نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#عربستان_سعودی در جنگ #یمن از جنگ‌افزارهای فرانسوی استفاده کرده است

وب‌سایت تحقیقاتی دیسکلوزد (Disclosed) نوشته است که جنگ‌افزارهای فرانسه از جمله تانک‌ها و سامانه‌های موشکی با هدایت لیزری که به عربستان سعودی و امارات متحده عربی فروخته شده‌اند در جنگ یمن علیه غیرنظامیان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به‌گفته این وب‌سایت، گزارشی با عنوان «یمن: وضعیت امنیتی»، از گزارش‌های طبقه‌بندی شده اداره اطلاعات نظامی فرانسه (DRM) در ۱۵ صفحه‌، شامل نقشه‌هایی است که موقعیت سلاح‌های فرانسوی را در داخل یمن و در سمت مرز عربستان سعودی مشخص می‌کند. به‌گفته دیسکلوزد این نقشه‌ها نشان می‌دهند که شماری از جمعیت یمن تحت تهدید سلاح‌های فرانسوی قرار دارد. این گزارش برای امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و دولتش، که گفته‌اند سلاح‌های فرانسوی فروخته شده به عربستان سعودی صرفاً برای اهداف دفاعی در مرز استفاده می‌شود، ناخوشایند خواهد بود. این سند اطلاعاتی نشان می‌دهد توپ‌های سزار، که توسط شرکت فرانسوی «نکستر» ساخته شده و در امتداد مرز عربستان سعودی و یمن برای مقابله با حملات نیروهای حوثی و دفاع از نیروهای وفادار به دولت یمن و نیروهای مسلح عربستان سعودی سعودی مستقر شده‌اند. تاریخ این گزارش ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸ است و به مکرون، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه و وزیر دفاع و وزیر امور خارجه ارائه شده است. سازمان ملل گفته است که دو طرف جنگ یمن احتمالاً مرتکب جنایت جنگی شده‌اند. پیش از این چندین سازمان غیردولتی در فرانسه از دولت این کشور خواسته بودند فروش سلاح به عربستان سعودی را فوراً متوقف کند و به تلاش‌ها برای اجرایی شدن فرایند صلح در یمن ادامه دهد.

کمیسیون فرهنگی #مجلس وارد شدن آسیب به ۷۳۰ #بنای_تاریخی بر اثر بارندگی‌ها و #سیل را تأیید کرد

احد آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس وارد آمدن آسیب به ۷۳۰ بنای تاریخی بر اثر بارندگی‌ها و سیل اخیر را تأیید کرد و گفت عمده این موارد آسیب‌های بارانی بوده و نه سیلی. پیش از این محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران اعلام کرده بود که سیل و بارندگی در هفته‌های اخیر به ۷۳۰ اثر تاریخی آسیب رسانده و بیشترین آسیب‌ها در لرستان، خوزستان و گلستان بوده است. او همچنین از آمدن کارشناسان یونسکو به ایران در این رابطه خبر داده بود. به‌گفته سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس سیستم‌های سیگنال‌رسانی صداوسیما نیز بالغ بر ۳ میلیارد تومان آسیب دیده‌اند. همچنین به ۱۹۳ مرکز ورزشی، ۵۰ بقعه و ۶۵۰ مسجد و حسینیه نیز بر اثر سیل آسیب وارد شده است.

یک نوجوان اهوازی در #کارون اقدام به #خودکشی کرد

علی میری سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز اعلام کرد که روز دوشنبه ۲۶ فروردین یک نوجوان در رودخانه کارون دست به خودکشی زد اما نجات یافت. غواصان سازمان آتش‌نشانی این نوجوان را نجات دادند. براثر سیل اخیر آب رودخانه کارون بالا آمده و سرعت آب نیز زیاد است. از نام و انگیزه خودکشی این نوجوان اطلاعی در دست نیست.

#سیل_اهواز: «پنج جسد» در رود #کارون کشف شد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از کشف پنج جسد در رود کارون پس از جاری شدن سیل خبر داد. علی تراب‌پور گفت از مجموع سه‌ پایگاه، دو پایگاه سازمان غواصین در مجاورت کارون پس از بالا آمدن رود به زیر آب رفت، اما غواصان که در حالت آماده‌باش بودند موفق شدند در همین مدت «هفت نفر که در حاشیه کارون دچار غرق‌شدگی شده بودند» را نجات دهند. او افزود «تیم‌های غواصی پنج جسد را نیز در رود کارون کشف کردند که این اجساد برای بررسی بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شدند.» تراب‌پور درباره دریافت کمک‌های خارجی به آتش‌نشانی خوزستان گفت «هیچ کمکی از کشورهای خارجی در اختیار آتش‌نشانی اهواز قرار نگرفته» و تنها آتش‌نشانی‌تهران و اصفهان به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز کمک کرده‌اند.

دولت آمریکا رسماً #سپاه_پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دولت آمریکا دوشنبه ۱۵ آوریل/ ۲۶ فروردین با درج اطلاعیه‌ای در فدرال رجیستر (روزنامه رسمی دولت فدرال آمریکا) رسماً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی این کشور قرار داد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۸ آوریل / ۱۹ فروردین با انتشار بیانیه‌ای سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی قرار داد. شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد دولت آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

وزیر کشور: بالاترین حجم #خسارت و #سیلاب در #خوزستان بود

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور شدت و میزان بارندگی در سیل‌های اخیر را «خیلی زیاد» توصیف کرد و گفت «بالاترین حجم خسارت و سیلاب را در استان خوزستان داشتیم». به‌گفته رحمانی فضلی بیش از ۲۵۰ روستا از ۵۰ تا صددرصد آبگرفتگی دارند و بخشی از حواشی شهر مانند منطقه اهواز، بخش عین دو و حمیدیه خسارت دیده‌اند. او همچنین گفت در حوزه کارون و دز، سیل‌بَرهایی وجود دارند که باید ۷۰۰ تا هزار متر مکعب بر ثانیه آب را عبور دهند، اما به دلیل تصرفات در حریم این سیل‌بر‌ها و نبود لایروبی، سیل‌بر‌ها قدرت کافی نداشتند که با انفجار و لایروبی‌ها، ۳۰ تا ۴۰ درصد این سیل‌بر‌ها فعال شدند. وزیر کشور موضوع بازسازی، نوسازی و تأمین خسارت مردم، لایروبی، زهکشی، جلوگیری از ساخت‌وساز‌های بی‌رویه و کشت‌های آب‌بَر را اصلی‌ترین دغدغه مسئولان دانست. با وجود نارضایتی‌ها از امدادرسانی‌ و عملکرد مسئولان در سیل اخیر، رحمانی فضلی معتقد است که «امکانات در حوزه خدمت‌رسانی و امدادی بسیار بالا بود» و «در مجموع خوب عمل کردیم و کار زیادی انجام شد»، اما «نقض‌هایی هم وجود داشت».

ابراهیم رئیسی: صرف اعلام خبر وقوع فساد اعتمادزدا است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه دوشنبه ۲۶ فروردین در جلسه مسئولان عالی قضایی «صِرف اعلام خبر وقوع فساد» را «اعتمادزدا» دانست. او گفت برای جلب «اعتماد مردم به مقابله نظام با فساد»، نظام باید بسترهای فساد را شناسایی و با مفسدان «برخورد قانونی و عبرت‌آموز» داشته باشد. او در این راستا از همه نیروهای اطلاعاتی و امنیتی خواست به شناسایی بسترهای فساد و سپردن مفسدان به دستگاه قضایی اقدام کنند. رئیسی «فرمان هشت‌ماده‌ای» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خصوص مبارزه با مفاسد را الگویی زنده و لازم‌الاجرا برای همه دستگاه‌های حکومتی دانست. فرمان هشت‌ماده‌ای علی‌خامنه‌ای ۱۸ سال پیش، در اردیبهشت ۱۳۸۰ خطاب به سران سه قوه صادر شد. حلقه نزدیک به رهبر ایران آن را تحت عنوان «منشور مبارزه با مفاسد اقتصادی» تبلیغ و معرفی می‌کنند. این سخنان در حالی بیان می‌شوند که موارد آشکارشده فساد اقتصادی از جمله پرونده فساد پتروشیمی در رسانه‌ها بازتاب گسترده پیدا کرده است.

«فقط ۲۰ درصد #تالاب_گاوخونی آبگیری شد»

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل ستاد بحران استان اصفهان دوشنبه ۲۶ فروردین در یک نشست خبری احیا شدن تالاب گاوخونی را تکذیب کرد. این مقام مسئول اعلام کرد که تنها ۲۰ درصد این تالاب در پی سیلاب‌های اخیر آبگیری شده است. به گفته شیشه‌فروش حفاظت از تالاب گاوخونی که «خاستگاه ۵۰ گونه گیاهی و فلامینگو‌های صورتی» است و به ثبت بین‌المللی نیز رسیده باید مورد توجه قرار بگیرد. او همچنین تخریب گاوخونی را خطرناک توصیف کرد، زیرا نبود آب در تالاب آن را به یک «تهدید کشوری» و کانون انتشار گردوغبار بدل می‌کند. مدیر ستاد بحران استان اصفهان تامین حق‌آبه تالاب گاوخونی را از مطالبات استان دانست و افزود «به دلیل خشکسالی‌ ۱۵ ساله فقط سیلاب وارد آن شده است». وقوع سیل و بارندگی در هفته‌های اخیر با وجود خسارات و تلفات به جای گذاشته، برخی را نسبت به امکان تجدید منابع آب و احیای دریاچه‌های و تالاب‌های خشک‌شده در ایران امیدوار کرد. با این حال عدم لایروبی رودخانه‌ها و عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای هدایت آب باران باعث شد که علاوه بر افزایش تخریب‌های ناشی از جاری شدن سیل، کشور نتواند از میزان قابل توجه بارش در هفته‌های ابتدایی فصل بهار استفاده‌ای بهینه داشته باشد.

سوسیال دموکرات‌ها در انتخابات پارلمانی #فنلاند پیروز شدند

حزب سوسیال دموکرات فنلاند با کسب ۱۷،۷ درصد آرا در رقابتی نزدیک با احزاب پوپولیستی دست راستی و محافظه‌کار، در انتخابات پارلمانی فنلاند پیروز شد. این حزب توانست ۴۰ کرسی از ۲۰۰ کرسی پارلمان را به‌دست آورد. بدین ترتیب حزب سوسیال دموکرات برای نخستین بار در یک دهه اخیر بزرگترین حزب فنلاند شد. حزب سبز و ائتلاف چپ نیز موفق شدند کرسی‌های بیشتری در پارلمان به‌دست آورند. آنتی رینه، دبیرکل حزب سوسیال دموکرات فنلاند گفت تا پایان ماه آینده، احتمالاً قبل از انتخابات اروپا در ۲۶ ماه مه، دولت ائتلافی را تشکیل خواهد داد. روز پنج‌شنبه آینده سوسیال دموکرات‌ها برای تعیین مسئول مذاکرات با احزاب دیگر گرد خواهند آمد. انتخابات پارلمانی فنلاند پس از کناره‌گیری دولت راست میانه به‌دلیل شکست در دستیابی به تغییرات در نظام رفاهی و درمانی برگزار شد. موفقیت سوسیال دموکرات‌های فنلاند اتفاق نادرِ سال‌های اخیر در یک کشور اروپایی است. در این سال‌ها بیشتر احزاب دست راستی و حتی راست افراطی در اروپا تقویت شده‌اند.

فراخوان تجمع #کارگران_و_استادکاران_ساختمانی در اعتراض به #افزایش_حق_بیمه

حق بیمه #کارگران_ساختمانی در سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که این کارگران دستمزد نازلی دارند و رکود صنعت ساختمان، امکان اشتغال آن‌ها را کاهش داده است. #انجمن‌های_کارگران_و_استادکاران ساختمانی با امضای بیانیه‌ای نسبت به بی‌توجهی مسئولان اعتراض کرده و افزوده‌اند در صورتی که حق بیمه آنان تا ۳۱ فروردین کاهش پیدا نکند دست به تجمع اعتراضی خواهند زد. در فراخوانی که به امضای ده‌ها انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی رسیده، آمده است: «امسال حق بیمه کارگران ساختمانی به رقم بی سابقه ۱۵۳۶۰۰ یعنی ۵۰درصد افزایش رسید این افزایش در شرایطی برما کارگران ساختمانی تحمیل می‌شود که متاسفانه در حوزه صنعت ساختمان ما شاهد رکود شدید ساخت وساز و بیکاری فزاینده در میان کارگران و استادکارانی که غیر از فروش نیروی کار خود جهت بقای حیات ابزار دیگری ندارند هستیم. این افزایش غیره منتظره وغیره کارشناسی نه تنها با شرایط عینی وملموس جامعه و واقعیات همخوانی وتطابقی ندارد». بیانیه در ادامه به اعتراض تشکل‌های کارگران اشاره و افزوده است کانون کشور انجمن‌ها با توجه به اعتراض شدید کارگران و استادکاران ساختمانی وعده داده است حق بیمه کاهش یابد اما به این وعده عمل نشده و مسئولان به وقت‌کشی مشغولند. در ادامه آمده است: «ما امضا کنندگان این اطلاعیه اعلام می‌داریم اگر تا روز شنبه مورخه ۹۸/۱/۳۱ بیمه کارگران ساختمانی کاهش پیدا نکند هر اقدامی عملی از جمله تجمع اعتراض و تحصن محتمل است و در روز کارگر اعتراضات خود را نیز اعلام خواهیم کرد».

#سامانه_بارشی جدید از شمال غرب کشور وارد می‌شود

یک کارشناس سازمان هواشناسی ایران اعلام کرد که فردا، سه‌شنبه ۲۷ فروردین، سامانه بارشی جدیدی از شمال غرب وارد کشور می‌شود. فریبا گودرزی گفت: «این سامانه ابتدا مناطق شمال غرب و سپس روز چهارشنبه نیمه غربی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در این مناطق شاهد وزش بادهای شدید خواهیم بود.» امروز، دوشنبه ۲۶ فروردین، در مناطق شمال شرق، شرق، جنوب شرق، برخی مناطق کرمان و شرق هرمزگان بارش‌ها ادامه دارد که گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید همراه خواهد بود.

#وزیر_خارجه_ایران: یادآوری برای سه شریک اروپایی ما در #برجام- هیچ منعی برای #غنی‌سازی ایران وجود ندارد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دوشنبه ۲۶ فروردین با انتشار پیامی در توییتر نوشت: « یادآوری برای سه شریک اروپایی ما در برجام: طبق ان پی تی، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هیچ منعی برای غنی‌سازی ایران وجود ندارد؛ نه اکنون، نه در سال ۲۰۲۵ و نه پس از آن. برای شرکای اروپایی، خواندن سندی که آن را امضا کردند و قول دادند از آن دفاع کنند، می‌تواند مفید باشد.» ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا، شنبه گذشته در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «همان‌طور که در سال ۲۰۰۲ هم گفتیم طبق ان‌پی‌تی، غنی‌سازی اورانیوم بدون وجود یک برنامه قابل باور غیرنظامی غیرقانونی است، اگر لازم باشد در ۲۰۲۵ هم واکنش مشابهی خواهیم داشت. تحریم‌هایی [علیه ایران] وضع شد. تحریم‌ها را می‌توان دوباره برگرداند. بعد از برجام غروبی وجود ندارد». وزارت خارجه ایران یکشنبه ۲۵ فروردین در واکنش به این اظهارات فیلیپ تیبو، سفیر فرانسه در تهران را برای پاسخگویی احضار کرد. بر اساس بند غروب برجام، ایران بعد ۱۰ سال می‌تواند با سانتریفیوژهای پیشرفته سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد.

وزیر کشور: مردم در یک روز فرماندار #گمیشان را سه بار کتک زدند

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده استان گلستان، امیرشیر توماج، فرماندار گمیشان به او گفته است که مردم ناراضی در یک روز سه بار او را کتک زده‌اند. وزیر کشور گفت فرماندار که قوی‌هیکل است با خشم و نارضایتی مردم تفاهو داشته است و اجازه داده که او را کتک بزنند تا از نظر روحی تخلیه شوند. از ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ بر اثر بارندگی‌های شدید در استان‌های شمالی ایران، از جمله گلستان و مازندران و خراسان شمالی، سیل جاری شد. این سیل‌ها موجب خسارت‌های مالی برای ساکنین این استان‌ها و همچنین فوت ۱۳ نفر و مصدوم شدن حداقل ۱۱۶ نفر شد. در اثر سوءتدبیر فرمانده سپاه، با انفجار جاده و راه‌آهن آق‌قلا سیلاب به طرف شهر گمیشان جاری شد و شهر را زیر آب برد و به همان شکل هم باقی ماند. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلانی با ایراد سخنانی از این تصمیم فرمانده سپاه انتقاد کرده بود.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴,۳ ریشتر #قصرشیرین را لرزاند

ساعت یازده و چهار دقیقه دوشنبه ۲۶ فروردین زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴,۳ ریشتر قصرشیرین را لرزاند. مرکز این زمین لرزه در ۱۲ کیلومتری قصرشیرین و ۱۴ کیلومتری سرپل ذهاب اعلام شده است. عمق این زلزله ۱۳ کیلومتری از سطح زمین بوده است. از ابتدای سال جاری بیشتر از ۱۴۰ مورد زلزله در گستره استان کرمانشاه رخ داده و بیش از ۴۲۰۰ زلزله نیز در سال گذشته در نقاط مختلف استان به ثبت رسیده است.