نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه اروپا می‌گوید راهی جز گفت‌وگو با طالبان ندارد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه ۲۳ شهریور / ۱۴ سپتامبر در پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت اتحادیه اروپا چاره‌ای جز گفت‌وگو با طالبان، حاکمان جدید افغانستان ندارد و بروکسل تلاش می‌کند با دولت‌های عضو این اتحادیه برای سازماندهی حضور دیپلماتیک در کابل هماهنگ شود. بورل با بیان این‌که «بحران افغانستان پایان نیافته»، گفت: «برای داشتن هرگونه بخت تأثیرگذاری بر رویدادها، ما هیچ راه دیگری جز تعامل با طالبان نداریم.» وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با طالبان و ارسال کمک‌های بشردوستانه شرایطی از جمله رعایت حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان را تعیین کرده‌اند. بورل افزود: «شاید صحبت از حقوق بشر کاملاً متناقض باشد اما این چیزی است که ما باید از آن‌ها بخواهیم.» بورل به نمایندگان پارلمان اروپا گفت اتحادیه اروپا باید آماده باشد که اگر طالبان اجازه خروج از افغانستان را بدهند، مردم به اروپا خواهند آمد، اگرچه او افزود انتظار ندارد موج مهاجرت به اندازه موج سال ۲۰۱۵ که به دلیل جنگ سوریه شکل گرفت، باشد. کمیسیون اروپا در نظر دارد در سال جاری و سال آینده میلادی از دولت‌های عضو اتحادیه اروپا بودجه مشترکی معادل ۳۰۰ میلیون یورو (۳۵۵ میلیون دلار) را تأمین و راه را برای اسکان حدود ۳۰ هزار افغانستانی فراهم کند.

پلیس آلمان یک مرد مظنون به فروش تجهیزات مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی به ایران را بازداشت کرد

دادستان فدرال آلمان سه شنبه ۱۴ سپتامبر/۲۳ شهریور اعلام کرد پلیس این کشور یک مرد آلمانی-ایرانی را که مظنون به نقض تحریم‌های اروپا و صادرات تجهیزات مورد استفاده در برنامه‌های هسته ای و موشکی ایران است، دستگیر کرده است. طبق اعلام دادستانی آلمان علاوه بر دستگیری این فرد، ۱۱ مکان از جمله آپارتمان‌ها و دفاتر مرتبط با مظنون در ایالت‌های هامبورگ ، شلسویگ هولشتاین و نورد راین-وستفالن تفتیش شده‌اند. فرد دستگیرشده که هویتش برمبنای قوانین حفظ حریم خصوصی الکساندر جی اعلام شده متهم است که تجهیزاتی به ارزش ۱.۱ میلیون یورو را برای یک فرد ایرانی که شرکتش در ایران در فهرست سیاه اروپا قرار دارد ارسال کرده است. دفتر دادستانی کل آلمان در همین رابطه اعلام کرد که مظنون در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برای تهیه تجهیزات آزمایشگاهی تماس گرفته و دو طیف‌سنج به مبلغ ۱۶۶هزار یورو را در ژانویه ۲۰۲۰ به ایران صادر کرده است. او شش ماه بعد نیز دو دستگاه طیف‌سنج دیگر را با ۳۸۸ هزار یورو خریداری کرده است. براساس اعلام دادستانی کل آلمان فرد مظنون برای ارسال تجهیزاتی فوق مجوز صادراتی را که در این موارد الزامی‌ست را درخواست نکرده است.

اداره اطلاعات پیرانشهر پس از دو ماه عدم اطلاع‌رسانی مدعی شد یاسر منگوری، شهروند کرد در تیراندازی نیروهای امنیتی هنگام بازداشت کشته شده است

خانواده یاسر منگوری، شهروند کرد می‌گویند پس از دوماه بی‌خبری مطلق از او اداره اطلاعات پیرانشهر بدون تحویل جسد، به آن‌ها اعلام کرده است که یاسر منگوری در هنگام بازداشت کشته شده است. براساس اخبار منتشر شده از سوی شبکه حقوق بشر کردستان، اداره اطلاعات پیرانشهر، روز یکشنبه ۲۱ شهریور در تماس تلفنی با خانواده یاسر منگوری تایید کرده است که ماموران امنیتی این شهروند را در تاریخ ۲۶ تیر ۱۴۰۰ به هنگام بازداشت با گلوله کشته‌اند. خانواده منگوری می‌گویند به مدت دوماه پس از شامگاه ۲۶ تیر که یاسر منگوری به‌دنبال یک تماس تلفنی از خانه خارج شده، بارها به نهادهای امنیتی و مراجع قضایی مراجعه کرده بودند اما هیچ نهاد و مرجعی حاضر به قبول مسئولیت بازداشت این شهروند و پاسخگویی درباره وضعیت او نشده بود. با توجه به خودداری نهادهای امنیتی از تحویل جسد این شهروند کرد، درباره چگونگی مرگ او ابهام‌هایی مطرح است. در روزهای گذشته اخبار تأییدنشده از احتمال کشته‌شدن یاسر منگوری در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در ارومیه خبر داده بودند. یکی از اعضای خانواده یاسر منگوری می‌گوید: «شب ۲۶ تیر پس از یک تماس تلفنی که با یاسر صورت گرفت، او از منزل خارج شد و از آن زمان دیگر هیچ تماس و اطلاعی از او نداشتیم. البته همان شب پس از خروج یاسر از منزل در منطقه «سرقبران» پیرانشهر صدای تیراندازی به گوش رسیده است و روز بعد پوکه‌های چند گلوله شلیک شده توسط چند نفر از اهالی در محل پیدا شده است. اما تصور ما این نبود که این تیراندازی ربطی به خروج یاسر از منزل داشته باشد. تصور ما این بود که یاسر بازداشت شده است و در یکی از بازداشتگاه‌های مخفی نهادهای امنیتی به سر می‌برد.» او درباره پیگیری‌های خانواده می‌گوید: «در تمام این مدت بارها به نهادهای امنیتی و مراجع قضایی در پیرانشهر و ارومیه مراجعه کردیم، در هفته‌های اول کلا از بازداشت و سرنوشت او اظهار بی‌اطلاعی کردند. بعدها به ما گفتند احتمالا یاسر به کردستان عراق رفته است. از مدتی پیش احتمال کشته شدن او در ذهن‌مان قوی‌تر شده بود تا این‌که روز یکشنبه از اداره اطلاعات پیرانشهر با ما تماس گرفتند و گفتند، یاسر در تاریخ ۲۷ تیر در حین بازداشت توسط ماموران امنیتی به قتل رسیده است.» یاسر منگوری، شهروند اهل پیرانهشر، متاهل، پدر ۳ فرزند و کارگر جوشکاری بوده و گفته می‌شود پیشتر نیز از بابت اتهام “همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام” مورد بازجویی قرار گرفته بود.

مجید سعیدی، عکاس شناخته‌شده خبری، از آزادی خود تا زمان دادگاه خبر داد

مجید سعیدی، عکاس شناخته شده ایرانی خبر آزادی خود را تایید کرد. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) روز یکشنبه از آزادی او از زندان خوی خبر داده بود. این عکاس خبری که جوایز بین‌المللی بسیاری را از آن خود کرده است، چهارشنبه ۳ شهریور هنگام تهیه گزارش از اردوگاه پناه‌جویان افغانستانی در مناطق مرزی شهرستان خوی واقع در آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. ماموران امنیتی مجید سعیدی را به‌رغم داشتن مجوزهای لازم برای عکاسی از وضعیت پناهجویان افغانستان در نقاط مرزی مابین ایران و ترکیه بازداشت کردند. گفته می‌شود او به عکاسی از پاسگاه مرزی متهم شده است. مجید سعیدی سه‌شنبه ۲۳ شهریور/۱۴ سپتامبر در صفحه اینستاگرام خود از تفهیم اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «عکسبرداری و مستندسازی از اماکن حساس نظامی» خبر داد و گفت که با قرار وثیقه و تا زمان دادگاه آزاد شده است. او نوشت:‌ «من هیچ کار غیر قانونی انجام ندادم. در مناطقی در نزدیکی مرز دستگیر شدم، عین سریال گاندو». روز یکشنبه بالغ بر ۷۶ تن از روزنامه نگاران ایران با امضای بیانیه‌ای خواستار آزادی بدون قید و شرط و فوری امیرعباس آذرم‌‌وند، روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد و مجید سعیدی، عکاس شدند. در این بیانیه بازداشت روزنامه‌نگاران و تعیین وثیقه سنگین برای آن‌ها «خلاف اصل ۳۲ قانون اساسی» و «نقض آزادی بیان» عنوان شده است. امیرعباس آذرم‌‌وند خبرنگار روزنامه صمت ۱۰ شهریور با هجوم ماموران امنیتی به محل سکونتش بازداشت شد و از آن زمان به‌رغم وعده مسئولان قضایی مبنی بر آزادی او با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی همچنان در بازداشتگاه نگهداری می‌شود.

سوسیال دموکرات‌ها در انتخابات نروژ پیروز شدند

در نروژ، تغییر دولت پس از انتخابات پارلمانی قریب‌الوقوع است. بر اساس شمارش اولیه که حدود ۹۳ درصد آرا را در بر می‌گیرد، قوی‌ترین نیرو سوسیال دموکرات‌های حزب کارگر به رهبری یوناس گاهر استور ۶۱ ساله با ۲۶,۴ درصد آرا هستند. آرای حزب حاکم محافظه‌کارِ راست‌گرا به‌رهبری ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر کنونی، از ۲۵ درصد انتخابات قبلی به ۲۰,۵ درصد کاهش یافت. سولبرگ شکست خود را پذیرفت. سوسیال دموکرات‌ها برای این‌که بتوانند دولت جدید را تشکیل دهند به ائتلاف با احزاب دیگر نیاز دارند. یوناس گاهر استور از ائتلاف با حزب مرکز و حزب چپ سوسیالیست استقبال کرده است. هر دو حزب در انتخابات این دوره آرای خوبی به‌دست آوردند. موضوعات اصلی کارزار انتخاباتی نروژ حفاظت از آب و هوا و محیط زیست و همچنین سیاست‌های نفتی بود. حزب حاکم محافظه‌کار از گسترش اکتشافات نفتی حمایت کرد اما چپ‌ها به انرژی‌های تجدیدپذیر توجه نشان دادند.

گزارش‌های تأییدنشده از دستگیری توماج صالحی، رپر ایرانی

بر اساس برخی گزارش‌‌های رسیده از ایران توماج صالحی، خواننده سبک رپ در ایران بازداشت شده است. حساب منتسب به خانواده توماج صالحی در اینستاگرام روز دوشنبه از دستگیری او توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی خبر داد. به نوشته اقبال اقبالی، که خود را دایی توماج صالحی معرفی کرده است، ۱۲ مامور با ۴ خودرو صبح دوشنبه ۲۲ شهریور به خانه محل سکونت این رپر حمله برده و بعد از بازرسی خانه، او را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. حساب کاربری توماج صالحی در توییتر نیز در روزهای گذشته از احتمال دستگیری‌اش نوشته بود. او در دو اثر اخیر خود به نام‌های «زندگی نرمال» و «سوراخ موش» به سیاست‌های مقام‌های جمهوری اسلامی اعتراض کرده بود که با استقبال گسترده کاربران ایرانی روبه‌رو شد. کاربران در فضای مجازی با هشتگ #FreeToomaj خواستار آزادی او شدند. طی هفته گذشته گزارش‌های جداگانه‌ای نیز مبنی بر احضار چندین رپر در ایران از سوی نهادهای امنیتی، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

اذعان دو مقام آموزش و پرورش: کارنامه و پرونده تحصیلی در «شرایط خاص حضانت و طلاق» به مادر داده نمی‌شود

به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از خودداری مدارس در ارائه کارنامه دانش‌آموزان به مادرانشان دو مقام وزارت آموزش و پرورش شرایط «خاص» جدایی و طلاق را توجیه بروز چنین رفتارهای تبعیض‌آمیزی دانستند. رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش سه‌شنبه ۲۳ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) این مسئله را به مسئله حضانت دانش‌آموز وابسته دانست و مدعی شد از نظر وزارتخانه «هیچ فرقی بین پدر و مادر برای انجام کارهای دانش آموز از جمله،گرفتن کارنامه وجود ندارد». او اما افزود: «در مواقعی مانند طلاق، حضانت دانش آموز در اختیار هر فردی که باشد، پرونده را به او می‌دهند. در شرایطی که پدر و مادر از هم جدا می‌شوند اگر که انحصاراً حضانت فرزند در اختیار پدر باشد، طبیعتا این موضوع شرایط خاص خودش را دارد». علاوه بر گزارش‌هایی که پیشتر نیز از عدم ارائه کارنامه یا پرونده تحصیلی به مادر دانش‌آموزان خبر می‌دادند، روز دوشنبه گزارش‌هایی منتشر شدند از این‌که برخی از مدارس با ارسال پیامک به مادران دانش‌آموزان تاکید کرده بودند که پدر دانش‌آموز باید برای دریافت کارنامه یا پرونده تحصیلی به مدرسه مراجعه کند. حکیم‌زاده گفت: «این مورد که به مادر پیامک ارسال شده که پدر باید برای دریافت کارنامه مراجعه کند، احتمالا یک مورد خاص بوده که باید در جایگاه خود مورد بررسی قرار بگیرد و من تا جزییات امر را ندانم نمی‌توانم اظهار نظر قطعی داشته باشم.» عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر متوسطه نظری آموزش و پرورش اما در واکنش این مسئله را منوط به «شناخت مدرسه از خانواده» دانست و گفت: «در بسیاری از مدارس روال به این صورت است که پدر و مادرها نسبت به دریافت کارنامه فرزند خود اقدام می‌کنند و مدیر مدرسه با شناختی که نسبت به خانواده دارد و می‌داند که با هم زندگی می‌کنند و مساله‌ای ندارند پرونده یا کارنامه را به آن‌ها تحویل می‌دهد. به احتمال خیلی زیاد در مواقعی که مشکلی ایجاد شده یا منجر به جدایی شده است و حضانت دانش آموز در اختیار مادر قرار گرفته باشد، پرونده را به او می دهند. در غیر اینصورت در حالت عادی روال مدارس به این شکل که است که کارنامه به پدر یا مادر ارائه می‌شود».

عضو هیأت مرگ به تاجیکستان سفر می‌کند

وزارت امور خارجه تاجیکستان سه‌شنبه ۱۴ سپتامبر/ ۲۳ شهریور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دعوت رسمی امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی و عضو هیأت مرگ در تاریخ ۱۶ سپتامبر/ ۲۵ شهریور به جمهوری تاجیکستان سفر می‌کند. در این بیانیه آمده است: امامعلی رحمان و ابراهیم رئیسی طی این سفر دیداری ویژه داشته و با مشارکت هیأت‌های رسمی دو کشور، درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات مذاکره خواهند کرد. وزارت امور خارجه تاجیکستان اعلام کرد در پایان این دیدار، قرار است دو طرف بیانیه مشترکی در زمینه روابط دو جانبه و بسته‌ای از اسناد جدید همکاری را امضا کنند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: آمار مرگ‌ومیر کرونا روزانه ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر است، خرید واکسن‌ها کار دولت قبلی بوده و دولت کنونی واکسنی سفارش نداده

مسعود پزشکیان، نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: «آمار واقعی مرگ‌ومیر روزانه در اثر ابتلا به بیماری کرونا در کشور بالاتر از ۱۵۰۰ نفر است.» پزشکیان افزود: «اگر دو درصد مرگ‌ومیر در تعداد کسانی که مبتلا می‌شوند وجود داشته باشد با ۴۰هزار مبتلا روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر جان‌شان را از دست می‌دهند آن هم اگر درست درمان و مراقبت کنیم.» طبق آخرین آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۴۴۸ نفر بر اثر کرونا جان باختند. تعداد کل مبتلایان به کرونا نیز به پنج میلیون و ۳۱۸ هزار و ۳۲۷ نفر رسید که از این تعداد ۱۱۴ هزار و ۷۵۹ نفر فوت کردند. پزشکیان در مورد سفارش واکسن از خارج گفت: «دولت قبل پول را داده بود سفارش‌ها را هم انجام داده بود حالا ممکن است مشکلات گمرکی و حمل و نقل بوده است و دولت فعلی آن‌ها را حل کرده است و الان وارد می‌شود، اما کالا و سفارشات از قبل وجود داشته است و این دولت واکسنی سفارش نداده است.» پزشکیان با تأکید این‌که بستر تولید واکسن داخل و خرید واکسن از خارج در دولت قبل کارهایش انجام شده بود، افزود: «ولی ما به دلیل مسایل سیاسی برای واردات مقداری دیر جنبیدیم.» او اما در مورد «دلایل سیاسی واردات واکسن» چیزی نگفت و تنها به این بسنده کرد که «در جریان نبودم و فقط می‌توانم حدس بزنم». یکی از دلایل اصلی تأخیر در دریافت واکسن سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دی ماه ۱۳۹۹ بود که واردات واکسن‌های ساخت آمریکا و بریتانیا را ممنوع اعلام کرد. خامنه‌ای در مردادماه گذشته کرونا را «مسئله اول کشور» خواند و خواهان تأمین واکسن برای همه و به هر شکل ممکن شد. رسانه‌های ایران طوری وانمود کردند که رهبر جمهوری اسلامی از ابتدا با واردات واکسن موافق بوده است.

وزیر خارجه بریتانیا در گفت‌وگو با حسین امیر عبداللهیان خواستار آزادی شهروندان بریتانیایی از زندان‌های جمهوری اسلامی شد

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا در توئیتر خود نوشت روز دوشنبه ۲۲ شهریور / ۱۳ سپتامبر با همتای ایرانی خود حسین امیر عبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرده است. راب نوشت: «ما درباره منافع مشترک خود در افغانستانی باثبات بحث کردیم. من از ایران خواستم همه اتباع بریتانیایی که خودسرانه بازداشت شده‌اند را آزاد کرده و به مذاکرات برجام در وین بازگردد.» نازنین زاغری رتکلیف، مهران رئوف و انوشه آشوری از جمله شهروندان ایرانی – بریتانیایی هستند که در ایران زندانی‌اند. رسانه‌های ایران نیز از گفت‌وگوی تلفنی دومینیک راب و حسین امیر عبداللهیان خبر داده‌اند اما بیشتر به دو مورد نخست اشاره کرده و از درخواست آزادی شهروندان بریتانیایی کمتر نوشته‌اند.