ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اردوغان از تصمیم بانک مرکزی #ترکیه مبنی بر افزایش نرخ بهره انتقاد کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری #ترکیه تصمیمِ بانک مرکزی این کشور مبنی بر افزایش نرخ بهره را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. بانک مرکزی ترکیه روز گذشته پنج‌شنبه ۱۳ سپتامبر / ۲۲ شهریور در جلسه خود به‌رغم خواسته اردوغان نرخ بهره پایه را تا ۲۴ درصد افزایش داد. اردوغان گفته بود کسانی که بر این باورند که افزایش نرخ بهره درست است، «چیزی نفهمیده‌اند». اردوغان امروز (جمعه) در نشست با اعضای حزب حاکم «عدالت و توسعه» گفت بردباری‌اش با بانک مرکزی محدود است. او گفت: «بانک مرکزی نرخ بهره را به شدت افزایش داده است. این بانک از "استقلال" سخن می‌گوید، این هم استقلال. حالا نتیجه این استقلال را خواهیم دید.» رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر مشکلات اقتصادی و ارزی این کشور را به گردن آمریکا و نیروهای خارجی انداخت و از «ترور اقتصادی» سخن گفت. او گفت کاهش ارزش لیر نشانه‌ای از این «ترور اقتصادی» است و افزایش نرخ دلار ابزاری همچون تحریم‌های آمریکا و عامل بی‌ثباتی در اقتصادهای در حال ظهور است. لیر ترکیه در سال جاری میلادی حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را به‌دلیل نگرانی‌ها از نفوذ اردوغان در سیاست پولی و شکاف دیپلماتیک بین ترکیه و آمریکا از دست داده است.

#سعید_کنگرانی بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت

#سعید_کنگرانی بازیگر سینما و تلویزیون در سن ۶۴ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. سعید کنگرانی در سال ۱۳۳۳ در تهران به‌دنیا آمد و نخستین بار در فیلم «رضا موتوری» مسعود کیمیایی ایفای نقش کرد، او قبل از انقلاب در فیلم‌های موج نو سینمای ایران «دایره مینا» (داریوش مهرجویی)، «سرایدار» (خسرو هریتاش) و «در امتداد شب» (پرویز صیاد) بازی کرد و با نقش «سعید» در سریال «دایی جان ناپلئون» ناصر تقوایی که اقتباسی بود از رمانی به همین نام نوشته ایرج پزشک‌زاد، معروف شد. او پس از انقلاب در فیلم‌های «پرواز در قفس» و «فصل خون» از ساخته‌های حبیب کاوش و «گرداب» از حسین دوانی ایفای نقش کرد و در سال ۱۳۶۷ از ایران خارج شد. ابتدا یک سال در دبی ماند و سپس به کالیفرنیا در آمریکا رفت و ۱۶ سال در خارج از کشور ماند. کنگرانی در سال ۱۳۸۳ به ایران بازگشت و در همان سال در فیلم «ازدواج به سبک ایرانی» ساخته حسن فتحی بازی کرد. او پس از بازگشت به ایران با پیام فضلی‌نژاد، یکی از چهره‌های امنیتی جمهوری اسلامی مصاحبه‌ای جنجالی کرد و در آن نه تنها علیه گذشته هنری خود بلکه علیه سینمای پیش از انقلاب و چند تن از هنرمندان آن سخن گفت. این مصاحبه را خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی بازنشر کرد. سعید کنگرانی در شهریورماه امسال در سریال «رقص روی شیشه» حضور پیدا کرد و به‌تازگی نیز در نمایشی به نام «نیرنگ اورنگ» در تماشاخانه سنگلج به ایفای نقش پرداخت.

#مایک_پمپئو، وزیر خارجه #آمریکا: #خامنه‌ای در برابر سرکوب #مسلمانان_چین سکوت کرده

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا جمعه ۲۳ شهریور/ ۱۴ سپتامبر با انتشار پیامی در توییتر، علی خامنه‌ای رهبر جمهری اسلامی را به دلیل سکوت در برابر سرکوب اقلیت مسلمان چین به ریاکاری متهم کرد. پمپئو نوشته است: «خامنه‌ای تصور می‌کند رهبر جهان اسلام است، اما حکومت او در برابر رنج صدها هزار شهروند مسلمان چین، از خریداران بزرگ نفت ایران، کاملاً سکوت کرده است.» سازمان ملل اوایل شهریور سال جاری تخمین زده که هزاران تن از مسلمانان اویغور چین بازداشت شده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد برخی از مقامات جمهوری خلق چین را در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار دهد.

#احمد_علم‌الهدی، امام جمعه #مشهد: فرمان #رهبر لگدمال شده، وظیفه #خبرگان است که قیام کند

احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد در خطبه نماز جمعه ۲۳ شهریور این شهر گفت: «بعضی افراد ناآگاه می‌گویند مجلس خبرگان چرا به مسائل معیشتی و اقتصادی وارد شده است؟ برخی از نمایندگان مجلس نیز این مسئله را مطرح کرده‌‌اند. خبرگان به دو ملاک به این مسئله وارد شده است: یکی این است که کار و رسالت اصلی خبرگان است. وظیفه اصلی خبرگان صیانت از رهبری است. وقتی رهبری در مسئله اقتصادی و معیشتی مردم مطالبه دارد و امر می‌کند و در عرصه‌های مختلف، فرمان رهبر لگدمال شده و پشت پا انداخته می‌شود، این وظیفه خبرگان است در مطالبه امر رهبری قیام کند.» مجلس خبرگان رهبری عصر چهارشنبه ۱۵ شهریور پس از نشستی دو روزه، پنجمین اجلاس رسمی خود را با موضوع «بررسی مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم» با صدور قطعنامه‌ای به پایان برد. حسن روحانی، از شرکت در این نشست خودداری کرده بود. علی‌اکبر گرجی، معاون پیگیری اجرای قانون اساسی در معاونت حقوقی رئیس جمهوری، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران گفته بود که خبرگان «نه تنها هیچ صلاحیتی برای نظارت بر دیگر قوا ندارد، بلکه چنین صلاحیتی هم برای او پیش‌بینی» نشده است.

#مولود_چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه #ترکیه از آمادگی این کشور برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی در #ادلب #سوریه خبر داد

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در یک نشست خبری مشترک با همتای پاکستانی خود از آمادگی ترکیه برای همکاری با مبارزه با گروه‌های تروریستی در استان ادلب در شمال سوریه برای دستیابی به یک آتش‌بس پایدار خبر داد. چاووش‌اوغلو در این نشست خبری که جمعه ۱۴ سپتامبر/۲۳ شهریور برگزار شد اعلام کرد که دوشنبه هفته آینده (۱۷ سپتامبر/۲۶ شهریور ) رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره جزئیات خلع سلاح گروه‌های تروریستی در ادلب گفت‌وگو می‌کند. اردوغان هفته گذشته در اجلاس تهران با پوتین و روحانی دیدار و گفت‌وگو کرده بود اما موفق نشد با روسیه و ایران به توافق آتش‌بس دست یابد. پوتین اولویت را بر بازسازی سوزیه قرار داد. در استان ادلب بیش از سه میلیون نفر زندگی می‌کنند. یک و نیم میلیون نفر از جمعیت این استان مسلح‌اند و حدود ۱۴ هزار نفر از ستیزه‌جویان تحریر شام، از شاخه‌های القاعده نیز در این منطقه مستقر شده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از ایران، روسیه و ترکیه درخواست کرده که از «حمام خون» در ادلب جلوگیری کنند.

به #زائران_اربعین دلار ۷ هزار تومانی داده می‌شود

جمهوری اسلامی روز‌به‌روز تسهیلات بیشتری برای زائران اربعین قائل می‌شود. حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین گفته که «با توافقاتی که با بانک مرکزی شده است، دلار بازار تعادلی قریب ۷ هزار تومان به زائران داده می‌شود.» این در حالی است که امروز جمعه ۲۳ شهریور قیمت دلار در بازار آزاد به بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. ذوالفقاری همچنین گفت ستاد اربعین در حال کاهش هزینه بیمه برای زائران است تا هزینه بیمه از سال پیش نیز کمتر شود. ماه گذشته خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) از نصب فیبر نوری در مرز ایران و عراق برای افزایش کیفیت ارتباطی زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین امسال خبر داد. با وجود این مزایای ویژه برای زائران اربعین، ذوالفقاری می‌گوید: «دشمن قصد‌ آن‌ را دارند تا شکوه مراسم اربعین را کاهش دهند. (...) دشمنان به دنبال آن هستند تا از یک حاشیه کوچک در مراسم اربعین در فضای مجازی و... علیه نظام جمهوری اسلامی و شیعه فتنه ایجاد کنند.» راهپیمایی اربعین که با حضور میلیون‌ها زائر برگزار می‌شود، اهمیت سیاسی و نمادین زیادی در رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان سعودی پیدا کرده و تبدیل به نمایش قدرت جمهوری اسلامی شده است.

#حسین_میرشفیع، معاون #وزیر_راه و چند مدیر و کارشناس دیگر که در #کویر_سمنان گم شده بودند پیدا شدند

شش مسئول ارشد که در کویر سمنان گم شده‌ بودند، پیدا شدند. ایرج رئیسیان، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان اعلام کرده که حسین میرشفیع معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه کارشناسان این وزارت‌خانه و مسئولان استان اصفهان برای بازدید از یک پروژه راه‌سازی از سمت اصفهان عازم استان سمنان بودند که در کویر جنوبی استان سمنان، با تاریک شدن هوا، تلفن همراه آن‌ها هم از کار می‌افتد. سه گروه از امدادگران هلال احمر به همراه گروه‌هایی از محیط زیست و راه و ترابری استان سمنان برای پیدا کردن این افراد کویر سمنان اعزام شده بودند.

#حسن_روحانی، #ولی‌الله_سیف را به عنوان مشاور رئیس جمهوری در امور پولی و بانکی منصوب کرد

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در حکمی ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی ایران را به عنوان مشاور رییس جمهوری در امور پولی و بانکی منصوب کرد. ۳ مرداد سال جاری به پیشنهاد مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، ولی‌الله سیف از ریاست کل بانک مرکزی ایران برکنار شد و کرسی خود را به عبدالناصر همتی تحویل داد. سیف در جریان عدم بازپرداخت سپرده‌های مردم توسط موسسات مالی و اعتباری که از بانک مرکزی مجوز گرفته بودند مورد انتقاد قرار گرفت. با سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، انتقادات از او بالا گرفت تا آن حد که گروهی از نمایندگان مجلس او را به خیانت متهم کردند. وزارت خزانه‌داری آمریکا نام سیف را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده و به این ترتیب چاره‌ای جز ماندن در ایران ندارد.

#حیدر_عبادی از نامزدی برای نخست‌وزیری #عراق انصراف داد

حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که قصد ندارد برای دومین بار نامزد نخست‌وزیری شود. او همچنین بر پایبندی خود به قانون اساسی و عمل به توصیه‌های مرجعیت شیعه عراق تاکید کرد. پس از ناآرامی‌های بصره که به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران و دفتر برخی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه از جمله سازمان بدر انجامید، به درخواست مقتدی صدر، پارلمان عراق تشکیل جلسه داد. در این جلسه شماری از نمایندگان خواهان استعفای عبادی شده بودند. آیت الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نخست‌وزیر آینده نباید از افرادی باشد که سابقاً در قدرت بوده‌اند.

#ترامپ: دیدارهای #جان_کری با #محمد_جواد_ظریف غیرقانونی بوده است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دیدارهای جان کری، وزیر خارجه سابق ایالات متحده با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران غیرقانونی بوده است. ترامپ با انتشار پیامی در توییتر نوشته است: «جان کری جلسات غیرقانونی با رژیم بسیار متخاصم ایران داشته و این اقدام فقط می‌تواند کار بزرگ ما را به زیان مردم آمریکا تحت تاثیر قرار دهد. او به آنها گفته تا رفتن دولت ترامپ صبر کنید! آیا او بر اساس قانون ثبت نام عوامل خارجی فعالیت خود را ثبت کرده است؟» کری گفته است هدف او از دیدار با ظریف مخالفت با سیاست‌های ترامپ نبوده، بلکه صرفاً در پی آن بوده که پی ببرد چگونه می‌توان مشکلات با ایران را حل و فصل کرد.