ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آبادان، ساعت ۱۷: ویرانه متروپل ویرانه‌تر شد

۲۳ شهریور: عصر چهارشنبه حوالی ساعت ۱۷ بخشی از بقایای سازه متروپل فرو ریخت. هنگام وقوع حادثه، تعدادی از کارگرانی مشغول عملیات تخریب سازه بودند. شمار کسانی که آسیب دیده‌اند نامشخص است. "شرق" از قول اورژانس آبادان اطلاع داده که یک کارگر زیر آوار مانده است. در خبرگزاری‌های داخل با تأخیر اخباری در این باره منتشر می‌شود.

دادگاهی در آرژانتین حکم آزادی ۱۲ نفر از خدمه بازداشت شده هواپیمای ونزوئلا را صادر کرد

رسانه‌های محلی آرژانتین گزارش دادند که پس از توقیف هواپیمای ایرانی فروخته‌شده به ونزوئلا در ماه ژوئن به اتهام ارتباط با تروریسم، دادگاه استیناف فدرال لاپلاتا در استان بوئنوس‌آیرس اجازه خروج ۱۲ نفر از ۱۹ نفر خدمه این هواپیما را صادر کرد و به قاضی دستور داد تا تحقیقات درباره خدمه هواپیما را ظرف ۱۰ روز تکمیل کند. گفته می‌شود که یک نفر از خدمه‌ آزادشده ایرانی است. وزارت دادگستری آمریکا، ۱۱ مرداد / دوم اوت در بیانیه‌ای هواپیمای بوئینگ باری ۷۴۷-۳۰۰ در آرژانتین را به ارتباط با گروه‌های تروریستی متهم کرد و خواستار مصادره آن از سوی مقام‌های آرژانتینی شد. به‌گفته وزارت دادگستری آمریکا شرکت ماهان‌ایر ایران سال گذشته این هواپیمای بوئینگ را به شرکت امتراسور ونزوئلا فروخته و از این طریق قوانین صادراتی آمریکا نقض شده است. بدین ترتیب ورود این هواپیما به بوئنوس‌آیرس برای آرژانتین مسئله دیپلماتیک ایجاد کرد. ایران و ونزوئلا روابط نزدیکی دارند و در ماه ژوئن یک برنامه همکاری ۲۰ ساله امضا کردند. آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری چپ میانه آرژانتین از تحریم‌های آمریکا علیه کاراکاس انتقاد کرده است. توقیف این هواپیما خشم حامیان حزب حاکم را در کاراکاس برانگیخت و طرفداران این حزب برای آزادی آن راهپیمایی کردند.

سازمان ملل درباره «تهدید جدی» شیوع وبا در سوریه هشدار داد

سازمان ملل هشدار داد که ادامه شیوع وبا «تهدیدی جدی» علیه مردم سوریه و منطقه گسترده‌تر از آن است. عمران رضا، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در سوریه، در بیانیه‌ای گفت احتمال می‌رود شیوع این بیماری به آبیاری محصولات کشاورزی با آب آلوده و همچنین نوشیدن از رودخانه فرات در ارتباط باشد. از ۹۳۶ بیمار مبتلا به وبا، که از ۲۵ اوت تا ۱۰ سپتامبر بیماری آن‌ها ثبت شد، دست‌کم ۷۰ درصد از حلب و بیش از ۲۰ درصد از دیرالزور در شرق سوریه بوده‌اند. موارد مشکوک دیگر در رقه، حسکه، حماه و لاذقیه گزارش شده است. ریچارد برنان، مدیر اورژانس منطقه‌ای مدیترانه شرقی در سازمان جهانی بهداشت گفت این سازمان از ۲۵ اوت ۸ مورد مرگ بر اثر وبا را ثبت کرده است که ۶ مورد در حلب و دو مورد در دیرالزور بوده است. او به رویترز گفت: «این نخستین شیوع تأییدشده وبا در سال‌های اخیر است... گسترش جغرافیایی موجب نگرانی است و ما باید سریع اقدام کنیم.» شمار موارد تأییدشده وبا تا روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور / ۱۳ سپتامبر، ۲۰ مورد در حلب، چهار مورد در لاذقیه و دو مورد در دمشق بود. سازمان ملل گفته است شیوع این بیماری به «کمبود شدید آب» در سراسر سوریه ربط دارد. در این کشور، در پی تخریب زیرساخت‌های ملی آب در طول بیش از یک دهه جنگ، بسیاری از مردم به منابع آبی ناامن متکی هستند. خشکسالی که باعث کاهش سطح آب در فرات شده است، این وضعیت را بدتر کرده است. کشاورزان سیاست‌های آبی ترکیه را عامل کاهش جریان آب در فرات می‌دانند.

رئیس اداره استعدادهای درخشان استان قم: حضور روحانیت در مدارس تیزهوشان برای ترغیب آن‌ها به ماندن در ایران

در دیدار حجت‌الاسلام سیدمحمد سعیدی، امام جمعه قم با مدیران مدارس تیزهوشان استان قم، سیدمحمدعلی صمدانی، رئیس اداره استعدادهای درخشان این استان با اشاره به حضور روحانیت در مدارس تیزهوشان گفت: «ما به‌دنبال این هستیم مسائل اعتقادی و شرعی را در نخبگان تقویت کنیم و خود این عاملی می‌شود تا مهاجرت و فرار مغزها کاهش پیدا کند و بچه‌های تیزهوش علاقه بیشتری به کشور و خدمت به نظام اسلامی پیدا کنند.» امام جمعه قم هم با بیان این‌که کشورهای دیگر «نخبگان ما را به سرقت می‌برند»، گفت: «نخبه‌ای که در قم تربیت یافته است باید با نخبگان دیگر شهرها متفاوت باشد و در رفتار او معلوم باشد که در حرم اهل بیت علیهم السلام درس خوانده است.» در تیرماه سال جاری روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس سازمان دولتی جهاد دانشگاهی ایران از موج جدید مهاجرت جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور و شروع روند «مهاجرت دسته‌جمعی» نخبگان خبر داده بود. روزنامه «رسالت» چاپ تهران نیز خردادماه گذشته با استناد به «شواهد و مستندات»، گزارش داده بود که مهاجرت نخبگان به خارج از کشور «افزایش یافته» و افزون بر رفتن «برگزیدگان کنکورهای سراسری و المپیادهای علمی»، دانش‌آموزان «تیزهوش و استعدادهای برتر» نیز برای ادامه تحصیل، «جلای وطن می‌کنند».