ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان انرژی اتمی از سفر مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در روزهای آینده خبر داد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۳ آذر در حاشیه نشست هیئت دولت گفت: «مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز‌های آینده به تهران می‌آیند.» او افزود: «تعاملات ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار است و امیدواریم در جهت رفع موانعی که وجود دارد، گامی به جلو برداشته شود.» سخنان اسلامی در حالی بیان می‌شود که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای متوقف شده است. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۶ آبان / ۱۷ نوامبر با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست که فوراً با تحقیقات بازرسان آژانس در مورد ذرات یافت‌شده اورانیوم در سه مکان هسته‌ای اعلام نشده خود همکاری کند. آژانس همچنین در گزارش فصلی خود اعلام کرده بود که تا ۳۰ آبان / ۲۲ اکتبر سال جاری، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص ۶۰ درصد به حدود ۶۲,۳ کیلوگرم (۱۳۷,۳ پوند) رسیده است. در این گزارش از تهران به دلیل جلوگیری از دسترسی بازرسان بر تأسیسات هسته‌ای ایران انتقاد شده بود.

رئیس کل دادگستری استان تهران می‌گوید ۴۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات این استان به حبس محکوم شدند

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران گفت در‌جریان رسیدگی‌ها به پرونده‌های بازداشت‌شدگان اعتراضات استان تهران، «۱۶۰ نفر به مجازات‌های حبس بین پنج تا ۱۰ سال، ۸۰ نفر به مجازات‌های حبس بین دو تا پنج سال، ۱۶۰ نفر به مجازات‌های حبس تا دو سال و ۷۰ نفر به مجازات‌های جریمه نقدی محکوم شدند.» براساس آخرین آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از اعتراضات سراسری که بازه زمانی ۲۶ شهریور تا ۱۶ آذر سال جاری را در برمی‌گیرد، شمار کشته‌شدگان ۴۷۵ نفر، شامل ۶۵ کودک و نوجوان (زیر ۱۸ سال) و ۶۱ نیروی امنیتی است. این نهاد حقوق بشری همچنین تعداد بازداشت‌شدگان را به‌طور تخمینی ۱۸ هزار و ۲۴۲ نفراعلام کرده است.

کارگران کارخانه فولاد کویر دامغان: مدیران امسال هم از اجرای طبقه‌بندی مشاغل طفره رفتند

حدود ۳۰۰ کارگر شرکت فولاد کویر دامغان که در سه شیفت کار می‌کنند، دستمزدی نزدیک به حداقل حقوق دریافت می‌کنند. کارگران امیدوارند با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل دستمزد مناسب‌تری دریافت کنند. مدیران شرکت اما با وقت‌کشی از اجرای طبقه‌بندی مشاغل خودداری می‌کنند. مدیریت شرکت وعده داده بود آبان سال ۱۴۰۰ طرح را اجرا کند اما اکنون در آستانه پایان سال ۱۴۰۱ هنوز خبری از طرح طبقه‌بندی مشاغل نیست، حتی کمیته‌ای که باید نحوه اجرای طبقه‌بندی را مشخص کند، ایجاد نشده است. مطابق قانون کار، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در واحدهای بالای ۵۰ نفر الزامی است. اما نبود نظارت و کنترل بر کار مدیران و کارفرمایان به آ‌ن‌ها امکان می‌دهد کارگران باسابقه و ماهر را با حداقل دستمزد به کار بگیرند و حقوق آن‌ها در زمینه بازنشستگی پیش از موعد، حق سختی کار و غیره را زیر پا بگذارند.

محمد شهرویی از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری در بهبهان به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

بنا بر گزارش هرانا، وب‌سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۱۴ آذر ۱۴۰۱، محمد شهرویی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری، توسط دادگاه کیفری دو شهرستان بهبهان به ریاست عبدلله حیدری به اتهام «اختلال در نظم عمومی از طریق شرکت در اعتراضات» به تحمل یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. در روزهای اخیر مقامات قضایی با توسل به تهدید و صدور احکام سنگین برای معترضان در پی سرکوب شدید اعتراضات و زهر چشم گرفتن از معترضان هستند. محمد شهرویی در اواسط آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی بعد آزاد شد. یک منبع آگاه در خصوص دوران بازداشت محمد شهرویی به هرانا گفته است که او در زمان بازداشت مورد ضرب و شتم زیادی قرار گرفته به‌طوری که هنوز آثار آن وجود دارد و از ناحیه ی کمر دچار آسیب جدی شده است‌. محمد شهرویی، پدر دو فرزند است. از آغاز اعتراضات گسترده‌ای که به انقلاب ژینا شهرت یافته است تا به حال هزاران تن از معترضان و صدها فعال مدنی و صنفی، دانشجویی، زنان و کارگری در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

تصویر تخت جمشید از اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی حذف شد

اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی در ایران پیش از این با تصویری از تخت جمشید منتشر می‌شد اما تصاویر اولیه از نسخه جدید این اسکناس نشان می‌دهند که بنای تخت جمشید از روی آن حذف و تصویری از محل دفن فاطمه معصومه، دختر هفتمین امام شیعیان در قم، جایگزین آن شده است. اسکناس جدید ۱۰۰ هزار تومانی امضای علی صالح‌آبادی، رئیس کل کنونی بانک مرکزی را پای خود دارد. حذف تصویری از تخت جمشید از از اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.

اجرای حکم چهار زندانی محکوم به اعدام در زندان لاکان رشت؛ دو زندانی دیگر برای اجرای حکم، به سلول انفرادی منتقل شدند

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، با انتشار گزارشی خبر داده است که در روزهای ۲۶ آبان و ۱۰ آذرماه سال جاری، چهار زندانی در زندان لاکان رشت اعدام شده‌اند. بر اساس این گزارش، این چهار زندانی پیشتر به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند. هویت این چهار زندانی عباس عبدالهی، فریبز شهبازی، مجید مهدی‌پور و مسعود عفتی عنوان شده است. تا لحظه تنظیم این خبر اجرای حکم این چهار زندانی از سوی رسانه‌های داخلی ایران اعلام نشده است. سازمان حقوق بشر ایران هم‌چنین در این گزارش اعلام کرده است که دو زندانی دیگر تا ساعاتی دیگر اعدام می‌شوند: «دو زندانی دیگر که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده‌اند، هم اکنون در سلول‌های انفرادی این زندان درانتظار اجرای حکم به‌سر می‌برند و گفته می‌شود حکم ایشان قرار است تا ساعاتی دیگر به اجرا درآید.» دو سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل و بنیاد عبدالرحمن برومند روز چهارشنبه پنج مرداد ماه / ۲۷ ژوئیه طی یک بیانیه مطبوعاتی مشترک تحت عنوان «موج دهشتناک اعدام‌ها در ایران باید متوقف شود»، نسبت به افزایش شمار اعدام‌ها در ایران هشدار دادند. در بخشی از بیانیه مطبوعاتی این دو سازمان حقوق بشری، با اشاره به افزایش مجدد آمار اعدام‌ها، اعدام‌های دسته‌جمعی، از سرگیری اعدام در ملاء عام پس از وقفه‌ای دو ساله و آمار بالای اعدام شهروندان بلوچ، آمده است: «مقامات ایرانی دوره پرشتاب تازه‌ای از اعدام‌ها را به راه انداخته‌اند و حداقل ۲۵۱ نفر را در فاصله بین یک ژانویه و ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ (۱۱ دی ۱۴۰۰ تا ۹ تیر ۱۴۰۱) کُشته‌اند.»

دو سوخت‌بر بلوچ بر اثر تصادف و آتش‌سوزی خودرو جان‌باختند

بنا بر گزارش کمپین فعالین بلوچ، شامگاه دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱، دو سوخت‌بر بلوچ بر اثر تصادف و آتش گرفتن خودرو در شهرستان دشتیاری استان سیستان و بلوچستان جان خود را از دست دادند. در این گزارش به جزئیات بیشتری اشاره نشده است اما هویت این دو سوخت‌بر بلوچ خلیل شیخ فرزند لال‌بخش و مهرزاد تاجازایی فرزند شفیع‌محمد اهل روستای رگیتی از توابع دشتیاری عنوان شده است. نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای مرزبانی پیوسته به سمت سوخت‌بران، آن هم فقط به دلیل حمل چند گالن سوخت، تیراندازی می‌کنند. در سال‌های گذشته نیز کشتار سوخت‌بران در مناطق مرزی ایران منجر به شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی شده است. بر اساس آمار منتشرشده در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۸۷ سوخت‌بر هنگام سوخت‌بری بر اثر تیراندازی مأموران یا در اثر سانحه جان خود را از دست دادند و ۳۱ نفر دیگر زخمی شدند. از میان کشته‌شدگان، سه نفر کودک زیر ۱۸ سال بودند.

یورور از ۴۱ هزار تومان گذشت، معاون ارزی بانک مرکزی برکنار شد

در میانه موج جدید افزایش قیمت ارز و طلا در ایران، صبح روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه، معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سمتش برکنار شد. روابط عمومی بانک مرکزی با انتشار خبری کوتاه گفت که افشین خانی از سمتش برکنار شده و قرار است از این پس مشاور رئیس کل بانک مرکزی باشد. در این خبر از محمد آرام به عنوان معاون ارزی جدید بانک مرکزی نام برده شده است. در روزهای گذشته شایعاتی در مورد استعفا یا برکناری علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی منتشر شده بود که بعدتر تکذیب شد. هم‌اکنون دلار در بازار تهران ۳۸ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش می‌رسد. قیمت یورو هم سقف تاریخی ۴۱ هزار تومان را شکست و در ساعت تنظیم این خبر ۴۱ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح امامی هم در همین زمان ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

مدارس و دانشگاه‌های تهران به‌دلیل آلودگی هوا، امروز و فردا غیرحضوری شدند

عابد ملکی، معاون استاندار تهران از «غیرحضوری» شدن مدارس و دانشگاه‌ها در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۳ و ۲۴ آذر ماه در تمامی شهرستان‌های استان تهران به جز فیروزکوه، دماوند و پردیس خبر داد. او به ایسنا گفته است که دلیل غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها، «تداوم آلودگی هوا» است. تصمیم در این مورد را کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در استانداری گرفته است. مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها نیز طی این دو روز در تمامی شهرستان‌های استان تهران به جز فیروزکوه، دماوند و پردیس تعطیل هستند.