ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات_آبان: ۱۱ تن از شهروندان در استان‌های تهران و البرز تحت عنوان «لیدر و عوامل اغتشاشات» بازداشت شدند

فرماندهان انتظامی استان البرز و غرب استان تهران روز شنبه ۲۳ آذر/ ۱۴ دسامبر از دستگیری ۱۱ تن از معترضان به گرانی بنزین خبر داده و آنها را «لیدرها و عوامل اصلی اغتشاشات» توصیف کردند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، محسن خانچرلی، فرمانده انتظامی غرب استان تهران از شناسایی سه «لیدر» اعتراضات آبان ماه ۹۸ طی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی و پلیسی در شهریار خبر داد. خانچلری اتهامات دستگیرشدگان را «تخریب و آتش زدن تعدادی بانک و پمپ بنزین، تخریب دفاتر ائمه جمعه، مسدود کردن تعدادی از خیابان‌ها و تحریک مردم به تجمعات غیر‌قانونی و اقدامات هنجارشکنانه در شهرستان شهریار» عنوان کرد. او همچنین گفت که دستگیرشدگان به اتهامات خود اعتراف کرده و به مراجع قضایی تحویل داده شده‌اند. خبرگزاری ایرنا همچنین به نقل از عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی البرز خبر داد که ۸ تن از معترضان در مناطق مختلف استان البرز به ویژه منطقه مهدی آباد شهرستان ساوجبلاغ نیز «با انجام کارهای اطلاعاتی گسترده و با به کارگیری اقدامات پلیسی» دستگیر و تحویل پلیس امنیت عمومی شهرستان ساوجبلاغ شده‌اند. فرمانده انتظامی البرز نیز همچون همتای خود در نیروی انتظامی تهران غرب ادعا کرد که متهمان در بازجویی‌ها اعتراف کرده و به آتش زدن اموال عمومی اقرار کردند. منتقدان حکومت ایران و بسیاری از زندانیان سیاسی در سال‌های اخیر تجربه خود مبنی بر اعتراف‌گیری اجباری و فشار و شکنجه روانی و جسمی در زندان‌های ایران را روایت کرده‌اند. فعالان حقوق بشر تاکید دارند تا برگزاری دادگاه عادلانه و ایجاد فرایند شفاف قضایی، اتهامات وارده و احکام صادر شده برای بازداشت‌شدگان مردود است. در اعتراضات آبان‌ ماه امسال به گرانی بنزین ده‌ها تن کشته و بیش از هفت هزار تن دستگیر شده‌اند که هنوز تعدادی از آنها در زندان به سر می‌برند. حکومت تلاش کرده است با نسبت دادن این اعتراضات به عوامل خارجی و توصیف معترضان با عناوینی همچون سرکرده و لیدر، خواسته آنها را نادیده گرفته و صدایشان را خاموش کند.

نگرانی عضو مجمع محققین و مدرسین #حوزه_علمیه_قم از #جنگ_قدرت و #زوال_جمهوری_اسلامی

عضو مجمع محققین و مدرسین #حوزه_علمیه_قم با اشاره به کشمکش‌های جناحین حاکمیت، از احتمال #فروپاشی_جمهوری_اسلامی بر اثر #جنگ_قدرت و افزایش #نارضایتی‌های_عمومی ابراز نگرانی کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، #فاضل_میبدی روز شنبه ۲۳ آذر گفت: «باید راهی در پیش بگیریم که ضمن حفظ شانیت کشورمان در عرصه #سیاست_خارجی، بتوانیم منافع مردممان را هم حفظ کنیم. راه حفظ منافع کشور، قطع رابطه با کشورها نیست بلکه انجام گفت‌وگوست.» فاضل میبدی با یادآوری گفته‌های روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت منظور او از این که گفته بود بترسید از روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست و یک انفجار حاصل بشود، هشداری جدی نسبت به شکل‌گیری جنگ قدرت و ثروت در جمهوری اسلامی بود. به گفته کارشناسان، جنگ بر سر قدرت و ثروت در جمهوری اسلامی از سال‌های پایانی رهبری روح‌الله خمینی آغاز شده بود؛ جنگ قدرتی که در آن زمان جلوه‌ای علنی و آشکار نداشت و نیروها اغلب مرعوب اصل «وحدت کلمه‌» شده بودند. در سال‌های اخیر اما همزمان با وخیم‌تر شدن وضعیت معیشتی مردم و اعمال تحریم‌های سنگین آمریکا علیه دولت ایران، فساد مالی و رانت‌خواری در دستگاه‌های حکومتی چنان گسترش یافته که مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی نیز به آن اعتراف می‌کنند. #سازمان_بین‌المللی_شفافیت در گزارش سال گذشته خود اعلام کرد از میان ۱۸۰ کشور که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، ایران در رتبه ۱۳۰ و از فاسدترین کشورها در زمینه فساد اداری و دولتی است.

#عاطفه_رنگریز و #مرضیه_امیری هر کدام به پنج سال #حبس_قطعی محکوم شدند

حکم #زندان #عاطفه_رنگریز و #مرضیه_امیری، دو تن از بازداشت‌شدگان #روز_جهانی_کارگر از سوی #دادگاه_انقلاب استان #تهران صادر شد. به نوشته کانال تلگرامی کمپین آزادی بازداشت‌شدگان روز کارگر، حکم این دو #فعال_کارگری روز شنبه ۲۳ آذر ماه از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی #احمد_زرگر صادر و به وکلای مدافع آنها ابلاغ شده است. شهریور ماه امسال شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی #محمد_مقیسه، عاطفه رنگریز را به ۱۱ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و مرضیه امیری را به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه #شلاق محکوم کرده بود. در مهر ماه امسال سازمان عفو بین‌الملل استرالیا همزمان با سالروز تولد ندا ناجی، فعال حقوق کارگری که هم اکنون در زندان به سر میبرد، با راه‌اندازی کارزاری اینترنتی از مقامات قضایی جمهوری اسلامی خواسته بود همه زنان زندانی مدافع حقوق کارگران از جمله مرضیه امیری و عاطفه رنگریز فوری و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند. کانون نویسندگان ایران شهریور امسال در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن احکام صادر شده برای فعالان بازداشت شده روز کارگر، اعلام کرد: «با صدور احکام سنگین وحشتناک حتما فشارها و رنج‌هایی به فعالان عرصه‌های گوناگون و خانواده‌هایشان تحمیل و موانعی در راه اعتراض‌های مردم ایجاد خواهند کرد؛ اما سکوت و سکون را نمی‌توانند بر آنها غالب کنند.»

شهیندخت مولاوردی: امکان دارد #اصلاح‌طلبان برای انتخابات لیستی ارائه ندهند

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در مورد لیست احتمالی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم گفت که آنها هنوز در مورد ارائه یا عدم ارائه لیست به جمع‌بندی نرسیده‌اند. او گفت که امکان دارد اصلاح‌طلبان لیستی ارائه ندهند. به گزارش خبرگزاری مهر، #شهیندخت_مولاوردی روز شنبه ۲۳ آذر در مورد احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل نیز گفت: «همه این موضوعات در دستور کار ماست اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. ممکن است ائتلاف شود و ممکن است هیچ ائتلافی صورت نگیرد.» او در پاسخ به این سوال که اگر شرایط سال ۹۴ دوباره تکرار شود، اصلاح‌طلبان چه سیاستی پیش خواهند گرفت، گفت: «ما در این خصوص نفوس بد نمی‌زنیم. منتظر هستیم ببینیم نظام و شورای نگهبان چه سیاستی را در قبال اصلاح‌طلبان پیش خواهند گرفت تا بعدا متناسب با آن شرایط، تصمیمات اتخاذ شود. مولاوردی در خصوص عملکرد لیست ائتلافی امید در مجلس دهم نیز گفت: «انتظاری که ما از لیست امید داشتیم برآورده نشده است. شاید به این دلیل بود که برنامه مدونی در اختیار لیست امید قرار نداشت تا بر اساس آن پاسخگویی لازم را داشته باشد.» به گفته مولاوردی برای مجلس یازدهم برنامه ارائه می‌شود و پایش و ارزیابی مستمر وجود خواهد داشت تا نمایندگانی که در چارچوب یک لیست رای می‌آورند به حال خود رها نشوند. مدت کوتاهی مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، جریان درون حکومتی اصلاحات هنوز به توافق قطعی بر سر شکل حضور در انتخابات نرسیده است. نگاهی اجمالی به عملکرد ۲۰ ساله‌ این جریان در فضای سیاسی و به ویژه در مجلس نشانگر آن است که اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند به حداقلی ترین وعده‌های خود برای اصلاح ساختاری نظام دست یابند. سرکوب خونین اعتراضات آبان ۹۸ نیز بر شرایط حاکم بر انتخابات پیش روی مجلس تاثیرگذار خواهد بود.

#وزیر_علوم ایران درباره #بازداشت_دانشجویان: «به هر حال اتفاقی است که افتاده»

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، درباره وضعیت دانشجویانی که همچنان در بازداشت به سر می‌برند، گفته همه دانشجویان آزاده شده‌اند و اگر پروسه آزادی آنها کمی طول کشیده به این خاطر بوده که باید بررسی‌‎های لازم برای آزادی آنها انجام می‌‎شده. او در پاسخ به این پرسش که برخی از دانشجویان دانشگاه‌ علم و صنعت همچنان در بازداشت هستند، گفته: «طبق گزارشی که من دارم تا امروز هیچ دانشجویی نباید در بازداشت باشد؛ اگر هم باشد باید به نوعی به ما اطلاع بدهند تا با هماهنگی‌هایی که کردیم و پیگیری‌هایی که شده است، آن دانشجویان نیز آزاد شوند. عملا قرار این بوده تا امروز کسی در بازداشت باقی نماند.» غلامی درباره مصونیت بعد از بیان دانشجویان در اعتراضات اخیر نیز گفته: «به هر حال این اتفاقی است که افتاده، اما خوشبختانه با کمک قوه قضاییه احکامی که صادر شده بود، اجرایی نشد و این اتفاق برای ما امیدوار کننده است. همچنین تعدادی از دانشجویان عفو و پرونده‌شان بسته شده است.» وزیر علوم ایران گفته در فضاهای این چنینی، جو ناامنی ایجاد می‌شود که ممکن است عده‌‎ای ناخودآگاه در این فضا حضور یابند و مورد سوال قرار بگیرند، اما این بدان معنی نیست که دانشجویان محکوم شده یا احیانا جرمی برایشان تعریف شده باشد. پیش‌تر پس از آنکه اعلام شد عده‌ای قصد ایجاد انفجار در دانشگاه علم و صنعت را داشتند، پنج نفر از دانشجویان دانشگاه علم‌ و صنعت تهران از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. یاشار دارالشفا و سها مرتضایی هم از جمله دانشجویانی هستند که در بازداشت به سر می‌برند و گزارش‌هایی درباره وضعیت بد نگهداری آنها در زندان منتشر شده است.

فرمانده #قرارگاه_خاتم‌الانبیا #سپاه_پاسداران : ۴۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران گفته این قرارگاه ۴۰ هزار میلیارد تومان از دولت «طلب» دارد. او در عین حال گفته قرارگاه خاتم‌الانبیا یکی از «خوش حساب‌ترین» نهاد‌ها در پرداخت مالیات است. سعید محمد در گفت‌وگو با شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفته این قرارگاه به دنبال کسب سود نیست، متعلق به مردم است و برای کمک‌رسانی به دولت تشکیل شده است. محمد از تخصیص بودجه‌‌ دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی برای این قرارگاه از سوی دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ خبر داد و گفت تنها «۳۰ درصد» بودجه این قرارگاه در سال ۱۳۹۸ محقق شده است. سعید محمد گفته فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا از طرف دیوان محاسبات و شرکت‌های حسابرسی رسمی رصد می‌شود و این قرارگاه مالیاتش را مرتب می‌پردازد و جزو خوش حسابان است. قرارگاه خاتم‌الانبیا که در دو دهه گذشته به یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی ایران تبدیل شده، همواره به دنبال دریافت سهم بیشتر از بازار ایران بوده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد، سال ۱۳۹۰ با صدور قطعنامه‌ای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و چهار مؤسسه زیرمجموعه آن به‌نام‌های مکین، رهاب، فاطر و مهندسین مشاور ایمن‌سازان را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

#ماهاتیر_محمد: #تحریم‌های_آمریکا علیه #ایران خلاف موازین بین‌المللی است

نخست وزیر مالزی روز شنبه ۱۴ دسامبر/ ۲۳ آذر در کنفرانسی در قطر گفت تحریم‌های آمریکا علیه ایران خلاف موازین سازمان ملل و حقوق بین‌الملل است. ماهاتیر محمد گفت که مالزی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند. او گفت مالزی و کشورهای دیگر بازار بزرگی را به دلیل این تحریم‌ها از دست داده‌اند. به گفته ماهاتیر محمد، سازمان ملل تنها بر مبنای ساختار و قوانین خود می‌تواند علیه کشوری تحریم وضع کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، سال گذشته خروج از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی (برجام) را اعلام و از آن پس تحریم‌های سختی را علیه ایران وضع کرد. واشنگتن اعلام کرده که می‌خواهد صادرات نفت ایران را به حدود صفر برساند.

۳۹ نماینده خواهان #استیضاح #رحمانی_فضلی به دلیل عملکرد او در #اعتراضات_آبان‌ماه شدند

۳۹ نماینده مجلس خواستار استیضاح وزیر کشور ایران به دلیل عملکرد او در اعتراضات آبان ماه شدند. در متن نامه‌ای که از سوی این نمایندگان برای استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی منتشر شده، آمده است: «وزیر کشور از طرف دولت مسئول اصلی اجرای تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص مدیریت مصرف سوخت بوده است. ایشان مقدمات و تمهیدات لازم برای اجرای این تصمیم خصوصا در جریان قرار دادن و اقناع مردم را فراهم نکرده و آسیب جدی به نظام جمهوری اسلامی وارد کرده است.» این نمایندگان همچنین نوشته‌اند که وزیر کشور حتی برای شرایط آغاز اجرای طرح نیز تدبیر کافی نیندیشیده بوده و شوراهای تأمین استان‌ها دیر وارد عمل شده‌اند. به گفته این نمایندگان «اگر تدبیر و تلاشی که از روز سوم ناآرامی‌ها از نظر حفاظت از محل‌های حساس اعمال شد از ابتدا اعمال شده بود، قطعا این مقدار خسارت مالی و جانی پدید نمی‌آمد.» در جریان اعتراضاتی که در روزهای آخر آبان ‌ماه نخست در واکنش به گران شدن بنزین آغاز شد، بیش از ۳۰۰ نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی این اعتراضات را به نیروهای خارجی و دشمن نسبت داده‌اند و مسئولیت کشته شدن معترضان را به عهده نگرفته‌اند.

#آلودگی_هوا در #تهران تا روز دوشنبه؛ ‌ معاون استانداری دانش‌آموزان و سالمندان را از #ورزش کردن منع کرد

معاون امور عمرانی استانداری تهران با اعلام خبر افزایش آلودگی هوای پایتخت از دانش‌آموزان و سالمندان خواست تا روز دوشنبه در فضای باز فعالیت ورزشی نداشته باشند. به گزارش خبرگزاری فارس، #محمد_تقی‌زاده روز جمعه ۲۲ آذر با تأکید بر خودداری دانش‌آموزان و سالمندان از فعالیت ورزشی در فضای باز گفت: «بر اساس اعلام سازمان هواشناسی تا روز دوشنبه شاهد پایداری هوا و افزایش آلاینده‌های تهران خواهیم بود و احتمالاً فردا جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا برگزار می‌شود.» او در ادامه گفت که فعلاً تصمیمی برای تعطیلی مدارس استان تهران گرفته‌ نشده: «فردا در این خصوص تصمیمات لازم را در کمیته اضطرار اتخاذ می‌کنیم.» #مسعود_زندی، رئیس اداره محیط زیست شهر تهران هم روز جمعه ۲۲ آذر در راستای ارائه راهکار برای کنترل آلودگی هوای تهران گفت: «استفاده شهروندان از دوچرخه می‌تواند تأثیر زیادی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد.» او همچنین با اشاره به شروع مطالعات مربوط به آلودگی هوای تهران از ابتدای دهه ۷۰ گفت که طی این مطالعات، استفاده از حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از محورهای اصلی مؤثر در کاهش آلودگی هوا شناخته شده اما سیستم حمل و نقل عمومی تهران هنوز به طور کامل توسعه نیافته است. اقدامات انجام گرفته از سوی دستگاه‌های دولتی در سال‌های اخیر برای کاهش آلودگی هوای تهران شامل افزایش محدوده اضطرار، برقراری طرح زوج و فرد برای عبور و مرور شهروندان، تعطیلی ادارات، آب‌پاشی، نصب فن و پنکه و ... بوده است.

دفتر #مقتدی_صدر: همه موسسه‌های وابسته به این جریان یک سال تعطیل خواهند شد

هم‌زمان با ادامه اعتراض‌های مردم در #عراق و حمله به برخی اعضای جریان صدر، دفتر مقتدی صدر اعلام کرد همه موسسه‌های وابسته به این جریان تعطیل خواهند شد. گفته می‌شود که مقتدی صدر در ایران به سر می‌برد. پایگاه اینترنتی دفتر صدر بامداد شنبه ۲۳ آذر ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که موسسه‌ها و نهادهای وابسته به این جریان به غیر از دفتر ویژه صدر، اداره مرقد سید محمدصادق صدر و نیروهای مسلح سرایا السلام به مدت یک سال تعطیل خواهند شد. پیش‌تر خودروی حامل فرزند جعفر الموسوی، سخنگوی جریان صدر در یکی از محله‌های بغداد مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت. صالح العراقی، از منابع رسانه‌ای نزدیک به صدر هم اعلام کرده بود منطقه «الحنانه»، اقامتگاه صدر در شهر نجف، هدف حمله پهپادهای ناشناس قرار گرفته است. عراق در ماه‌های گذشته صحنه اعتراضات وسیع ضدحکومتی بوده است. در جریان این اعتراضات صدها نفر کشته شدند. معترضان علاوه بر مسایل اقتصادی، به دخالت‌ها و حضور نظامی ایران در این کشور هم معترضند. همزمان عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده مقتدی صدر هر از گاهی به‌عنوان مهمان به ایران سفر می‌کند و حضور او ارتباطی به تحولات اخیر عراق ندارد. او از مردم ایران خواست به‌خاطر ناامنی در این کشور سفر به عتبات را به تعویق بیندازند.

اعلام غیررسمی احکام صادر شده از سوی #دادگاه_تجدیدنظر برای متهمان پرونده #هفت‌تپه

کمپین دفاع از #بازداشت‌شدگان_هفت‌تپه و زندانیان ترقی‌خواه خبر از صدور احکام دادگاه تجدیدنظر برای متهمان پرونده بازداشت‌شدگان #هفت‌تپه داده است. بر اساس این خبر، #اسماعیل_بخشی، #سپیده_قلیان، #محمد_خنیفر، #امیرحسین_محمدی_فرد، #ساناز_الهیاری، #عسل_محمدی و #امیر_امیرقلی هر کدام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. در این خبر تاکید شده است که این احکام ۵ ساله میزان احکام اجرایی متهمان محسوب می‌شود و احکام هنوز با جزییات ابلاغ نشده‌اند. کمپین دفاع از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه و زندانیان ترقی‌خواه این احکام را غیرقابل قبول و در حکم «محاکمه طبقه کارگر» دانسته و نشانی از «ظالمانه بودن تمامی این سیستم فاسد» در برخورد با کارگران و حامیان آنان. پیش از این و در روز شنبه ۱۶ شهریور، دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا مقیسه، اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه را به ۱۴ سال حبس که ۷ سال آن قابل اجرا بود و ۷۴ ضربه شلاق و محمد خنیفر، کارگر دیگر نیشکر هفت‌تپه را به ۶ سال حبس که ۵ سال آن قابل اجرا بود محکوم کرد. همچنین سپیده قلیان، امیر امیرقلی، عسل محمدی، امیرحسین محمدی‌فرد و ساناز الهیاری که در ارتباط با اعتراضات هفت‌تپه دستگیر شده بودند را هم به ۱۸ سال زندان محکوم کرد. پس از آن، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه دستور «بررسی و تجدید نظر منصفانه» در پرونده فعالان صنفی و کارگری را صادر کرد. سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اما روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد تنها حکم منصفانه در این پرونده، آزادی تمام کارگران و مدافعان جنبش کارگری از زندان است.

معاون فرهنگی و پژوهشی #وزارت_آموزش_و_پرورش: کمبود روحانیون از جمله مشکلات ما در مدارس است

#علیرضا_کاظمی، معاون فرهنگی و پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، روز جمعه ۲۲ آذر در حاشیه بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز در #گرگان گفته است در حال حاضر کمبود روحانیون از جمله مشکلات ایران در مدارس است. به گزارش خبرگزاری فارس، کاظمی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۱۰ هزار مدرسه در آموزش و پرورش فعال هستند، گفته است ۱۷ الی ۲۰ هزار روحانی در مدارس به اقامه نماز مشغولند و در ۷۰ هزار مدرسه در سراسر کشور، نماز جماعت برگزار می‌شود. او با تاکید بر اینکه به طور قطع حضور روحانیون به کیفیت نماز در مدرسه کمک می‌کند، گفته است: «مدرسه آغاز جذب دانش‌آموزان است و روحانی با نقش‌پذیری‌هایی که به دانش‌آموز می‌دهد، می‌تواند زمینه جذب دانش‌آموزان را فراهم کند. #عبدالرسول_عمادی، مشاور وزیر آموزش و پرورش هم در همین جلسه گفته است: «در مدرسه، در کنار محتواهای درسی مضامین دینی نیز قرار دادیم و این را بخشی از برنامه درسی لحاظ کردیم در حالی که دین روح دروس ماست و بخشی از برنامه درسی ما نیست.» عمادی گفته است: «متأسفانه ما همچنان نظام تعلیم و تربیت را آموزشی می‌نامیم و این در حالی است که نظام باید تربیتی باشد. برای گذر از نظام آموزشی به تربیتی، طرح سند تحول بنیادین را در دستور کار داریم.» به گفته عمادی محوریت اصلی در نظام تربیتی باید مبنی بر #نماز باشد. گفته‌های این دو مسئول بلندپایه وزارت آموزش و پرورش در مورد جذب هر چه بیشتر روحانیون در مدارس در حالی است که این وزارتخانه با کسری بودجه ۲۰ درصدی روبه‌روست و کمبود آموزگار و عدم وجود تعداد کافی مدارس در بسیاری از استان‌های کشور، موجب شده هزاران کودک از تحصیل باز بمانند. ‎

دبیر شورای عالی #انقلاب_فرهنگی: مردم باید بتوانند «در یک مکان مشخص» حرفشان را بزنند

دبیر #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی گفته است #جامعه_مدنی باید بتواند هر جا که اعتراضی دارد، در چارچوب قانون و ضوابط یک جامعه مدنی، اعتراض خود را بیان کند. این در حالی‌ست که بر اساس مجموعه تحلیل‌ها و اظهارنظر کارشناسان، جامعه مدنی در ایران بنیه و توان خود را از دست داده و پیوسته زیر ضرب و فشار نهادهای امنیتی و قضایی قرار گرفته است. #سعیدرضا_عاملی اما خواستار تعیین شرایط حقوقی و قانونی در #مجلس به منظور در نظر گرفته شدن یک مکان مشخص برای اعتراضات شده است؛ گرچه طرح در نظر گرفته شدن یک مکان مشخص برای اعتراضات در مجلس رد شده است. او در پاسخ به سوال خبرگزاری کار ایران (ایلنا) که در آن بر ضرورت وجود مکان مشخص برای اعتراضات به منظور به خیابان‌ها کشیده نشدن آن تاکید شده، گفته است: «به هر حال زمانی که لازم است صدای جامعه شنیده شود، باید با یک روشی این اتفاق بیافتد. اگر صدای جامعه در یک جایگاه مشخصی شنیده نشود، ممکن است تبدیل به یک اعتراض بد و خشن شود و برای جلوگیری از اعتراضات خشن، یکی از راه‌حل‌ها این است که مردم بتوانند در یک مکان مشخص حرفشان را بزنند.» این در حالی است که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است.»