ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیران خارجه #ترکیه و #روسیه در #باکو درباره توافق #ادلب و کمیته بازنویسی قانون اساسی #سوریه با یکدیگر گفت‌وگو کردند

مولود چاووش‌اوغلو و سرگئی لاوروف وزیران خارجه ترکیه و روسیه ۸ جمعه ۱۴ دسامبر/ ۲۳ آذر در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. چاووش‌اوغلو در یک نشست خبری اعلام کرد که با لاوروف درباره لزوم اجرای کامل توافقات پیرامون استان ادلب و تشکیل هرچه سریع‌تر کمیته قانون اساسی سوریه صحبت کرده است. لاوروف نیز گفت فهرست اعضای کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه تقریباً کامل شده و احتمالا در اوایل سال آینده میلادی (۲۰۱۹) اولین نشست آنها برگزار می‌شود. کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه متشکل از ۱۵۰ نفر است: ۵۰ نفر از شورشیان مخالف اسد، ۵۰ نفر از دولت سوریه و ۵۰ تن دیگر نیز شامل افرادی است که سازمان ملل آن‌ها را معرفی می‌کند.

پیکر #وحید_صیادی_نصیری، زندانی سیاسی که در اثر اعتصاب غذا جان داد در قم به خاک سپرده شد

پیکر وحید صیادی نصیری، زندانی سیاسی جمعه ۲۳ آذر با حضور خانواده، دوستان و آشنایان و گروهی از فعالان سیاسی و مدنی در بهشت سکینه قم به خاک سپرده شد. این زندانی سیاسی در پی اعتصاب غذای ۶۰ روزه چهارشنبه ۲۱ آذر در زندان لنگرود قم درگذشت. نهادهای امنیتی به خانواده وحید صیادی نصیری هشدار داده بودند که در مراسم سوگواری «علیه رژیم صحبت نشود.» دادستان قم یک روز پیش از خاکسپاری وحید صیادی نصیری درگذشت او در اثر پیامدهای اعتصاب غذا در زندان را رد کرده و ادعا کرده بود که این زندانی سیاسی در پی نارسایی کبد درگذشته. پزشکی قانونی اما این موضوع را تأیید نکرده است. خواهر این زندانی سیاسی گفته است که جنازه او در اثر کاهش وزن در پی اعتصاب غذا به دشواری قابل شناسایی بوده. رابرت پلدینو، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جمعه ۲۳ آذر/۱۴ دسامبر در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از مرگ وحید صیادی نصیری، فعال حقوق بشر در زندان قم، «نقض‌های فاحش و روزافزون حقوق بشر» از سوی حکومت ایران را محکوم کرد.

با رضایت اولیای دم، یک زندانی محکوم به #اعدام در زندان # نوشهر از مجازات اعدام رهایی یافت

قرار بود صبح جمعه 23 آذر یک زندانی در زندان نوشهر به اتهام مشارکت در قتل یک مرد در کلاردشت به دار آویخته شود اما اولیای دم رضایت دادند و او از مجازات اعدام رهایی یافت. علی دستاران کینج رئیس اداره زندان شهرستان نوشهر با اعلام این خبر به رکنا گفته است که متهم 42 سال دارد. در این پرونده مرد دیگری هم به قتل متهم بود و قرار بود دو سال قبل اعدام شود که او هم در همان زمان با رضایت اولیای دم از اعدام نجات پیدا کرد. در هر دو مورد «ریش‌سفیدان» پادرمیانی کرده‌اند. ایران به تناسب سرانه جمعیت، در جهان در رتبه نخست اعدام شهروندان جای دارد. مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به روال هر ساله همزمان با ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه)، روز جهانی مبارزه علیه مجازات اعدام گزارش یک ساله خود از وضعیت اجرای حکم اعدام در ایران را منتشر کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی یکساله (مهر ۹۶ تا مهر ۹۷) حکم اعدام ۲۵۶ نفر در ایران به اجرا در آمده که از این تعداد ۱۵ نفر در ملاء عام اعدام شدند.

#حسینی_بوشهری #امام_جمعه_قم پس از دیدار با مدیر موسسه کنکوری و کمک آموزشی #گاج از حذف #مشق_شب انتقاد کرد

در ادامه اظهارنظر مراجع تقلید شیعیان در باره مشق شب دانش‌آموزان، حسینی بوشهری، نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علیمه و امام جمعه قم از حذف مشق دانش‌آموزان در نظام آموزشی انتقاد کرد. او مدعی شد: «کسانی که درگذشته و در مدارس تکلیف محور درس خواندند و تکلیف بیشتر بود، از نظر آگاهی و شناخت، با کسانی که در مدارسی درس خواندند که از تکالیف خبری نبوده، تنها به فکر نمره گرفتن و پاس کردن درسها هستند،قابل قیاس نیست». پیشتر نیز جعفر سبحانی از مدرسان حوزه علمیه قم، حذف مشق را کار «بسیارغلطی» دانسته بود که «بچه را نُنُر بار می‌آورد». مخالفت مراجع مذهبی قم با حذف مشق شب از نظام آموزشی پس از دیدار مدیران موسسه‌های آموزشی که «مافیای کنکور» هستند، علنی شده است. رسانه‌های خبری ایران طی روزهای گذشته تصاویر دیدار مدیران موسسه‌های کنکوری گاج و قلمچی با برخی از مراجع مذهبی در قم را منتشر کردند.

ایرانیان در ۹ ماه اول سال ۸ هزار #واحد_مسکونی در #ازمیر #ترکیه خریدند

به گفته مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ایرانیان از آغاز سال ۱۳۹۷ تا آذر ۸ هزار واحد مسکونی در شهر ازمیر ترکیه خریداری کرده‌اند. او جمعه ۲۳ آذر به خبرگزاری دولتی کار ایران،ایلنا، گفت که در همین دوره تبلیغات خرید ملک در گرجستان هم افزایش یافته و بسیاری از ایرانی‌ها دارایی‌های خود را به این کشور منتقل کردند. به گفته خسروی، بسیاری از ایرانی‌ها به امید دریافت اقامت گرجستان، در این کشور ملک خریدند، اما پس از اینکه تعداد قابل توجهی ملک به ایرانی‌ها فروخته شد، اعلام کردند خرید ملک معیار اقامت نیست. گرجستان در ماه‌های اخیر شماری از ایرانیان را از فرودگاه تفلیس بازگردانده است. برخی از این افراد به خبرگزاری‌های دولتی جمهوری اسلامی گفته‌اند که به‌رغم سرمایه‌گذاری و داشتن ملک در گرجستان، پلیس فرودگاه به آنها اجازه ورود نداده است. پیشتر سازمان‌های دولتی ترکیه از خرید بیش از یک‌هزار واحد مسکونی توسط ایرانی‌ها خبر داده بودند. بحران ارزی و اقتصادی که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد، موج خروج سرمایه از ایران و خرید ملک در کشورهای همسایه افزایش یافت. خسروی از دولت خواسته که خریداران ملک در خارج از ایران را به انتقال هزینه خرید به داخل کشور موظف کند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی می‌گوید فقط یک مورد از برخوردهای #گرجستان با #گردشگران_ایرانی رسانه‌ای شده است

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایرانی گفت: «فقط یک مورد از آن برخوردهای چالش‌برانگیز و نامحترمانه با اتباع ایرانی در مرزهای گرجستان، رسانه‌ای شده است موارد دیگری هم بوده.» او لازم دانست که سفیر ایران در گرجستان سریع‌تر از ادامه این «رفتار توهین‌آمیز» جلوگیری کند و دولت و وزارت خارجه نتیجه هشدارها و برخوردهای گرجستان را پیگیری و به مردم اعلام کنند. رفیعی گفت: «آن‌ها باید به دادگاه‌های صالحه و محاکم قانونی معرفی شوند و دولت گرجستان نیز از مردم ایران عذرخواهی کند.» دولت گرجستان پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در پذیرش مسافران ایرانی تغییر سیاست داده و برخی از اتباع ایرانی را با وجود همراه داشتن مدارک کامل سفر، دیپورت کرده و تاکنون توضیحی درباره این برخوردها نداده است. ایران و گرجستان از سال ۲۰۱۶ رژیم لغو روادید را به اجرا گذاشتند، پس از آن سفیر این کشور در ایران اعلام کرد: «سفر ایرانی‌ها در این مدت به گرجستان ۶۰۰ درصد رشد داشته است.»

قانون #سقط_جنین در سنای #ایرلند تصویب شد

طرح قانونمند کردن سقط جنین که پیش‌تر مراحل قانونی خود را در پارلمان ایرلند پشت سر گذاشته، با امضای رئیس جمهوری این کشور اجرایی می‌شود. اعضای پارلمان ایرلند روز پنج‌شنبه، ۱۳ دسامبر ۹ ساعت درباره این لایحه بحث کردند و . بر اساس این مصوبه خدمات سقط جنین تا پیش از ۱۲ هفتگی جنین به مادرانی که از نظر جسمی یا روحی در خطرند یا جنین‌شان دچار نقص خطرناکی است داده می‌شود. جمهوری ایرلند در ماه می با برگزاری یک همه‌پرسی قانون ممنوعیت سقط جنین در این کشور را لغو کرد.. از جمله تغییراتی که در این طرح صورت گرفته این است که قرار است بعد از سه سال بازبینی شود حال آنکه قبلا قرار بود بعد از ۵ سال بازبینی شود.

#شریف_شکات مظنون حمله تروریستی به بازار کریسمس #استراسبورگ در درگیری با پلیس #فرانسه کشته شد

شریف شکات، مظنون تیراندازی در بازار کریسمس شهر استراسبورگ فرانسه در درگیری با نیروهای پلیس این کشور کشته شد. شامگاه سه‌شنبه ۱۱ دسامبر/ ۲۰ آذر این مهاجم مسلح به مدت حدود ده دقیقه به مردم در بازار کریسمس در شهر استراسبورگ، در مرز آلمان با فرانسه تیراندازی کرد. پلیس فرانسه اعلام کرده بود که این حمله تروریستی بوده و دست‌کم سه کشته و ۱۲ مجروح به جای گذاشته است. کریستف کاستانر، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که شامگاه گذشته نیروهای ویژه پلیس شریف شکات، مهاجم ۲۹ ساله را در محله نویدورف استراسبورگ شناسایی کردند. در تیراندازی با نیروهای پلیس این فرد کشته شد. شریف شکات پیش از این ۲۷ بار در دادگاه‌های فرانسه و آلمان و در بیشتر موارد به جرم سرقت و خشونت محکوم شده بود.

بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل ارتش #ترکیه به ظن ارتباط با شبکه #گولن بازداشت شدند

خبرگزاری رویترز، جمعه ۱۴ دسامبر گزارش داد که بامداد امروز بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل ارتش ترکیه به ظن ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن بازداشت شده‌اند. دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان، فتح‌الله گولن را متهم کرده که در کودتای ژوئیه ۲۰۱۵ دست داشته است. حدود ۲۶ هزار نفر از نظامیان ترکیه به اتهام طرفداری از این واعظ مذهبی که در آمریکا به سر می‌برد بازداشت شده‌اند. حدود ۷۰ هزار نفر هم از کارهای‌شان در حوزه‌های خدماتی، دادگستری، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، ارتش و … اخراج شده‌اند. خبرنگاران و روزنامه‌نگاران زیادی هم تحت فشار قرار گرفته‌اند و از رسانه‌ها اخراج شده‌اند. روزنامه حریت ترکیه گزارش داده که در میان پرسنل نظامی که بامداد جمعه ۱۴ دسامبر بازداشت شدند چهار سرهنگ نیز حضور دارند.

برای نخستین بار پلیس #اردن با معترضان به افزایش مالیات‌ها درگیر شد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس غروب پنچشنبه ۱۳ دسامبر در پایتخت اردن صدها تن در اعتراض به افزایش مالیات‌ها و بیکاری جوانان به خیابان‌ها آمدند. در حوالی دفتر نخست‌وزیری پلیس با معترضان درگیر شد و تلاتش کرد با پرتاب گاز اشک‌آور آن‌ها را متفرق کند. این نخستین بار است که اعترضات در اردن به درگیری با پلیس می‌انجامد. اعتراضت در اردن بهار سال جاری آغاز شد. در آن زمان هانی الملقی، نخست‌وزیر این کشور استعفای خود را به ملک عبدالله، پادشاه اردن تسلیم کرد و عمر الرزاز مأموریت یافت کابینه تازه‌ای تشکیل دهد. سه کشور حاشیه خلیج فارس نیز برای فرونشاندن اعتراضات، در اجلاسی که دوشنبه ۱۱ ژوئن/ ۲۱ خرداد در مکه برگزار شد تصویب کردند که دو و نیم میلیارد دلار به دولت اردن کمک مالی کنند.

سفیر #عربستان در #آمریکا همزمان با تصویب قطعنامه پایان جنگ #یمن در #سنا، واشنگتن را ترک کرد

خالد بن‌سلمان، سفیر عربستان سعودی در آمریکا، همزمان با تصویب قطعنامه‌هایی در سنای آمریکا علیه ریاض، واشنگتن را ترک کرد. سنای آمریکا شامگاه پنجشنبه ۱۳ دسامبر در یک اقدام تاریخی دو قطعنامه را تقدیم رئیس جمهوری کرد: قطعنامه نخست می‌گوید دولت ترامپ می‌بایست به دخالت نظامی آمریکا در جنگ یمن پایان دهد و قطعنامه دوم با صراحت اعلام می‌کند که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی آمر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی است. یک روز قبل از این تحولات فایننشال‌تایمز در مقاله‌ای ادعا کرده بود که خالد بن‌سلمان از تصدی سفارت کشورش در آمریکا برکنار خواهد شد و به عنوان مشاور امنیت ملی منصوب می‌شود.