نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین جلسه دادگاه حسین کمانگر پس از دو سال بازداشت موقت به اتهام «بغی» برگزار شد

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، دوشنبه ۲۷ بهمن دومین جلسه دادگاه حسین کمانگر، فعال مدنی اهل کامیاران پس از دو سال بازداشت موقت و به اتهام «بغی» در دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی برگزار شد. یک منبع مطلع به شبکه حقوق بشر کردستان گفته جلسه دوم دادگاه حسین کمانگر با حضور وکلای او، صالح نیکبخت و امیر احمدی برگزار شد. به گفته این منبع در جلسه دوم دادگاه کیفرخواستی که از سوی دادستانی کامیاران تنظیم شده بود با حضور نماینده دادستان قرائت شد و حسین کمانگر ضمن رد کلیه اتهامات مطرح شده، این سناریو را پرونده‌سازی اداره اطلاعات علیه خود اعلام کرد. دادگاه پس از اخذ دفاعیات حسین کمانگر، به وکلای او پنج روز مهلت داد که کلیه مستندات و مدارک خود در این خصوص را به دادگاه ارائه دهند. جلسه اول دادگاه حسین کمانگر در تاریخ ۱۶ تیرماه سال‌جاری و با اتهام «بغی از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد» برگزار شده بود. این فعال مدنی کُرد دی‌ماه ۱۳۹۷ همزمان با آغاز موج بازداشت گسترده فعالان مدنی و اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی در شهرهای سنندج، کامیاران و مریوان بازداشت شد. نیروهای امنیتی پس از بازداشت حسین کمانگر به مدت چند ماه او را از ملاقات و تماس تلفنی با اعضای خانواده خود محروم کردند. یک منبع مطلع در خردادماه سال گذشته به شبکه حقوق بشر کردستان گفته بود که این اقدام اداره اطلاعات به‌منظور اعمال فشار جهت واداشتن وی به همکاری و انجام اعترافات تلویزیونی صورت گرفته است. همچنین در این مدت نسرین نقدی و ناهید کمانگر، همسر و فرزند این فعال کُرد بارها توسط اداره اطلاعات کامیاران احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

دادگاه تجدیدنظر حکم پنج سال زندان کامیار ذوقی، فعال دانشجویی و از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ را عیناً تأیید کرد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم پنج سال زندان کامیار ذوقی، دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران و یکی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ توسط دادگاه تجدید نظر که به‌صورت غیابی برگزار شده بود، عیناً تأیید شد. کامیار ذوقی آبان‌ماه سال جاری توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، از بابت اتهام «اجتماع تبانی علیه امنیت ملی» به چهار سال حبس تعلیقی و یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این دانشجوی انسان‌شناسی دوشنبه ۲۷ آبان ماه ۹۸ در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ماه در تهران بازداشت و در تاریخ ۱۶ آذرماه ۹۸ به قید وثیقه موقتا تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود.

دومین روز اعتصاب کارگران انبار صادراتی پالایشگاه بیدبلند ماهشهر در اعتراض به اخراج دسته‌جمعی

کارگران انبار صادراتی #پالایشگاه_بیدبلند در بندر مجیدیه #ماهشهر دوشنبه ۲۷ بهمن برای دومین روز متوالی در اعتراض به اخراج گروهی، دست به #اعتصاب زدند و در محوطه شرکت تجمع کردند. شرکت پیمانکاری تهران جنوب ۲۵ تن از کارگران را که ۶ تا ۱۶ سال سابقه کار دارند، به بهانه کمبود نقدینگی بیکار کرده است. کارگران اخراج شده در بخش پمپاژ پالایشگاه بیدبلند مشغول به کار بودند. کارگران اعتصاب کننده گفته‌اند ۸ تا ۱۲ ساعت در شبانه روز کار می‌کنند و پیمانکار هر ماه حقوق آن‌ها را با تاخیر می‌پردازد. سایت «نفیر نفت» به نقل از فریدون بندری، فرماندار ماهشهر نوشته است مساله اخراج گروهی کارگران در کمیسیون کارگری بررسی خواهد شد.

کارگران هپکو در اعتراض به تعویق دستمزد و با خواست راه اندازی تولید ریل راه آهن اراک را بستند

کارگران شرکت هپکو صبح روز دوشنبه ۲۷ بهمن در اعتراض به تعویق دستمزد و بدعهدی‌های مکرر مسئولان در راه اندازی تولید، ریل راه آهن اراک را بستند. تجمع امروز کارگران از صبح زود آغاز شد چند ساعت ادامه یافت. شرکت هپکو تولیدکننده ماشین آلات راهسازی و معدنی پس از خلع ید از مالک قبلی برای واگذاری مجدد در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفت. سرانجام دولت سهام هپکو را در ازای بدهی خود با سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد. به کارگران وعده پرداخت دستمزدهای عقب مانده و راه اندازی تولید داده شد، اما به این وعده عمل نشد. گام نخست برای راه اندازی هپکو، بازپرداخت بدهی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی این شرکت به شبکه بانکی است. سازمان تامین اجتماعی توان پرداخت این بدهی را ندارد. وزارت اقتصاد نیز که وعده تهاتر بدهی هپکو را داده بود تا کنون اقدامی انجام نداده است. نمایندگان مجلس در ارتباط با بلاتکلیفی وضعیت هپکو از وزرای اقتصاد و کار خواستار توضیح شده‌اند. چنانچه در بهترین حالت بدهی هپکو به سیستم بانکی تسویه شود، معضل بعدی راه اندازی تولید در این شرکت، واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی است که جای تولیدات هپکو را گرفته است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: در برخی شهرها مصرف گاز کمتر بوده و علت خاموشی‌ها هنوز معلوم نیست

در حالی‌که مسئولان از کمبود گاز نیروگاه‌های برق به دلیل مصرف بالای آن خبر داده و قطع برق را نتیجه آن دانسته‌اند، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس دوشنبه ۲۷ بهمن گفت: «هنوز برای ما مسجل نشده که علت این خاموشی‌ها چه می‌تواند باشد، بررسی‌های ما نشان می‌دهد که برخی نیروگاه‌ها از مازوت استفاده می‌کنند؛ حتی ما در برخی استان‌های غربی هم واردات مازوت را از کشور‌های همسایه داشته‌ایم، زیرا انتقال مازوت از پالایشگاه‌های مرکزی به سختی انجام می‌شده، در نتیجه چنین اتفاقی رخ داده است.» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این‌که «تخمین‌های مختلفی درباره مصرف گاز زده شده است»، افزود: «برخی نمایندگان و حتی در حوزه‌های انتخابیه کلانشهرها به مصرف کمتر گاز در مدت مشابه سال گذشته اذعان دارند. نمایندگان تبریز مداوم اعلام می‌کردند که مصرف گازمان کمتر است. به‌علاوه بسیاری از تالارها، مدارس و دانشگاه‌ها بسته هستند؛ این‌که چرا باید خاموشی مکرر وجود داشته باشد، برای همه جای سئوال دارد.» به سبب تحریم نفتی ایران، نفت کوره یا مازوت خریدار ندارد و مخازن از مازوت پُر شده است. نیروگاه‌های تولید برق اکنون با این سوخت تغذیه می‌شوند و این امر به آلودگی هوا در شهرهای ایران منجر شده است. رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در حالی از کاهش مصرف گاز در برخی شهرها سخن گفته که عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست پیش از این گفته بود «اگر خانواده‌ها در مصرف گاز صرفه‌جویی نکنند، استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها به عنوان سوخت اجتناب‌ناپذیر است.» سمیه رفیعی در این‌باره افزود: «دلیل نمی‌شود بگوییم در زمستان افت فشار گاز داریم و مجبور به مصرف مازوت و... شویم. کشور هر ساله افت فشار گاز را دارد و غیرقابل پیش‌بینی نیست. همچنین تعهداتی بابت صادرات داریم که کاملاً پیش‌بینی شده است. این نشان می‌دهد که توان مدیریت مصرف گاز را را نداریم.»

پیروزی جدایی‌طلبان در انتخابات پارلمانی کاتالونیا در اسپانیا

نیروهای جدایی‌طلب بار دیگر در انتخابات منطقه‌ای ایالت کاتالونیا در اسپانیا اکثریت آرا و کرسی‌های پارلمان را به‌دست آوردند. این انتخابات روز گذشته، یکشنبه ۱۴ فوریه / ۲۶ بهمن برگزار شد. احزاب «چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا» (ERC)، «با هم برای کاتالونیا» (JxCAT) و «نامزدی وحدت مردمی» با پیروزی در انتخابات می‌توانند دولت منطقه‌ای جدید را تشکیل و روند تقابل با دولت مرکزی اسپانیا را ادامه دهند. با این حال، آن‌ها در مورد چگونگی پیشبرد سیاست‌های خود اختلاف نظر دارند. قوی‌ترین حزب مخالف استقلال کاتالونیا در این انتخابات حزب واحد سوسیالیست‌ها بود که در جایگاه بعدی قرار گرفت. پس از شمارش تقریباً تمام آرا، از مجموع ۱۳۵ کرسی پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا، احزاب جدایی‌طلب در مجموع ۷۴ کرسی و حزب سوسیالیست ۳۳ کرسی به‌دست آوردند. میزان مشارکت در انتخابات حدود ۵۰ درصد بود احتمالاً دلیل آن همه‌گیری کرونا بوده است. در آخرین انتخابات در سال ۲۰۱۷ میزان مشارکت ۷۹ درصد بود. بر اساس قوانین کاتالونیا، حزبی که بیشترین آرا (۶۸ کرسی) را کسب کند می‌تواند دولت محلی را تشکیل دهد. مردم کاتالونیا در مورد مسئله استقلال این منطقه تقسیم شده‌اند: در یک نظرسنجی اخیر، تقریباً ۵۰ درصد از افراد مورد پرسش مخالف جدایی از دولت اسپانیا و حدود ۴۵ درصد موافق با آن بودند. کاتالان‌های استقلال‌طلب به دلایل اقتصادی، تاریخی و فرهنگی از سال‌ها پیش خواهان جدایی از اسپانیا هستند. کاتالونیا یکی از بخش‌های خودمختار و از ثروتمندترین ایالت‌های اسپانیا است. ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی اسپانیا از این منطقه است.

محافل نزدیک به ناتو گفته‌اند این پیمان نظامی به احتمال قوی نیروهای خود در افغانستان را نگه می‌دارد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ظاهراً به فعالیت خود در افغانستان ادامه خواهد داد. براساس اطلاعات خبرگزاری آلمان، اعضای ناتو توافق کرده‌اند که در نشست وزیران دفاع خود در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه آینده درباره خروج حدود ۱۰ هزار سرباز در این کشور تصمیمی نگیرند. در مقابل، آن‌ها یک بار دیگر از طالبان می‌خواهند تا خشونت‌ها را کاهش دهند و در مذاکرات صلح با دولت تلاش بیشتری کنند. محافل نزدیک به ناتو گفته‌اند خروج از افغانستان تنها زمانی صورت خواهد گرفت که شرایط آن فراهم شود. نشریه «وِلت آم زونتاگ» آلمان به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که تقریباً قطعی است که ناتو پس از ۳۰ آوریل نیز در افغانستان خواهد ماند. آمریکا در توافق‌نامه خود با طالبان قول داده بود که تمام سربازان خارجی تا پایان ماه آوریل از افغانستان خارج خواهند شد. با این حال افزایش خشونت‌ها در افغانستان به‌ویژه در ماه‌های اخیر و عدم پیشرفت مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان از جمله عواملی است که موجب شده است دولت جو بایدن به فکر حفظ نیروهای نظامی خود در افغانستان باشد.

عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹: موج چهارم کرونا در برخی استان‌ها در حال شکل‌گیری است

احسان مصطفوی، عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹ گفت موج چهارم کرونا در برخی استان‌ها از جمله خوزستان و آذربایجان غربی در حال شکل‌گیری است و روند صعودی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بار دیگر آغاز شده است. به گفته مصطفوی شهرهایی که در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، خراسان جنوبی و اصفهان در چند روز اخیر به رنگ نارنجی درآمده‌اند به وضعیت هشدار رسیده‌اند. در همان حال کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتی نوشت تعداد موارد قطعی شناسایی شده کرونای جهش یافته تنها در استان قزوین از هفت نفر فراتر رفته است. جهانگور از همکان خواست از حضور در تجمع و دورهمی‌ها خودداری کنند.

ارتش سوریه می‌گوید به حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق پاسخ داده است

ارتش سوریه اعلام کرد به حملات هوایی جنگنده‌های اسرائیلی به حومه دمشق پاسخ داده است. ارتش اسرائیل صبح دوشنبه ۱۵ فوریه/ ۲۵ بهمن طی بیانیه‌ای در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که از روز گذشته در مناطق شمالی اسرائیل، رزمایش نظامی موسوم به «گل جلیله» آغاز شده است. ارتش اسرائیل اما درباره حملات هوایی به اطراف دمشق سکوت کرد. به گزارش رویترز بامداد دوشنبه ۱۵ فوریه/ ۲۵ بهمن جنگنده‌های اسرائیلی از بلندی‌های جولان، الکسوه در چهارده کیلومتری حومه دمشق را هدف قرار دادند. در این منطقه ظاهراً نیروهای سپاه قدس مستقرند. بر همین اساس صدای انفجارهای مهیبی از این منطقه شنیده شده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی ذخایر موشکی و سلاح‌های وابسته به ایران را هدف قرار دادند. بر همین اساس شش تن از شبه‌نظامیان در این حمله کشته شدند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در مورد انتخابات ۱۴۰۰: تردیدی در حمایت از ابراهیم رئیسی نداریم

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در سخنانی در نشست «جمهور» که به کوشش اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ جامعه روحانیت مبارز تردیدی در حمایت از ابراهیم رئیسی ندارد. مصباحی مقدم گفت: «هیچگونه بحثی در مورد آقای علی لاریجانی در جامعه روحانیت مبارز صورت نگرفته است. اینکه جامعه روحانیت در پی روی کار آمدن آقای لاریجانی است و دیگران به دنبال آقای رئیسی هستند، یک القاء از سوی دیگران است.» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در همان حال از احمدی‌نژاد اعلام برائت کرد: «احمدی‌نژاد به عنوان یک کاندید مستقل وارد شد و نباید هزینه رفتار وی را به عهده اصولگرایان دانست. در دور دوم ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد مورد حمایت جریان اصولگرایی قرار گرفت و جریان اصولگرایی به محض مشاهده انحراف او، به طور رسمی اعلام کرد که دیگر حمایتی از وی نخواهد کرد. اینطور نبود که با وجود کج‌روی‌های احمدی‌نژاد، هم‌چنان حمایت ادامه داشته باشد.»

رزمایش دریایی ایران و روسیه در اقیانوس هند برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سه‌شنبه ۲۸ بهمن در شمال اقیانوس هند رزمایش مرکب «کمربند امنیت دریایی ایران و روسیه» با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ایران و روسیه آغاز می‌شود. امیر دریادار دوم غلامرضا طحانی، سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ایران و روسیه گفت در این رزمایش علاوه بر یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران، یگان‌های شناور روسیه متشکل از ناوشکن Stoiky، ناو لجستیکی KoLa و یک فروند بالگرد حضور دارند. بر همین اساس هدف از برگزاری این رزمایش «تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور است.» سخنگوی رزمایش در ادامه مصاحبه با مهر گفت: «تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است.»

در تهران بیش از ۲۸۰ گود رها شده وجود دارد، ۱۸ گود از جمله در شمال دریاچه چیتگر جان مردم را به خطر انداخته است

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در تهران بیش از ۲۸۰ گود رها شده وجود دارد که در بین آن‌ها بیش از ۱۲۸ گود پرخطر شناسایی شده‌اند. بر همین اساس تنها در منطقه ۲۲ تهران ۳۳ گود رها شده شناسایی شده که ۱۸ موردِ آن‌ها در فهرست گودهای پرخطر قرار دارند. گود پرخطر شمال دریاچه چیتگر که به عنوان گودی با خطر بسیار زیاد معرفی شده است، این گود متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران است و ۳۰ متر عمق و ۱۴ هزار و ۷۶۰ متر مربع مساحت دارد و در مسیر پرتردد شمال غربی دریاچه قرار دارد و اتصال کناره عمیق‌ترین بخش این گود به پیاده‌رو مجاور خیابان علامه قزوینی و جداسازی گود از پیاده‌رو تنها با چند حصار فلزی گذر شهروندان از کنار این گود را با ترس همراه کرده است در همان حال خطرات ناشی از بارندگی‌های فصلی و تردد خودروهای سنگین در مجاورت ضلع شمالی پروژه نیز جان و مال مردم را تهدید می‌کند. گود مشارکتی منطقه ۲۲ در شمال غربی میدان المپیک، گود مشارکتی آرین با ۱۸ متر عمق و ۱۳ هزار و ۵۴۶ مترمربع مساحت، گود عمران توسعه شاهد در شهرک مروارید شهر با ۱۴ متر عمق و ۱۲ هزار و ۹۲۷ مترمربع مساحت، گود تعاونی مالی اعتباری عسگریه در وردآورد با ۱۲ متر عمق و هفت هزار و ۵۵۱ متر مربع مساحت، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز با ۱۰ متر عمق و ۱۲ هزار و ۲۳۹ متر مربع مساحت از گودهای بسیار پرخطر تهران‌اند. عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در مهر سال جاری هشدار داده بود که مالکان باید در یک بازه زمانی مشخص گود را به یک سطح ایمن برسانند و اگر این کار انجام نشود، با ضمانت نامه‌ای که از بانک گرفته می‌شود شهرداری خود، گود را با خاک پر می‌کند. مالکان اما تمکین نکرده‌اند.

جانشین مصباح یزدی: محمود رجبی به ریاست مؤسسه خمینی منصوب شد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی طی حکمی، محمود رجبی را به عنوان رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی خمینی منصوب کرد. محمد تقی مصیاح یزدی تا ۱۲ دی سال جاری، تا پیش از درگذشتش در آن تاریخ ریاست این موسسه را به عهده داشت. او مدافع سرسخت ولایت مطلقه فقیه بود. حکم محمود رجبی به عنوان جانشین مصباح یزدی چهارشنبه ۲۹ بهمن در مراسمی با حضور محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر خامنه‌ای به او ابلاغ می‌شود. محمود رجبی که پیش از این قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی خمینی بود از شاگردان‬ شاخص مصباح‬ یزدی‬ به شمار می‌رود. او با پایان یافتن دوره سطح، به درس خارج آیات محمدتقی بهجت، حاج شیخ مرتضی حائری، وحید خراسانی و‬ محمد شاه‌آبادی رفت. او‬ همچنین تفسیر موضوعی را از مصباح یزدی فرا گرفت.