ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سندی بر #مشکلات_معیشتی: ‌متوسط مصرف #کالا‌های_اساسی کاهش قابل توجهی یافته است

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که متوسط مصرف کالاهای اساسی از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۸ کاهش قابل توجهی داشته است. این کاهش به خصوص در میان اقشار با درآمد کمتر چشمگیرتر بوده است. طبق داده‌های ارائه شده در طرح هزینه درآمد خانوار مرکز آمار ایران، مصرف برنج خارجی هشت درصد، گوشت گوساله ۲۰ درصد، گوشت گوسفندی ۲۹ درصد، روغن نباتی شش درصد، قند و شکر چهار درصد در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است. در میان خانوارهای دهک سوم درآمدی که قشر کم‌درآمد محسوب می‌شود، کاهش مصرف برنج خارجی ۱۸ درصد، گوشت گوساله ۳۶ درصد، گوشت گوسفندی ۲۴ درصد، روغن نباتی ۱۹ درصد و قند و شکر هشت درصد بوده است.

#شهلا_جهانبین، از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای به زندان منتقل شد

شهلا جهانبین، کنشگر مدنی و یکی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای، امروز شنبه ۲۴ آبان‌ماه پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت شد و برای تحمل دوران محکومیت ۲۷ ماهه خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خانم جهان بین در تاریخ ۲۳ مهرماه امسال به دنبال یک تماس تلفنی برای تحمل دوران محکومیت خود به واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شده بود. شهلا جهان بین یکی از امضاکنندگان #بیانیه_۱۴_فعال_مدنی_زن، مبنی بر درخواست استعفای علی خامنه ای است. خانم جهابین اواخر مردادماه سال گذشته به دنبال انتشار بیانیه ۱۴ فعال مدنی زن، بازداشت شد و در تاریخ ۲۲ آبان ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم، فعال مدنی و همسر شهلا جهانبین هم یکی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ فعال مدنی، مبنی بر استعفای علی خامنه‌ای است که در تاریخ ۲۹ تیرماه امسال با تودیع قرار از زندان وکیل آباد مشهد به صورت موقت آزاد شد.

رئیس پلیس پایتخت: تهران، امن‌ترین جای کشور برای #زنان است

حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت، روز شنبه ۲۴ آبان با اعلام اینکه «تمامی نقاط کشور برای بانوان امن است» گفته: «بر اساس آمار و اطلاعات و طبق دقیق‌ترین نتایج امن‌ترین جا برای بانوان، تهران است.» به‌نوشته خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، رحیمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نسبت به سال گذشته در زمینه آزار و اذیت بانوان چند درصد کاهش وجود داشته؟ گفته: « درواقع نمی‌توان‌ عددی را اعلام کرد چرا که آنقدر آزار و اذیت بانوان کم بوده که هیچ‌وقت برایمان تبدیل به دغدغه نشده و رقم خاصی در این زمینه نداریم.» این گفته‌های رئیس پلیس پایتخت در حالیست که طبق اعلام مدافعان حقوق زنان، متلک‌پرانی و مزاحمت‌های خیابانی از جمله تعرض بدنی به زنان در خیابان (دستمالی کردن) در اکثر کلانشهرهای ایران از جمله تهران، به‌عنوان یک معضل اساسی برای زنان شناخته می‌شود. شهلا اعزازی، جامعه‌شناس و مدیرگروه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دست کم ۷۵ تا ۹۸ درصد از زنان مورد آزار خیابانی قرار گرفته‌اند. او گفته بود: « در پژوهشی با ۳۸۰ نمونه در شهر تهران، تنها ۱۸ نفر از پسران اعلام کرده بودند که برای زنان مزاحمت ایجاد نکرده‌اند. همچنین بیش از نیمی از آنان ادعا می‌کردند که در سطح کم برای زنان خشونت کلامی ایجاد کرده‌اند.»همچنین مصطفی اقلیما، بنیانگذار مددکاری اجتماعی در ایران در تیرماه ۹۸ با اشاره به رواج گسترده آزارهای خیابانی برای زنان در ایران گفته بود: «در کشورهای توسعه‌یافته، تعرض کلامی با آزار جنسی برابر دانسته می‌شود و متعاقب آن محکوم شدن فرد خاطی به شش ماه زندان و خلع از کار در دستگاه‌های دولتی وجود دارد اما در ایران با اینکه قوانینی در این زمینه وجود دارد، متأسفانه قانون اجرا نمی‌شود به گونه‌ای که شاهد برخوردهای نامناسب با زنان حتی در اداره‌ها و سازمان‌های دولتی هستیم.»

تعداد جانباختگان #کرونا در ایران از مرز ۴۱ هزار تن عبور کرد

آمار‌های رسمی اعلام شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که شمار روزانه مرگ و میر ناشی از کرونا در سه ماه اخیر رشد بیش از ۴۰۰ درصدی داشته است. سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت شنبه ۲۴ آبان/ ۱۴ نوامبر اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ هزار و ۲۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ایران شناسایی شده اند و ۴۵۲ بیمار دیگر جان خود را از دست داده اند. به این ترتیب شمار مبتلایان به کرونا در ایران به ۷۴۹ هزار و ۵۲۵ نفر و شمار جانباختگان کرونا در این کشور به ۴۱ هزار و ۳۴ تن رسیده است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، در حال حاضر پنج‌هزار و ۶۴۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در سرتاسر کشور تحت مراقبت‌های ویژه هستند. همچنین همه استان‌های کشور به جز استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز توصیف شده‌اند. در یک ماه گذشته آمار مبتلایان به کرونا در ایران به طور متوسط هر دو تا چهار روز رکوردهای پیشین خود را شکسته است. آمار روزانه فوتی‌های ناشی از این بیماری نیز در سه ماه گذشته به طور متوسط افزایش داشته است. در ۱۱ شهریور سال جاری و بر اساس آمار رسمی اعلام شده، ۱۰۱ تن بر اثر ابتلا به کویید ۱۹ جان باختند، تعداد جانباختگان در این روز‌ها حدود ۴٬۵ برابر آن روزهاست.

کامیار ذوقی، فعال دانشجویی و از بازداشت‌شدگان #اعتراضات_آبان_۹۸ به پنج سال حبس محکوم شد

به گزارش کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشجویان کشور»، کامیار ذوقی، دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران و فعال صنفی این دانشگاه، بر اساس رأی بدوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به چهار سال حبس تعلیقی و یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. این فعال دانشجویی شامگاه ۲۷ آبان سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت شد و روز ۱۶ آذرماه ۹۸ پس از بیست روز بازداشت، با قرار کفالت به‌صورت موقت از زندان اوین آزاد شده بود. بر اساس گزارش منابع حقوق بشری در ایران، در جریان خیزش سراسری آبان ‌ماه ۹۸ و روزهای پس از آن، بیش از ۵۰ تن از فعالان دانشجویی در سراسر کشور از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و زندانی شده‌اند. شوراهای صنفی دانشجویان کشور در روزهای اعتراضات سراسری آبان با انتشار گزارشی درباره دانشجویان بازداشت شده نوشت:« در جریان تجمع عصر و شامگاه دوشنبه ۲۷ آبان ۹۸ دانشجویان دانشگاه تهران، چندین آمبولانس حامل نیروهای لباس شخصی وارد این دانشگاه شدند و ده‌ها تن از دانشجویان را بازداشت و بعد از انتقال به آمبولانس‌ها به بازداشتگاه‌ منتقل کردند.» همین منبع در ادامه گزارش خود اسامی ده‌ها نفر از دانشجویان بازداشت شده توسط مأموران لباس شخصی را منتشر کرد.

جلسه دادگاه چهار متهم سیاسی دی‌ماه آینده در دادگاه انقلاب برگزار می‌شود

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار گزارشی، از تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به پرونده نسرین جباریان‌ها، پرستو معینی، زهرا صفایی و محمدمسعود معینی در روزهای ۱۶ و ۲۰ دی ماه خبر داد. بر اساس این خبر این فعالان مدنی در شعبه‌های ۲۳ و ۲۸ دادگاه انقلاب تهران پای میز محاکمه خواهند رفت. اعلام خبر رسیدگی به پرونده این چهار متهم سیاسی در دادگاه انقلاب در حالی‌ست که قرار بود پرونده همه متهمان سیاسی در دادگاه‌هایی موسوم به «دادگاه جرایم سیاسی» و با حضور هیأت منصفه مورد رسیدگی قرار گیرد. به ‌نوشته هرانا و طبق ابلاغیه‌‌هایی که طی روزهای اخیر به این چهار شهروند ابلاغ شده، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نسرین جباریان‌‌ها در تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۹ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران و جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پرستو معینی، زهرا صفایی و محمدمسعود معینی در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹ در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. پس از برگزاری دست‌کم دو جلسه از دادگاه موسوم به «جرایم سیاسی» در ماه‌های گذشته، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز ۲۰ آبان‌ از برگزاری یک دادگاه دیگر برای متهمان سیاسی در آذر ماه امسال خبر داد و بدون ذکر نام متهمان گفته بود از این به بعد هرچه کیفرخواست در رابطه با #جرایم_سیاسی از ناحیه دادسرای تهران برای دادگاه‌های جرایم سیاسی صادر شود، در دادگاه‌های جرایم سیاسی و با حضور هیأت منصفه برگزار خواهد شد. ادامه روند نگاه امنیتی به مخالفان سیاسی در ایران اما نشان می‌دهد قوه قضاییه در ارجاع پرونده متهمان به دادگاه جرایم سیاسی، این‌بار هم گزینشی عمل کرده است. نهادهای امنیتی و مراجع قضایی ایران در سال‌های گذشته بسیاری از فعالان مدنی که به‌ دلیل اقدامات مسالمت آمیز تحت پیگرد قرار گرفته‌ و به زندان افتاده‌اند را «زندانی امنیتی» قلمداد می‌کنند.