ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی: ناآرامی‌های سال ۹۸ سخت‌تر از ناآرامی‌های سال ۹۶ بود

سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی، نیروی اصلی در سرکوب اعتراضات مردمی در ایران، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا به اعتراضات سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: «در ناآرامی‌های سال ۹۶، همزمان در ۷۷ نقطه درگیر بودیم.» کرمی با بیان این‌که «ناآرامی‌های سال ۹۸ سخت‌تر از ناآرامی‌های سال ۹۶ بود»، افزود: «در آبان ماه ۹۸، هر موتوسوار ما در شهرهایی مانند تهران، شیراز و اصفهان بعضاً تا ۲۷۰ کیلومتر در یک شبانه‌روز مسیر طی کردند، یعنی یک نقطه درگیری داشتند و پس از آن به نقطه دیگری می‌رفتند و این کار بسیار سختی است.» او همچنین به درگیری‌های خوزستان بر سر آب نیز پرداخت و گفت: «از روز سوم [اعتراضات] به بعد گروهک‌ها یعنی ضد انقلاب‌ها وارد عمل شدند (...) و در برخی از نقاط نیز تیراندازی‌ها و خشونت‌هایی صورت گرفت اما نیروهای ما با تدبیر و حوصله کنترل لازم را انجام دادند.» اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ از مشهد آغاز شد و به گفته مسئولان جمهوری اسلامی به ۱۰۰ شهر رسید. این اعتراضات که در ابتدا به مشکلات اقتصادی بود به سرعت به تظاهرات ضدحکومتی تبدیل شد. آمار رسمی و دقیقی از تعداد کشته‌شدگان این اعتراضات وجود ندارد و هیچ‌یک از مقامات جمهوری اسلامی مسئولیت کشته شدن ده‌ها نفر در این اعتراضات را برعهده نگرفته‌اند. اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ نیز ابتدا به گرانی بنزین صورت گرفت اما بعد به تظاهرات ضدحکومتی در ۲۹ استان و صدها شهر تبدیل شد. در این اعتراضات تصاویر فراوانی که توسط شهروندان گرفته شده بود نشان می‌داد که نیروهای امنیتی، سپاه پاسداران و بسیج با استفاده از سلاح‌های جنگی در نقاط مختلف کشور، به سوی معترضان به‌صورت مستقیم و هدفمند تیراندازی کرده‌اند. خبرگزاری رویترز در دی ماه ۹۸ نوشت حدود ۱۵۰۰ نفر در این اعتراضات کشته شدند. سازمان ملل متحد تعداد کشته‌شدگان را دست‌کم ۳۰۴ نفر اعلام کرد.

سرپرست وزارت خارجه‌ دولت طالبان به ترکیه رفت

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ دولت طالبان در رأس یک هیأت بلندپایه امروز پنج‌شنبه ۲۲ مهر / ۱۴ اکتبر از قطر به ترکیه رفت تا در آنکارا با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه‌ طالبان در توئیتر نوشته است که سفر این هیأت به دعوت رسمی مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه‌ ترکیه انجام شده است. به گفته‌ او در این سفر دو طرف در مورد «موضوعات مورد علاقه» بحث و گفت‌وگو می‌کنند و در رابطه با «بهبود روابط، تجارت، کمک‌های بشری، حمل‌ونقل هوایی و مهاجران» تصمیم‌های بزرگی خواهند گرفت. امیرخان متقی روز سه‌شنبه ۲۰ مهر / ۱۲ اکتبر با نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی و غربی در قطر دیدار داشت. پس از این دیدار، طالبان در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که امیرخان متقی به مقام‌های آمریکایی گفته است تحریم طالبان امنیت جهانی را تضعیف می‌کند و موجی از مهاجرت در پی‌ خواهد داشت.

نتایج پژوهش‌های تازه درباره منشأ ساکنان نخستین قاره آمریکا: بومیان آمریکایی از سرزمین کنونی ژاپن نیامده‌اند

براساس پژوهش‌های جدید، انسان‌هایی که منشأ نخستین ساکنان قاره آمریکا بودند از سرزمین کنونی ژاپن نیامده‌اند. این نتیجه مطالعات جدید یک تیم انسان‌شناس آمریکایی است که دندان‌های انسان‌های قوم جومون که ۱۵۰۰۰ سال پیش در ژاپن زندگی می‌کردند و مردم بومی آمریکای شمالی را مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش‌ها شباهت‌های بسیار کمی از نسب مشترک این دو گروه به‌دست آمد. تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای آن‌ها نیز پیش از این چنین نتیجه‌ای را نشان داده بود. تا کنون یک نظریه این بوده است که اجداد مردم بومی آمریکا از ژاپن کنونی آمده‌اند زیرا ابزار سنگی آن‌ها شبیه ابزار مردم جومون بود و این احتمال وجود دارد که اولین انسان‌ها در همین دوران به آمریکا آمده باشند. پژوهشگران در مطالعات جدید احتمال می‌دهند که اجداد مردم بومی آمریکای شمالی بیشتر از سیبری آمده‌اند. نخستین نشانه‌های تمدن و الگوهای با ثبات زندگی در فرهنگ جومون ظاهر شد که ویژگی آن روش زندگی نیمه‌مستقر مختص به دوران میان‌سنگی و نوسنگی، شکار دسته‌جمعی، عدم پرورش حیوانات اهلی، آلاچیق‌های بدوی و کشاورزی ابتدایی بود.

مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی: در سندیت امامزاده‌ها صرف شهرت کفایت می‌کند و نیازی به ارائه دلیل و اسناد نیست

مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی گفت در سندیت امامزاده‌ها صرف شهرت کفایت می‌کند و نیازی به ارائه دلیل و اسناد نیست. شهاب‌الدین حسینی گفت: «دنبال سند برای مشخص شدن چندمین نسل بودن امامزادگان نیستیم. در مباحث معرفتی، نیازی به سند نداریم. بنا بر گفته‌ی بزرگان دینی، بایستی به امامزادگان مدفون و معروف در هر شهر و منطقه‌ای، رجوع کنیم چرا که هر کدام از امامزادگان، همانند هر میوه‌ای خاصیت خاص خود را دارند.» مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی در ادامه افزود: «وقتی از امامزاده‌ای جواب می‌گیریم، نیازی به کنکاش نیست، بلکه باید اعتقاداتمان را اصلاح کنیم.» معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرده بود که در ایران ۸۱۵۱ امام‌زاده وجود دارد. تعداد امام‌زاده‌های ایران بعد از انقلاب ۷ برابر شده است. سازمان اوقاف با صدور اطلاعیه‌هایی در سال‌های گذشته اعلام کرده که با بهره‌گیری از فهرست اماکن مذهبی چاپ وزارت ارشاد اسلامی تنها مرجع شناسایی امام‌زاده‌ها‌ در ایران است. با این حال تنها در دو سال گذشته ۷۵ بقعه جعلی در استان گیلان شناسایی شده است. بقعه «قاضیان» در رشت، دو هزار زائر داشت و بقعه «سید صدر» در لاهیجان هم به شفابخشی شهرت پیدا کرده بود تا آن حد که از استان‌های دیگر بیماران برای شفا به این بقعه جعلی مراجعه می‌کردند. خبرگزاری صدا و سیما گزارش داده بود که تنها در استان گیلان ۹۵۰ بقعه منسوب به ائمه شناسایی شده که هیچیک شجره‌نامه ندارند. برخی از این بقعه‌ها تخریب می‌شوند و از برخی دیگر به عنوان «دارالقرآن» استفاده می‌شود.

آتش‌سوزی در بیمارستان دی تهران: کسی آسیب ندید

خبرگزاری فارس صبح پنجشنبه ۲۲ دی از وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان دی تهران خبر داد و نوشت که در اثر این آتش‌سوزی، بخش‌هایی از بیمارستان از جمله انبار دارویی دچار حریق شده و سه طبقه از این بیمارستان تخلیه شده است. سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اعلام کرد: پس از رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه مشخص شد که در طبقه منفی یک این بیمارستان یک بخش نگهداری لوازم کمک بهداشتی بوده که به دلایلی دچار حریق شده بود که توسط نیروهای بیمارستان تا حدودی حریق اطفاء شده بود. بر همین اساس این حادثه هیچ مصدوم و یا تلفات جانی نداشته و نیروهای بیمارستان و بیماران از این حریق آسیب ندیدند.

افزایش ۸۲ درصدی مصرف گاز با ورود اولین موج سرما به ایران

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران خبر داد که مصرف خانگی و تجاری گاز در هفته‌ای که گذشت به ۳۱۰ میلیون متر مکعب در روز رسید که نسبت به هفته قبل از آن رشدی ۸۲ درصدی را نشان می‌دهد. محمدرضا جولایی در گفت‌وگو با خبرگزای جمهوری اسلامی (ایرنا) روز ۲۲ مهر، گفت: «در حالی که یکشنبه هفته گذشته میزان مصرف گاز در همین بخش، ۱۷۰ میلیون متر مکعب در روز بوده است اما در این مدت میزان آن به ۱۴۰ میلیون متر مکعب رسیده که یعنی رقمی معادل ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است.» به گفته جولایی در شش ماه اول سال مصرف گاز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود یک درصد کاهش داشت اما این روند با شروع سرما متوقف شده است. آمارهای شرکت ملی گاز ایران نشان می‌دهد که در روز ۱۳ مهر سال جاری، مجموع مصرف گاز به ۵۸۱ میلیون متر مکعب در روز رسیده است. این در حالی است که سال گذشته در همین روز، ایرانی ها ۵۶۷ میلیون متر مکعب گاز مصرف کرده‌اند. ادامه روند افزایشی مصرف گاز در ایران، علاوه بر آنکه می‌تواند سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها را با مشکل رو‌به‌رو کند و پایداری شبکه برق را به‌خطر بیندازد، در ادامه ممکن است به قطع گاز برخی از مناطق کشور در روزهای سرد سال بینجامد. پیش‌تر، جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم، با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب در بعضی از روزهای فصل سرد به خصوص در استان‌های شمال و شمال شرق کشور کسری گاز داشتیم، گفته بود: «امسال پیش‌بینی می‌کنیم که با روند رشد مصرف در کشور که بین ۸ تا ۱۰ درصد است، در فصل سرد تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز کسری گاز داشته باشیم، به همین خاطر جلسات تامین سوخت زمستانی را شروع کردیم.» از همین رو ارسال حداکثری سوخت مایع به نیروگاه‌ها با اولویت منطقه شمال شرق، استفاده حداکثری از نفت کوره در نیروگاه‌ها و مدیریت تأمین گاز برای مهمترین مراکز تولید برق در کشور، از اصلی‌ترین موضوع‌های مورد توجه است. با این حال کمبود گاز در زمستان بسیار جدی است. در سال‌های گذشته نیز اگرچه دیگر قطعی گاز بخش خانگی به‌ویژه در استان‌های شمالی اتفاق نیفتاد، اما نیروگاه‌ها با کاهش گاز رسانی در زمستان دست به گریبان بودند. واردات گاز یکی از راه‌کارهای خروج از این بحران است. اما قبل از آن ایران می‌بایست صدور گاز به عراق را کاهش دهد. عراق از دولت آمریکا برای واردات برق و گاز از ایران معافیت‌های تحریمی موقت گرفته است و یک‌سوم انرژی مورد نیازش را از طریق خرید برق از ایران و واردات گاز برای نیروگاه‌های برق خود تأمین می‌کند،‌ اما به‌دلیل تحریم بانک‌ها و صنایع نفت و گاز ایران از طرف آمریکا بخش بزرگی از پول برق و گاز خریداری‌شده از ایران پرداخت نشده است. گاز ایران از طریق دو خط لوله به نیروگاه‌های واقع در بصره، سماوه، ناصریه و دیاله منتقل می‌شود.