ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد که قرص کرونای این شرکت تأثیر ۹۰ درصدی بر جلوگیری از وخامت حال دارد و در برابر اُمیکرون نیز محافظت می‌کند

به‌گزارش رویترز شرکت داروسازی فایزر سه‌شنبه ۲۳ آذر / ۱۴ دسامبر اعلام کرد که بررسی‌های نهایی نشان می‌دهد قرص ضد ویروس کوویدـ۱۹ این شرکت تقریباً ۹۰ درصد از بستری شدن و مرگ بیماران پرخطر مبتلا به کرونا جلوگیری می‌کند. همچنین داده‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این قرص در برابر سویه اُمیکرون نیز اثربخش است. مایکل دولستن، مدیر ارشد علمی شرکت فایزر نتیجه آزمایش‌ها در این‌باره «خیره‌کننده» خواند و گفت: «اگر این قرص بلافاصله پس از ابتلا به کرونا خورده شود، احتمالاً انتقال بیماری به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌یابد.» شرکت داروسازی فایزر در آبان‌ماه گذشته اجازه تولید و فروش داروی آزمایشی خود برای درمان کوویدـ۱۹ را در ۹۵ کشور درحال توسعه از جمله ایران صادر کرد.

با مرخصی درمانی بکتاش آبتین، نویسنده زندانی موافقت شد

پس از ابتلای بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و از اعضای زندانی کانون نویسندگان ایران به کرونا و بستری شدن او در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، با مرخصی استعلاجی او موافقت شد. بکتاش آبتین دوشنبه ۱۵ آذرماه به دلیل بروز علائم کرونا از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده بود. کانون نویسندگان ایران عصر دوشنبه۲۲ آذرماه اعلام کرد که خانواده و وکیل بکتاش آبتین موفق شدند برای او از زندان مرخصی استعلاجی بگیرند‌. به این ترتیب آبتین از بیمارستان طالقانی به بیمارستان دیگری منتقل شد تا خانواده بتوانند بر روند درمان او نظارت داشته باشند. بکتاش آبتین فروردین سال جاری نیز به کرونا مبتلا شده بود. او ۲۷ تیر هم به دلیل بیماری دیگری به بیمارستان انتقال یافت و هنگام مداوا او را با پابند فلزی به تخت بستند. از زمان بازداشت آبتین و دیگر نویسندگان در مهر گذشته کانون نویسندگان ایران و نیز نویسندگان و فعالان فرهنگی در بیانیه‌هایی نسبت به انتقال او، رضا خندان مهابادی، کیوان صمیمی، کیوان باژن و آرش گنجی به زندان اوین در زمان شیوع کرونا در این زندان اعتراض کردند اما پاسخی نگرفتند. کانون نویسندگان پیش از این گفته بود «مسئولیت سلامت و جان بکتاش آبتین و دیگر اعضای در بند کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و آرش گنجی بر عهده‌ی حکومت و به ویژه قوه‌ قضائیه‌ آن است». آبتين متولد ۱۳۵۳ در شهرری است و تاکنون ساخت چندين فيلم مستند را در کارنامه هنری خود دارد، از جمله فيلم‌های «۱۳اکتبر ۱۹۳۷» مستندی درباره لوريس چکناواريان، رهبر ارکستر و آهنگساز سرشناس ايرانی؛ «همايون خرم»، مستندی درباره اين آهنگساز نامی ايران و «آنسور» که بخشی از آن درباره زندگی عليشاه مولوی، شاعر فقيد عضو کانون نويسندگان ايران است. بکتاش آبتين از ميانه دهه ۷۰ خورشیدی تاکنون چندين مجموعه شعر نیز منتشر کرده که می‌توان به مجموعه‌های «مژه‌ها، چشم‌هايم را بخيه کرده‌اند»، «و پای من که قلم شد نوشت برگرديم»، «خلوت»، «پتک» و «در ميمون خودم پدربزرگم» اشاره کرد.

وزارت برق عراق: کاهش صادرات گاز ایران ربطی به بدهی‌های عراق ندارد

احمد موسی العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق سه‌شنبه ۲۳ آذر / ۱۴ دسامبر گفت کاهش صادرات گاز ایران به عراق ربطی به پرداخت نکردن بدهی‌های عراق ندارد و احتمالاً به افزایش مصرف گاز در ایران مربوط می‌شود. العبادی افزود وزارت برق در حال مذاکره با ایران برای اطلاع از علت کاهش صادرات گاز به عراق و نیز میزان بدهی‌های دولت عراق بابت این صادرات است. سخنگوی وزارت برق عراق همچنین گفت وزارت برق این کشور اعلام کرده که آماده است همه بدهی‌های خود بابت واردات گاز از ایران را پرداخت کند. او تأکید کرد که توافق‌های امضاشده با ایران درباره صادرات گاز قراردادهای بین‌المللی و پروتکل‌های دولتی هستند که در آن‌ها ضرورت پایبندی طرفین به مفاد قرارداد تصریح شده و وزارت برق در مذاکرات خود با ایران تعهدات به این قراردادها را یادآور می‌شود. احمد موسی العبادی همچنین افزود کاهش صادرات گاز ایران موجب افزایش فشار بر نیروگاه‌های عراق به‌ویژه در واسط و بغداد شده و با رسیدن سرمای زمستان نیازمندی به گاز بیشتر خواهد شد. صادرات گاز ایران که باید ۵۰ میلیون مترمکعب باشد، اکنون حدود ۸ میلیون مترمکعب است. عراق برای تأمین نیروگاه‌های خود یک‌سوم انرژی خود را از ایران تأمین می‌کند. آمریکا دست عراق را در واردات برق و گاز از ایران باز گذاشته و به عراق معافیت‌های موقت از تحریم‌ها داده است، اما به‌دلیل تحریم بانک‌ها و صنایع نفت و گاز ایران پول آن‌ها هنوز پرداخت نشده است.

صدور حکم ۱۸ سال زندان برای سرگئی تیخانوفسکی، منتقد لوکاشنکو و همسر رهبر اپوزیسیون بلاروس

دادگاهی در بلاروس سه‌شنبه ۱۴ دسامبر/۲۳ آذر شماری از مخالفان الکساندر لوکاشنکو، رئيس جمهوری این کشور، از جمله سرگئی تیخانوفسکی، از منتقدان اصلی دولت را به حبس‌های‌ طولانی‌‌مدت محکوم کرد. براساس اعلام رسانه‌های دولتی بلاروس، تیخانوفسکی که در سال ۲۰۱۹ نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شده بود، به تحمل ۱۸ سال حبس در زندانی با بالاترین سطح امنیتی محکوم شده است. میکولا استاتکویچ، از دیگر مخالفان برجسته دولت بلاروس هم حکم ۱۴ سال زندان دریافت کرده است. چهار تن دیگر از مخالفان هم به ۱۵ تا ۱۶ سال زندان محکوم شده‌اند. سرگئی تیخانوفسکی همسر سوتلانا تیخانوفسکایا از سران اپوزیسیون بلاروس است. او پس از انتخابات سال ۲۰۱۹ و اعلام پیروزی لوکاشنکو و به‌دنبال آن اعتراضات مردمی به تقلب انتخاباتی، دستگیر و زندانی شد. پس از بازداشت تیخانوفسکی، همسرش رهبری اپوزیسیون را در دست گرفت اما به خاطر فشار دولت لوکاشنکو و سرکوب گسترده مخالفان، از بلاروس خارج شد. سوتلانا تیخانوفسکیا در واکنش به حکم ۱۸ سال حبس همسرش آن‌را «انتقام دیکتاتور از قوی‌ترین مخالفان خود» خواند. وکلای تیخانوفسکی به رسانه‌ها گفته‌اند تقاضای تجدیدنظر در حکم صادره را خواهند داد.

تجمع کارکنان رسمی و پیمانی پست‌های انتقال برق مقابل مجلس با خواست اصلاح قرارداد و رفع تبعیض

گروهی از بهره‌برداران رسمی و پیمانی پست‌های انتقال برق سراسر کشور روز سه‌شنبه ۲۳ آذرماه مقابل مجلس تجمع کردند و به نمایندگی از ۱۵۰۰ تن همکاران خود در سراسر کشور خواستار اصلاح قراردادهای کاری و رفع تبعیض شدند. تجمع‌کنندگان که خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) تعداد آن‌ها را بیش از ۱۰۰ تن اعلام کرده است، برای شرکت در تجمع از نقاط مختلف کشور به تهران رفته بودند. معترضان به عنوان اپراتور، کارشناس بهره‌برداری، مسئول پست و…کار می‌کنند اما عنوان شغلی‌شان کارمند دفتری است. بنابراین طرح طبقه‌بندی مشاغل در موردشان اجرا نمی‌شود و از مزایای شغلی مانند حق سختی کار، جمعه کاری، حق جذب و... محروم‌اند و حقوق‌شان حدود ۴ میلیون تومان کمتر از کسی است که وظایف مشابهی را انجام می‌دهد اما در قرارداد کاری به عنوان کارگر به رسمیت شناخته شده است.

سندیکاهای کارگری سوئد خواستار آزادی فوری #رسول_بداقی شدند

پلتفرم سندیکاهای کارگری سوئد شامل سازمان مرکزی کارگران سوئد (ال او)، سندیکای کارگران حمل و نقل سوئد، اتحادیه فلز سوئد، اتحادیه کمونال (شهرداری‌ها) و اتحادیه سراسری معلمان سوئد با صدور اطلاعیه‌ای اعتراض خود را به دستگیری رسول بداقی، فعال صنفی معلمان اعلام کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این معلم زندانی و همه فعالان کارگری زندانی شد. همزمان با اوج‌گیری موج جدید اعتراض‌های سراسری معلمان، رسول بداقی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان اسلامشهر و نماینده این تشکل در شورای هماهنگی شنبه ۲۰ آذر/۱۱ دسامبر توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد. پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد/ ایران در این رابطه نوشته است: «جمهوری اسلامی به‌جای پاسخگویی به اعتراض مستمر و گسترده معلمان ایران که اتفاقاً در همان روز دستگیری آقای بداقی نیز در جریان بود ساده‌لوحانه فکر می‌کند که با دستگیری معلمان مبارزی مثل آقایان عبدی و بداقی این مبارزات و اعتراضات پایان خواهد یافت. غافل از آنکه خواسته‌های معلمان چنان فراگیر شده و مبارزه آنان چنان گسترش یافته است که دستگیری پیشگامان این مبارزه فقط موجب افزایش خشم معلمان و تعهد بیشتر به تداوم راهی است که آنان شروع کرده‌اند.» انتشار این بیانیه در راستای فراخوان آموزش بین‌الملل صورت می‌گیرد که هفته گذشته از اعضاء و فعالان خود در نزدیک به ۱۸۰ کشور خواسته بود با به‌راه انداختن کارزار اعتراضی، به دستگیری و زندانی کردن فعالان معلمان از جمله اسماعیل عبدی اعتراض کنند. پلتفرم سندیکاهای کارگری سوئد/ایران خواستار به‌رسمیت شناختن و اجرای مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار، حق تشکیل سازمان‌های کارگری مستقل و منع تعقیب فعالان کارگری و اجتماعی شده است.

چهارمین روز تجمع کارکنان پتروشیمی تخت جمشید در اعتراض به تبعیض

سه‌شنبه ۲۳ آذرماه کارکنان پتروشیمی تخت‌جمشید برای چهارمین روز متوالی دست از کار کشیده و در اعتراض به بی‌توجهی مدیران به خواسته‌های خود مقابل شرکت تجمع کردند. پتروشیمی تخت‌جمشید زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس است و کارکنان آن به تبعیض در پرداخت حقوق و اجرای ناصحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل معترضند. در پی آخرین تجمع اعتراضی کارکنان، مدیران وعده رسیدگی دادند اما به‌رغم به پایان رسیدن مهلت اعلام شده، اقدامی صورت نداده‌اند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از معترضان نوشته است: «بعد از دومین اعتراض کارکنان، مدیران صاحب‌نظر یک فرصت ۱۰ روزه به‌منظور برپایی نشست هم‌اندیشی با هیئت‌مدیره به جهت بررسی و اتخاذ یک تصمیم مثبت را از کارکنان طلب کردند، این در حالی هست که این فرصت ۱۰ روزه نیز به پایان رسید و همچنان از اتاق فکر مدیران خبری به بیرون درز پیدا نکرده است.» یکی از نکات مورد اعتراض کارکنان پتروشیمی تخت جمشید، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل به شکلی است که حقوق‌ها افزایش چندانی نداشته و حقوق برخی کارکنان کاهش یافته است. مجتمع پتروشیمی تخت‌جمشید در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام واقع شده است. این شرکت سال ۱۳۹۳ به بهره برداری رسیده و سال ۹۸، فاز دوم آن توسط معاون رئیس جمهور افتتاح شد.

میزبان نشست امنیتی اخیر ایران و عربستان سعودی در اردن: توافقی از نوع توافق هسته‌ای میان کشورهای منطقه مطرح شده است

ایمن خلیل، مدیر مؤسسه عربی مطالعات امنیتی در اردن که میزبان نشست اخیر امنیتی ایران و عربستان سعودی بود در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد که در این نشست، پیشنهادی مقدماتی درباره ایجاد توافقی از نوع «توافق هسته‌ای» میان ایران و کشورهای منطقه مطرح شده است. خلیل با بیان این‌که تدارکات این نشست از اوایل سال جاری آغاز شد، افزود این نشست «به‌تازگی» و نه در دو روز گذشته برگزار شده است. او گفت موضوع اصلی این نشست رسیدن به توافق دوجانبه میان ایران و عربستان سعودی بود اما احتمال دارد که در آینده به گفت‌وگوی چندجانبه منطقه‌ای تبدیل شود. ایمن خلیل حاضر نشد نام مقام‌های حاضر در نشست ایران و عربستان سعودی را اعلام کند. خبرگزاری دولتی اردن (Petra) روز گذشته، دوشنبه ۲۲ آذر / ۱۳ دسامبر گزارش داد، کارشناسان سعودی و ایرانی در یک نشست امنیتی در امان پایتخت اردن شرکت کردند و در آن اقدامات اعتمادسازانه بین رقبای منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این خبرگزاری گفت نشست دو کشور به میزبانی مؤسسه عربی مطالعات امنیتی برگزار شد.

قیمت سوخت و دلار در لبنان باز هم افزایش یافت

سقوط آزاد اقتصاد لبنان ادامه دارد. سه‌شنبه ۲۳ آذر / ۱۴ دسامبر همزمان با افزایش ارزش دلار در لبنان، قیمت سوخت نیز در این کشور افزایش یافت. در دو روز گذشته ارزش هر دلار در لبنان به ۲۷ هزار و ۵۰۰ لیر رسید. قیمت دلار در برابر لیر لبنان به دنبال افزایش نرخ ارز برای برداشت سپرده‌های دلاری در بانک‌ها بالاتر رفته است. بانک مرکزی لبنان نرخ ارز برداشت سرمایه‌گذاران به دلار آمریکا را از سه هزار و ۹۰۰ لیر برای هر دلار به ۸ هزار لیر افزایش داده بود. هر دلار آمریکا چهار روز پیش در بازار سیاه لبنان ۲۵ هزار و ۴۰۰ لیر فروخته شده بود. دو سال پیش نرخ برابری هر دلار آمریکا با لیر لبنان، ۱۵۰۰ لیر در مقابل یک دلار بود. صبح سه‌شنبه همچنین قیمت بنزین اکتان ۹۵، ۱۰ هزار و ۸۰۰ لیر، بنزین اکتان ۹۸، ۱۱ هزار و ۲۰۰ لیر، گازوئیل ۱۷ هزار و ۸۰۰ لیر و گاز ۱۳ هزار و ۷۰۰ لیر افزایش یافت. فادی ابوشقرا، نماینده توزیع‌کنندگان سوخت در لبنان دلیل افزایش قیمت سوخت را افزایش سرسام‌آور نرخ دلار در بازار سیاه عنوان کرد. بانک مرکزی لبنان به‌تازگی تصمیم گرفت تا یارانه سوخت را حذف کند.

سازمان جهانی هواشناسی ثبت رکورد ۳۸ درجه سانتی‌گراد در قطب شمال را تایید کرد

آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد بروز دمای ۳۸ درجه سانتیگراد در قطب شمال را تایید کرد. این رکورد در ژوئن ۲۰۲۰ و در بحبوحه موج گرمای طولانی‌ تابستان، در شهر ورخویانسک سیبری به ثبت رسید. سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، سه‌شنبه ۱۴ دسامبر/۲۳ آذر بروز این دما در سیبری را تایید و اعلام کرد در تابستان ۲۰۲۰ گرما در سیبری به طور متوسط ۱۰ درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال ثبت شده است. در بیانیه این سازمان آمده است: موج گرمای ۲۰۲۰ آتش‌سوزی‌های ویرانگر را شعله‌ورتر کرد، منجر به ازدست‌رفتن گسترده دریاها شد و نقش مهمی را در ثبت سال ۲۰۲۰ به عنوان یکی از سه سال گرم کره زمین ایفا کرد. پتری تالاس، دبیر کل این آژانس ضمن هشدار درباره ثبت رکورد دما در دیگر مناطق قطبی در این‌باره گفت: «رکورد جدید قطب شمال یکی از مجموعه‌ مشاهداتی ست که زنگ خطر را درباره تغییرات اقلیمی به صدا در آورده اند». ورخویانسک در حدود ۱۱۵ کیلومتری شمال دایره قطب شمال واقع شده است و از جمله مناطقی‌ست که گرمایش زمین سریعتر از هرجای دیگر و بیش از دوبرابر میانگین جهانی در آنجا در حال رخ دادن است.

رئیس جمهوری تونس تعطیلی پارلمان را یک سال دیگر تمدید کرد

قیس سعید، رئیس جمهوری تونس که در مرداد / ژوئیه گذشته تمام اختیارات را با هدف تغییر قانون اساسی به دست گرفت، دوشنبه شب ۲۲ آذر / ۱۳ دسامبر تعلیق پارلمان را تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی جدید در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۲ تمدید کرد. او همچنین در یک سخنرانی خطاب به مردم تونس، از سازماندهی مجموعه‌ای از نظرخواهی از مردم به‌ویژه درباره اصلاحات قانون اساسی و انتخابات از اول ژانویه سال آینده خبر داد. او گفت «اصلاحات قانون اساسی و سایر اصلاحات در ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۲، سالگرد اعلام جمهوری، به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد». قیس سعید معتقد است که قانون اساسی فعلی، که در سال ۲۰۱۴ یک نظام ترکیبی پارلمانی را ایجاد کرد، ناکارآمد است. چند روز قبل از سخنان جدید قیس سعید، اتحادیه اروپا و سفیران گروه ۷ خواستار بازگشت «سریع» تونس به نهادهای دموکراتیک شدند.

نماینده سراوان: سراوان با ۴۸۰ هزار نفر جمعیت تنها یک پزشک متخصص عفونی دارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عین‌الدین سعیدی، نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی گفت: «سراوان با جمعیت ۴۸۰ هزار نفری تنها یک پزشک متخصص عفونی دارد که رئیس بیمارستان رازی است و تنها دو الی سه پزشک متخصص داخلی دارد. سعیدی در ادامه افزود: «حتی اگر هر پزشک بتواند هر پنج دقیقه یک بیمار را ویزیت کند در ساعت می‌تواند ۱۲ بیمار را ویزیت کند که اگر هشت ساعت نیز بدون استراحت کار کند تنها می‌تواند کمتر از ۱۰۰ بیمار را ویزیت کند؛ روز گذشته من بازدیدی از بیمارستان رازی سراوان داشتم که گفته شد روزانه ۴۰۰ نفر بیمار سرپایی به پزشک مراجعه می‌کنند که ۸۰ درصد بیماران علائم بیماری کرونا را دارند. حتی در تنها بیمارستان سراوان نیز بخش مجزای کرونا وجود ندارد و چند تخت به این بیماران اختصاص یافته است.» نماینده سراوان شاخص سرانه تخت بیمارستانی در این منطقه را به ازای هر هزار نفر، کمتر از ۰.۴ عنوان کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی: ایران خارج از چارچوب‌ها اقدامی نکرده و اتهامات در خصوص غنی‌سازی ۹۰ درصد کذب است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «ایران خارج از چارچوب‌ها اقدامی نکرده و اتهامات موجود در خصوص غنی‌سازی ۹۰ درصد کذب است.» «اکسیوس» اواخر نوامبر/ اوایل آذر سال جاری اعلام کرده بود که اسرائیل، اطلاعاتی را با ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش مبادله کرده که حاکی از آن است که ایران در حال اتخاذ گام‌هایی به سوی استفاده از «فناوری‌هایی» است که بتواند از طریق‌ آن برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد که سطح مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی است، اقدام کند. محمد اسلامی گفت: «این مورد کذب است و این اتهامات نخ‌نما شده‌ای است که به ویژه دشمنان و جریان صهیونیستی این‌ها را به کشور ما نسبت می‌دهند.» رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: «ایران با ضابطه آژانس کار می‌کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر کلیه فرآیند‌های ما مطابق قوانین و مقررات نظارت دارد و به هیچ وجه ما خارج از چارچوب اقدامی نکرده‌ایم و صورت نخواهیم داد.» پیش از این، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه «فرانس ۲۴» گفته بود: «تنها نهاد حاضر در تأسیسات هسته‌ای ایران آژانس است. در حال حاضر هیچ غنی‌سازی ۹۰ درصدی در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.» گروسی در ادامه افزوده بود: «ما غنی‌سازی پنج درصد (در ایران) داریم، غنی‌سازی ۲۰ درصد داریم، غنی‌سازی ۶۰ درصد داریم که بسیار بالا است و بین ۶۰ درصد تا ۹۰ درصد، گام‌های اندکی فاصله وجود دارد و نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد اما ما هیچ اطلاعاتی درباره غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد نداریم.»