و وزارت نفت از رساله‌های دکتری فارغ‌التحصیلان بهتر استفاده کنند.

رئیس دانشگاه #تربیت_مدرس: #فیلم_غیراخلاقی یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه صحت دارد

رئیس دانشگاه تربیت مدرس تأیید کرد که فیلم «غیر اخلاقی» یکی از استادان این دانشگاه که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود حقیقت دارد. محمد تقی احمدی چهارشنبه ۲۳ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «وزارت اطلاعات و قوه قضاییه به این موضوع ورود کرده‌اند و در حال انجام تحقیقات هستند. متأسفانه این فیلم واقعیت دارد، اما در عین حال معتقد هستیم باید شأن هیأت علمی و دانشگاه به نحوی حفظ شود.» رئیس دانشگاه تربیت مدرس در ادامه سخنانش گفت: «امیدوار هستم مسئولان قضایی در این زمینه برخورد درستی داشته باشند و هر اندازه صحت و سقم آن مشخص شد، متناسب با آن تصمیم‌گیری کنند.»