ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از ۲۴۵۸ اتوبوس فعال #تهران، ۱۲۹۸ دستگاه از سن فرسودگی ۱۲ساله گذشته‌اند

«اعتمادآنلاین» در گزارشی درباره آلودگی هوای تهران نوشته است: «شدت آلودگی هوای تهران حالا دیگر به جایی رسیده که مردم از مدیران قطع امید کرده‌اند. امیدی که پیشتر داشتند تا ناوگان حمل‌ و نقل عمومی گسترش یابد، با ساخت‌وسازهای غیرمجاز برخورد شود و فقط یک مدیر مقابل خودروسازان انحصارطلب بایستد و از الزام استاندارد خودروها حرف بزند». این گزارش با بیان این‌که هیچ کدام از وعده‌های مسئولان در این زمینه اجرا نشد، به‌نقل از یک منبع آگاه آورده است: «از ۲۴۵۸ اتوبوس فعال پایتخت، ۱۲۹۸ دستگاه از سن فرسودگی ۱۲ساله گذشته‌اند و گارانتی‌ مخازن‌شان هم به اتمام رسیده است. اما این ۱۲۹۸ مخزن اتوبوس همچون بمب ساعتی در شهر تردد می‌کنند؛ هر آن در آستانه انفجار قرار دارند». به‌گفته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در شش سال اخیر، دولت حتی یک اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه نکرده است. همچنین کمک دولت در سه سال اخیر به مترو، در حد ساخت نصف ایستگاه بوده است. این گزارش می‌افزاید از بودجه ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال ۹۸، که با ۳۰ درصد افزایش در بخش حمل و نقل عمومی هم مواجه بوده، هیچ ارزش افزوده ویژه‌ای برای این حوزه به ارمغان نیامده است».

دفتر ریاست جمهوری: حرف‌های سخنگوی #شورای_نگهبان کاملاً شتاب‌زده و نسنجیده بود

روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به اظهارات عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نوشت سخنگوی شورای نگهبان به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی «واکنشی کاملاً شتاب‌زده و نسنجیده» داشت که «حکایت از سیاست و رویکرد ایشان نسبت به انتخابات دارد». حسن روحانی امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت گفته بود: «همه آن‌هایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن‌جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن را رد کنید اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ و یا ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند ، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ این‌که انتخابات نمی‌شود». عباسعلی کدخدایی در واکنش به سخنان روحانی در توییتر نوشت: «جنجال برای تأیید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس‌جمهوری در این پروژه ضد ملی تأسف‌بار است. البته‌ نمی‌دانستیم عدم تأیید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است». روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری گفته است: «دعوت رئیس‌جمهوری زمینه‌سازی در راستای وحدت و انسجام ملی برای برگزاری انتخاباتی با شکوه بوده است». شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان روز چهارشنبه در واکنش به رد صلاحیت بیش از ۹۰ درصد کاندیداهای مطرح اصلاح‌طلب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «بیش از نیمی از نمایندگان مورد حمایت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم‌ نیز با اتهاماتی کلی و غیرقابل اثبات از گردونه رقابت‌ها حذف شده‌اند».

#سردار_یزدی از فرماندهان #سپاه_پاسداران: کشته‌شدگان آبان‌ماه هنوز تفکیک نشده‌اند

سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسوال‌الله چهارشنبه ۲۵ دی درباره این‌که چرا تاکنون هیچ‌یک از مسئولان آمار دقیقی از شمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ارائه نکرده‌اند، گفت: «بخشی از دلیلش این است که تعدادی از افراد در آن حادثه به هر حال جان‌شان را از دست دادند اما هنوز بین شهدا و کسانی که اتفاقی آن‌جا در حادثه بودند یا کسانی که توسط اشرار و اراذل و اوباش به شهادت رسیدند و مورد هجوم قرار گرفتند و کسانی که اراذل و اوباش بوده‌اند و کشته شدند، تفکیک صورت نگرفته است و این کار در حال انجام است». او افزود: «انشاالله تفکیک شود هرکدام از این‌ها مشخص می‌شود». پیش از این علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز وعده داده بود که آمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان «اعلام خواهد شد». او هم گفته بود تفکیک آمار و اسامی «در حال انجام است». مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز هیچ آماری از شمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ارائه نکرده‌اند. برخی نمایندگان و رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران در مورد ضرورت شفاف‌سازی در این‌باره از دولت انتقاد کرده‌اند. خبرگزاری رویترز در اواخر آذرماه سال جاری با انتشار یک گزارش، به نقل از چند منبع آگاه در «وزارت کشور»، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران را ۱۵۰۰ تن اعلام کرد. فعالان حقوق بشر سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ را خونین‌ترین رخداد از زمان استقرار جمهوری اسلامی تا کنون می‌دانند. افزون بر آمار بالای کشته‌شدگان، هزاران نفر نیز بازداشت شدند و برخی از آن‌ها با اتهام‌های سنگین مواجه هستند و امیدی به برگزاری دادگاه عادلانه ندارند.

راه‌حل حکومت برای کاهش آمار #طلاق: #ثبت_طلاق در #دفترخانه‌ها محدود شد

قوه قضائیه جمهوری اسلامی با ابلاغ بخشنامه‌ای به سردفتران طلاق و ازدواج، برای ثبت موارد #طلاق در این دفاتر سقف تعیین کرد. علی مظفری رئیس کانون سردفتران #ازدواج و #طلاق علت این امر را «عدم رعایت مسائل اخلاقی» توسط خانواده‌های خواهان طلاق عنوان کرد و نتیجه گرفت با این بخشنامه «راه فساد کلاً مسدود شد». او در توضیح عدم رعایت مسائل اخلاقی» و «فساد» خانواده‌های خواهان طلاق گفت: «برخی دفاتر طلاق با زد و بند‌های ناسالم با کارمندان دادگاه خانواده بدون رعایت مسائل اخلاقی مبادرت به ثبت طلاق می‌کردند که با این بخشنامه راه فساد کلاً مسدود شد.» سقف ثبت طلاق در دفترخانه‌های مختلف به گفته‌ی مظفری متفاوت است و «براساس یک فرمول تعیین می‌شود.» او در توضیح این فرمول گفت: «در هر شهر تعداد طلاق‌های ثبت شده در سال نباید از میانگین طلاق‌های ثبت شده در سال گذشته به نسبت تعداد دفاتر ثبت طلاق ضرب در ۲۰ درصد بیشتر شود، به عنوان مثال هر دفتر ثبت طلاق در تهران مجاز است در سال فقط ۱۹۰ مورد طلاق را ثبت کند، در صورتی که برخی از دفاتر متخلف حدود ۴ هزار طلاق در سال ثبت می‌کنند.» آمار ثبت طلاق طی سال‌های ۹۱ تا ۹۶ روند صعودی داشته است و روزانه ۵۰۴ واقعه طلاق در ایران به ثبت می‌رسد. کاهش ازدواج موجب روند نزولی آمار طلاق شده است. اما نهادهای دولتی به دنبال ایجاد محدودیت‌های قانونی برای جلوگیری از افزایش آمار طلاق هستند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مدافع افزایش جمعیت ایران است. او به تازگی بار دیگر خواهان «حفظ کیان خانواده» و ضرورت افزایش زاد و ولد شده است.

مأموران قضایی دفتر انتشارات «تک درخت» ناشر کتاب‌های زبان ترکی را پلمب کردند

به گزارش خبرگزاری هرانا مأموران قضایی چهارشنبه ۲۵ دی دفتر انتشارات «تک درخت» به مدیریت احسان شکرخدایی، نویسنده و پژوهشگر و ناشر کتاب‌های زبان ترکی در خیابان جمهوری تهران را پلمب کردند. بر همین اساس طی روزهای اخیر این دومین دفتر انتشارات به زبان ترکی است که توسط ماموران قضایی پلمب می‌شود. قبل از این دفتر انتشارات «اندیشه نو» به دلیل «نشر و فروش کتاب‌های غیرقانونی» پلمب شده بود.

سخنگوی# شورای_نگهبان: جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رییس جمهوری در این پروژه «ضد ملی» تاسف بار است. روحانی گفته بود کشور متعلق به همه است

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان چهارشنبه ۲۵ دی در واکنش به سخنان روحانی در جلسه هیات دولت در توییتر نوشت: «جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رییس جمهور در این پروژه ضد ملی تأسف‌بار است. البته‌ نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.» رئیس جمهوری اسلامی امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت گفته بود: «همه آنهایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن را رد کنید اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ و یا۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند ، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفرکاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، ۲ هزار عدد وجود داشته باشد.» شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان چهارشنبه ۲۵ دی در واکنش به رد صلاحیت بیش از ۹۰ درصد کاندیداهای مطرح اصلاح‌طلب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «بیش از نیمی از نمایندگان مورد حمایت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم‌ نیز با اتهاماتی کلی و غیرقابل اثبات از گردونه رقابت‌ها حذف شده‌اند.» روحانی در جلسه هیأت دولت در واکنش به این رویدادها گفت: «با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است.»

پزشکی قانونی: ۱۴۸ پیکر از قربانیان #انهدام_هواپیما شناسایی و پیکر ۵۷ نفر به خانواده آن‌ها تحویل شد

سازمان پزشکی قانونی کشور چهارشنبه ۲۵ دی اعلام کرد که با شناسایی و تعیین هویت ۲۵ نفر دیگر از جان‌باختگان حادثه انهدام هواپیمای اوکراین، شمار پیکرهای شناسایی شده این حادثه به ۱۴۸ نفر رسید و پیکر ۵۷ جان‌باخته نیز به خانواده آن‌ها تحویل شد. شناسایی پیکر قربانیان با تطبیق نمونه‌های «دی‌ان‌ای» انجام شده است. سازمان پزشکی قانونی گفته است که شناسایی سایر پیکرها نیز در مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران در حال انجام است و در چند روز آینده تعیین هویت پیکرها پایان خواهد یافت. روز گذشته (سه‌شنبه)، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران اعلام کرده بود که پیکر ۶۱ نفر از جان‌باختگان سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوکراین شناسایی وآماده تحویل به خانواده آن‌ها است. هواپیمای مسافربری اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه چهارشنبه ۱۸ دی، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق، شش دقیقه پس از بلندشدن از باند فرودگاه «امام خمینی» سقوط کرد و همه سرنشین‌های آن کشته شدند. در حالی‌که کارشناس‌های خارجی احتمال می‌دادند که این هواپیما با شلیک موشک سقوط کرده است، مقام‌های ایرانی به‌مدت سه روز دلیل سقوط هواپیما را «نقص فنی» اعلام و شلیک موشک به سوی هواپیما را به کلی رد می‌کردند تا این‌که با فشارهای خارجی، شنبه ۲۱ دی ستاد نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سپاه پاسداران به اشتباه با شلیک موشک این هواپیما را منهدم کرده است.

#دادستان_زنجان به مادر #نرگس_محمدی: بگو دخترم خودزنی کرده

کانون مدافعان حقوق بشر به نقل از #تقی_رحمانی، فعال سیاسی گزارش کرده است که #دادستان_زنجان به عذرا بازرگان، مادر #نرگس_محمدی گفته است دخترش بر اثر «خودزنی» دچار جراحت شده و از او خواسته است تا در برابر دوربین فیلمبرداری این ادعا را تکرار کند. #نرگس_محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر هنگام تبعید غیرقانونی به #زندان_زنجان، توسط رئیس زندان #اوین و ماموران امنیتی مورد ضرب ‌و شتم قرار گرفته است. مادر او هنگام مراجعه به دادستان برای گرفتن گزارش #پزشکی_قانونی زنجان از ضرب و جرح خانم محمدی، با فشار و تهدید دادستان مواجه شده است. تقی رحمانی این ماجرا را در توئیتر خود چنین بازتاب داده است: «مادر نرگس محمدی به دادستان زنجان: گزارش پزشک قانونی را به من بدهید. دادستان زنجان: دختر شما خود زنی کرده است. الان دوربین فیلم‌برداری می‌آورم شما خودزنی دخترت را جلوی دوربین بگو. مادر نرگس: گزارش را بدهید. دختر من دورغگو نیست. کبودی بدنش را خودم دیدم. دادستان: با شما کاری ندارم.» به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، دادستان زنجان «با کتمان واقعه و اتهام‌زنی به نرگس محمدی»، او را «دروغگو» خوانده و گفته «خودزنی کرده است.» بر اساس این گزارش، در ماه‌های گذشته نمونه‌های متعددی از فشار به خانواده قربانیانی همچون کشته‌شدگان آبان ۹۸، کولبران کرد یا مسافران پرواز ۷۵۲ برای گرفتن مصاحبه تلویزیونی مشاهده شده و در مواردی مثل مورد خانواده پویا بختیاری که خانواده‌ها بر احقاق حق خود پافشاری کرده‌اند، ماموران امنیتی آنان را دستگیر و به زندان منتقل کرده‌اند.

براساس تصمیم دادگاه ممنوعیت #ویکی_‌پدیا در ترکیه باید برداشته شود

به‌حکم دادگاه قانون اساسی ترکیه ممنوعیت ویکی‌پدیا در این کشور که به‌دستور دولت اعمال شده بود، برداشته می‌شود. به‌گزارش رویترز، دولت ترکیه حکم ممنوعیت ویکی‌پدیا را به اتهام ارتباط با سازمان‌های تروریستی در آوریل سال ۲۰۱۷ اعلام کرد. دسترسی به وب‌سایت ویکی‌پدیا با ۱۰ رأی موافق و ۶ رأی مخالف در دادگاه قانون اساسی به سازمان نظارت بر ارتباطات ترکیه ابلاغ شد. بنیاد ویکی‌مدیا، سازمان غیرانتفاعی که ویکی‌پدیا را در دسترس قرار می‌دهد برای اعتراض به حکم حکومتی به بالاترین نهاد قضائی ترکیه شکایت کرده بود.

#شهناز_اکملی، مادر #مصطفی_کریم‌بیگی، از کشته‌شدگان اعتراضات ۸۸ برای تحمل یک سال #حبس به #زندان رفت

#شهناز_اکملی، مادر دادخواه #مصطفی_کریم‌بیگی، از کشته‌شدگان اعتراضات سال ۱۳۸۸ که در عاشورای آن سال به دست نیروهای امنیتی کشته شد، صبح روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه برای گذراندن محکومیت یک سال حبس خود به دنبال پیگیری و دادخواهی مرگ فرزندش، راهی #زندان_اوین شد. خانم اکملی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده است. او با در متنی که در توئیتر خود منتشر کرد، نوشت: «عکس‌ پسرم را با خودم می‌برم زندان چون می‌دانم قوت قلب من است. من یک مادرم که جرمم دادخواهی‌ و تکرارِ یک پرسش ساده [است] که هیچ‌گاه پاسخ نگرفتم: چه کسی پسرم را کشت؟ ممنونم از همه مردمی که کنار من و خانواده‌ام بودید وهستید. ما خویشاوندان هم هستیم و به جز یکدیگر پناهی نداریم. به امید روزهای خوب.» چند ساعت پس از انتشار این متن، مریم کریم‌بیگی، دختر شهناز اکملی در توئیتر خود نوشت: «تمام شد.»

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران: اگر بلافاصله اطلاع‌رسانی می‌کردیم سیستم پدافندی ما فلج و امنیت مردم به خطر می‌افتاد

در رسانه‌های امنیتی نزدیک به سپاه فیلمی از دیدار امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با خانواده یکی از جانباختگان هواپیمای اوکراینی منتشر کرده‌اند. حاجی‌زاده در این فیلم می‌گوید:« اگر ما بلافاصله اطلاع‌رسانی (پس از سقوط هواپیمای اوکراینی) می‌کردیم سیستم پدافندی ما فلج و امنیت مردم به خطر می‌افتاد.» یک زن باحجاب در گوشه تصویر هم در تأیید می‌گوید: «الان متوجه شدم چه اتفاقی افتاد.» در روزهای گذشته گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه خانواده‌های جانباختگان برای اعلام پیروی از نظام تحت فشار قرار گرفته‌اند و تهدید شده‌اند که در غیر این‌صورت جنازه بستگانشان به آن‌ها تحویل داده نمی‌شود.

خودداری #هواپیماهای_مسافربری خارجی از پرواز بر آسمان ایران ۳۵۰ میلیون دلار در سال زیان به بار می‌آورد

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در گزارشی نوشته است که خودداری هواپیماهای مسافربری خارجی از پرواز بر آسمان ایران در سال ۳۵۰ میلیون دلار زیان وارد می‌کند. بنا به این گزارش، در پی اعلام شلیک موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین که منجر به کشته شدن ۱۷۶ نفر شد، شمار زیادی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی به‌طور رسمی اعلام کردند که فعالیت خود را از فضای آسمان ایران خارج می‌کنند. در حال حاضر پروازهای عبوری از آسمان ایران به حداقل میزان خود رسیده است و بسیاری از ایرلاین‌ها مسیر تردد خود را تغییر داده‌اند و فضای آسمان کشورهایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان و عربستان سعودی جای کریدور ایران را گرفته‌ است. این گزارش می‌افزاید، متوسط درآمد هر پرواز از آسمان ایران کمتر از ۸۰۰ دلار نیست و روزانه حدود ۹۵۰ الی ۱۰۰۰ پرواز در روزهای عادی از فضای آسمان ایران عبور می‌کند. حداقل درآمد کشورمان از پرواز‌های عبوری در سال چیزی حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار است که معادل آن با نرخ دلار در بازار آزاد حدود ۴ هزار میلیارد دلار است. به‌گفته سیاوش امیر مکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، میزان درآمد سالانه از محل پروازهای عبوری حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان در سال بوده‌ است. وضعیت کنونی در شرایطی پیش آمده که درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران به حداقل رسید‌ه ‌است و پول فروش حداقلی نفت هم به دلیل تحریم‌های بانکی به ایران نمی‌رسد. بدین ترتیب شلیک موشکی سپاه به هواپیمای اوکراین زیان جدی مالی دیگری برای ایران محسوب می‌شود.

وزیر علوم حربه «امتحانات» را هم برای ساکت کردن دانشگاه‌ها به کار انداخت

منصور غلامی، وزیر علوم چهارشنبه ۲۵ دی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان هیچ امتحانی نباید در دانشگاه‌ها لغو شود، گفت: «دانشگاه صنعتی شریف نیز به دلیل اینکه مراسمی برای یادبود جان‌باختگان تدارک دیده بود، به خاطر اینکه بتوانند مراسم را مدیریت کنند امتحانات بعد از ظهر را لغو کردند. بنابراین تاکید وزارت علوم این است که به هیچ عنوان هیچ امتحانی لغو نشود چرا که امکان برگزاری امتحان مجدد به هیچ عنوان وجود ندارد. روز گذشته در چهارمین روز اعتراضات در دانشگاه‌ها و شهرهای ایران، مأموران بسیجی تجمع دانشجویان معترض در دانشگاه بهشتی را به تشنج کشاندند. دانشجویان دانشگاه تهران نیز در محوطه دانشگاه یک تجمع اعتراضی برگزار کردند. «نه رفراندوم، نه اصلاح، انقلاب، اعتصاب» از شعارهای دانشجویان معترض بود. بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد.

آیت الله جنتی در مقام کارشناس نظامی: فرضیه خرابکاری دشمن در ماجرای سقوط #هواپیمای_اوکراینی مطرح است

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان چهارشنبه ۲۵ آبان در سخنانی که در جلسه این شورا ایراد کرد با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: «همانطور که فرماندهان نظامی گفتند در این مساله، خطای انسانی رخ داد اگرچه فرضیه خرابکاری دشمن نیز مطرح است و باید منتظر ماند تا نتایج بررسی‌های مسئولان مشخص شود.» سرتیپ خلبان پاسدار علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستادکل نیروهای مسلح شامگاه سه‌شنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صدا و سیما فرضیه «نفوذ» در پدافند هوایی سپاه را مطرح کرد اما گفت اطلاعات سپاه درباره این موضوع تحقیق می‌کند و هنوز چیزی را اثبات نکرده است. گزارش تازه‌ای در نیویورک تایمز از اصابت یک موشک دوم به هواپیمای خطوط بین‌المللی هواپیمایی اوکراین در بامداد چهارشنبه ۱۸ دی همزمان با حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکا در عراق خبر داد.

#صدیقه_مالکی‌فرد همسر #هاشم_خواستار و #فاطمه_ملکی همسر #محمد_نوری‌زاد با خواست آزادی همسرانشان مقابل دادستانی انقلاب #مشهد تحصن کردند

صدیقه مالکی‌فرد همسر هاشم خواستار، و فاطمه ملکی همسر محمد نوری‌زاد،از ساعت ۹صبح امروز چهارشنبه ۲۵ دی ماه با خواست آزادی همسران‌شان مقابل دادستانی انقلاب مشهد تحصن کردند. هنگامه دختر عباس واحدیان شاهرودی از اعتصاب غذای محمد نوری‌زاد در زندان مشهد خبر داده بود. هاشم خواستار، محمد نوری‌زاد و عباس واحدیان شاهروی از امضاکنندگان بیانیه موسوم به ۱۴ نفر هستند. ۲۲ خرداد سال جاری امضاکنندگان این بیانیه ضمن انتقاد از وضعیت کشور در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خواستار اعمال اصلاحات در قانون اساسی کشور، کناره‌گیری سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از قدرت و گذار از نظام جمهوری اسلامی شده بودند. محمد نوری‌زاد در اعتراض به وضعیت خود حدود دو ماه است که اعتصاب غذا و دارو کرده، با خانواده تماسی ندارد و ملاقاتی را هم نمی‌پذیرد.

اتوبوس مشهد به بندرعباس در کرمان واژگون شد، ٧ نفر کشته و ۳۱ نفر مجروح شدند

مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان از واژگونی اتوبوس مشهد به بندرعباس در جاده کرمان به بردسیر خبر داد. در این سانحه هفت نفر از مسافران کشته و ۳۱ نفر مجروح شدند. به گفته سید محمد صابری، رئیس اورژانس کرمان اتوبوس مشهد - بندرعباس ساعت ۲ و ۴۳ دقیقه بامداد چهارشنبه ۲۵ دی در کیلومتر ۴۵ محور کرمان به بردسیر واژگون شد. جانباختگان این حادثه شامل پنج زن و ۲ مرد در رده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال هستند. مصدومان در بیمارستان‌های کرمان تحت درمان قرار گرفته‌اند. حال دو نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

جلوه جواهری و کاوه مظفری، از بازداشت‌شدگان در مراسم چهلم #نوید_بهبودی به قید وثیقه آزاد شدند

جلوه جواهری و کاوه مظفری از بازداشت شدگان در جریان مراسم چهلم نوید بهبودی، با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی، سه‌شنبه ۲۴ دی آزاد شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا، جلوه جواهری و کاوه مظفری، فعالان حقوق زنان، به همراه ۱۰ فعال مدنی و دو تن دیگر از دوستان نوید بهبودی، پنجم دی‌ماه در روستای مهویزان بازداشت و به اطلاعات رشت منتقل شدند. آنها چهارشنبه ۱۱ دی پس از اتمام مراحل بازجویی، از بازداشتگاه اداره اطلاعات رشت به زندان‌های لاکان و ضیابر در استان گیلان منتقل شدند. ماهرخ روستا، فراز روشن، فروغ سمیع‌نیا، احمد زاهدی لنگرودی و هومان تحریری، از دیگر فعالان مدنی بازداشت شده در جریان چهلم نوید بهبودی هستند که همچنان در بازداشت به سر می‌برند. تاکنون از علت بازداشت و اتهامات آنها اطلاعی در دست نیست. نوید بهبودی، جوان ۲۳ و مُدل اهل شهر قدس بود که در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت. مراسم چهلم نوید بهبودی و بسیاری دیگر جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه، مصادف بود با پنجم دی ماه. به دلیل فرخوان خانواده پویا بختیاری - دیگر جان‌باخته این اعتراضات - برای حضور مردم در مراسم چهلم پویا و پویاهای دیگر، فضای امنیتی در پنج دی ماه در بسیاری از شهرهای ایران شدت گرفت. روز سوم دی ماه، تنها دو روز قبل از مراسم چهلم پویا بختیاری، ۹ نفر از اعضای خانواده او از جمله پدر، مادر و یک کودک ۱۱ ساله بازداشت شدند. همگی اعضای خانواده بختیاری بعد از مدتی آزاد شدند، اما منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری همچنان در بازداشت به سر می‌یرد.