ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: از پایان اکتبر تاکنون نیم میلیون نفر در میانمار آواره شده‌اند

سازمان ملل متحد پنج‌شنبه ۲۳ آذر / ۱۴ دسامبر اعلام کرد که از پایان ماه اکتبر سال جاری میلادی در میانمار، بیش از نیم میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. درگیری‌های نظامی بین سه گروه مخالف و نیروهای حکومت نظامی میانمار به دو سوم مساحت این کشور جنوب شرقی آسیا کشیده شده است و غیرنظامیان بار سنگین این درگیری‌های رو به افزایش را متحمل می‌شوند. از زمان کودتای ژنرال‌ها در ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ / یکم فوریه ۲۰۲۱، میانمار در هرج‌ومرج و خشونت فرو رفته است. آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل و برنده انتخابات قبلی در میانمار، با کودتای نظامیان که نتیجه انتخابات را به‌رسمیت نشناختند، برکنار و زندانی شد و پس از آن اعتراض‌های گسترده مردم با سرکوب و خشونت گسترده ارتش روبه‌رو شد. به‌گفته دولت نظامی میانمار از زمان کودتا تاکنون بیش از پنج هزار نفر کشته شده‌اند.

ایران طی پنج روز هشت هزار افغانستانی را اخراج کرد

محمد محمودی، فرمانده هنگ مرزی تایباد از اخراج نزدیک به هشت هزار مهاجر افغانستانی از ایران خبر داد. او پنج‌شنبه ۲۳ آذر گفت هفت هزار و ۹۰۸ مهاجر افغانستانی طی پنج روز از مرز دوغان «طرد» و تحویل مقام‌های کشور افغانستان شدند. ۱۸ آذرماه نیز فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفته بود بیش از ۱۳ هزار افغانستانی طی یک هفته از ایران اخراج شدند. ایران از آغاز سال ۱۴۰۲ محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای علیه افغانستانی‌ها اعمال کرده است. اقامت و اشتغال آنها در ۱۶ استان به صورت رسمی ممنوع شده است. در میبد مسیر ورودی مهمانشهر / اردوگاه به شهر را مسدود کردند.

دادگاه ویژه روحانیت چهار «ماموستای مذهبی» کرد در پیرانشهر را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد

دادگاه ویژه روحانیت ارومیه (اورمیه) شریف محمودپور، یونس نوخواه، سید جمال‌الدین واژی و سید سلیمان احمدی چهار روحانی کُرد در پیرانشهر را در مجموع به ۱۱ سال زندان محکوم کرد. اتهام این افراد «اقدام علیه امنیت ملی» و «تشویش اذهان عمومی» اعلام شده است. به گفته شبکه حقوق بشر کردستان که بر اخبار نقض حقوق شهروندان در کردستان تمرکز دارد، دادگاه ویژه روحانیت ارومیه سید سلیمان احمدی از مدرسین مدرسه علوم دینی صلاح‌الدین ایوبی پیرانشهر را به ۴ سال حبس تعزیری، یونس نوخواه از مدرسین مدرسه علوم دینی صلاح‌الدین ایوبی پیرانشهر را به ۳ سال حبس تعزیری، سید جمال‌الدین واژی را به ۲ سال حبس تعزیزی و شریف محمودپور، امام جماعت مسجد رسول‌الله پسوه پیرانشهر را به ۲ سال حبس تعزیری محکوم کرده است. این حکم در ارتباط با بیانیه گروهی از «علما و روحانیون پیرانشهر و حومه» در بهمن ۱۴۰۲ که در آن «باغی» و «محارب» خواندن معترضان بازداشت شده در قیام ژینا فاقد وجاهیت شرعی و قانونی دانسته شده بود، صادر شده است. پس از انتشار این بیانیه جمعی نیروهای امنیتی شریف محمودپور، یونس نوخواه، سید جمال‌الدین واژی و سید سلیمان احمدی را بازداشت کردند. آنها چند روز بعد با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

استخدام «خواص» در آموزش و پرورش: ۴۲ درصد استخدام‌شدگان سال گذشته از «ایثارگران» بودند

آموزش و پرورش با کمبود معلم روبرو است. معلمان حق‌تدریسی و خرید خدمت همچنان بلاتکلیف مانده‌اند که مشاور «امور شاهد و ایثارگران» وزیر آموزش و پرورش از اختصاص سهیمه ویژه به خانواده نظامیان آسیب‌دیده یا کشته‌شده خبر داده است. زهرا مظفر گفته در سال ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ «بیش از ۴۲ درصد جذب در حوزه ایثارگران داشتیم». ایثارگران و جانبازان در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی به نظامیان و شبه نظامیانی که در اقدام‌های نظامی و امنیتی آسیب دیده‌اند، گفته می‌شود. به گفته مظفر «حداقل ۳۰ درصد» سهمیه استخدامی ۵۰ هزار نفری در سال وزارت آموزش و پرورش به «ایثارگران» اختصاص دارد و این میزان «از سهیمه خود بنیاد شهید هم بیشتر است». او گفته در سال جاری «۲۵ درصد ظرفیت استخدامی» به این گروه اختصاص داده شده است اما این کاهش به دلیل «نبود متقاضی در برخی کد رشته‌ها بود». استخدام با امتیاز ویژه گروه‌های خاص در آموزش و پرورش در حالی است که بسیاری از معلمان با سابقه به دلیل فعالیت‌های صنفی به صورت موقت یا دائم اخراج شده‌اند. علاوه بر خانواده نظامیان، گروهی از آخوندها نیز بر اساس توافق وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه در سال‌های اخیر به استخدام آموزش و پرورش درآمدند.

سه زندانی در کرمانشاه، قم و اهواز اعدام شدند

یک زندانی به نام عبید محمودی، سحرگاه چهارشنبه ۲۲ آذرماه، در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شد. به‌گزارش وب‌سایت «کردپا»، این زندانی اهل روستای قوری‌قلعه از توابع بخش شاهو شهرستان روانسر بود، در مهرماه سال ۱۴۰۰ به اتهام قتل یک زن بازداشت شد و سپس دستگاه قضائی او را به اعدام محکوم کرد. همچنین روز چهارشنبه یک زندانی در زندان‌ سپیدار اهواز اعدام شد. سازمان حقوق بشر در ایران نام این زندانی را خلیل ماجدی و اتهام او را قتل عمد برادر نامزدش عنوان کرد. او سه سال پیش بازداشت شده بود. بامداد سه‌شنبه ۲۱ آذر نیز ابوالفضل عبدالملکی، زندانی‌ای که اتهام‌های او به مواد مخدر ربط داشت در زندان قم اعدام شد. او دو سال پیش بازداشت شده بود. مسئولان قضائی و نهادهای مربوطه هیچ‌کدام از این اعدام‌ها را به‌شکل رسمی اعلام نکرده‌اند. در سال‌های اخیر اعدام‌ها در ایران افزایش یافته است. سازمان عفو بین‌الملل در گزارش ۲۶ اردیبهشت سال جاری خود گفت شمار اعدام‌ها در ایران از ۳۱۴ مورد در سال ۲۰۲۱ به ۵۷۶ مورد در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است. سازمان حقوق بشر ایران نیز ۱۲ آبان امسال در گزارشی گفت تنها در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی شمار اعدام‌ها در ایران از ۶۰۰ مورد فراتر رفته است.

هنیه: آماده گفتگو برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی هستیم - غزه بدون حماس، «توهم» است

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت هر طرحی برای غزه پس از جنگ که شامل گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی از جمله حماس نباشد، فقط یک «توهم» است. او روز چهارشنبه ۲۲ آذر/ ۱۳ دسامبر در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «هر ترتیبی در غزه یا در آرمان فلسطین بدون حماس یا جناح‌های مقاومت یک توهم است». اظهارات هنیه یک روز پس از آن مطرح شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که اجازه ورود به غزه را به کسانی که از تروریسم حمایت می کنند، نخواهد داد. هنیه اما گفت که آماده گفت‌وگو برای پایان دادن به حمله اسرائیل و «سامان دادن به خانه فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه» است. وی گفت: «حماس آماده گفت‌وگوهایی است که می‌تواند به مسیری سیاسی منجر شود که حق مردم فلسطین را برای داشتن کشور مستقل خود به پایتختی قدس (اورشلیم) تضمین کند».

وزیر دفاع جمهوری اسلامی: آمریکا و متحدانش نمی‌توانند در دریای سرخ مانور بدهند، بر آنجا تسلط داریم

محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت که ایران بر دریای سرخ تسلط دارد و کسی نمی‌تواند در آنجا مانور بدهد. آشتیانی روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر به خبرگزاری ایسنا گفت که طرح آمریکا برای تشکیل یک گروه ضربت برای مقابله با حملات حوثی‌ها به نتیجه نخواهد رسید: «منطقه دیگر فضای این را ندارد که کسی در آن بیش از این تردد کرده و تضارب نیرو داشته باشد. این‌ها هم قطعا چنین کاری را نمی کنند و اگر بخواهند چنین بی عقلی انجام دهند با مشکلات فوق العاده‌ای مواجه خواهند شد.» روز چهارشنبه یک مقام پنتاگون اعلام کرد که آمریکا در تلاش است تا یک نیروی بین‌المللی با حضور ۴۰ کشور برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ تشکیل دهد. هدف از تشکیل این نیرو مقابله با حملات حوثی‌ها و تضمین امنیت کشتی‌رانی در دریای سرخ اعلام شده است. پیش از این هم جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، هفته گذشته به خبرنگاران گفت که واشنگتن در حال مذاکره با «کشورهای دیگر» بر سر تشکیل یک کارگروه دریایی برای تضمین عبور امن کشتی‌ها در دریای سرخ است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. حوثی های تحت حمایت ایران در یمن از ابتدای جنگ غزه حملاتی را به کشتی‌هایی انجام داده‌اند که ادعا می‌کنند با اسرائیل ارتباط دارند.