نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار در بازار بزرگ ایروان: یک نفر کشته شد، ۲۰ نفر زخمی شدند

در ایروان، پایتخت ارمنستان صدای یک انفجار بزرگ شنیده شده است و شهردار این شهر می‌گوید به دلیل انفجار در یک بازار لوازم آتش‌افزا، چند ده نفر گرفتار شده‌اند. منابع روسی گزارش کرده‌اند که انفجار در ساختمانی در بازار سورمالو واقع در جنوب ایروان رخ داد و تا به حال جان دستکم یک تن را گرفته و ۲۰ تن را مجروح کرده است. شهردار ایروان گفته که تعداد زیادی در زیر آوار گرفتار شده‌اند و هنوز آمار دقیقی از شمار قربانیان در دست نیست. وزارت شرایط اضطراری ارمنستان هم کشته شدن حداقل یک تن را تأیید کرده و گفته است که ۲۰ ماشین آتش نشانی در حال خاموش کردن آتش هستند. احتمال می‌رود شمار جان باختگان و مصدومان این حادثه در ساعت‌های آینده افزایش یابد.

تیم والیبال زنان ایران به فینال بازی‌های کشورهای اسلامی رسید

تیم والیبال زنان ایران در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی به شکست آذربایجان به بازی فینال رسید. این نخستین بار از زمان استقرار جمهوری اسلامی است که تیم والیبال زنان ایران به این مرتبه می‌رسد و در یک دوره مسابقه تا مرحله نهایی پیش می‌رود. پیش از انقلاب در مسابقات آسیایی ۱۹۶۶ تیم والیبال زنان ایران به رتبه سوم آسیا رسیده بود اما پس از انقلاب ۵۷ موفقیتی به دست نیاورد. تیم زنان ایران در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که در قونیه برگزار می‌شود، در مرحله گروهی ازبکستان را شکست داده و مقابل ترکیه شکت خورده بود، در مرحله نیمه نهایی آذربایجان را با نتیجه ۳ بر یک پشت سر گذاشت تا در فینال با برنده کامرون- ترکیه بازی کند. ورزشکاران زن در ایران به دلیل اجبار به پوشش اسلامی با تبعیض شدیدتری روبرو هستند و مسابقات زنان از شبکه‌های تلویزیونی پخش نمی‌شود. همچنین آن‌ها دستمزدی به مراتب کمتر از مردان ورزشکار در رده ملی دریافت می‌کنند.

دیپلمات ارشد روسی می گوید توافق هسته‌ای با ایران تا اوایل هفته آینده به دست خواهد آمد

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین یکشنبه ۱۴ اوت/۲۳ مرداد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی روسیه (تاس) گفت: هماهنگ‌کنندگان اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام اصلاحات متعددی را در متنی که اکنون روی میز است انجام داده‌اند و در صورت پیشرفت مطلوب روند، ممکن است توافق نهایی درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک در اوایل هفته آینده حاصل شود. او افزود: «اگر همه کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات وین با متن ارائه‌شده توسط هماهنگ‌کنندگان اتحادیه اروپا در ۸ اوت موافقت کنند، توافق ممکن است. [اما] اگر اصلاحات یا مخالفت‌هایی صورت بگیرد، این‌که مذاکرات چطور جلو می‌رود در حال حاضر دشوار است. باید منتظر شروع هفته آینده باشیم». نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام در ادامه تأیید کرد که طرف‌ها منتظر جواب حکومت ایران هستند. او گفت: «این متن اتحادیه اروپا نیست، بلکه متنی است که توسط همه شرکت‌کنندگان در مذاکراتی که از آوریل گذشته در جریان است، تهیه شده و نمایندگان اتحادیه اروپا اصلاحات متعددی را در آن انجام داده‌اند. به عنوان هماهنگ کننده، نمایندگان اتحادیه اروپا ممکن است گزینه مصالحه [میان تهران و واشنگتن] ارائه کنند که این کار کرده‌اند. در واقع، ظاهراً ایالات متحده با متن موافقت کرده است، در حالی که ایران هنوز موضع خود را در مورد آن مشخص نکرده است. به همین دلیل است که من درباره ملاحظاتی که تهران ممکن است داشته باشد، حدسی نمی‌زنم.» پیش از این رسانه پولیتیکو بر اساس گزیده‌هایی از پیش‌نویس متن پیشنهادی اروپا برای احیای توافق هسته‌ای نوشته بود که برمبنای اصلاحات هماهنگ‌کنندگان اروپایی، تحریم‌های ایالات متحده علیه سپاه پاسداران به صورت غیرمستقیم و با معامله اروپایی‌ها با سپاه، کم‌رنگ می‌شود و راه را برای تهران هموار می‌کند تا از کندوکاو بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد یه مکان مشکوک که در آن‌ها آثار اورانیوم دیده شده، خودداری کند. ایالات متحده این مسئله را رد کرده است. در ایران هم رسانه منسوب به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که گفته می‌شود مذاکرات احیای برجام به آن سپرده شده است، در یک یادداشت آنچه را که «تأکید بر نهایی شدن متن توافق از سوی رسانه‌ها و مقامات غربی» خواند، «رویکردی هماهنگ‌شده برای زیر فشار گذاشتن ایران برای پذیرش متن توافق شده میان آمریکا و اتحادیه اروپایی» توصیف کرد. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هم به نقل از دو مقام وزارت خارجه که نامشان فاش نشد، گزارش کرد «هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم».

«گشت ارشاد مجازی» عکس پروفایل کارکنان دولت در مشهد را کنترل می‌کند

مهدی رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته که قرارگاه ۲۱ تیر که بر مساله حجاب اجباری در مشهد تمرکز دارد، بر عدم استفاده از همکاران زن و مرد در کنار یکدیگر و حجاب اجباری عکس پروفایل کارمندان دولتی در فضای مجازی تأکید دارد. او گفته: «مثلا یک آقا با یک خانم همکار است و زمانی که بر اساس تعاملات کاری خود، در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، عکس‌های پروفایل برخی افراد به گونه دیگری است که خوب نیست. بر همین اساس اعلام کردیم که کارمندان دولت باید عکس‌های پروفایل با پوشش اسلامی در فضای مجازی داشته باشند.» رضایی در ادامه کارمندانی که به گفته او عکس‌های بدون حجاب اسلامی در فضای مجازی داشته باشند را به «احضار به کمیته انضباطی کار» تهدید کرده و افزوده است: «در آن جا می‌توانند در قالب پرونده‌ای با عنوان تخطی از قانون، حتی اخراج هم اجرایی شود.» او همچنین گفته که اتاق کار زنان و مردان در نهادهای دولتی باید از هم جدا شود چرا که «در بلندمدت باعث به وجود آوردن مفسده می‌شود». جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته خشونت بیشتری علیه افرادی که آنها را «بدحجاب» و «بی‌حجاب» می‌خواند به کار گرفته است و با ابلاغ بخشنامه حجاب و عفاف، در صدد کاهش خدمات‌دهی به زنانی است که پوششی خلاف آنچه که جمهوری اسلامی اجبار کرده، دارند.

در کمتر از یک هفته سه کارگر اخراجی در ایلام خودکشی کردند و به زندگی خود پایان دادند

به گزارش آژانس خبری «کردپا»، شنبه ۲۲ مرداد، یک شهروند به نام عرفان بکری (حیدرزاده) ۲۸ ساله، ساکن «آسمان آباد» از توابع ایلام از طریق حلق‌آویز کردن به زندگی خود پایان داد. یک منبع آگاه در این خصوص به کردپا گفته است: «این شهروند به دلیل مشکلات اقتصادی اقدام به خودکشی کرده است.» بر اساس این گزارش، عرفان بکری متأهل، پدر سه فرزند و کارمند بیمارستانی در کرمانشاه چندی قبل از کار اخراج شده بود. این سومین مورد از خودکشی کارگران اخراجی ایلام طی کمتر از یک هفته گذشته است. طی روزهای اخیر، دو کارگر به نام‌های محمد منصوری ۳۲ ساله و دارای دو فرزند و همچنین علی محمدکریمی، در شهرستان چوار از توابع ایلام در دو اقدام جداگانه از طریق حلق‌آویز کردن و شلیک اسلحه شکاری به زندگی خود پایان دادند. هر دو آن‌ها از کارگران اخراجی شرکت پتروشیمی ایلام بودند. پیش‌تر در همین ارتباط خبرگرازی کار ایران (ایلنا) به نقل از یک منبع کارگری نوشته بود: «انگیزه اقدام به خودکشی این کارگران، فقر و مشکلات خانوادگی بوده است.» مراسم خاکسپاری محمد منصوری یکشنبه ۱۶مرداد و علی محمدکریمی ۱۷مرداد در«آرامستان بهشت معصومه» شهرستان چوار برگراز شد. روز شنبه ۸ مرداد نیز یک کارگر قراردادی شرکت آبفای شهرستان لاهیجان به دلیل برکناری از کار و عدم دریافت حقوق، از طریق آتش زدن خود اقدام به خودکشی کرد. به نوشته روزنامه اعتماد در فاصله خرداد تا ۱۰ مرداد سال جاری ۸ کارگر اقدام به خودسوزی کردند. در همین فاصله حداقل ده اقدام به خودسوزی و خودکشی کارگران گزارش شد. تاخیر در پرداخت دستمزد، اخراج از کار و بحران معیشتی اصلی‌ترین عامل خودکشی و خودسوزی کارگران هستند. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روانپزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.

مینی‌بوس کارگران فصلی در دشستان واژگون شد_چهار کارگر جانشان را از دست دادند، ۱۳ کارگر مصدوم شدند

واژگونی مینی‌بوس حامل کارگران فصلی در جاده پشت‌پر به تنگ ارم شهرستان دشتستان در استان بوشهر جان چهار کارگر را گرفت. منابع محلی به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته‌اند که مسافران مینی‌بوس کارگران کشاورزی مزارعه گوجه در دشت‌پر بودند که مینی‌بوس حامل آن‌ها در ورودی به منطقه کوهستانی واژگون شد. دو تن از کارگران در دم جانشان را از دست دادند و دو تن دیگر هم پیش از اینکه به مراکز درمانی منتقل شوند، ۱۳ کارگر دیگر نیز زخمی شدند. ایران یکی از حادثه‌خیزترین نقاط برای کارگران به شمار می‌رود و سالانه به روایت وزارت کار حدود ۸۰۰ کارگر در ۱۳ هزار حادثه کاری جانشان را از دست می‌دهند. سازمان پزشکی قانونی شمار حوادث کار ثبت شده را بیش از دو برابر آمار اعلام شده از سوی وزارت کار می‌داند. کارگران فصلی بخش کشاورزی که نه قرارد کار دارند و نه بیمه در آمار مربوط به حوادث کار نادیده گرفته می‌شوند. نهادهای دولتی در ایران تنها حوادث کاری که از سوی مراجع کارفرمایی یا کارگری در محل کار، اورژانس و مقام های انتظامی و پلیس گزارش شوند را در آمارهای سالانه لحاظ می‌کنند.