ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا ۲۲ فرد و شرکت مرتبط با ایران و #سوریه را به #فهرست_سیاه_تجاری خود افزود

وزارت بازرگانی آمریکا ۲۲ فرد و شرکت حقیقی و حقوقی را به دلیل آن‌چه پشیبانی از ارائه مواد لازم برای فعالیت‌های مرتبط با سلاح‌های بیولوژیکی در سوریه و همچنین ارسال بدون مجوز قطعات ساخت آمریکا به ایران عنوان کرده است، در فهرست سیاه تجاری خود قرار داد. این افراد و شرکت‌ها در ایران، بحرین، فرانسه، اردن، لبنان، عمان، پاکستان، عربستان سعودی، سنگال، سوریه، ترکیه، امارات متحده عربی و بریتانیا مستقر هستند. شرکت فن‌آوری و تجهیزات پزشکی «رَهال»، شرکت لبنانی-اردنی اس‌ای‌ال که در زمینه ابزارهای آزمایشگاهی فعالیت می‌کند، شرکت بازرگانی «الرأس گیت»، شرکت «بست‌وی لاین اف‌زدسی‌او»، شرکت «فاب‌کُن اینترنشنال»، شرکت «مهندس»، شرکت مهندسی «پاک‌تِک» و بنگاه بازرگانی «روهتاس» از جمله این شرکت‌ها هستند. وزارت خزانه داری آمریکا به‌تازگی در ۳ مهر / ۲۵ سپتامبر نیز پنج فرد و شش شرکت چینی را که از جمهوری اسلامی نفت وارد می‌کردند تحریم کرد. ۲۹ شهریور / ۲۰ سپتامبر نیز این وزارتخانه بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی و شرکت «اعتماد تجارت پارس» را به‌دلیل همکاری با سپاه قدس تحریم کرده بود.

کاندیداهای انتخابات مجلس حق استفاده از برنامه‌های صدا و سیما برای تبلیغات را ندارند

سید احسان قاصی‌زاده، از اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما، پنج شنبه ۲۳ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به اقدامات صدا و سیما برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: «طبق قانون موجود کاندیداهای تایید صلاحیت شده در انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان، در ایام تبلیغات فرصتی برای استفاده از صدا و سیما ندارند». قاضی‌زاده با بیان اینکه چندی پیش ستاد انتخابات در سازمان صدا و سیما تشکیل شده، گفت: «صدا و سیما باید به سمت تهیه برنامه‌های تبلیغاتی برای تهییج مردم جهت حضور و مشارکت بیشتر در انتخابات باشد». به گفته سید احسان قاضی‌زاده هر چند در لایحه اصلاح قانون انتخابات که توسط مجلس تهیه شده، موضوع تبلیغات انتخابات تغییر کرد و کلیت آن توسط شورای نکهبان تأیید شد، اما در این دوره نیز همچنان قانون قبلی ملاک است و بر اساس آن عمل خواهند کرد. او همچنین تاکید کرد که تبلیغ افراد و اشخاص از رادیو و تلویزیون مطرح نیست، اما احزاب و گروه‌های مختلف می‌توانند به صورت کلی برنامه‌های خود را در راستای «افزایش مشارکت حداکثری» و «نه بحث تبلیغ لیست و گروه خاصی»، مطرح کنند. با نزدیک شدن به انتخابات یازدهمین دوره مجلس در ایران، بار دیگر بحث در میان مسئولان جمهوری اسلامی درباره نحوه برگزاری انتخابات بالا گرفته است. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

یک #کارگر_مقنی در اثر ریزش دیواره‌های چاه در #طارم جان باخت

یک #کارگر_مقنی که در روستای بادامستان واقع در طارم #زنجان مشغول حفر چاه بود، در اثر ریزش دیواره‌های چاه زیر آوار ماند و جان باخت. جسد این کارگر ۳۷ ساله پنج ساعت بعد توسط امدادگران از چاه خارج شد. به نوشته خبرگزاری دولتی ایلنا، حادثه شبانگاه چهارشنبه ۲۲ آبان روی داده و بدلیل صعب‌العبور بودن منطقه آتش‌نشانان پس از پیاده‌روی طولانی به محل حادثه رسیده‌اند. حوادث کار که روزانه جان تعدادی از کارگران را می‌گیرد در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت و نیم درصد افزایش یافته است. به گزارش سازمان پزشکی قانونی در بهار و تابستان امسال، شمار قربانیان حوادث کاری منجر به مرگ به ۸۹۸ تن رسیده است. در این دوره شش ماهه ۱۴ هزار و ۲۰۰ تن نیز در اثر حوادث ناشی از کار مصدوم شده‌اند.

تعویق چهار ماه مزد، و خطر #بیکاری #کارگران #کشتارگاه_مرغ_صنعتی شهر #گلند

کارگران #کشتارگاه_مرغ_صنعتی_گلند واقع در استان گلستان چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند. محمود سالاری، فرماندار رامیان می‌گوید کشتارگاه با #مشکل_نقدینگی روبروست و احتمال تعطیلی آن و #بیکاری #کارگران و جود دارد. سید رضا حسینی دادستان گلستان نیز گفته است طبق مصوبه کارگروه اقتصادی در استانداری، بانک‌های عامل باید تسهیلاتی را در اختیار این کشتارگاه قرار دهند اما بعد از یکسال تسهیلات پرداخت نشده است. کارگران کشتارگاه گفته‌اند در اثر چهار ماه تعویق دستمزد مشکلات معیشتی‌شان افزایش یافته و پرداخت اقساط و کرایه‌خانه‌هایشان به تعویق افتاده است. به نوشته «کاسپین خبر» این کشتارگاه که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ حدود ۶۵۰ کارکن داشت نیروی انسانی خود را به دلیل «کمبود نقدینگی» ۷۰ درصد کاهش داده است.

وزیر اطلاعات از #نظارت_استصوابی #شورای_نگهبان بر انتخابات دفاع کرد

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی پنج شنبه ۲۳ آبان در جریان همایش هیأت‌های نظارت سراسر کشور در مشهد از #نظارت_استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات دفاع کرد و گفت: «مسئله بررسی صلاحیت‌ها یک شمشیر دو لبه است، چون از یک سو حق عامه مردم مطرح است و از سوی دیگر، آبروی افراد در میان است؛ هر دوی این حقوق، حق الناس است و باید دقت لازم در تحقق این حقوق، صورت گیرد. وقتی احراز اهلیت و صلاحیت انجام شد، امکان شرکت فرد در رقابتی که دسترسی به نمایندگی مجلس برای او فراهم می‌شود، وجود دارد لذا احراز صلاحیت باید باشد، چون بحث حق ۸۰ و اندی میلیون نفر از مردم ایران است». به گفته وزیر اطلاعات، این وزارت‌خانه (واجا) همکاری تنگاتنگی با همه متولیان انتخابات از جمله شورای نگهبان خواهد داشت و دستگاه‌های امنیتی از حمله واجا فضای انتخابات را «امن» خواهند کرد. شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی به دلیل نظارت استصوابی، که نظارتی همراه با حق دخالت و تصمیم‌گیری است، متهم همیشگی مداخله در انتخابات در ایران است. بسیاری از نمایندگان نظارت استصوابی مغایر را قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌دانند. تاکنون چندین بار تلاش برای تغییر و اصلاح قانون نظارت استصوابی صورت گرفته که همگی بی‌نتیجه مانده است. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

#هوای_تهران،‌ ناسالم برای همه ــ وزیر راه و شهرسازی: از خدا می‌خواهیم باد بوزد

بنا به اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوای پایتخت پنج‌شنبه ۲۳ آبان ساعت ۱۴ بعدازظهر به ۱۶۱ AQI رسید. به این ترتیب،‌ هوای تهران برای تمام افراد ناسالم است. شاخص کیفیت هوا به میزان ذرات آلاینده و سمی در هوا اشاره دارد: زیر ۵۰ AQI یعنی هوای پاک، بین ۵۰ تا ۱۰۰ یعنی هوای سالم، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ یعنی هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و بالاتر از ۱۵۰ یعنی هوای ناسالم برای همه. به گزارش خبرگزاری «مهر»،‌ محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی که پنج‌شنبه در بیست‌و‌پنجمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها سخن می‌گفت، در واکنش به آلودگی هوا در کلان‌شهرهای ایران گفت: «ما در این وزارتخانه توجه ویژه‌ای را به توسعه پایدار و متوازن داریم ... در روزهای گذشته شاهد آلودگی در کلانشهرها و همچنین در تهران بوده‌ایم که باید از خدای متعال درخواست کنیم که جریان و وزش بادی را بر ما عنایت کند.» چهارشنبه ۲۲ آبان نیز شاخص آلودگی هوای شهر تهران به ۱۴۴ رسید و در برخی مناطق استان تهران همچون قرچک و رباط کریم تا ۱۹۰ نیز پیش رفت و مدرسه‌های استثنائی، پیش‌دبستانی‌ها و مدرسه‌های ابتدایی تعطیل شدند. در راستای مقابله با آلودگی هوا، قیمت بلیط اتوبوس و مترو نیم‌بهاء و تعرفه طرح ترافیک دو برابر شده است. شمار زیاد خودرو، بنزین بی‌کیفیت، خودروهای قدیمی، و مقررات‌زدایی از کنترل کیفیت خودروها (همچون لغو اجبار نصب فیلتر دوده برای اگزوز خودروها) از عوامل آلودگی هوا به شمار می‌آیند. با فرارسیدن فصل سرما نیز پدیده «اینورژن» (وارونگی دما) رخ می‌دهد که به معنای باقی ماندن هوای آلوده در نزدیکی سطح و تشکیل ابروغبار سمی است. شدت گرفتن آلودگی هوای تهران به دلیل وارونگی دما عموماً از آذر یا دی آغاز می‌شود اما سال جاری زودتر از گذشته آغاز شده است.

درخواست #عفو_بین‌الملل برای آزادی #زهرا_محمدی فعال مدنی و مدرس زبان کُردی

سازمان عفو بین‌الملل خواهان آزادی «بی‌درنگ و بدون قیدوشرط» #زهرا_محمدی فعال مدنی و مدرس زبان کُردی شد و با انتشار بیانیه‌ای از همگان خواست تا با ارسال نامه‌ آزادی زهرا (زارا) محمدی را از مسئولان قضائی جمهوری اسلامی درخواست کنند. زهرا محمدی، از اعضای انجمن مردم‌نهاد فرهنگی - اجتماعی نوژین، دوم خردادماه سال جاری بازداشت شد. عفو بین‌الملل گفته است: «او به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیزش به‌منظور تواناسازی اعضای اقلیت کُرد که مورد اجحاف قرار دارند، از جمله از طریق آموزش زبان کُردی به آنان، به همکاری با گروه‌های کُرد مخالف حکومت و اقدام علیه امنیت ملی متهم شده است». به‌گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، زهرا محمدی تا ۱۰ خرداد در مکان نامعلومی در حبس انفرادی به‌سر برد و پس از آن بود که به زندان سنندج انتقال یافت و محل نگه‌داری او به اطلاع خانواده‌اش رسید. او در جریان ملاقاتی با اعضای خانواده‌اش، گفته بود که در مدت هشت روزی که در حبس انفرادی به سر می‌برده زیر فشار قرار گرفته تا وادار به «اعترافات» اجباری شود. بیانیه عفو بین‌الملل می‌افزاید از ۱۵ تیرماه تا ۲۵ شهریور بار دیگر هرگونه ارتباط محمدی با خارج از زندان قطع شد و با پایان گرفتن این دوره زهرا محمدی توانست به خانواده‌اش اطلاع دهد که در طول این مدت، او را هر روز برای جلسات بازجویی چند ساعته به مکانی که در اختیار وزارت اطلاعات بوده می‌بردند و او را به‌شدت زیر فشار قرار داده بودند تا به همکاری با گروه‌های کُرد مخالف حکومت «اعتراف» کند، اتهامی که او آن را انکار کرده بود. عفو بین‌الملل با اشاره به وضعیت جسمانی نامناسب زهرا محمدی خواهان قطع شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها با او و همچنین مراقبت‌های پزشکی از او شده است.

#گیتی_پورفاضل از امضاکنندگان #بیانیه_۱۴_نفره زنان با تودیع وثیقه سنگین آزاد شد

گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری و از امضاکنندگان #بیانیه_۱۴_نفره زنان شب گذشته، چهارشنبه ۲۲ آبان با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری در صفحه شخصی خود در توئیتر این خبر را تأیید کرد و نوشت شهلا انتصاری دو روز قبل با همین مقدار وثیقه آزاد شده بود. شهلا انتصاری نیز از جمله امضاکنندگان #بیانیه_۱۴_نفره زنان است. نیروهای امنیتی گیتی پورفاضل را ۲۸ مردادماه بازداشت کرده بودند. شهلا جهان‌بین، فاطمه سپهری، حوریه فرج‌زاده و نرگس منصوری، چهار نفر دیگر از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» پیش‌تر در تهران و مشهد بازداشت شده بودند. علاوه بر این، فرنگیس مظلوم، مادر سهیل اعرابی، زندانی عقیدتی نیز از امضاکنندگان این بیانیه است که پیش از انتشار عمومی آن، بازداشت شد. ۱۴ نفر از «کنشگران مدنی و فعالان حوزه زنان» در ایران ۱۴ مردادماه سال جاری با انتشار بیانیه‌ای خواهان «استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» شدند و حکومت فعلی را «نظام ضد زن» خواندند. آن‌ها با اشاره به این‌که «چهار دهه حکومت ولایت مطلقه فقیه منجر به حذف ضدانسانی نیمی از جمعیت کشور» شده، اعلام کردند که در مبارزه‌ای با تکیه به شیوه‌های مدنی و بدون خشونت «علیه این نظام ضد زن به‌پاخاسته و خواستار گذار کامل از نظام جمهوری‌ اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی»‌ هستند که «در آن کرامت و هویت و حقوق برابر زنان در تمامی عرصه‌ها به رسمیت شناخته شود».

اشپیگل: یونان #پناهندگان را به ترکیه بازمی‌گرداند

براساس گزارش نشریه اشپیگل آلمان، دولت ترکیه یونان را متهم می‌کند که ده‌ها هزار پناهجو را به‌شکل غیرقانونی به ترکیه بازمی‌گرداند. اشپیگل نوشته است مقامات یونان در ۱۲ ماه گذشته بیش از ۵۸ هزار پناهجو را بدون آن‌که مراحل پناهندگی را طی کنند به ترکیه بازگردانده‌اند. اشپیگل برای این گزارش از اسناد دولتی آنکارا استفاده کرده است که در آن‌ها بدرفتاری مقامات یونان با پناهجویان نیز مستند شده است. بیشترین پناهجویانی که از این اقدامات یونان آسیب دیده‌اند از پاکستان، افغانستان، سومالی و سوریه بوده‌اند. یونان این اتهامات را رد می‌کند. فعالان حقوق بشر سال‌هاست که آتن را مسئول بازگرداندن غیرقانونی پناهجویان به ترکیه می‌دانند.

#حمید_رحمتی،‌ معلم زندانی در پنجمین روز #اعتصاب_غذا به درمانگاه #زندان_دستگرد_اصفهان منتقل شد

به گزارش کانال تلگرامی «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان»، حمید رحمتی، معلم زندانی و فعال صنفی معلمان شهرضا پنج‌شنبه ۲۳ آبان در پنجمین روز از اعتصاب غذا به درمانگاه زندان دستگرد اصفهان منتقل شد. علت انتقال رحمتی به بیمارستان «افت فشار شدید» ذکر شده اما این معلم زندانی از پذیرفتن سرم سر باز زده است. رحمتی گفته بود که به محض ورود به زندان «اعتصاب غذای خشک» را آغاز خواهد کرد. عضو کانون صنفی معلمان شهرضا یکشنبه ۱۹ آبان در برابر منزل شخصی‌اش در این شهرستان دستگیر شد. مأموران نیروی انتظامی رحمتی را بازداشت و به کلانتری منتقل کردند. رحمتی که از ۱۰ آذر گذشته در محوطه آموزش و پرورش شهرضا در اعتراض به بازداشت معلمان دست به «تحصن یک‌نفره» زده بود، ۸ دی ۹۷ بازداشت و برای او وثیقه ۴۰ میلیون تومانی صادر شد. شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری شهرضا این فعال صنفی را به اتهام «اخلال در نظم با انجام رفتارهای غیرمتعارف،‌ و تشویق و تحریک و ترغیب به خشونت از طریق ارسال پیامک در فضای مجازی» به سه سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرد. مقرر شده است که ۱۰ ماه از این حبس در تبعید و در شهرستان نایین صورت بگیرد و مجازات شلاق در محوطه زندان و در ملاء عام.

فرمانده #ناجا: بر اساس «اتفاقات گذشته»، برنامه‌ریزی برای حفظ «آرامش» در #انتخابات پیش‌رو صورت گرفته است

سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا، چهارشنبه ۲۲ آبان در جریان همایش سراسری هیأت‌های نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: «امنیت انتخابات، خط قرمز ناجاست» و «در بحث حفاظت از این امانت با کسی تعارف نخواهند داشت». اشتری مدعی شد که بر اساس «اتفاقات گذشته»، برنامه‌ریزی برای «آرامش» در این انتخابات صورت گرفته است: «با برنامه‌ریزی دقیق و اطلس تهیه‌شده از اتفاقات گذشته، با آرامش کامل انتخابات برگزار خواهد شد. پیش‌بینی ما این است انتخابات آرامی داشته باشیم البته تمام استان‌ها و شهرستان‌ها آماده همکاری با دفاتر نظارت شورای نگهبان هستند و این هماهنگی‌ها بیشتر خواهد شد». تأثیر اعتراض‌های مردمی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ که حامیان رهبر جمهوری اسلامی «فتنه» می‌خوانند،‌ هنوز در عرصه سیاست رسمی ایران وجود دارد. حسین اشتری همچنین تأکید کرد در شهرهای بزرگی مانند تهران و مشهد، از نیروهای «با تجربه» ای بهره خواهند برد که آموزش‌های لازم را بیشتر از گذشته فرا گرفته‌اند. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.