نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس اتاق مشترک ایران و چین: ۲۱ میلیارد دلار از ذخایر ارزی ایران در غرب به چین منتقل شده اما امکان انتقال آن وجود ندارد

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین این موضوع که چینی‌ها پول خرید نفت از ایران را بلوکه کرده‌اند انکار کرد و گفت: «در میانه دهه ۱۳۸۰ و از سال ۸۶ به بعد، ذخایر ارزی ایران در دیگر کشورها که در بانک‌های مختلف دنیا خصوصاً اروپایی به اشکال نقدی یا اوراق دلاری یا سهام سرمایه‌گذاری شده بود و این پول‌ها با ریسک احتمال بلوکه‌شدن آن در صورت شکایت برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی مواجه بودند، به بانک‌های چینی منتقل شدند. این ۲۱ میلیارد دلاری که گفته می‌شود ما در چین داریم، همان ذخایر ارزی ما در کشورهای غربی است که به چین منتقل شده است بنابراین چینی‌ها پول خرید نفت از ایران را بلوکه نکرده‌اند.» حریری افزود: «در حال حاضر امکان انتقال این پول‌ها به بانک مرکزی وجود ندارد برای این‌که امکان افتتاح حساب از سوی بانک مرکزی در سایر کشورها نیست.» حریری همچنین گفت «هر چه به چین نفت فروخته‌ایم، در مقابل آن کالا وارد کرده‌ایم شاید حتی در برخی موارد هم بیشتر.» به‌گفته حریری هیچ زمانی نبوده که چین از ایران نفت نخریده باشد؛ «سال گذشته ۳۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی و ۳۸ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم؛ اگر خرید نفت ما از سوی چینی‌ها که به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ بشکه در روز می‌رسید، نبود، امکان اداره کشور را نداشتیم.» رئیس اتاق مشترک ایران و چین همچنین گفت در طی ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۲۹,۵ درصد صادرات غیرنفتی ایران به چین انجام شده است که به معنای «افزایش ۱۰ درصدی» سهم چین از بازار صادرات ایران است.

دیدار رجب طیب اردوغان با حاکم دبی و نایب‌رئیس امارات متحده عربی برای گسترش روابط دوجانبه

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سه‌شنبه ۲۶ بهمن / ۱۵ فوریه در اکسپو ۲۰۲۰ دبی با محمد بن راشد، حاکم دبی و نایب‌رئیس امارات دیدار و درباره روابط دوجانبه بین دو کشور گفت‌وگو کرد. اردوغان روز دوشنبه در دیدار با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی نیز روابط دوجانبه و چشم‌اندازهای جدید همکاری و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده بود. او همچنین در نشستی با تاجران و سرمایه‌گذاران اماراتی گفته بود که امارات کشوری بسیار مهم و شریک بزرگ تجاری ترکیه است و گسترش روابط با امارات در همه عرصه‌ها هدف مشترک دو کشور است. روز دوشنبه ۱۳ سند همکاری بین ترکیه و امارات در زمینه‌های صنایع دفاعی، بهداشتی، تغییرات اقلیمی، فن‌آوری، فرهنگ، کشاورزی، تجاری، اقتصادی، مدیریت حواث غیرمترقبه، حمل و نقل، هواشناسی، ارتباطات و بایگانی با حضور اردوغان و ولیعهد ابوظبی امضا شد. اردوغان پس از امضای سندهای همکاری گفت این توافق‌ها نشان‌دهنده آن است که دو کشور هدف رسیدن به عرصه‌های سازنده در روابط را دنبال می‌کنند. اردوغان روز دوشنبه در رأس یک هیئت بلندپایه برای سفری دو روزه وارد ابوظبی شد. سفر اردوغان به امارات پس از حدود یک دهه صورت گرفت. در این مدت روابط دو کشور بر سر اختلاف‌های کشورهای عربی با قطر و مسائل لیبی تیره شده بود.

حوادث کار روز دوشنبه ۲۵ بهمن: سه کارگر از جمله یک کودک کار، کشته و ۱۱ کارگر مصدوم شدند

روز دوشنبه ۲۵ بهمن، در اثر تصادف سرویس حمل و نقل کارگران کشاورزی شوش، ریزش تونل فاضلاب تهران، برخورد کامیون با کابل برق فشار قوی در بندر امام و سقوط از ارتفاعات اطراف سردشت، ۱۱ کارگر مصدوم شدند. دو کارگر که یکی از آنان ۱۷ سال داشت و یک کولبر نیز جان خود را از دست دادند. دوشنبه صبح، وانتی که به عنوان سرویس حمل و نقل کارگران به کار گرفته شد و حامل کارگران فصلی کشاورزی بود در جاده اندیمشک – شوش در اثر تصادف با یک دستگاه خودرو واژگون شد. فیلم لحظه تصادف که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که کارگران در اثر شدت تصادف به اطراف پرتاب می‌شوند. ۱۱ کارگر سرنشین وانت که مصدوم شده بودند به بیمارستان‌های شوش و اندیمشک انتقال یافته‌اند. قربانی دیگر حوادث کار روز دوشنبه، یک کودک کار ۱۷ ساله در تهران بود. هنگامی که این کودک کار همراه سایر کارگران در تونل فاضلاب شهری در محله فلاح تهران مشغول به کار بود، بر اثر ریزش دیواره تونل زیر آوار مدفون شد و جان داد. قربانی حادثه برخورد کامیون با کابل برق فشار قوی در بندر امام راننده کامیون بود. او در صف بارگیری بود که هنگام حرکت به دلیل برخورد کامیون با کابل برق فشار قوی دچار برق گرفتگی شده و در دم جان باخت. دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه، جوانی به نام آزاد اسماعیل پور نیز به هنگام کولبری برای تامین معیشت خود و خانواده‌اش از ارتفاع سقوط کرد جان خود را از دست داد. به نوشته منابع حقوق بشری کردستان، آزاد اسماعیل پور، از اهالی روستایی از توابع سردشت، متاهل بود و دو فرزند داشت.

ایرج مقدم، خبرنگار ایلامی با شکایت مدیران پتروشیمی ایلام بازداشت شد

ایرج مقدم، خبرنگار ایلامی و مدیر مسئول سایت خبری «هزار پیشه» یکشنبه ۲۴ بهمن بازداشت شده است. حکم بازداشت را دادگاه شهرستان چوار واقع در استان ایلام با شکایت مدیران پتروشیمی ایلام صادر کرده است. به نوشته‌ رسانه‌های محلی ایلام، یکی از دلائل بازداشت ایرج مقدم، انتشار تصویری از فیش حقوقی یکی از کارکنان پتروشیمی ایلام است. این خبرنگار پیشتر نیز به اتهام انتشار خبرهایی از نابسامانی‌های اجتماعی بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بود.

نشست هیأت طالبان با نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قطر آغاز شد

وزارت خارجه‌ دولت طالبان سه‌شنبه ۲۶ بهمن / ۱۵ فوریه اعلام کرد که «نشست مهم» هیأت این گروه با نمایندگان اتحادیه‌ اروپا در دوحه قطر آغاز شده است. براساس بیانیه این وزارتخانه، نشست فوق بر موضوعات کلیدی از جمله ازسرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک کشورها در کابل متمرکز خواهد بود. برخی از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا پس از سقوط کابل به‌دست طالبان، سفارتخانه‌های خود را از کابل به دوحه منتقل کردند. قطر پیش از این نیز میزبان دیدار و مذاکره مقام‌های طالبان با سفیران و نمایندگان کشورهای غربی بوده است. هیأت طالبان دوشنبه شب در قطر با «اتحادیه‌ علمای مسلمان» نیز دیدار کرد. این هیأت به ریاست مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان در نشستی با نمایندگان کشورهای حوزه خلیج‌ فارس در قطر هم گفت‌وگو کرده است.

ابراهیم رئیسی به قطر سفر می‌کند

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم برای گفت‌وگو درباره مسائل منطقه و پرونده هسته‌ای با مقام‌های قطر، پنج‌شنبه این هفته ۲۸ بهمن / ۱۷ فوریه به دوحه سفر می‌کند. این سفر تا زمان برگزاری نشست سران بزرگترین کشور‌های صادرکننده گاز که قرار است ۳ اسفند / ۲۲ فوریه در قطر برگزار شود، ادامه خواهد یافت. ایران پس از روسیه دارای بیشترین ذخایر گازی جهان است و قطر در رتبه سوم قرار دارد و بزرگترین منبع مشترک طبیعی گاز جهان نیز در اختیار ایران و قطر قرار دارد. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در سفر اخیر خود به تهران دعوت تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر از او برای شرکت در نشست سران کشور‌های صادرکننده گاز را به رئیسی ابلاغ کرده بود. سفر وزیر خارجه قطر به ایران در اوایل بهمن‌ماه چهار روز قبل از سفر امیر قطر به واشنگتن انجام شد که در آن تمیم بن حمد آل ثانی با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. در سال‌های گذشته قطر که با آمریکا روابط نزدیکی دارد در مواردی نقش میانجی را میان ایران و آمریکا بازی کرده‌ است. قطر در سال‌های اخیر بارها میزبان مسئولان جمهوری اسلامی بوده و تلاش کرده است که سطح روابط دو کشور را در حد مطلوب نگه دارد.