ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری افراد مسلح با نیروهای نظامی در سراوان چند کشته و زخمی بر جای گذاشت

بعد از ظهر جمعه ۲۵ اسفند افراد مسلح ناشناس در محله زنگیان سراوان با نیروهای انتظامی درگیر شدند. به‌گزارش «کمپین فعالین بلوچ» این درگیری در پاسگاه آسپیچ واقع در پره کنت سراوان رخ داد و در جریان آن یک نیروی نظامی از پرسنل پاسگاه کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. منابع آگاه به شبکه «حال‌وش» که خبرهای بلوچستان را پوشش می‌دهد حمله به یک خودرو نیروهای انتظامی رخ داده و دو مجروح حادثه به بیمارستان رازی سراوان منتقل شده‌اند. این منابع وضعیت یکی از مجروحان را وخیم گزارش داده و شماری از افراد محلی گفته‌اند او کشته شده است. سعید جلیلی، فرماندار سراوان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، ضمن تأیید خبر این درگیری مسلحانه و کشته و زخمی‌شدن نیروهای انتظامی گفت درگیری در پی «تعقیب و گریز تعدادی افراد مشکوک» رخ داد. از هویت و انگیزه افراد مسلح اطلاعی در دست نیست. طی یک سال اخیر درگیری نیروهای نظامی ایران با گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در بلوچستان افزایش یافته است و گروه‌هایی چون جیش‌العدل و انصارالفرقان مسئولیت حمله به نظامیان را در مناطق مختلف بلوچستان برعهده گرفته‌اند.

بهاره هدایت، زندانی سیاسی، به سرطان مبتلا شده است

بهاره هدایت، فعال سیاسی زندانی، روز جمعه ۲۵ اسفندماه اعلام کرد که به سرطان رحم مبتلا شده است. در پستی که در صفحه اینستاگرام هدایت منتشر شده آمده است که او در جریان مرخصی سه روزه در آبان، با مراجعه به دکتر زنان متوجه می‌شود که نیاز به انجام «جراحی جزئی» دارد. این جراحی سه ماه بعد در ۲۸ بهمن‌ماه با اعزام از زندان انجام شد اما به گفته هدایت، در آن زمان نظر پزشک این بوده که بیماری او دیگر جزئی نیست و بخشی از سلول‌های داخل رحم دارد مراحل اولیه سرطان را طی می‌کند. بهاره هدایت در نامه‌ای که در این رابطه نوشته است می‌گوید: «درمانی که پزشکان پیشنهاد می‌کنند برداشتن رحم است. "رحم رو برمی‌داریم که خیالمون راحت بشه." اغلب دوستان و اطرافیان هم همین را می‌گویند: "چیزی نیست، درش بیار بنداز دور بابا…." عموما سکوت می‌کنم. یا لبخندی میزنم. در آستانه ۴۳ سالگی، با یک زندگیِ در تعلیق و آینده‌ای آمیخته با سه چهار سال زندان نمی‌توانم حرفی از بچه بزنم. و این را هم نمیتوانم بگویم که بچه آرزوی دیرینه‌ام بود از وقتی ۱۷ ساله بودم. یعنی گرچه عمیقا غمگینم اما گله‌ای هم ندارم. فقط اینکه حسرت بربادرفته‌ای برایم ماند که دارد شلتاق آخرش را به صورتم می‌نوازد و جای پایش را به شکل زخمی بر بدنم به یادگار می‌گذارد.» این فعال سیاسی می‌گوید که در حال حاضر منتظر جواب آزمایش‌های دیگر است تا وقت جراحی دومش مشخص شود. مسئولان زندان نیز با مرخصی استعلاجی او مخالفت کرده‌اند اما اجرای حکم او تا هشتم فروردین به حالت تعلیق درآمده، که یعنی این مدت جزو ایام حبس او محاسبه نخواهد شد. بهاره هدایت که پس از اعتراضات ۱۳۸۸ هم به مدت هفت سال در زندان بود، هم‌اکنون به اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی در پی سرنگونی هواپیمای اوکراینی در سال ۱۳۹۸ حکم چهار سال و هشت ماه زندان خود را می‌گذراند. بهاره هدایت آخرین بار در مهرماه ۱۴۰۱ و در اوج اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شد.

یک شرکت وابسته به شهرداری تهران: دستفروشان مجوز بگیرند و بیمه شوند

سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از بیمه‌شدن دستفروشان با اخذ مجوز مشاغل سیار از طریق درگاه ملی مجوزها خبر داد. بیگی در تشریح این روند به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «با هماهنگی دولت دستفروشان می‌توانند از طریق درگاه ملی مجوزها برای مشاغل سیار مجوز دریافت کنند که در این فرایند آنها در مرحله دوم باید از طریق سامانه دیگری که در اپلیکیشن شهرزاد آماده خواهد شد می‌توانند از محل فعالیت خود مطلع شوند.» این به آن معناست که دستفروشان فقط در مناطقی که شهرداری اعلام می‌کنند می‌توانند فعالیت کنند. بیگی همچنین افزود: «پس از شناسایی دستفروشان و شناسنامه‌دار شدن آنها این افراد بیمه خواهند شد و با اخذ مجوز از درگاه ملی مجوزها می‌توانند برای جواز کسب از طریق اتحادیه اقدام کنند.» سه‌شنبه یکم اسفند مسعود رنجبریان، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران خبر داده بود که «با هماهنگی که از سوی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با وزارت تعاون درباره درگاه ملی مجوزها صورت گرفته در این سامانه یک آیتم در نظر گرفته خواهد شد تا کسانی که می‌خواهند دستفروشی کنند با طی مراحلی تأییدیه، مجوز لازم را اخذ کند.» برخی کارشناسان ساماندهی و مجوز دادن به دستفروشان را در راستای طرح دولت برای مالیات‌گیری از آنان می‌دانند. علی‌اصغر عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی پیشین پیشتر با بیان اینکه «دستفروشی کمکی به درآمدهای دولت نمی‌کند»، گفته بود: «افزایش مشاغل کاذب باعث کاهش درآمد دولت می‌شود. از آنجایی که مشاغل کاذب هیچ شناسنامه و معرفی ندارند و دولت نیز کنترلی بر آن‌ها ندارد، در حقیقت دریافت مالیات نیز از آن‌ها به‌نوعی غیرممکن است.» «مشاغل کاذب» نامی است که مقام‌های جمهوری اسلامی به مشاغلی مثل دستفروشی می‌دهند. با وجود نگرانی مکرر مقام‌های دولتی از مالیات‌ندادن دستفروشان، سعید بیگی در گفت‌وگوی اخیر خود با ایسنا مدعی شده است که «برای مشاغل سیار با اخذ این مجوز مالیاتی هم دریافت نخواهد شد.»

عطا حسینی، کولبر کُردی که با شلیک نیروهای مرزبانی ایران دچار مرگ مغزی شده بود، جانش را از دست داد

عطا حسینی، کولبر اهل پاوه در استان کرمانشاه امروز پس از هشت روز سپری‌کردن در حالت مرگ مغزی، درگذشت. چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه، نیروهای مرزی با شلیک مستقیم این کولبر کُرد را مجروح کردند و او از آن پس در یکی از مراکز درمانی شهر کرمانشاه بستری بود. به گزارش سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»، شامگاه پنجشنبه ۲۴ اسفند عطا حسینی کولبر ۳۲ ساله اهل روستای بَلَبزان پاوه، در بیمارستان طالقانی کرمانشاه جانش را از دست داد. عطا حسینی روز پنجشنبه ۱۷ اسفند دچار مرگ مغزی شده و با آمبولانس از بیمارستان قدس پاوه به بیمارستان طالقانی منتقل شده است. عطا حسینی پدر یک فرزند است و حین کولبری در مرز نوسود با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی ایران از ناحیه سینه به شدت مجروح شده بود. با استناد به آمار ثبت شده در رسانه «کولبرنیوز» در سال ٢٠٢٣ میلادی (دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲)، جمعاً ٢٩٩ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد جمعاً ۳۲ کولبر (معادل ۱۱ درصد) کشته و ٢۶۷ کولبر (۸۹ درصد) نیز زخمی شده‌اند. از مجموع ٢٩٩ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند ٢۶١ مورد (٨٧ درصد) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است. هم‌چنین از مجموع ۲۹۹ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند، تعداد ۳۰ نفر از آن‌ها کودک زیر ١٨ سال می‌باشند.

محمد مصطفی رسماً نخست‌وزیر فلسطین شد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین محمد مصطفی، اقتصاددان را به‌عنوان نخست‌وزیر جدید منصوب کرد. او یکی از یاران وفادار عباس است. محمد مصطفی، ۶۹ ساله، پیش از این رئیس صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین (PIF) و مشاور اقتصادی محمود عباس بود و به مدت ۱۵ سال در سمت‌های ارشد بانک جهانی در واشنگتن کار می‌کرد. محمد اشتیه، نخست‌وزیر پیشین فلسطین، ۷ اسفند / ۲۶ فوریه استعفای خود را به محمود عباس تحویل داد و گفت: «تصمیم استعفا با توجه به تشدید بی‌سابقه‌ خشونت‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس و جنگ و نسل‌کشی و گرسنگی در نوار غزه گرفته شد.» اشتیه همچنین تأکید کرد که نیاز به یک سیاست جدید با در نظر گرفتن «واقعیت تازه در نوار غزه» و «نیاز فوری به توافق عمومی بین فلسطینی‌ها» وجود دارد. چند روز بعد، گروه‌های مختلف فلسطینی، از جمله الفتح و حماس، دو رقیب دیرینه در مسکو دیدار کرده و اعلام کردند که قصد دارند مذاکره برای یک‌صدا کردن خود زیر پرچم سازمان آزادی‌بخش فلسطین (PLO) را آغاز می‌کنند. دولت فلسطین تنها بر بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی حکومت می‌کند. تشکیلات خودگردان که توسط غرب به‌عنوان نماینده رسمی فلسطینی‌ها به‌رسمیت شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۷ کنترل غزه را به حماس واگذار کرد. واشنگتن خواستار اصلاحات در تشکیلات خودگردان به‌عنوان بخشی از راه حل کلی برای اداره سرزمین‌های فلسطینی از جمله غزه در دوره پس از جنگ است.