ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه مشترک ۱۰ تشکل مستقل کارگری: تداوم «مرگ با ویروس کرونا» در ایران

۱۰ تشکل مستقل کارگران، معلمان و بازنشستگان چهارشنبه ۲۵ فروردین بیانیه مشترکی درباره شرایط بحرانی ناشی از گسترش کرنا در ایران، روند واکسیناسیون و بی‌تفاوتی حکومت به سرنوشت و سلامت مردم صادر کرده‌اند و با مروز کارنامه یک سال و چند ماهه حکومت نتیجه گرفته‌اند: «کارنامه یکسال و چندماهه‌ی دولت و نهادهای حکومتی در بحران کرونا و همه قرائن و شواهد و وعده‌های بی‌اعتبار تا کنونی‌شان، نشان از ادامه فاجعه، یعنی تدوام «سیاستِ مرگ» بر جان و زیست این مردم دارد!» امضاءکنندگان بیانیه شامل سندیکای کارگران کشت‌وصنعت نیشکر هفت تپه، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران‌وحومه، کانون صنفی معلمان اسلامشهر، گروه اتحادبازنشستگان، شورای بازنشستگان ایران، اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به‌ ‌ایجاد تشکل‌های کارگری، کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری، کانون گفت‌وگوی بازنشستگان تامین اجتماعی و اتحاد بازنشستگان در توضیح سیاست حکومت نوشته‌اند: «دولت تا کنون «راهکار ایمنی گله‌ای» و «حذف ضعیف‌ترها» به سیاستِ «کنترل و هدایت» کرونای مرگبار را دنبال کرده است و هنوز این شیوه‌ها را ادامه می‌دهد. سیاستی که به طور تصاعدی آمار مرگ و ابتلا به کرونا و تحمیل رنج‌های معیشتی و گسترش فقر را بالا برده و افسردگی و درماندگی بخش‌های وسیعی از جمعیت را به ارمغان آورده است». آن‌ها در ادامه شرایط دشوار کارگران و سایر اقشار کم درآمد در اثر شیوع کرونا و بی توجهی دولت به مشکلات مردم برشمرده و افزوده‌اند: «ابتدا پایه‌ای‌ترین شرط بقای زندگی، نان و معیشت را به گرو گرفته و همه راه‌های دسترسی به معاش و حفظ جان و عرصه‌های زیستی میلیون‌ها انسان را به تملک اختیار و منفعت خود درآورده‌اند. مردم را ناچار از کار بیشتر و پرخطر برای تامین معاش و بعلاوه‌ی آن برای تامین هزینه‌های کرونا رها کرده‌اند. هزینه‌های کمرشکنی که برای درمان این بیماری کشنده از سوی مردم پرداخت می‌شود گاه به هفتاد میلیون تومان سر می‌زند و کرونا تمام نیرو و توان کادر درمانی را در هر واحد درمانی و بیمارستانی به خود اختصاص داده است... هزینه خانوار‌ها تحت تاثیر کرونا به شدت افزایش یافته، قدرت خرید خانوارها را بیش از پیش کاهش داده و دچار تنگناهای سخت با تبعات غیر قابل پیش‌بینی کرده است». بیانیه در ادامه می‌افزاید که حکومت شیوع کرونا را به ابزاری برای عقب راندن جنبش‌های اعتراضی تبدیل کرده، بنابراین، «انتظار بهبود سلامت عمومی بویژه مبارزۀ واقعی با همه‌گیری کرونا از نظام سیاسی حاکم بیهوده است.... آنان صلاحیت و اراده برای حل اساسی این بحران را ندارند». تنها مبارزۀ پیگیر و همگانی حول خواست واکسیناسیون فوری عمومی رایگان استاندارد می‌تواند «سیاست مرگ‌آفرین» را متوقف کند.

شش کارگر در حوادث ناشی از کار کشته و زخمی شدند

طی ۴۸ ساعت گذشته در کرمان، ساوه، تاکستان و تهران در حوادث کار دو کارگر جان خود را از دست دادند و چهار کارگر دیگر مجروح شدند. در کرمان دو کارگر معدن کرومیت دره شور فاریاب عصر سه شنبه ۲۴ فروردین از ارتفاع سقوط کردند. یکی از کارگران مصدوم شد و کارگر دیگر جان خود را از دست داد. این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل واقع شده و سازمان صنعت و معدن خراسان در ثبت آن ناکام مانده است. از این رو معدن کرومیت دره شور به صورت غیر مجاز کار می‌کند و نظارتی بر فعالیت آن وجود ندارد. سه‌شنبه ۲۴ فروردین یک کارگر کارگاهی واقع در جاده نور علی بیگ ساوه دچار برق‌گرفتگی شد و در دم جان داد. در این روز یک کارگر ۵۰ ساله نیز حین حفر چاه در حیاط یک مرکز ترک اعتیاد در بزرگراه ازادگان تهران در اثر ریزش خاک در عمق ۱۵ متری زیر خاک مدفون شد و جان خود را از دست داد. چهارشنبه ۲۵ فروردین، انفجار کوره کارخانه ذوب فلزات واقع در شهرک صنعتی حیدریه واقع در استان قزوین چهار کارگر دچار سوختگی شدند. علی طارمی‌ها رئیس بیمارستان شهید رجایی قزوین که چهار کارگر مصدوم در آن بستری شده‌اند در این باره گفت دو کارگر ۲۸ و ۲۹ ساله که ۱۵ و ۳۰ درصد دچار سوختگی شده‌اند برای مداوا به اتاق عمل منتقل شده‌اند. او افزود دو کارگر ۳۱ و ۳۸ ساله که ۹۰ درصد دچار سوختگی شده‌اند در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند و حالشان وخیم است.

رویترز: هند و پاکستان در حال مذاکرات محرمانه بر سر کشمیر هستند

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که افسران ارشد اطلاعات هند و پاکستان در ماه ژانویه سال جاری میلادی در تلاش برای آرام کردن تنش‌های نظامی در منطقه مورد مناقشه کشمیر، در دبی گفت‌وگوهای سری انجام داده‌اند. رویترز به نقل از دو منبع آگاه گفته است این گفت‌وگوها به همت دولت امارات متحده عربی انجام شده است. مقام‌های هندی و پاکستانی در این‌باره اظهارنظری نکرده‌اند اما عایشه صدیقه، تحلیلگر پاکستانی به رویترز گفته است مقام‌های اطلاعاتی هند و پاکستان چندین ماه است که در کشورهای دیگری ملاقات داشته‌اند. او گفت: «من فکر می‌کنم در تایلند، دبی و لندن جلساتی بین نمایندگان ارشد دو کشور برگزار شده است.» کارشناسان به رویترز گفته‌اند دو کشور دلایلی برای دستیابی به روابط نزدیک دارند. هند از یک سال گذشته در بن‌بست مرزی با چین گرفتار شده و نمی‌خواهد ارتش به جبهه پاکستان گسیل شود، پاکستان نیز درگیر مشکلات اقتصادی است و قادر به افزایش تنش طولانی در مرز کشمیر نیست. این کشور با خروج آمریکا از افغانستان نیز مرز خود با این کشور را بیشتر باید کنترل کند. از زمان استقلال هند و پاکستان در ۷۴ سال پیش، منازعه بر سر کشمیر همواره مناسبات این دو کشور همسایه را زهرآگین کرده است. کشمیر منطقه‌ای در هیمالیاست و هند و پاکستان هر دو می‌گویند که این منطقه به طور کامل به آنها تعلق دارد.

رکورد ابتلا به کرونا در هند شکسته شد: ۲۰۰ هزار مورد جدید در ۲۴ ساعت

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس اطلاعات رسمی منتشرشده در روز پنج‌شنبه ۲۶ فروردین / ۱۵ آوریل، هند در طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کووید-۱۹ را ثبت کرده است. این کشور با ۱,۳ میلیارد نفر جمعیت، دومین کشور پس از آمریکا است که بیشترین آسیب‌ها را از نظر ابتلا به کووید-۱۹ داتشه است. پس از هند برزیل در رتبه بعدی قرار دارد. تعداد مبتلایان روزانه در هند از ابتدای آوریل بیش از دو برابر شده است. بر اساس داده‌های وزارت بهداشت هند، این کشور که در مجموع بیش از ۱۴,۱ میلیون نفر مبتلا به کووید-۱۹ دارد، همچنین مرگ ۱۰۳۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته را ثبت کرده است. بدین ترتیب شمار کسانی که بر اثر این ویروس در هند جان خود را از دست داده‌اند به ۱۷۵ هزار نفر رسید. کارشناسان مراسم مذهبی، میتینگ‌های سیاسی و آمد و رفت‌ها و گردهمایی‌ها در مکان‌های عمومی شلوغ را عامل چنین وضعی می‌دانند.

کارگران شهرداری سریش‌آباد در پنج ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند و حق بیمه‌شان پرداخت نشده

شهرداری سریش‌آباد از توابع شهرستان قروه در استان کردستان در پنج ماه گذشته به شماری از کارگرانش حقوق نپرداخته است. ۶۰ نفر از کارگران این شهرداری به ایلنا گفته‌اند که علاوه بر عدم دریافت حقوق ماهیانه، حق بیمه آن‌ها نیز در ماه‌های گذشته معوق شده است. کارگران شهرداری سریش‌آباد در ماه‌های گذشته چند تجمع اعتراضی در مقابل شهرداری این شهر برگزار کرده‌اند که نتیجه‌ای دربرنداشته است: «در طول سال جاری و گذشته چند بار در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق دست به اعتراض صنفی‌ زده و از کار کردن خودداری کرده‌ایم. در آخرین تجمع که روز دوشنبه هفته جاری (۲۳فروردین) برگزار شد، مسئولان شهری وعده پیگیری مطالباتمان را دادند.» نماینده کارگران گفته‌اند که حتی دستمزدی که در صورت پرداخت شدن، کفاف تأمین نیازهای ضروری زندگی‌مان را هم نمی‌دهد از ما دریغ می‌شود. این در حالی است که از ما خواسته می‌شود کار خود را ترک نکنیم. مسئولان شهرداری و دیگر مقام‌های شهر سریش‌آباد هنوز پاسخ روشنی در مورد زمان پرداخت معوقات کارگری نداده‌اند. کارگران شهرداری سریش‌آباد در هفته‌های گذشته نامه‌ سرگشاده‌ای خطاب به سران سه قوه و دیگر مقام‌های کشوری نوشته بودند که تنها یک خط داشت: «کارگران شهرداری شهر سریش‌آباد نان را به صورت قرضی از نانوایی‌ها می‌گیرند.»

وزارت خارجه ایران: در وین، هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا در دستور کار نیست

وزارت امور خارجه ایران صبح پنجشنبه ۲۶ فروردین/ ۱۵ آوریل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در «هیچیک از نشست‌های کمیسیون مشترک یا نشست‌های کارشناسی مرتبط، نماینده‌ای از آمریکا مشارکت نداشته و هیچ‌گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا در دستور کار هیأت مذاکره‌کننده» ایرانی قرار ندارد. قرار بود نشست کمیسیون مشترک برجام روز گذشته آغاز شود اما به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اروپایی به کرونا اجلاس یک روز به تعویق افتاد. انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عهده‌دار ریاست این جلسه است و نمایندگان روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا هم در این نشست شرکت دارند. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ریاست هیأت ایرانی را در این گفت‌وگو‌ها بر عهده دارد. نمایندگانی از بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست حضور دارند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد در این دور از مذاکرات در وین گفت‌وگوهای غیرمستقیم دیپلماتیک میان ایران و آمریکا برای احیای برجام در وین ادامه می‌یابد. ساکی گفت: «مذاکرات غیرمستقیم انجام می‌شود با این‌حال هنوز هم این احساس را داریم که این یک گام رو به جلو است.» در این دور از گفت‌وگو‌ها رایزنی‌های فنی در قالب نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای انجام می‌گیرد. به روال معمول، در حاشیه این نشست، دیدار‌هایی به صورت دوجانبه با روسای دیگر هیأت‌های حاضر در گفت‌وگو‌ها برگزار می‌شود. روحانی صبح امروز در آستانه برگزاری مذاکرات وین گفت: «اکر آنها (آمریکا) به طور کامل به برجام برگردند ما بلافاصله بعد از راستی‌آزمایی‌هایی که زمانش خیلی هم طول نمی‌کشد به تعهداتمان در برجام برمی‌گردیم.»

روحانی: مسیر را برای بمب اتم هموار نمی‌کنیم

در آستانه برگزاری گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا در وین با هدف احیای برجام، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی صبح پنجشنبه ۲۶ فروردین در مراسم افتتاح طرح‌های صنایع پتروشیمی وزارت نفت در استان‌های فارس، بوشهر و مرکزی از طریق ویدیوکنفرانس گفت: «برای ما مهم نیست که دشمن کی به عقل برمی‌گردد و در برابر قانون تواضع می کند اما یفین داریم که راهی جز این برای آمریکا و کشورهای دخل برجام وجود ندارد. اگر آنها به طور کامل به برجام برگردند ما بلافاصله ما بعد از راستی‌آزمایی‌هایی که زمانش خیلی هم طول نمی‌کشد به تعهداتمان در برجام برمی‌گردیم.» روحانی سپس در ادامه سخنانش افزود: «تعبیر کرده‌اند که غنی‌سازی ۶۰ درصدی یعنی با یک حرکت به ۹۰ درصد رسیدن. آنی که در کله شما هست که ما مسیر را داریم هموار می‌کنیم برای بمب اتم این اشتباه محض شماست. همین امروز هم ما می‌توانیم غنی‌سازی ۹۰ درصد انجام دهیم.» آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به بروکسل سفر کرده، در یک نشست خبری در مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد یک اقدام تحریک آمیز است و آمریکا آن را جدی می‌گیرد. بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی باقی مانده در برجام، چهارشنبه ۲۵ فروردین / ۱۴ آوریل با انتشار بیانیه‌ای از غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در نطنز عمیقا اظهار نگرانی کردند.

درخواست اعاده دادرسی پرونده امیرسالار داوودی در دیوان عالی کشور پذیرفته شد

طناز کلاهچیان، همسر امیرسالار داوودی، وکیل دادگستری محبوس در زندان رجایی شهر کرج با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرده درخواست اعاده دادرسی ارائه شده از سوی وکیل پرونده همسرش در دیوان عالی کشور پذیرفته شده است. او در ادامه این توئیت ابراز امیدواری کرده که پرونده امیرسالار داوودی «به زودی» برای رسیدگی مجدد به یکی از شعبه‌های دادگاه انقلاب تهران فرستاده شود. حسین تاج، وکیل دادگستری هم در واکنش به انتشار این خبر از سوی کلاهچیان در یک توئیت نوشته: «پذیرفتن درخواست اعاده دادرسی، اخبار بر پذیرش ایرادات متعدد دادرسی است. به فال نیک می‌گیریم پذیرش اعاده دادرسی امیرسالار داوودی را و امیدواریم به استمرار این نگاه مبتنی بر عدالت در شعبه هم‌عرض.» امیرسالار داوودی، وکیل و مدافع حقوق بشر، اواخر آبان ۹۷ نیروهای امنیتی بازداشت شد و در خرداد ۹۸ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری‌ و راه‌اندازی یک کانال تلگرامی به نام «بدون روتوش» به مجموعاً ۲۹ سال و سه ماه حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شد. این زندانی بدون دسترسی به وکیل بازجویی شد و سپس به طور غیابی محاکمه و محکوم شد. بر اساس قوانین کیفری ایران، ۱۵ سال حکم زندان او قابل اجراست. وحید مشگانی فراهانی، وکیل این زندانی سیاسی پیش‌تر گفته بود «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقامات»، «همکاری با دول متخاصم از طریق مصاحبه با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا» و «تشکیل گروه برای براندازی نظام» از جمله اتهاماتی است که دادگاه انقلاب به موکلش نسبت داده است.

کاخ سفید: گفت‌وگو‌های غیرمستقیم با ایران، روز پنجشنبه ۱۵ آوریل انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری رویترز، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد پنجشنبه ۱۵ آوریل/۲۶ فروردین گفت‌وگوهای غیرمستقیم دیپلماتیک میان ایران و آمریکا برای احیای برجام در وین ادامه می‌یابد. ایران در واکنش به خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را آغاز کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیر تایید کرده که ایران مقدمات غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالاتر را تدارک دیده است. ساکی گفت آمریکا نمی‌تواند هیچگونه گمانه‌زنی درباره عامل خرابکاری در نطنز انجام دهد. سخنگوی کاخ سفید در ادامه اظهاراتش در جمع خبرنگاران گفت: «تصور ما این است که ایرانی‌ها قصد دارند فردا به جلسه بیایند. ما هم درباره اینکه این فرایند چقدر طولانی خواهد بود، آگاه هستیم. مذاکرات غیرمستقیم انجام می‌شود با این‌حال هنوز هم این احساس را داریم که این یک گام رو به جلو است.» آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به بروکسل سفر کرده، در یک نشست خبری در مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد یک اقدام تحریک آمیز است و آمریکا آن را جدی می‌گیرد. بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی باقی مانده در برجام، چهارشنبه ۲۵ فروردین / ۱۴ آوریل با انتشار بیانیه‌ای از غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در نطنز عمیقا اظهار نگرانی کردند. این کشورها از این‌که این اقدام ایران «به‌ویژه در زمانی رخ می‌دهد که همه شرکت‌کنندگان در برجام و ایالات متحده آمریکا مباحث اساسی را با هدفِ یافتن سریع یک راه حل دیپلماتیک برای احیای برجام به پیش می‌برند» ابراز تأسف کردند.

کارگران روغن نباتی جهان همچنان به دنبال حقوق معوقه سال‌های ۹۳ تا ۹۷ هستند

شرکت روغن نباتی جهان هنوز معوقات دستمزدی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ را پرداخت نکرده است. گروهی از کارگران این شرکت به ایلنا گفتند که این مطالبه قدیمی مربوط به چندین ماه حقوق و اضافه کاری، حق شیفت و جذب، حق ایاب و ذهاب و لباس کار و... می‌شود. کارخانه روغن‌نباتی جهان به‌عنوان یکی از بزرگترین تولید‌کننده‌های روغن خوراکی در ایران در سال ۱۳۹۱ و در جریان واگذاری‌های اصل ۴۴ به بخش خصوصی فروخته شد. مالک کنونی این کارخانه، بیژن اسماعیلی، سردار سابق سپاه و از چهره‌های نزدیک به حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه است که در جریان واگذاری‌های اصل ۴۴ توانسته ۱۹ مجتمع صنعتی و کارخانه را در ایران از آن خود کند. گفته شده کارخانه روغن نباتی جهان مانند ۱۸ واحد دیگر به ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت به اسماعیلی واگذار شده است. این کارخانه پیش از خصوصی‌سازی با حداکثر ظرفیت و بیش از ۶۰۰ کارگر فعال بود. پس از واگذاری این شرکت، در نخستین‌گام بیش از ۸۰ درصد کارگران آن اخراج شدند و کارخانه با ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت ادامه حیات داد. ۸۵ کارگر باقی‌مانده در این کارخانه در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ تنها بخش اندکی از مزالبات مزدی خود را دریافت کرده‌اند و صاحبان کارخانه دلیل عدم پرداخت دستمزد را نبود مواد اولیه و پاره‌وقت‌شدن فعالیت خط تولید اعلام کرده است.

پاسخ طالبان به فراخوان آتش‌بس: «جنگ در ماه رمضان ثواب دارد»

همزمان با آغاز ماه رمضان حکومت و اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمان و محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از گروه طالبان خواسته‌اند که به احترام این ماه از جنگ دست بکشند و آتش‌بس دایمی برقرار کنند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، آتش‌بس در ماه رمضان را رد کرد. او به روزنامه ۸صبح گفت که برای دوام جنگ «رمضان و غیررمضان» ندارد و جنگ در ماه رمضان ثواب بیشتری هم دارد. بر اساس گزارش‌های نهادهای امنیتی، در یک هفته گذشته در دست‌کم ۲۰ ولایت افغانستان درگیری‌ها میان گروه طالبان و نیروهای امنیتی جریان داشته است. در این درگیری‌ها بیش از یک هزار طالب و صدها تن از نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. بر همین اساس در این درگیری‌ها بیش از ۶۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. رئیس جمهوری آمریکا مبنای خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان را سالگرد حملات یازدهم سپتامبر قرار داد. ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کرد خروج نیروهای ناتو از اول ماه مه/۱۱ اردیبهشت آغاز می‌شود. کنفرانس استانبول با محور صلح افغانستان به میزبانی ترکیه با همکاری و سازماندهی مشترک ترکیه، قطر و سازمان ملل از ۲۴ آوریل تا ۴ مه با حضور نمایندگان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان برگزار خواهد شد. سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر اعلام کرده است تا زمانی که نیروهای خارجی از کشور خارج نشوند، این گروه در هیچ کنفرانسی که درباره افغانستان در آن تصمیم‌گیری می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

معاون وزیر بهداشت: آمار بستری مبتلایان کرونا نسبت به موج قبلی چهار برابر شده است

به گزارش خبرگزاری ایرنا، قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «آمار بستری مبتلایان به کرونا در سطح کشور در موج چهارم شیوع کووید-۱۹ نسبت به موج قبلی چهار برابر شده است. در موج چهارم شیوع کرونا، سرعت ابتلا نیز دو تا سه برابر شده و علت افزایش شمار مبتلایان و نیز تغییر وضعیت شهرها هم همین است.» جان‌بابایی میهمانی‌ها، مسافرت شهروندان و دید و بازدیدهای عید نوروز را از عوامل اصلی شیوع موج چهارم کرونا در کشور اعلام کرد و افزود: «در این موج از شیوع کرونا، میانگین بستری مبتلایان در بیمارستان ۶.۳ روز است.» تقریبا تمام نقاط ایران قرمز اعلام شده و پیش‌بینی می‌شود که تعداد جانباختگان به ۶۰۰ نفر در روز هم برسد. تولید واکسن داخلی به تاخیر افتاده است. صبح چهارشنبه ۲۶ فروردین ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا سینوفارم اهدایی کشور چین وارد ایران شد. تاکنون یک محموله واکسن استرازنکا از طریق سبد کوواکس و چند محموله واکسن اسپوتنیک وی به دست ایران رسیده است.

۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از چین وارد ایران شد

باشگاه خبرنگاران جوان از مجموعه‌های منتسب به صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که صبح چهارشنبه ۲۶ فروردین ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا سینوفارم اهدایی کشور چین وارد ایران شد. مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک به باشگاه خبرنگاران جوان گفت ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا سینوفارم صبح امروز وارد فرودگاه خمینی شد و پس از انجام تشریفات گمرکی تحویل سازمان غذا و دارو شد. ایران با چهارمین موج همه‌گیری کرونا مواجه است. هند صدور واکسن به ایران را متوقف کرده، از واکسن کوبایی و واکسن داخلی هنوز خبری نیست. تاکنون یک محموله واکسن استرازنکا از طریق سبد کوواکس و چند محموله واکسن اسپوتنیک وی به دست ایران رسیده است.