ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قوه قضائیه: ۳۰ ایرانی به اتهام دور زدن تحریم‌ها در خارج از کشور زندانی هستند

کاظم غریب‌آبادی، معاون بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی گفت قوه قضائیه در ارتباط با موضوع کسانی که در کشورهای دیگر به اتهام دور زدن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند با سفارتخانه کشورها در تهران و سفارت‌های ایران در کشورهای مربوطه مسئله را پیگیری می‌کند. او گفت: «با راهکارهای مختلف سیاسی، حقوقی و تبادل، موفق شدیم برخی را به میهن برگردانیم. الان هم تعداد این گروه از زندانیان ۳۰ نفر است.» او اظهار امیدواری کرد که با پیگیری‌های بعدی آن‌ها هم از زندان آزاد شوند. سیروس عسگری، احمدرضا محمدی دوستدار، مجید قربانی، مهرداد انصاری، امین حسن‌زاده، بهروز بهروزیان، مهدی هاشمی، بهرام کریمی، مهین مجتهدزاده، صدر عماد واعظ، پوران آزاد، حسن‌علی مشیر فاطمی، بهزاد پورقناد، علیرضا جلالی، میلاد کلانتری، رضا اولنگیان و منصور ارباب‌سیر از جمله کسانی هستند که به اتهام‌هایی نظیر دور زدن تحریم‌ها، سرقت اسرار تجاری، صدور تجهیزات نظامی به ایران، سرقت اسرار فنی و محرمانه، کلاهبرداری اینترنتی، انتقال پول کلان ناشی از فروش نفت به ایران، جمع‌آوری اطلاعات از نیروهای مخالف حکومت و شرکت در اقدامات تروریستی در آمریکا زندانی هستند.

مسئولان زندان کچویی از دسترسی علیرضا ثقفی به امکانات درمانی جلوگیری کردند

علیرضا ثقفی دبیر کانون مدافعان حقوق‌ کارگر و از فعالان حقوق کارگران، که برای تحمل یک سال حبس در زندان کچویی زندانی شده نیازمند اقدامات فوری پزشکی است اما مسئولان زندان مانع اعزام او به بیمارستان شده‌اند. کانون مدافعان حقوق‌ کارگر در بیانیه‌ای به تاریخ ۲۶ فروردین نوشت وضعیت ثقفی بحرانی است. فشار خون او به حد ۲۲ درجه رسیده ولی بهداری زندان کچویی با دادن چند قرص معمولی این فعال کارگری را به بند بازگردانده است. علیرضا ثقفی فعال کارگری به همراه همسرش هاله صفرزاده، فعال حقوق زنان و معلمان جمعه ۲۰ اسفند ماه دستگیر و برای گذراندن حکم یک سال حبس به زندان کچویی کرج منتقل شد. کانون نویسندگان ایران طی اطلاعیه‌ای بازداشت این دو فعال اجتماعی و عضو کانون نویسندگان را محکوم کرد. محروم کردن سازمان‌یافته از دارو و امکانات درمانی که حکومت اسلامی به‌عنوان ابزاری علیه زندانیان (سیاسی) به کار می‌گیرد، تا کنون به مرگ ده‌ها زندانی منجر شده است. مرگ بکتاش آبتین نویسنده، شاعر، و فیلمساز عضو کانون نویسندگان که در همین رابطه اتفاق افتاد بازتاب گسترده‌ای داشت. سازمان عفو بین‌الملل (امنستی) سازمان عفو بین‌الملل در یک گزارش تحقیقی که ۲۳ فروردین منتشر شد نتیجه گرفته است که مسئولان زندان‌ها با «ممانعت عامدانه» از دسترسی زندانیان بیمار به مراقبت‌های پزشکی حیاتی جلوگیری کرده و زمینه مرگ آن‌ها را فراهم می‌کنند. کانون مدافعان حقوق‌ کارگر در بیانیه خود تاکید کرده که حکومت اسلامی را عامل اتفاقات ناگواری می‌داند که ممکن است برای علیرضا ثقفی بیافتد.

اعتصاب کارگران پروژه ساخت مخازن در پالایشگاه آدیش کنگان در اعتراض به عدم افزایش حقوق

حدود ۴۰۰ کارگر پروژه‌ای پالایشگاه آدیش کنگان که به واسطه پیمانکاری جمشید ممبینی؛ شرکت مبین صنعت کوشای اسپانه شاغل در این پالایشگاه کار می‌کنند، جمعه ۲۶ فروردین‌ دست از کار کشیدند. پیمانکار به کارگران قراردادهایی با ۱۰ درصد افزایش دستمزد پیشنهاد کرده اما کارگران حاضر به پذیرش آن نیستند و به نشانه اعتراض به طور دسته جمعی با پیمانکار تسویه حساب کردند. آن‌ها خواستار افزایش ۵۷ درصدی دستمزد خود هستند. کارگران پروژه‌ای کارگران متخصصی هستند که در صنعت نفت به واسطه شرکت‌های پیمانکاری با قرارداد موقت کار و دستمزد حداقل به کار گرفته شده و از حداقل امکانات بهداشتی و رفاهی محرومند. سال ۱۴۰۱، پیمانکاران و کارفرماها دستاویز دیگری برای خودداری از افزایش دستمزد کارگران پیدا کرده‌اند و آن افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد توسط شورای عالی کار است. حداقل دستمزد امسال گرچه به روایت آمار دولتی هم حدود نیمی از هزینه سبد معیشت را تامین می‌کند اما کارفرمایان از اعمال آن خودداری می‌کنند.

زخمی شدن دست‌کم چهار کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی

به گزارش آزانس خبری کُردپا، در روزهای گذشته دست‌کم چهار کولبر به دلیل تیراندازی نیروهای نظامی و مرربانی در مناطق مرزی نوسود واقع در استان کرمانشاه زخمی شدند. شامگاه سه‌شنبه ۲۳ فروردین‌ ۱۴۰۱، سه کولبر در پی شلیک مستقیم نیروی‌های نظامی در مناطق مرزی نوسود زخمی شدند که هویت آنها آرمان مصطفی‌زاده، سلام اعظمی و فرزاد امام عنوان شده است. روز چهارشنبه ۲۴ فروردین نیز یک کولبر دیگر به نام یحیی رستم‌‌زاده از اهالی روستای «دهتوت» از توابع شهرستان جوانرود، به دنبال تیراندازی نیروهای نظامی دچار مصدومیت شد. تیراندازی نیروهای مرزبانی و نظامی به سمت بدون اخطار قبلی صورت گرفته است. کولبری یکی از راه‌های امرار معاش شهروندان کُرد در مرزهای غربی و شمال‌غربی کشور که با خطرات بسیاری همراه است. ضمن زیر پا گذشتن کرامت انسانی کولبران، آنها به دلیل نبود کار و عدم توسعه این مناطق به این شغل کاذب روی می‌آروند. تیراندازی نیروهای نظامی، سقوط از ارتفاع، گیر افتادن در برف و سرما، رفتن روی مین، غرق شدن در آب و... از جمله خطراتی که جان کولبران را تهدید می‌کند و سالانه شمار زیادی از کولبرتن به دلیل این حوادث جان خود را از دست می‌دهند. بیشتر عامل مرگ کولبران تیراندازی‌های بدون اخطار قبلی و کور نیروهای نظامی به سمت آنها است. بر اساس گزارش سالانه کولبرنیوز که اخبار مرتبط با کولبران را جمع‌آوری و منتشر می‌کند، در سال ۱۴۰۰، عمدتا در استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی دستکم ۴۹ کولبر کشته و ۱۷۶ کولبر نیز زخمی شدند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران برای دومین بار در تنها ۵ روز از توقیف «کشتی حامل ۲۵۰ هزار لیتر سوخت» خبر داد، این بار در بوشهر

روابط عمومی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران در بوشهر صبح جمعه ۲۶ فروردین از توقیف یک کشتی حامل ۲۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در خلیج فارس و بازداشت هفت خدمه این کشتی خبر داد. سرهنگ غلامحسین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «در جریان توقیف این کشتی ۷ خدمه آن پس از دستگیری برای تکمیل تحقیقات و سیر مراحل قانونی در بازداشت به‌سر می‌برند.» ۲۱ فروردین خبرگزاری تسنیم گزارش داده بود که نیرو‌های ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار نیروی دریایی سپاه ۲۵۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در شهرستان پارسیان کشف کردند. سردار محمدحسین بارگاهی، فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه گفته بود: «۱۳خدمه این کشتی خارجی شامل یک پاکستانی، سه سوریه‌ای و ۹ هندی بازداشت شدند و سوخت‌های توقیف‌شده به شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تحویل داده می‌شود.»

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن: آتش‌بس بین طرف‌های درگیر در یمن «شکننده» است

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت: «علی‌رغم برقراری آتش‌بس، درگیری‌ها در مارب، نگران‌کننده است. لازم است فوراً از طریق ابزارهای ایجادشده توسط آتش‌بس، نگرانی‌ها رفع شوند.» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ضمن تقدیر و حمایت از تلاش کمیته صلیب سرخ برای تبادل اسرا گفت آتش‌بس «شکننده و موقت» است. جمعه ۱۲ فروردین با میانجیگری سازمان ملل بین ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و حوثی‌های همسو با ایران توافق آتش‌بس حاصل شد. این توافق مهم‌ترین گامی است که تاکنون برای پایان دادن به درگیری‌هایی برداشته شده که ده‌ها هزار نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را به گرسنگی کشانده است. آخرین توقف هماهنگ شده خصومت‌ها در سراسر یمن در جریان مذاکرات صلح در سال ۲۰۱۶ بود. گروندبرگ گفت: «به طرف‌های درگیر در بحران یمن یادآوری می‌کنم که هدف اصلی آتش‌بس، استفاده از فرصت برای پایان دادن به جنگ است؛ نه افزایش درگیری‌ها. آتش‌بس فرصتی برای قراردادن کشور یمن به سمت و سوی جدید است، بنابراین باید مسیر آن تقویت و از گرایش به درگیری جلوگیری شود.» این دیپلمات سازمان ملل در ادامه تاکید کرد: «اولویت ما توافق بر سر بازگشایی راه‌های شهر تعز است؛ مردم این شهر مدت زیادی در انتظارند تا بتوانند آزادانه در داخل و خارج این شهر تردد کنند.»

واردکنندگان موبابل نتوانستند ارز صادرکنندگان خشکبار را دریافت کنند به همین دلیل واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار متوقف شد

مهدی محبی، رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی گفت: سال گذشته مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر کرد برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، ارز حاصل از صادرات خشکبار به آنها تخصیص داده شود و از آنجایی که واردکنندگان تلفن همراه نتوانستند این ارز را از صادرکنندگان دریافت کنند این نوع گوشی‌ها ۵ تا ۶ میلیون تومان گران‌تر از قبل در بازار عرضه می‌شوند. به گفته این فعال صنفی واردات مدل Z و S، N برند سامسونگ و تمام مدل‌های برند اپل که قیمت آنها بالای ۶۰۰ دلار است متوقف شده است. محبی گفت: «بازار گوشی‌های گران‌قیمت ناآرام و عرضه آنها در بازار کاهش پیدا کرده است و هر فروشنده‌ای که این کالاها را دارد با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی آن را در بازار عرضه می‌کند.» رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی گفت: «افزایش نرخ موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار بر قیمت سایر موبایل‌های نیز تاثیر گذاشته است و قیمت این موبایل‌ها نیز در بازار روند صعودی به خود گرفته‌اند.»

افزایش نرخ فروش گندم صنف و صنعت از ۲۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان

محمدرضا مرتضوی، رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: «نرخ فروش گندم دولتی برای صنف و صنعت از کیلویی ۲۷۰۰ تومان به کیلویی ۱۲ هزار تومان افزایش یافت.» قیمت آرد نیز روند صعودی به خود گرفت و به کیلویی ۱۶ هزار تومان رسید. مرتضوی با اشاره به نرخ جهانی گندم گفت: «هر تن گندم در بازارهای جهانی بنا به نوع و کیفیت آن بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد؛ بنابراین وقتی این نرخ ضرب در نرخ ارز آزاد می‌شود قیمت هر کیلو گندم در بازار داخلی کیلویی ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان می‌شود به همین دلیل نرخ خرید تضمینی گندم را به نرخ بازارهای جهانی نزدیک کردند.» رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی با انتقاد از عملکرد وزارت کشاورزی بعد از احراز مسئولیت تنظیم بازار، گفت: «دولت اعتقاد دارد که گندم ۲۵۰۰ تومانی نباید به صنف و صنعت تعلق بگیرد. بهتر بود پیش از عملیاتی کردن آن این وزارتخانه با صنوف و بخش ‌خصوصی در این زمینه مشورت می‌کرد اما متاسفانه وزارت کشاورزی در مسائلی که منجر به کاهش و افزایش قیمت‌ها می‌شود جلسه‌ای با بخش خصوصی برگزار نکرده است.» رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در ادامه انتقاداتش از وزارت کشاورزی گفت: «بسیاری از مدیران جدید سابقه چندانی در شغلی که پذیرفتند ندارند از این‌رو تصمیم‌‌گیری‌های آنها در بسیاری موارد قواعد حاکم بر بازار را بر هم می‌زند.»