نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بریتانیا شش مقام حکومت سوریه را تحریم کرد

در سالگرد اعتراضات مردم سوریه علیه حکومت بشار اسد، بریتانیا مقداد الفیصل، وزیر امور خارجه سوریه و پنج نفر از حاکمان نزدیک به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را تحریم کرد. دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این افراد به دلیل سرکوب مردم سوریه مجازات می‌شوند. براساس این تحریم‌ها، مقداد الفیصل، لونا الشبل مشاور اسد، زائد صالح فرمانده ارتش، یک فرمانده بلندپایه نظامی و دو تاجر از ورود به بریتانیا منع و دارایی‌های آن‌ها مسدود خواهد شد. راب در بیانیه‌ خود تأکید کرده است که رژیم اسد در یک دهه گذشته مردم سوریه را به اتهام اصلاحات مسالمت‌آمیز مورد بی‌رحمی قرار داده است. این نخستین تحریم‌هایی است که بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا به‌طور مستقل علیه سوریه اعمال می‌کند. این تحریم‌ها درست ۱۰ سال پس از اولین اعتراضات علیه حکومت اسد در سوریه انجام شد. ابتدا حکومت اعتراضات گسترده مردمی را سرکوب کرد و سپس با ادامه سرکوب‌های خونین و دخالت کشورهای خارجی و گروه‌های تندرو، جنگ در این کشور در گرفت. از سال ۲۰۱۱ تاکنون صدها هزار نفر در جنگ کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه مرگ بیش از ۳۸۸ هزار نفر در این جنگ را ثبت کرده است. ۱۱۷ هزار نفر از این قربانیان، غیرنظامی و از این تعداد ۲۲ هزار نفر کودک بودند. به‌گفته صلیب سرخ جهانی در حال حاضر در سراسر سوریه بیش از ۱۳ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. این تعداد بیش از ۷۰ درصد جمعیت این کشور است.

۱۴ زندانی سیاسی زن از زندان اوین در نامه‌ای به تبعید مریم اکبری‌منفرد به زندان سمنان اعتراض کردند

۱۴ زندانی سیاسی زن محبوس در زندان اوین، با انتشار نامه‌ای سرگشاده نبست به تبعید مریم اکبری‌منفرد، هم‌بندی سابق خود به زندان سمنان اعتراض کردند. زهرا زهتابچی، فاطمه مثنی، زینب همرنگ، ناهید فتحعلیان، ارس امیری، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، حدیث صبوری، رویا ایزدپناه، عالیه مطلب زاده، آرزو قاسمی، پریسا رفیعی، آتنا دائمی و راحله احمدی امضا کنندگان این نامه هستند. در بخشی از این نامه آمده است: «ما زندانیان سیاسی بند زنان اوین، با هر عقیده و باوری که داریم مریم را به فراخور لحظه لحظه‌های همزیستی‌مان به استقامت و بردباری، عزم و اراده و شخصیت مبارز،خستگی ناپذیری، بیگانگی با عادت و روزمرگی و عطشی سیری ناپذیر برای خواندن و آموختن شناخته‌ایم.» در نامه این چهارده زندانی سیاسی زن ضمن اشاره به سال‌ها اعمال فشار و محدودیت‌ و به شکل‌های مختلف علیه مریم اکبری‌منفرد و خانواده‌اش، او را «ستون محکم شور و نشاط بی‌دریغ و انگیزه و عشق به مقاومت» در بند زنان زندان اوین توصیف کرده‌اند. مریم اکبری‌منفرد از جمله قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی زن در ایران است که به ۱۵ سال زندان محکوم شده است و اکنون دوازدهمین سال از دوران محکومیت خود را بدون یک روز مرخصی سپری می‌کند. او روز سه‌شنبه ۱۹ اسفندماه از زندان اوین به زندان سمنان تبعید شد. تبعید زندانیان سیاسی به سایر زندان‌ها بدون دلیل موجه به ابزاری در دست نیروهای امنیتی برای تحت فشار قرار دادن زندانیان تبدیل شده است. یکشنبه‌شب مورخ ۵ بهمن‌ماه نیز گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی از زندان قرچک ورامین به زندان آمل تبعید شد. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۱۵ آذرماه سه زندانی دیگر از جمله سپیده فرهان و مژگان کشاورز از بند سیاسی زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین خبر داد. همچنین پیشتر نیز در تاریخ ۳۰ مهرماه یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی از زندان اوین به زندان کچویی کرج و سمانه نوروز مرادی به زندان لاکان رشت منتقل شدند. به علاوه طی روزهای ۲۹ مهرماه تا ۱۷ آبان‌ماه نیز نسرین ستوده و مریم ابراهیم وند به زندان قرچک ورامین و سکینه پروانه به زندان قوچان فرستاده شدند.

اعتصاب کارگران راه‌آهن در کرج، ورامین و اراک؛ حضور یگان ویژه در محل اعتصاب کارگران در کرج

کارگران نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن دوشنبه ۲۵ اسفند در اراک، ورامین و کرج دست از کار کشیدند. اعتصاب کارگران در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و حق بیمه و با خواست امنیت شغلی است. در ورامین، کارگران از تحویل گرفتن شیفت خودداری کردند. در کرج، یگان ویژه در محل اعتصاب کارگران حضور داشت. به گفته‌ی کارگران، ماموران امنیت ملی تعدادی از کارگران و مدیران شرکت را بای مذاکره با خود بردند. کارگران راه آهن کرج سه ماه حقوق نگرفته‌اند. آن‌ها به واسطه شرکت پیمانکاری تراورس در راه آهن کار می‌کنند. به گفته‌ی کارگران، مدیریت تراورس باید طبق دادگاه رای پیش از پایان سال جاری به دولت واگذار شود. حکم دادگاه در آذرماه صادر شده اما واگذاری شرکت هنوز انجام نشده و کارگران نگران از دست دادن سابقه و مزایای شغلی خود هستند و مصصم‌اند پیش از پایان سال، دستمزد معوقه خود را وصول کنند. کانال کارگران نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن در تلگرام در این باره نوشته است پس از آن که مدیرا شرکت با وعده‌های تکراری قادر نشدند کارگران را به پایان اعتصاب متقاعد کنند، «از امنیت ملی نفراتی آمدند و چند نفر از کارگران و رئیس و روئسا را بردند». کارگران راه آهن ورامین نیز که از تحویل شیفت خودداری کرده‌اند، می‌گویند تا مطالباتشان را دریافت نکنند، به سر کار باز نمی‌گردند. حدود شش هزار کارگر از طریق پیمانکاران در بخش نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن کار می‌کنند. آن‌ها بارها در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزد و حق بیمه و عدم امنیت شغلی اعتصاب کرده‌اند. سه شنبه ۱۹ اسفند نیز کارگران در چند منطقه از جمله کرج، زاگرس، اراک، ورامین، و لرستان در اعتصاب بودند.

تظاهرات ده‌ها هزار نفر در استرالیا بر ضد خشونت علیه زنان در پی طرح اتهام تجاوز به چند زن در حزب حاکم

در استرالیا، ده‌ها هزار نفر در بیش از ۴۰ شهر بر ضد خشونت علیه زنان تظاهرات کردند. تنها در ملبورن ۱۰ هزار زن با شعار «راهپیمایی برای عدالت» به اعتراض پیوستند. در کانبرا، پایتخت استرالیا معترضان که بیشتر سیاه‌پوش بودند در مقابل پارلمان تجمع کردند. آن‌ها پوسترهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود «چند قربانی را می‌شناسید؟» دلیل این اعتراضات ادعاهای بریتنی هیگینز، زن کارمند سابق حزب لیبرال، حزب اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا، است. هیگینز در ماه فوریه اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ در ساختمان پارلمان توسط یکی از همکارانش در این حزب مورد تجاوز قرار گرفته است. کمی پس از او سه زن دیگر ادعاهای مشابهی را علیه مرد متجاوز مطرح کردند.

شهر موشکی نیروی دریایی سپاه رونمایی شد

در ادامه برنامه‌های نمایش شهرهای موشکی در ایران، نیروی دریایی سپاه هم امروز تصاویری از موشک‌های زمین به دریا و دیگر تجهیزات نظامی خود رونمایی کرد. تجهیزات جنگ الکترونیک نیز بخش دیگری از تجهیزاتی بود که امروز تصاویرشان در رسانه‌های داخلی منتشر شده است. حسین سلامی، فرمانده سپاه که در برنامه الحاق این موشک‌ها و تجهیزات نظامی شرکت کرده بود گفت که آنچه امروز نمایش داده شده تنها بخشی از توان نظامی نیروی دریایی این نیرو است. سپاه با تشکیل پنج منطقه دریایی در خلیج فارس و دریای عمان عملا کنترل مرزهای دریایی ایران در جنوب کشور را در اختیار دارد. مناطق دریایی سپاه به‌تدریج از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ تشکیل شده است. علیرضا تنگسیری، فرمانده کنونی نیروی دریایی سپاه در برنامه رونمایی از شهر موشکی این نیرو گفت که افزایش برد و دقت موشک‌های کروز در دستور کار بوده است. این پنجمین برنامه رونمایی از تجهیزات نظامی نیروی دریایی سپاه است. هم‌اکنون این نیرو بیشترین امکانات و تجهیزات دریایی را در میان نیروهای مسلح در اختیار دارد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: نامزد نهایی ما در انتخابات ۱۴۰۰ محسن هاشمی است، حسن خمینی نامزد نشود

علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره نامزد نهایی این حزب برای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «تا آن‌جا که بنده اطلاع دارم نامزد نهایی حزب کارگزاران آقای محسن هاشمی است.» او درباره حمایت برخی اصلاح‌طلبان از نامزدی سیدحسن خمینی، نوه روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «حداقل در حزب کارگزاران و مجمع نمایندگان ادوار که بنده در آن‌ها حضور دارم، تاکنون بحثی نشده است درباره این‌که مثلاً بحران‌های پیش روی کشور این چند مسئله است و برای برون‌رفت از این بحران‌ها آقای سیدحسن خمینی می‌تواند بهترین گزینه باشد.» نمازی افزود حسن خمینی به این عرصه وارد نشود، «برای خود ایشان بهتر است». سیزدهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان دوره‌ای مجلس برگزار خواهد شد.

اسما اسد ممکن است به دلیل همدستی در جنایات جنگی رژیم همسرش تابعیت بریتانیا را از دست بدهد

رسانه‌های بریتانیا اعلام کردند که اسما اسد، همسر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریە، بە دست داشتن در جنایات جنگی متهم شده و به همین دلیل ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد و شهروندی بریتانیایی خود را از دست بدهد. بنا به این گزارش‌ها، «گرنیکا ۳۷»، کانون وکیلان بین‌المللی «شواهدی را از قدرت بانوی اول سوریه در طبقه حاکم و حمایت آشکار از ارتش سوریه» ارسال و او را به حمایت از اقدامات تروریستی و دست داشتن در جنایات بین‌المللی متهم کرد. پلیس بریتانیا نیز تحقیقات اولیه در ارتباط با اسما اسد به اتهام تحریک انجام عملیات تروریستی در طول جنگ داخلی سوریه را آغاز کرده است. بعید به‌نظر می‌رسد که اسما اسد برای شرکت در دادگاه به بریتانیا برود و ممکن است برای جلوگیری از سفر او به خارج از سوریه، حکم دستگیریش به اینترپل صادر شود. اسما اسد متولد بریتانیاست و در لندن بزرگ شده است. او در سال ۲۰۰۰ با بشار اسد ازدواج کرد و تا قبل از آن در لندن در بانک سرمایه‌گذاری کار می‌کرد. حدود ۱۰ سال از آغاز جنگ سوریه می‌گذرد و تخمین زده می‌شود این جنگ به مرگ بیش از ۴۰۰ هزار نفر و آوارگی بیش از شش و نیم میلیون نفر تاکنون منجر شده باشد.

ادامه تجمع کارگران ایران مایه در اعتراض به تعطیلی کارخانه

کارفرمای کارخانه ایران مایه (گُل مایه) تبریز کارخانه را تعطیل و کارگران را بیکار کرده است. کارگران که روز شنبه مقابل کارخانه جمع شده بودند، در پی حمایت اداره کار از کارفرما، یکشنیه ۲۴ اسفند اعتراض خود را به شهر تبریز کشاندند و مقابل فرمانداری تجمع کردند. کارخانه ایران مایه (گُل مایه) تولیدکننده انواع خمیرمایه است و بیش از ۱۰۰ کارگر در آن اشتغال دارند. کارفرما هفته گذشته کارخانه را تعطیل کرد. کارگران روز شنبه ۲۳ اسفند مقابل کارخانه تجمع کردند. نماینده اداره کار در جمع آن‌ها حاضر شد. کارگران معترض گفته‌اند نماینده اداره کار حق را به کارفرما داده و گفته است کارفرما می‌تواند بعد از مدتی کارگران را اخراج کند و «کارگر نیز می‌تواند به اداره کار شکایت کند». کارفرما قصد دارد کارگران را برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار معرفی کند. کارگران گفته‌اند تولید این کارخانه وضعیت مناسبی دارد و تعطیلی کارخانه به بهانه کمبود مواد اولیه برای آنان قابل پذیرش نیست. بویژه این که برخی کارگران حدود ۲۰ سال سابقه کار دارند و در آستانه بازنشستگی پیش از موعد با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آورند. کارخانه ایران مایه (گُل مایه) تبریز سال ۱۳۴۶ در شهریار تاسیس شد و با گسترش فعالیت‌ها دفتر مرکزی آن به تبریز منتقل شد. سال ۱۳۹۱ به بخش خصوصی واگذار شد.

هلند هم استفاده از واکسن آسترازنکا را موقتاً متوقف کرد

وزارت بهداشت هلند یکشنبه ۱۴ مارس اعلام کرد که این کشور نیز از سرِ احتیاط تزریق واکسن آکسفورد ـ آسترازنکا را به‌مدت دو هفته، تا ۲۸ مارس متوقف کرده است. به گزارش خبرگزاری رسمی هلند (‌NOS) هیئت ارزیابی داروها (CBG) در هلند به هوخو دِ یونگ، وزیر بهداشت پیشنهاد داده بود که تزریق این واکسن بریتانیایی ــ سوئدی را موقتاً متوقف کند. اگرچه وزیر بهداشت تزریق این واکسن را متوقف کرد اما او معتقد است آسترازنکا بی‌خطر است. به گفته هیئت ارزیابی داروها، عوارض جانبی آسترازنکا علائم جدی و نادر تشکیل لخته (ترومبوز) و کاهش تعداد پلاکت خون (ترومبوسیتوپنی) در بزرگسالان زیر ۵۰ سال است. وزارت بهداشت هلند می‌گوید در حال حاضر هیچ مورد مشابهی در این کشور شناسایی نشده است. به گفته هیئت ارزیابی داروهای هلند، هنوز هیچ ارتباطی بین واکسن و گزارشات دانمارک و نروژ مشاهده نشده است. تحقیقات بیشتری در این مورد در حال انجام است. هیئت ارزیابی داروهای هلند به افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند، توصیه می‌کند در صورت بروز لکه‌های آبی رنگ در پوست (خونریزی نقطه‌ای) یا در صورت بروز علائمی با علائم غیر منتظره یا ناشناخته سریعاً با پزشک تماس بگیرند. به گفته این سازمان، احتمال بروز چنین عوارضی بسیار پایین است و افرادی که هیچ شکایتی ندارند نگران نباشند. خدمات بهداشتی شهرداری هلند (GGD) تا دو هفته دیگر ۴۳هزار قرار تزریق واکسن آسترازنکا را لغو کرد. در روزهای گذشته چند کشور تزریق این واکسن را به دلیل عوارض جانبی آن متوقف کرده‌اند. دانمارک اولین کشور بود زیرا بر اساس چند گزارش در بدن برخی از کسانی که این واکسن را دریافت کرده بودند لخته‌های خونی (ترومبوز) ایجاد شده بود. به گزارش وزارت بهداشت هلند در مجموع تاکنون از دانمارک و نروژ، شش گزارش حاکی از عوارض جانبی احتمالی ارائه شده است. پس از دانمارک کشورهای دیگری همچون نروژ و ایسلند، ایتالیا، رومانی و تایلند نیز تزریق آسترازنکا را برای مدتی متوقف کردند. آلمان و فرانسه این واکسن را بی‌خطر دانسته و هنوز برای توقف تزریق آن اقدامی نکرده‌اند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل: به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در هیچ حمله مسلحانه علیه آمریکا در عراق دخالت نداشته‌ایم

مجید تخت روانچی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ادعا کرد که ایران به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در هیچ حمله مسلحانه علیه آمریکا در عراق دخالت نداشته‌ است. روانچی نوشت: «هرگونه ادعا مبنی بر مشارکت صریح یا ضمنی ایران در حمله به نیروهای آمریکایی در عراق را رد می‌کنیم. چنین انتسابی کاملاً بی‌پایه و اساس، فاقد اعتبار قانونی و باطل است». وزارت دفاع آمریکا پنجشنبه در ۲۵ فوریه اعلام کرد در پاسخ به حمله شبه‌نظامیان شیعه به نقاطی در نزدیکی اربیل که سبب کشته شدن یک پیمانکار فیلیپینی ارتش آمریکا شد، مواضع شبه‌نظامیان شیعه عراقی نزدیک به ایران در مرز سوریه با عراق را بمباران کرده است. تخت‌روانچی در نامه‌اش به گوترش این حمله را محکوم کرد و در ادامه افزود: «این مساله، اوضاع متشنج در منطقه را تشدید می‌کند و در عمل، فقط در خدمت منافع سوء گروه‌های تروریستی در این کشورها است که باید متوقف شود». روانچی خواستار ثبت این نامه به‌عنوان سند شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.

سازمان هواشناسی از افزایش آلاینده‌ها و آلودگی هوا در اغلب شهرهای صنعتی خبر داد

سازمان هواشناسی از افزایش آلاینده‌ها و آلودگی هوا در اغلب شهرهای صنعتی خبر داد. فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی دوشنبه ۲۵ اسفند در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: (امروز (دوشنبه) و فردا (سه‌شنبه) به ویژه برای اوایل امروز در بیشتر شهر‌های صنعتی و پرجمعیت افزایش آلاینده‌ها را خواهیم داشت.» بر همین اساس کارشناس سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد که از بعد از ظهر دوشنبه بارش‌های پراکنده‌ای در برخی نقاط کشور از جمله شمال غرب، دامنه‌های البرز و ارتفاعات البرز بارش اتفاق بیفتد. در روز سه‌شنبه در شمال غرب و دامنه‌ها و ارتفاعات البرز، جنوب غرب و ارتفاعات بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است. در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه در جنوب غرب کشور شدت وزش باد افزایش خواهد یافت که سبب خیزش گردوخاک در این مناطق خواهد شد. تا اواخر هفته سواحل دریای خزر و شمال شرق بطور میانگین ۱۰ تا ۱۵ درجه افزایش دما خواهند داشت.

سخنگوی حزب اعتماد ملی: اصلاح‌طلبان از حضور حسن خمینی در انتخابات استقبال می‌کنند

سخنگوی حزب اعتماد ملی دوشنبه ۲۵ اسفند در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد که اصلاح‌طلبان خواهان نامزدی حسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستند. اسماعیل گرامی مقدم گفت: «مشکلات زیادی پیش روی جریان اصلاحات وجود دارد از جمله اینکه نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان ممکن است در انتخابات توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شوند که این موضوع ضربه و خسارت بزرگی هم برای کشور و هم برای جبهه اصلاحات در پی خواهد داشت.»سخنگوی حزب اعتماد ملی در ادامه مصاحبه با ایلنا با اشاره به بی‌اعتمادی مردم به «نظام» گفت: «با توجه به عدم بی‌اعتمادی که در جامعه وجود دارد در صورتی که حسن خمینی وارد صحنه انتخابات شود، قاعدتاً شور و هیجان در انتخابات ایجاد خواهد شد و سطح رقابت افزایش پیدا خواهد کرد و مشارکت حداکثری را شاهد خواهیم بود. به همین جهت حتماً اصلاح‌طلبان از حضور آیت الله حسن خمینی استقبال خواهند کرد و اصلاح‌طلبان روی ایشان اجماع خواهند داشت.» اسماعیل گرامی مقدم حضور نظامیان در انتخابات را غیرقانونی خواند و تلویحا از ابراهیم رئیسی خواست به ریاست قوه قضائیه بسنده کند: «اساساً چه تفاوتی بین دو قوه وجود دارد؟ اگر هدف خدمت باشد هر فردی در هر جایگاهی می‌تواند خدمت کند اما در مجموع کاندیداتوری آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایرادی ندارد.»