نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفرانس اقلیمی مصر: پیش‌نویس طرح ایجاد صندوق جبران خسارت به کشورهای آسیب‌دیده ارائه شد

در کنفرانس جهانی اقلیمی در شرم الشیخ مصر، سازمان ملل پیش‌نویسی را برای ایجاد صندوق غرامت به‌منظور کمک به کشورهای آسیب‌دیده ارائه کرد. بر این اساس، کشورهای شرکت‌کننده باید تا سال ۲۰۲۴ درباره این صندوق تصمیم‌گیری کنند. این اقدام قرار است در چارچوب کنفرانس جهانی اقلیمی راه‌اندازی شود. وجوه پرداختی می‌تواند از منابع دولتی و یا خصوصی باشد. مسئله پرداخت غرامت از سوی کشورهای غنی صنعتی به کشورهای فقیرتر به دلیل پیامدهای تغییرات آب و هوایی یکی از موضوعات اصلی کنفرانس اقلیمی مصر است. این پیش‌نویس قرار است در روزهای آینده مورد بحث قرار گیرد و در صورت دستیابی به توافق در پایان کنفرانس جهانی به تصویب برسد.

کارگران گروه ملی فولاد اهواز خواستار بازگشت به کار ۶ کارگر اخراجی هستند

مدیریت شرکت جمعی گروه ملی فولاد اهواز در پی اعتصاب کارگران با خواست اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و امنیت شغل، ۶ تن از کارگران را اخراج کرد. رؤسا حاضر به بازگرداندن کارگران به کار نیستند. گروهی از کارگران گروه ملی فولاد با انتشار بیانیه‌ای خواستار بازگشت به کار همکاران خود شده‌اند. کارگران اخراجی ۱۷ سال سابقه کار دارند و در حالی از کار اخراج شده‌اند که اجرای طبقه بندی مشاغل به تصویب شورای تامین استان خوزستان نیز رسیده و مدیریت شرکت فولاد اهواز از اجرای آن خودداری کرده است. کارگران شرایط کار در شرکت و برخورد مدیریت را به نظام برده داری تشبیه کرده‌اند. آن‌ها مواردی از فساد، پارتی بازی و انتصابات فامیلی در استان اشاره کرده و نوشته‌اند: «چرا عوامل نظارتی و قضایی با مدیر عاملی که با زد و بند نماینده شهر اهواز به مدیریت رسیده و دو تن از نزدیکان خود را بعنوان معاونین مدیر عامل منصوب کرده برخورد نمی‌کنند؟ دخالت‌های نماینده سوسنگرد طی این چند سال و انتصاب خواهرزاده‌اش بعنوان رئیس حراست لکه‌ی ننگی بر مدیریت این استان است!! متاسفانه تمام وعده‌های مسولین در استانداری جهت حل و فصل به سرانجام نرسیده است و فقط در حد شعار باقی ماند». شرکت ملی فولاد اهواز پس از خصوصی سازی با معضلات بسیاری روبرو شده و با این که بارها مالک و مدیریت آن تغییر کرده روند کاهش تولید، و عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران تشدید شده است. دور جدید اعتراضات کارگران فولاد اهواز به وضعیت شرکت اردیبهشت امسال آغاز شد. کارگران با خواست راه‌اندازی تولید و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتصاب و راهپیمایی کردند.. حراست شرکت کارت ورودی تعدادی از کارگران معترض به شرکت را مسدود کرده و مدیریت فولاد با کسر ساعت‌های اضافه‌کاری کارگران معترض، کارگران را مجازات می‌کند.

حزب کارگران ترکیه:‌ هیچ قدرتی نمی‌تواند با بمب‌گذاری ترکیه را شکل دهد، مقام‌های دولت فوراً استعفا دهند

حزب تازه‌تأسیس کارگران ترکیه در بیانیه‌ای شدیداللحن در واکنش به بمب‌گذاری استانبول، خواهان استعفای حاکمان این کشور شد. این حزب در بیانیه‌اش نوشت: «ما برای هموطنان‌مان که جان‌شان را در حمله تروریستی در خیابان استقلال از دست دادند، سوگواریم و به بستگان و آشنایان آنها تسلیت می‌گوییم... هیچ قدرتی نمی‌تواند با بمب‌گذاری به ترکیه شکل دهد. هیچ قدرتی نمی‌تواند میل مردم به زندگی انسانی باعزت را از بین ببرد. تمام مقام‌های حکومت که نمی‌توانند جان شهروندان و امنیت مرزهای کشور را تأمین کنند و در عوض سال‌ها از نزاع و تنش‌های درونی و بیرونی به عنوان ابزار سیاسی بهره برده‌اند، باید فوراً استعفا دهند» در انفجار یکشنبه ۱۳ نوامبر / ۲۲ آبان هشت تن کشته و ۸۱ تن زخمی شدند. هرچند دولت ترکیه بدون ارائه شواهد حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و کردهای شمال سوریه را مقصر عنوان کرده، مخالفان این کار را توطئه‌ای برای سرکوب هر چه بیشتر کردها می‌دانند. پس از انفجار، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هدف سانسور دولتی قرار گرفتند. حزب کارگران ترکیه که نماینده چپ رادیکال این کشور است و دو نماینده در پارلمان دارد، با اشاره به این اتفاق در بیانیه‌اش نوشت: «کسانی که دغدغه‌شان جلوگیری از حق دسترسی به اخبار پس از انفجار است و انتشار خبر را منع می‌کنند؛ آنها که به تعقیب و سانسور پست‌های شبکه‌های اجتماعی پس از یک بمب‌گذاری می‌پردازند که در آن شهروندان‌مان جان‌شان را از دست داده اند؛ کاخ نشینان-[منظور اردوغان است]- که آن‌قدر از انسانیت تهی شده‌اند که شهروندان جان‌باخته و مجروح‌شده‌ی ما را تنها "عدد" می‌شمرند؛ اینان جز به ماندن در قدرت به چیزی فکر نمی‌کنند و صلح و امنیت سرزمین‌مان را تهدید می‌کنند.» این حزب در پایان گفته است که ترکیه باید از تنش‌ها و جنگ‌های منطقه‌ای به‌دور باشد و وعده داده که حزب کارگران «از زندگی و صلح» دفاع خواهد کرد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. پ‌ک‌ک نیز روز دوشنبه ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، دست داشتن در انفجار روز یکشنبه در مرکز استانبول را رد کرد و گفت که هیچ‌گاه غیرنظامیان را هدف قرار نداده است.

پ‌ک‌ک: ما و یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی‌پ‌گ) در انفجار استانبول دست نداشته‌ایم

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) روز دوشنبه ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، دست داشتن در انفجار روز یکشنبه در مرکز استانبول را رد کرد و گفت که هیچ‌گاه غیرنظامیان را هدف قرار نداده است. حزب کارگران کردستان با رد ادعای ترکیه مبنی بر اینکه آن‌ها و یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی‌پ‌گ) مسئول انفجاری بوده‌اند که منجر به کشته شدن شش نفر شده، گفت: «هدف قرار دادن غیرنظامیان برای ما خط قرمز و غیرقابل قبول است». صبح امروز مقام‌های امنیتی ترکیه از دستگیری تعدادی از عوامل انفجار روز یکشنبه در خیابان استقلال خبر دادند. این انفجار شش کشته و ۱۰ زخمی برجای گذاشته است. پلیس ترکیه می‌گوید تا کنون ۴۶ نفر مظنون را دستگیر کرده است. در اطلاعیه پلیس ترکیه آمده است که عامل اصلی حمله زنی سوری به نام احلام البشیر است. آن‌ها مدعی شده‌اند که احلام البشیر به‌صورت غیرقانونی از سوریه وارد ترکیه شده و آموزش بمبگذاری و دستورات مربوطه را در کوبانی از حزب کارگران کردستان دریافت کرده است.

محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب، ادامه وضع موجود نیز به سمت فروپاشی اجتماعی می‌رود

محمد خاتمی، رئیس جمهوری دوران اصلاحات در جمهوری اسلامی، در آخرین اظهارنظر خود درباره خیزش سراسری در ایران گفت: «براندازی نه ممکن است نه مطلوب؛ ولی ادامه‌ وضع کنونی هر لحظه زمینه‌های فروپاشی اجتماعی را پهن‌تر و بیش‌تر می‌کند.» خاتمی افزود: «کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین راه‌کار که نتیجه آن ثبات و پیشرفت و بازسازی اعتماد از دست رفته بخش مهمی از جامعه از حکومت است، خوداصلاحی نظام است، هم در ساختار، هم رویکرد و هم رفتار.» او در همین حال تأکید کرد که این موضوع همواره از سوی «خیرخواهان» گفته شده «ولی ظاهراً حتی نیاز به شنیده‌شدن آن احساس نمی‌شود چه رسد به عمل کردن آن». خاتمی با بیان این‌که «بخش بزرگی از جامعه در اصلِ نارضایتی با معترضان شریکند» بر «خشونت پرهیزی و اعتراض مدنی» تأکید کرد و گفت: «خوشبختانه در اثر هوشیاری مردم و به‌رغم تلاش مذبوحانه‌ای که به‌خصوص از خارج هدایت می‌شد، اعتراض رنگ و بوی قومی و مذهبی نگرفت و صدای تجزیه‌طلبی که مورد خواست دشمنان است شنیده نشد.» او در همین حال تأکید کرد که «ریشه حوادث تلخ را باید در درون جست‌وجو کرد و آن‌ را ناشی از سازوکار و شیوه پُراشتباه و نادرست حکمرانی دانست» اما افزود «البته بیگانگان و بدخواهان و دشمنان عزت ملت و استقامت و پیشرفت کشور بیکار نمی‌نشینند ولی نقش و کار آن‌ها بیشتر بهره‌برداری سوء از نارضایتی مردم و تلاش برای سوق دادن این اعتراض‌ها به سوی ناآرامی است». خاتمی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که در خیزش سراسری جاری بارها شرکت‌کنندگان در اعتراضات علیه مسئولان اصلی حکومت شعارهای سر داده‌اند و خواهان پایان دادن جمهوری اسلامی شده‌اند.

۶۴ درصد ذخایر سد‌های ایران خالی است

براساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان ذخایر آب سد‌های کشور ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است و درصد پرشدگی مخازن سد‌ها به ۳۶ درصد می‌رسد. بدین ترتیب ۶۴ درصد ظرفیت مخازن سد‌های ایران در حال حاضر خالی است. براساس این آمار رسمی، از ابتدای سال آبی جاری (آغاز مهر ۱۴۰۱) تا شنبه ۲۱ آبان، میزان ورودی آب به سد‌های کشور به یک‌میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب رسید. این میزان در زمان مشابه سال قبل یک‌میلیارد و ۷۳۰ میلیارد مترمکعب بود که حدود یک‌درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حکم بدوی اعدام برای یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات تهران صادر شد

به‌گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی، احکام اولیه دادگاه‌های شرکت‌کنندگان در اعتراضات تهران صادر شد. براساس این احکام، یک نفر به اعدام و پنج نفر دیگر به حبس محکوم شدند. اتهام فردی که به اعدام محکوم شده «به آتش کشیدن یک مرکز دولتی، اخلال در نظم و آسایش عمومی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی، محاربه و افساد فی الارض» عنوان شده است.. اتهام پنج نفر دیگر «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت ملی و اخلال در نظم و آسایش عمومی» اعلام شده است. این پنج نفر به ۵ تا ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند. آرای صادره بدوی و قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر است. نامی از هیچ یک از این متهمان برده نشده و گفته شده است که «جزئیات پرونده قابل انتشار نیست».

تهدید یک نماینده سابق مجلس: در جام جهانی فوتبال اگر بازیکنی سرود ملی نخواند یا پس از زدن گل شادی نکرد باید حذف شود

محسن کوهکن نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر ورزشکاری در جام جهانی سرود ملی نخواند و پس از گل شادی نکرد، بعد از تذکر و توجیه باید او را حذف کنیم.» کوهکن افزود: «ما بعد از انقلاب مرجع تقلید و رئیس‌جمهوری را حذف کردیم بنابراین حذف یک بازیکن که سهل سهل است.» او ورزشکاران را چنین تهدید کرد: «نظام آن‌جایی که پای مصالح اصلی کشور در پیش باشد، با احدی تعارف ندارد.» پیش از این نیز احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به خوشحالی نکردن ورزشکاران پس از پیروزی‌ها و نخواندن سرود ملی گفته بود: «اگر بازیکنی، فهم درستی از این صحنه و میدان ندارد، ضرورتی ندارد و لازم نیست همچنان در تیم ملی حضور داشته باشد و حفظ شود.» از آغاز خیزش سراسری جاری در ایران بسیاری از ورزشکاران از مردم معترض حمایت کرده‌اند. بازیکنان برخی از تیم‌های ملی نیز به‌نشانه اعتراض از خواندن سرود جمهوری اسلامی و شادی پس از پیروزی سر باز زده‌اند. زنان ورزشکار نیز در چند مسابقه بین‌المللی و داخلی بدون حجاب ظاهر شده‌اند.