نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: به تعهدات خود در قبال عضویت فنلاند در ناتو عمل می‌کنیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس در مورد عضویت فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: «این روند همان‌طور که لازم است طی خواهد شد. به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.» اردوغان با اشاره به دیدار خود با سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند در روز جمعه در آنکارا، تأکید کرد که «به قول خود عمل می‌کنیم». رویترز روز جمعه در گزارشی نوشت ترکیه احتمالاً پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ۱۴ مه با درخواست پیوستن فنلاند به ناتو موافقت خواهد کرد. یک منبع آگاه از ترکیه به رویترز گفت: «مقام‌های ترکیه پیشنهاد کردند که پارلمان با درخواست فنلاند برای عضویت در ناتو در اواسط آوریل، قبل از انتخابات موافقت کند.» فنلاند و سوئد در ماه مه ۲۰۲۲ درخواست پیوستن به ناتو کردند، اما آنکارا از روند الحاق آن‌ها جلوگیری کرد و از آن‌ها خواست که سازمان‌های کُرد حاضر در کشورهای خود را تروریستی اعلام کنند و بیش از ۳۳ متهم به تروریسم یا شرکت‌کننده در کودتای سال ۲۰۱۶ ترکیه را به آنکارا تحویل دهند.

سیل در مناطق زلزله‌زده ترکیه جان دست‌کم ۱۴ نفر را گرفت

روز چهارشنبه ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس دست‌کم ۱۰ نفر بر اثر سیل در مناطق زلزله‌زده جنوب ترکیه جان خود را از دست دادند. مقام‌های ترکیه همچنین از مفقود شدن شماری از مردم در پی سیل شدید در دو شهر ادیامان و شانلی‌اورفه خبر دادند. شهرهای غازی‌عنتاب، کیلیس، ماردین و قهرمان‌مرعش نیز درگیر سیل بودند. به‌گفته مقام‌های ترکیه بارش‌ شدید و سیل احتمالاً در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت. پیش از این در ۱۷ بهمن / ۶ فوریه سال جاری زلزله شدیدی در همین منطقه و شمال سوریه رخ داد و هزاران نفر کشته شدند. پس از زلزله اخیر، این سیل فشار بیشتری بر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آستانه انتخابات وارد می‌کند.

مرکز آمار ایران از ثبت بیش از ۲۰ هزار ازدواج کودک دختر از بهار تا پاییز امسال خبر داد

گزارش جدید مرکز آمار ایران حاکی از آن است که از بهار تا پاییز سال ۱۴۰۱، ازدواج ۲۰ هزار و ۶۴۸ کودک دختر کمتر از ۱۵ سال، یک هزار و ۸۵ ولادت از مادر کمتر از ۱۵ سال، ۱۲ ازدواج کودک پسر کمتر از ۱۵ سال و پنج ولادت از پدران کمتر از ۱۵ سال ثبت شده است. به‌گفته امیرمحمود حریرچی، آسیب‌شناس و جامعه‌شناس، شمار زیادی از ازدواج‌های دختران در سن‌های پایین به دلیل فقر اقتصادی و برخی به علت خرده‌فرهنگ‌هایی است که در جامعه وجود دارد. حریرچی گفت: «ازدواج در سن زیر ۱۵ سال می‌تواند به فرد آسیب‌هایی از لحاظ روحی، روانی، عصبی و اجتماعی و همچنین فرهنگی وارد کند و باعث شود فرد نتواند از عهده نقشی که باید ایفا کند، برآید. (...) فرزندآوری در سنین کمتر از ۱۵ سال با توجه به این‌که دختران به رشد جسمی، روحی و روانی کافی نرسیدند، باعث می‌شود در اغلب موارد فرد از لحاظ روحی، روانی و خانوادگی دچار مشکل و اختلال شود، چون مادر خودش هنوز کودکی نکرده و تجربیاتی که باید کسب نکرده است، اما الان باید یک کودک دیگر را بزرگ و تربیت کند که قاعدتاً در چنین شرایطی فرایند بزرگ شدن کودک با اختلال مواجه خواهد شد.»

بشار اسد در دیدار با پوتین حمله روسیه به اوکراین را «مبارزه با نازیسم» خواند

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه چهارشنبه ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد و گفت سوریه در جنگ اوکراین از روسیه حمایت می‌کند. اسد گفت: «این نخستین سفر من به روسیه پس از جنگ اوکراین است و بار دیگر بر پشتیبانی دمشق از مسکو در جنگ علیه نازیسم که غرب از آن حمایت می‌کند، تأکید می‌کنم.» بشار اسد «بازگشت تعادل و توازن به جهان» را ضروری خواند و افزود: «در غیر این‌صورت، جهان به سمت انفجار و خون‌ریزی و ویرانی پیش خواهد رفت.» اسد افزود: «تغییرات جهانی در یک سال گذشته ما را ملزم به ایجاد دیدگاه‌های مشترک در این مرحله می‌کند.» اسد همچنین از روسیه به‌دلیل آن‌چه «تعهد در احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه» نامید، سپاسگزاری کرد. بشار اسد روز گذشته، سه‌شنبه ۲۳ اسفند / ۱۴ مارس همراه با هیئت بزرگی وارد مسکو شد تا با پوتین درباره روابط سوریه با روسیه و ترکیه گفت‌وگو کند. اسد و پوتین آخرین بار نیز در سپتامبر ۲۰۲۱ در مسکو ملاقات کردند.

وزیر دارایی عربستان سعودی: در پی توافق ریاض و تهران سرمایه‌گذاری سعودی در ایران می‌تواند «بسیار سریع» رخ دهد

به‌گزارش رویترز، محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی، چهارشنبه ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس اعلام کرد که پس از توافق اخیر با ایران سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در این کشور ممکن است «بسیار سریع» انجام شود. الجدان در جریان یک نشست اقتصادی در ریاض گفت: «فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در ایران وجود دارد و تا زمانی که شرایط توافق رعایت شود ما مانعی در این راه نمی‌بینیم.» ایران و عربستان سعودی جمعه گذشته توافق کردند پس از هفت سال خصومت که ثبات و امنیت خلیج فارس را به خطر انداخته و به دامن‌زدن به درگیری‌ها در خاورمیانه از یمن تا سوریه کمک کرده بود، روابط خود را دوباره برقرار کنند. الجدان افزود: «برای تمرکز بر توسعه اقتصادی و تمرکز بر تأمین نیاز مردم، به ثبات نیاز است و آن‌ها (ایران) به هر دو نیاز دارند. در ایران فرصت‌های زیادی وجود دارد و عربستان سعودی نیز فرصت‌های زیادی برای آن‌ها فراهم می‌کند.»

مانور دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در خلیج عمان آغاز شد

وزارت دفاع چین اعلام کرد که ایران، روسیه و چین از امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس تا یکشنبه آینده ۲۸ اسفند / ۱۹مارس مانور دریایی مشترک در خلیج عمان برگزار می‌کنند. نام این رزمایش مشترک «کمربند امنیتی دریایی ۲۰۲۳» است و هدف از آن تعمیق «همکاری‌های عملی» میان واحدهای دریایی کشورهای شرکت‌کننده عنوان شده است. این سه کشور پیش از این نیز در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ مانورهای دریایی مشترکی برگزار کرده‌ بودند. مانورهای نظامی مشترک بخشی از نزدیکی‌های تنگاتنگ این سه کشور است.

یک نماینده مجلس: افزایش ۱۰ تا ۲۰ برابری قبض گاز مشترکان خانگی به تنش اجتماعی منجر خواهد شد

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده نوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت که افزایش نجومی قیمت گاز خانگی به تنش اجتماعی کشیده خواهد شد. محسنی بندپی در جلسه علنی چهارشنبه ۲۴ اسفند در تذکری خطاب به وزیر نفت درباره قبوض گاز گفت: «گاه قبوض گاز ۱۰ الی ۲۰ برابر افزایش یافته است و به شدت مردم کشور و به ویژه مردم حوزه انتخابیه بنده در این حوزه نگران هستند و این وضعیت به سمت یک تنش اجتماعی کشیده خواهد شد.» او در ادامه گفت: «مردم برای حفاظت از خانواده‌های خود علی رغم صرفه جویی مجبور به مصرف گاز شده‌اند و نه گاز را قاچاق کردند و نه از آن سوءاستفاده کردند.»

شمخانی برای «حل و فصل چند پرونده مهم امنیتی و اقتصادی» به امارات متحده عربی سفر می‌کند

در پی توافق جمهوری اسلامی با عربستان سعودی برای بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران قصد دارد در ادامه تلاش‌ها برای خارج کردن جمهوری اسلامی از بن‌بست دیپلماتیک، به امارات متحده عربی سفر کند. به گزارش نورنیوز، شمخانی در این سفر با شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. به نوشته نورنیوز هدف شمخانی از سفر به «یکی از کشورهای عربی» منطقه «حل و فصل چند پرونده مهم امنیتی و اقتصادی» است. اعتماد به نقل از منابعی که در اختیار دارد نوشته است توافق هسته‌ای، راه‌های رفع تحریم‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای از موضوعات گفت‌وگوی شمخانی با رهبران امارات متحده عربی ا‌ست. به این ترتیب علاوه بر موضوعات امنیتی، مسأله سرمایه‌گذاری و تجارت هم ظاهراً مطرح است. شمخانی ۱۰ مارس/ ۱۹ اسفند، در سفر به پکن با عربستان سعودی به توافق رسید تا سفارت‌خانه‌های دو کشور در دو ماه آینده در تهران و ریاض بازگشایی شوند. ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی از تنش‌زدایی از روابط بین دو کشور متخاصم و رقیب در منطقه خاورمیانه استقبال کردند.

ارتش آمریکا می‌گوید جنگنده‌های روسی یک فروند پهپاد تجسسی آمریکا را ساقط کرده‌اند، وزارت دفاع روسیه اما تکذیب می‌کند

فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک جنگنده سوخو ۲۷ روسیه ساعت هفت بامداد سه‌شنبه ۱۴ مارس/ ۲۳ اسفند به پروانه پهپاد ام‌کیو-۹ ریپر ارتش آمریکا برخورد کرد که در نتیجه این حادثه پهپاد ارتش آمریکا در آب‌های بین‌المللی سرنگون شد. در این بیانیه آمده است که جنگنده روسی قبل از اصابت با پهپاد آمریکایی روی آن سوخت هواپیما پاشیده و مانورهای «ناامنی» را آغاز کرده است. وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای برخورد جنگنده روسی با پهپاد ارتش آمریکا را تکذیب کرد و ادعا کرد پهپاد آمریکایی در اثر «مانور دادن سریع» ساقط شده است. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که پهپاد آمریکایی در حال پرواز بر فراز دریای سیاه در نزدیکی کریمه بود و به حریم هوایی فدراسیون روسیه نفوذ کرده بود و با این‌حال جنگنده‌های روسی از سلاح‌های خود استفاده نکردند، با پهپاد تماسی نداشتند و به سلامت به فرودگاه خود بازگشتند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در جریان این حادثه قرار گرفته است. کربی در جمع خبرنگاران گفت: «رهگیری هواپیماهای آمریکایی توسط هواپیماهای روسیه بر فراز دریای سیاه غیرمعمول نیست. اما این مورد به دلیل ناامن و غیرحرفه‌ای بودن قابل توجه است.» کربی افزود: «نیازی نداریم پرواز در حریم هوایی بین‌المللی را با روس‌ها هماهنگ کنیم.» در همان حال،‌ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که دولت آمریکا سفیر روسیه را در مورد این حادثه که به گفته او نقض آشکار قوانین بین‌المللی است، احضار می‌کند.