نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع معلمان خرید خدمت در قزوین

شماری از معلمان خرید خدمت در قزوین در اعتراض به نادیده گرفته‌شدن حقوق‌شان مقابل ساختمان آموزش و پرورش تجمع کردند. معلمان معترض گفته‌اند که بدون اطلاع آن‌ها، در قراردادها و حقوق دریافتی‌شان تغییراتی ایجاد شده است و حقوق‌شان با تاخیر پرداخت می‌شود. یکی از معلمان معترض گفته که حقوق مربوط به شش سال قبل را تازه دریافت کرده‌اند. معلمان خرید خدمتی در مناطق مختلف ایران با کمترین حقوق و بدون قراردادهای رسمی در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند. دستمزد ماهانه برخی از این معلمان کمتر از دو میلیون تومان است.

رانندگان بخش خصوصی اتوبوسرانی تهران در اعتراض به فساد و رانت شرکت‌های پیمانکاری راهپیمایی کردند

در تهران تعدادی از رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اعتراض به فساد در شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با اتوبوسرانی تهران راهپیمایی کردند. این رانندگان که پیش از این نیز خواستار انتقال سند مالکیت اتوبوس‌ها به رانندگان شده بودند، معتقدند که شرکتهای پیمانکاری از رانت بهره‌مندند و مسئولان قضایی باید به فسادی که در قرارداد این شرکت‌ها وجود دارد، رسیدگی کنند. ده‌ها راننده معترض مقابل یکی از ساختمان‌های قوه قضاییه تجمع کردند و علیه رئیس شرکت واحد اتوبوسرانی شعار دادند.

بانک مرکزی ایران از «تخصیص یک میلیارد دلار از منابع آزاد شده» برای واردات کالاهای اساسی خبر داد

نرخ دلار در بازار آزاد ایران امروز کمی عقب نشست اما به نظر نمی‌رسد که این عقب نشینی پایدار باشد. عقب نشینی دلار از نرخ ۲۸ هزار و ۷۶۰ تومان که شنبه ۲۲ آبان به ثبت رسید، پس از آن صورت گرفت که بانک مرکزی در ساعات پایانی شنبه ۲۲ آبان اعلام کرد حدود یک میلیارد دلار برای واردات کالاهای ضروری هزینه می‌شود. مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: بخشی از این یک میلیارد دلار تخصیص یافته به واردات کالاهای اساسی، از محل منابعی است که به تازگی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است. دولت ایران می‌گوید که از آغاز سال جاری ۸ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی هزینه کرده و به ۴,۶ میلیارد دلار دیگر تا پایان سال نیاز دارد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز با دو فوریت لایحه ای که دولت به همین منظور به مجلس برده بود، مخالفت کردند. چند روز پیش از این یک عضو تیم رسانه ای دولت سیزدهم گفته بود که ۳,۵ میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران آزاد شده است. او و دولت تا به حال توضیح بیشتری درباره منابع ارزی که ادعا می‌کنند آزاد شده، بیان نکرده اند. ایران می‌گوید که حدود ۲۲ میلیارد دلار از درآمدهای ارزیش، متأثر از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، در کره جنوبی، ژاپن، عراق، آمریکا و لوگزامبورک مسدود شده است. بلوکه شدن دارایی‌های ارزی ایران کسری بودجه را به شدت افزایش داده و برآورد می‌شود رقم آن تا پایان سال به بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد

سیف الاسلام قذافی، پسر دوم معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد. یکی از مقام‌های رسمی کمیسیون انتخابات لیبی روز یکشنبه ۱۴ نوامبر/۲۳ آبان اعلام کرد: «سیف‌الاسلام قذافی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در دفتر کمیسیون عالی ملی انتخابات در شهر سبها (جنوب لیبی) ثبت کرده است». انتخابات ریاست جمهوری لیبی قرار است ۲۴ دسامبر و با نظارت سازمان ملل متحد برگزار شود. در ویدیوی منتشر شده از سوی کمیسیون انتخابات، پسر ۴۹ ساله معمر قذافی با لباس سنتی قهوه‌ای، عمامه و ریش خاکستری سند ثبت نام در انتخابات را امضا می‌کند. او که تحصیل‌کرده مدرسه اقتصاد لندن است، از سوی دیوان کیفری بین‌المللی به «جنایت علیه بشریت» متهم است و همچنان تحت تعقیب این نهاد قضایی قرار دارد. سیف‌الاسلام قذافی در حالی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است که اگر در طرابلس، پایتخت ظاهر شود، ممکن است تحت بازداشت قرار بگیرد. فرزند دیکتاتور لیبی در نوامبر ۲۰۱۱ و به فاصله چند روز پس از کشته‌شدن پدرش به‌دست سربازان مخالف، تلاش کرد از کشور خارج شود اما توسط جنگجویان منطقه کوهستانی زینتان، که متحد ارتش ملی لیبی به‌شمار می‌روند، دستگیر شد و سال‌ها از انظار عمومی دور ماند. دیوان کیفری بین‌المللی سیف‌الاسلام قذافی را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد. با این حال پس از دستگیری او عبدالرحیم کیب، نخست‌وزیر دولت موقت از استرداد او سرباز زد و گفت که «او را در اینجا محاکمه می‌کنیم.» محاکمه‌ای که در سال ۲۰۱۵ در طرابلس و به صورت غیابی برگزار شد و او را به جرم «جنايات جنگی» و «سرکوب اعتراضات صلح‌آميز» به اعدام محکوم کرد. با اینحال مقام‌های لیبی سیف‌السلام قذافی را در سال ۲۰۱۷ آزاد کردند.

بازنشستگان فولاد بار دیگر در اصفهان و اهواز تجمع کردند

بازنشستگان صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد همانند هفته‌های گذشته، روز یک‌شنبه ۲۳ آبان در دو شهر اهواز و اصفهان تجمع کردند. این گروه از بازنشستگان معترض خواستار همسان سازی حقوق دوره بازنشستگی، رفع تبعیض میان بازنشستگان صندوق‌های کشوری و افزایش حقوق دوره بازنشستگی هستند. در ویدئوهایی که از تجمع اصفهان و اهواز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، حاضران شعار می‌دهند: «صنعتگران دیروز، بیچاره‌گان امروز». آنها کاغذهایی را به همراه داشتند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود «خودگرانی صندوق‌ فولاد فرصتی برای ریخت و پاش دولتی‌ها شده». دولت در بودجه سالانه، صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی و فولاد را به اجرای همسان سازی از محل فروش اموال مکلف کرده است. بر اساس گزارش نهادهای حکومتی در ایران اغلب صندوق‌های بازنشستگی کشوری در شرایط نامساعد قرار دارند.

یک نماینده مجلس می‌گوید احتمال می‌دهد طرح شفافیت آراء نمایندگان به صورت موقت از دستور کار مجلس خارج شود

روح الله نجابت، عضو کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس ایران گفت که طرح شفافیت آرای نمایندگان به صورت موقت از دستور کار این هفته مجلس خارج می‌شود. به گفته او خروج طرح از دستور کار مجلس هنوز قطعی نیست اما با توجه به جلسه مجلس برای رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش احتمال دارد طرح شفافیت آرا نمایندگان به تأخیر بیافتد. این طرح از شهریور امسال که در کمیسیون داخلی مجلس اصلاح شد در نوبت رسیدگی قرار دارد اما رسیدگی و تصویب آن به تأخیر افتاده است.

دو زمین‌لرزه به بزرگی ۶ و ۶,۵ ریشتر بندرعباس، مرکز استان هرمزگان را لرزاند

دو زمین‌لرزه به بزرگی ۶ و ۶,۵ ریشتر بندرعباس در استان هرمزگان را لرزاند. مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفته که این دو زمین‌لرزه در ۴۷ کیلومتری شمال بندرعباس، مرکز استان هرمزگان و با فاصله کمتر از یک دقیقه در ساعت ۱۳ و ۳۵ دقیقه تا ۱۳ و ۳۸ دقیقه رخ داد. تا به حال گزارشی از تلفات و خسارت ناشی از این زلزله منتشر نشده است. «بادگیر» رسانه محلی در بندرعباس تصاویری از ریزش کوه گنو بندرعباس در هنگام زلزله منتشر کرده است.

واژگونی مینی‌بوس حامل کارگران در عسلویه جان یک کارگر را گرفت

واژگونی مینی بوس حامل کارگران در عسلویه جان یک کارگر را گرفت. این حادثه صبح روز یک‌شنبه ۲۳ آبان رخ داد. به گفته منابع خبری مینی بوس شرکت «اویکو» در مسیر کنگان به عسلویه به ریل حفاظ جاده برخورد کرد و واژگون شد. هویت کارگر فوت شده تا به حال اعلام نشده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر نیز مرگ یک کارگر در جریان این رویداد را تایید کرد و گفت که هشت کارگر نیز مصدوم شده‌اند. خبرگزاری دولتی کار ایران فرسودگی وسایل نقلیه ای که پیمانکاران برای جابجایی کارگران استفاده می‌کنند را علت این حادثه گزارش کرده است. یک روز پیش (شنبه ۲۲ آبان) نیز اتوبوس حامل کارگران معدن چادرملو در مسیر منتهی به این معدن تصادف کرد. در این حادثه نیز ۲۹ کارگر مصدوم شدند که به گفته مقام‌های محلی در اصفهان حال دو تن از آن‌ها وخیم است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس: من یکی از شلیک‌کننده‌ها به معترضان آبان بودم

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس یکشنبه ۲۳ آبان/۱۴ نوامبر در واکنش به دادگاه نمادین آبان گفت: من یکی از افرادی بودم که معترضان را کشتم. در سالروز اعتراضات آبان ۹۸، در لندن یک دادگاه نمادین به جنایات مسئولان جمهوری اسلامی در کشتار معترضان رسیدگی می‌کند. در ایران پس از چند روز سکوت و اقدام پنهانی برای لغو دادگاه، یک نماینده مجلس گفته که خودش یکی از افرادی بود که به معترضان شلیک کرد‌ند. حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به «دیده بان ایران» گفت: «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟! طرف آمده بانک را آتش زده است و ما هم او را کُشتیم. چه کسی را می‌خواهید محاکمه کنید؟» البته دیده بان ایران نوشته است که این نماینده مجلس در پایان گفته که «شوخی کردم» و مصاحبه را تمام کرده است. اعتراضات آبان ۹۸ پس از آن آغاز شد که شورای هماهنگی سران سه قوه قیمت بنزین را به یک‌باره ۲۰۰ درصد افزایش داد. در جریان این اعتراضات که با خشونت سرکوب شد، به روایت نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران و رسانه‌های خارجی ۳۰۴ تا ۱۵۰۰ نفر کشته شدند و حداقل ۷ هزار نفر بازداشت شدند. شمار زیادی از بازداشت شدگان همچنان در زندان نگهداری می‌شوند و به زندان‌های بلندمدت محکوم شده‌اند. مقام های دولتی در ایران کشته شدن حداقل ۲۹۴ نفر را تائید کرده‌اند اما مدعی شده‌اند که بخشی از آن‌ها «مامور دولتی» بودند.

تجمع اعتراضی زنان در کابل: «بلایی که اکنون نصیب ماست، فردا از آن دنیاست»

جمعی از زنان معترض در کابل یکشنبه ۲۳ آبان/۱۴ نوامبر در تجمعی به سکوت جامعه جهانی در قبال افغانستان اعتراض کردند و خواستار برقراری عدالت جنسیتی و تامین حقوق زنان شدند. در تصاویری که در کانال تلگرامی هرات‌نیوز منتشر شده، یکی از زنان حاضر در این تجمع می‌گوید هر قدر به سمت تظاهرکنندگان شلیک کنند و معترضان را از بین ببرند، همانند ما صدها نفر دیگر اینجا خواهند ایستاد و زنان هرگز بردگی را نپذیرفته و نخواهند پذیرفت. او از جامعه جهانی خواست در مورد افغانستان «با عجله تصمیم‌گیری نکند». در این تجمع زنان کابل پلاکاردهایی را در دست داشتند که شعارهای «عدالت بیاورید، تاب گرسنگی را نداریم»، «بلایی که اکنون نصیب ماست، فردا از آن دنیاست»، «تا آمدیم جوانه بزنیم نابودمان کردند» و «کشتار کشتار جهان فراموشکار» بر آن‌ها نقش بسته بود. طالبان همچنان در مدارس، دانشگاه‌ها و محیط‌های کاری را به بهانه ناامنی، به‌روی زنان و دختران بسته نگه‌داشته و از سوی دیگر دست به سرکوب خونین فعالان می‌زند. ماه گذشته نیروهای طالبان در مزارشریف چهار زن فعال مدنی از جمله فروزان صافی، فعال حقوق زنان و استاد اقتصاد را تیرباران کردند.

مدرک‌سازی برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: «مدرک ندارد اما تحصیلات حوزوی او معادل دکتری است»

ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان سیاسی) سه شنبه ۲۵ آبان برای دفاع از مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس می‌رود. نمایندگان موافق فیاضی، که مدرک تحصیلی و سوابق او حاشیه‌ساز شده است، در آستانه جلسه رأی اعتماد مجلس دست به کار شده‌اند تا او را «دارای صلاحیت» جلوه دهند. در همین رابطه مهرداد ویس کرمی، نماینده خرم آباد در مجلس گفته است که «اگر تحصیلات حوزوی فیاضی را معادل سازی کنند در سطح دکتری حساب می‌شود». فیاضی که از خویشاوندان علیرضا زاکانی، شهردار تهران است به گفته ویس کرمی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مهندسی عمران است. پیش از این مدرک تحصیلی او لیسانس مهندس عمران اعلام شده بود. فیاضی ۲۴ سال در حوزه علمیه علوم اسلامی خوانده و در سال ۱۳۹۶ از کمیسیون نخبگان مدرک دکتری «فقه و اصول تحلیل اجتهادی» دریافت کرده است. از سوابق او در آموزش و پرورش تدریس، ریاست کارگروه گفتمان اسلامی آموزش و پرورش، مدیر کلی انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش و مدیرمسئولی نشریات رشد است. او دومین وزیر پیشنهادی رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش است. نمایندگان مجلس پیش از این به حسین باغ گلی برای این وزارتخانه رأی اعتماد ندادند. ویس کرمی در باره احتمال رأی اعتماد مجلس به فیاضی هم گفته است: «فضای مجلس در رای مشخص می‌شود. به هر حال عده‌ای با یک سری حرکات نظرشان را اعلام می‌کنند که مشهورش همان دو دو یا چهار چهار کردن است که آنجا هر که نعره‌اش بلند‌تر باشد، سر و صدایش هم بیشتر شنیده می‌شود. »

دولت سیزدهم فروش اوراق بدهی را از سر می‌گیرد

دولت جمهوری اسلامی فروش اوراق قرضه اسلامی را از سر می‌گیرد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی در اطلاعیه ای از حراج اوراق بدهی دولت در ۲۵ آبان ماه خبر داده است. این حراج یک هفته پس از لغو غیرمترقبه حراج پیشین که قرار بود در ۱۹ آبان برگزار شود، انجام می‌شود. فروش اوراق بدهی یکی از راهکارهای دولت جمهوری اسلامی برای کسب درآمد و جبران کسری بودجه است که گفته می‌شود امسال به بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. وزیر اقتصاد دولت سیزدهم «مدیریت بازار بدهی» را یکی از اولویت‌های اصلی خود اعلام کرده است. فروش اوراق بدهی در دولت سیزدهم از آغاز مهر امسال متوقف شده بود. بر اساس گزارش بانک مرکزی دولت حسن روحانی تا پایان سال گذشته ۱۲۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اوراق بدهی درآمد کسب کرد. میزان فروش اوراق بدهی در پنج ماه نخست امسال حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. دولت سیزدهم نیز در دو حراج پیشین در شهریور ماه ۲۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

کنفرانس اقلیمی گلاسگو: سرانجام بر سر بیانیه نهایی توافق شد

پس از دو هفته سرانجام ۱۹۷ کشور حاضر در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در گلاسگو بر سر بیانیه نهایی توافق کردند. موضوع استفاده از سوخت فسیلی را به نوعی تقریر کردند تا سازش میسر شود. گرایش عمومی این بود که دادن یارانه برای سوخت‌های فسیلی نهی شود، اما به ویژه چین و هندوستان مخالفت کردند و فشار آنان باعث شد بیان نهایی به شکل نرمی درآید. هندوستان از موضع «کشور در حال توسعه» مصرف زغال سنگ را اجتناب‌ناپذیر می‌دانست. نمایندگی ایران هم با چین و هندوستان همراهی ‌کرده است. توافق شد که همگان حد گرم شدن جو زمین را نسبت به دوره پیشاصنعتی ۱,۵ درجه سانتی‌گراد در نظر گیرند و به این منظور در برنامه‌های زیست‌محیطی خود تا سال ۲۰۲۲ سخت‌گیری بیشتری به عمل آورند. چیزی که انتقاد فعالان زیست‌محیطی را برانگیخته این است که این امر الزام‌آور نیست، یعنی قرار است کشورها در این مورد داوطلبانه عمل کنند، که معلوم نیست نتیجه آن چه خواهد بود.