ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله لباس‌شخصی‌ها به دبیرستان شاهد اردبیل + آخرین خبرها

به گزارش «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان»، لباس‌شخصی‌ها پنج‌شنبه ۲۱ مهر به دبیرستان شاهد در اردبیل حمله کردند. در این حمله نزدیک به ۱۰ دختر دانش‌آموز به بیمارستان فاطمی منتقل شدند که یک تن از آنها بر اثر خونریزی داخلی جان باخت. بنا به این گزارش، نیروهای امنیتی با «همکاری» مدیر مدرسه هفت دختر دانش‌آموز دیگر را بازداشت کرده اند. از محل نگهداری و وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست. لباس‌شخصی‌ها همچنین پدرمادرها و کادر درمان بیمارستان فاطمی را تحت فشار گذاشته اند که اطلاع‌رسانی نکنند و تهدید کرده اند که «در صورت انتشار اخبار در رسانه‌ها، دیگر فرزندانشان را نخواهند دید.» بنا به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر، پس از آغاز اعتراض‌های مردمی به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، دست‌کم ۲۳ نوجوان زیر ۱۸ سال را به قتل رسانده اند. آنها به مدرسه‌ها بارها حمله کرده اند و با گاز اشک‌آور و باتوم و دیگر روش‌های خشونت‌بار، نوجوانان و کودکان را سرکوب کرده اند. پنج‌شنبه ۶۰۰ فعال ادبیات و هنر کودک و نوجوان، در بیانیه‌ای حمله به مدرسه‌ها و بازداشت دانش‌آموزان را محکوم کردند. • بروز رسانی: شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان خبر فوت یک دانش‌آموز دختر مدرسه شاهد اردبیل را حذف کردــ مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل آن را تکذیب کرد. شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان جمعه ۲۲ مهر در گزارشی از حمله لباس‌شخصی‌ها به مدرسه شاهد در اردبیل در پنج‌شنبه ۲۱ مهر و زخمی‌شدن ۱۰ دانش‌آموز و فوت یکی از آنها در بیمارستان و نیز دستگیری هفت دانش‌آموز دیگر خبر داد. اما ساعتی بعد قسمت مربوط به فوت دانش‌آموز در بیمارستان را حذف کرد. پس از انتشار پربازتاب این خبر، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل نیز آن را تکذیب کرد. بنا به برخی گزارش‌ها، حمله به دانش‌آموزان مدرسه شاهد اردبیل چهارشنبه ۲۰ مهر و در پی امتناع آنها از شرکت در تظاهرات حکومتی رخ داده است. در بیانیه‌ای منتسب به « جمعی از دانشجویان و اهالی شهر اردبیل» آمده است که « چهارشنبه ۲۰ مهرماه، حاکمیت اجبار، برای راهبرد پروپاگاندای خود، دانش اموزان دختر استان اردبیل را به اجبار برای راهپیمایی برده و شعارهای خود را دیکته کرده اند، در پی آن بعد از امتناع دانش آموزان از سردادن شعار اجباری، یگان سرکوبگر شروع به ضرب و شتم دانش آموزان کرده است.»

سازمان ملل: وضعیت دسترسی به غذا در جهان به شدت رو به وخامت است

برنامه جهانی غذا، شاخه کمک غذایی سازمان ملل متحد به وخامت چشمگیر وضعیت غذایی افراد نیازمند در بسیاری از کشورها تأکید کرد. دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا جمعه ۲۲ مهر / ۱۴ اکتبر در رم گفت به دلیل جنگ در اوکراین، از جمله این نگرانی‌ وجود دارد که کل جهان در سال آینده غذای کافی نداشته باشد. بیزلی افزود این نه تنها بحران گرسنگی، بلکه بحران کمبود غلات و کود نیز هست و در ادامه پیامدهایی بر برداشت‌ محصولات در آینده خواهد داشت. به‌گفته بیزلی، وضعیت عرضه مواد غذایی پنج سال است که رو به وخامت گذاشته است. در حال حاضر ۳۴۵ میلیون نفر گرسنه حاد در سراسر جهان وجود دارد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پیامی از نیویورک، از مؤسسات مالی بین‌المللی خواست کمک‌های بیشتری ارائه کنند. گوترش به‌مناسبت ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا تأکید کرد که غذا باید مقرون به صرفه باشد.

برای خامنه‌ای آب از آب تکان نخورده؛ او می‌گوید: «جمهوری اسلامی به درخت تناوری تبدیل شده است»

یک ماه است که شهرهای ایران شاهد اعتراضات گسترده مردم است اما مسئولان اصلی حکومت همچنان به این اعتراضات بی‌اعتنایی می‌کنند و تلاش دارند آن را ناچیز جلوه دهند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم جمعه ۲۲ مهر در دیدار جمعی از مسئولان نظام و شرکت‌کنندگان در کنفرانس وحدت اسلامی، وضعیت حکومت خود را چنان مطلوب نشان داد که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. او گفت: «نظام جمهوری اسلامی اکنون به درخت تناوری تبدیل شده است که غلط بکند کسی حتی فکر کَندن آن را نیز بکند.» اگر چه مسئولان حکومتی چنین وانمود می‌کنند که حساب معترضان و «اغتشاشگران» را جدا می‌کنند و با معترضان «مدارا» دارند، اما این سخنان نشان می‌دهد که درِ این نظام همچنان بر پاشنه‌ی خشونت علیه مخالفان می‌چرخد. خامنه‌ای در همین حال افزود: «البته ایستادگی نیز مانند هر کار دیگر سختی‌هایی دارد اما آن کسانی هم که تسلیم می‌شوند دچار سختی می‌شوند.»

در پی اعتراض برخی هنرمندان زن، سازمان هنری وابسته به سپاه مجبور شد دیوارنگاره حکومتی میدان ولی‌عصر را پایین بیاورد

سازمان هنری رسانه‌ای اوج دیوارنگاره‌ای در میدان ولی‌عصر تهران با تصاویری از هنرمندان، شاعران و نویسندگان زن سرشناس ایرانی با هدف «برجسته کردن نقش‌‌های اجتماعی زنان در جامعه ایران» و حجاب نصب کرده بود. در پی اعتراض برخی هنرمندان که از تصاویر آن‌‌ها بدون اجازه استفاده شده بود، مؤسسه تبلیغاتی سپاه دیوارنگاره حکومتی را یک روز بعد از نصب پایین کشید که دوباره با تصاویر دیگری آن را بالا ببرد. مهرداد معظمی مدیر روابط عمومی سازمان اوج در توییتی درباره دیوارنگاره میدان ولی‌عصر نوشت: «نظر به اصلاح طرح فعلی دیوارنگاره، تا بازگشت مجدد این طرح، امشب طرح جدید رونمایی می‌شود.» رضا درمیشیان، فیلم‌ساز در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: عکسی که از ژاله علو، گوینده و هنرمند سینما و تلویزیون، در دیوارنگاره «زنان سرزمین من» کار شد، متعلق به نوشین جعفری عکاسی است که هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد. فاطمه معتمدآریا و مرضیه برومند، از بازیگران سینمای ایران، روز پنجشنبه بعد از نصب دیوار‌نگاره در میدان ولیعصر تهران، خواهان حذف تصویر خود از این دیوارنگاره شدند. کاوه سمندریان، پسر هما روستا، بازیگر فقید سینما و تئاتر نیز با انتشار تصویر مادرش در این بیلبورد مخالفت کرده بود. مؤسسه اوج در این دیوارنگاره تصویر فروغ فرخزاد را با روسری درج کرده بود. فروغ فرخزاد همان شاعری است که خامنه‌ای گمان می‌برد «عاقبت به‌خیر» شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا: توافق با ایران «اکنون تمرکز ما نیست»

‌ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت احیای برجام، «اکنون تمرکز ما نیست» زیرا مذاکرات با تهران از ابتدای سپتامبر متوقف شده است. پرایس، جمهوری اسلامی را مقصر این بن‌بست دانست و گفت: «توافق قطعاً نزدیک به‌نظر نمی‌رسد... هیچ چیزی در هفته‌های اخیر نشان نمی‌دهد که آن‌ها (جمهوری اسلامی) موضع خود را تغییر داده‌اند.» پرایس افزود «تمرکز» اصلی واشنگتن در مورد ایران، در حال حاضر اعتراضاتی است که در داخل این کشور در جریان است. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا نیز درباره احیای برجام در آینده نزدیک گفت چشم‌انداز توافق با ایران، نزدیک به‌نظر نمی‌رسد.

فرزانه میرفردی پژوهشگر و فعال حقوق زنان در یاسوج را بازداشت کردند

فرزانه میرفردی، پژوهشگر و فعال حقوق زنان و دانشجوی کارشناسی ارشد در یاسوج، روز سه‌شنبه ۱۹ مهر بازداشت شد. به گفته منابع آگاه به «زمانه» ماموران با یورش به محل کار خانم میرفردی او را دستگیر کرده‌اند. در این موج دستگیری‌ها هزاران کنشگر و دانشجو و شهروند معترض بازداشت شده‌اند و از سرنوشت بسیاری از آنها خبری در دست نیست.