ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#عربستان_سعودی انتقال نفت در خط لوله‌ای را که مورد #حمله_پهپادی حوثی‌ها قرار گرفته بود از سر گرفت

رویترز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه به‌نقل از یک منبع آگاه در شرکت دولتی آرامکو عربستان سعودی نوشته است که سعودی انتقال نفت در خط لوله شرق به غرب را که پس از «حمله تروریستی» با پهپهاد به حال تعلیق درآمده بود، از سر گرفت. شورشیان حوثی یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند صبح سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت / ۱۴ مه اعلام کردند که در پاسخ به تجاوزات ائتلاف سعودی در یمن، با هفت پهپاد تأسیسات «حیاتی» عربستان سعودی را مورد هدف قرار داده‌اند. ساعاتی بعد عربستان سعودی حمله پهپادی به تأسیسات نفتی شرکت دولتی آرامکو را تأیید کرد و خالد الفالح در بیانیه‌ای اعلام کرد که حوثی‌ها زیرساخت‌های انرژی در عربستان سعودی را مورد حمله «بزدلانه» قرار دادند و دو ایستگاه پمپاژ نفت و لوله‌های نفتی که نفت سعودی را از چاه‌های نفتی منطقه شرقی به بندر ینبع منتقل می‌کنند، با پهپاد بمباران کرده‌اند. حملات پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی قیمت نفت در روز سه‌شنبه را افزایش داد و هر بشکه نفت برنت دریای شمال نسبت به روز قبل از آن بیش از یک دلار افزایش یافت و به ۷۱ دلار و ۲۴ سنت رسید. قیمت نفت سبک آمریکا نیز ۶۳ سنت افزایش یافت و به ۶۱ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه رسید.

یک مقام فرانسوی از ادامه فعالیت آموزشی نظامیان #فرانسه در #عراق خبر داد

رویترز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه به‌نقل از یک مقام آگاه در وزارت دفاع فرانسه نوشته است که ارتش این کشور در نظر ندارد فعالیت‌های آموزشی نیروهای خود در عراق را متوقف کند. این منبع گفت: «در حال حاضر هیچ تغییری در مشارکت نظامی فرانسه در عراق وجود ندارد.» در پی اعلام دولت آمریکا مبنی بر خروج کارمندان «غیرضروری» دیپلماتیک خود از عراق به‌دلیل احتمال اقدامی از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، آلمان و هلند نیز اعلام کردند که با تشدید خطر در عراق آموزش‌های نظامی نیروهای خود در این کشور را متوقف می‌کنند. دولت آمریکا دستور داده که برخی از دیپلمات‌هایش از بغداد و اربیل خارج شوند.

#ترزا_می محکومیت #ارس_امیری به ۱۰ سال زندان زندان را «تکان‌دهنده» خواند

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه در نشست خبری دولت، صدور حکم ۱۰ سال زندان برای ارس امیری، کارمند شورای فرهنگی بریتانیا در ایران را «بسیار نگران‌کننده» و «تکان‌دهنده» خواند. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت بدون آن‌که نامی از ارس امیری، دانشجوی ایرانی دانشگاه کینگستون بریتانیا ببرد از محاکمه «یکی از عناصر مهم نفوذ فرهنگی» بریتانیا در ایران و محکومیت او به ۱۰ سال زندان خبر داد و او را «یک دانشجوی دختر ایرانی» معرفی کرد که با شورای فرهنگی بریتانیا همکاری می‌کرده است. وزارت امور خارجه بریتانیا درباره سخنان سخنگوی قوه قضائیه ابراز نگرانی بسیار کرده و گفته بود که سفارت بریتانیا در تهران در تماس با مقام‌های ایرانی است تا در این زمینه اطلاعات کسب کند. ارس امیری ابتدا روز ۲۳ اسفند ماه سال ۹۶ از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از ۶۸ روز، ۳۱ اردیبهشت‌ ۹۷ با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. امیری اما ۱۶ شهریور ۹۷ در پی احضار به دادسرای اوین بار دیگر بازداشت و پس از تفهیم اتهام به بند زنان زندان اوین منتقل شد. او دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه هنر است و در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری مشترک میان هنرمندان ایران و بریتانیا فعال بوده و با شورای فرهنگی بریتانیا همکاری داشته است.

#ناهید شقاقی فعال #حقوق_زنان بازداشت شد

نیروهای امنیتی ناهید شقاقی، فعال حقوق زنان را صبح چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت در منزل شخصی‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. از دلایل بازداشت، محل نگهداری و نهاد بازداشت‌کننده او اطلاع دقیقی در دست نیست. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نوشته است که گفته می‌شود بازداشت ناهید شقاقی با خشونت و شکستن در منزل او همراه بوده است. ناهید شقاقی ۱۶ اسفندماه ۹۷ در مراسمی که در تهران به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن برگزار شده بود، در ارتباط با «ریشه‌های خشونت علیه زنان» سخنرانی کرده بود.

#آلمان از احتمال درگیری نظامی بین #ایران و #آمریکا اظهار نگرانی کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دولت آلمان از احتمال وقوع درگیری نظامی بین ایران و آمریکا در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. اولریکه دمر، سخنگوی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان چهارشنبه ۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت در جمع خبرنگاران در برلین گفت: «ما طبعاً افزایش سطح تنش‌ها در منطقه را با نگرانی زیادی دنبال می‌کنیم و از هرگونه اقدامی که به یک راهکار صلح‌آمیز بینجامد استقبال می‌کنیم.» دمر در ادامه این سخنان گفت دولت آلمان هر اقدامی را که سبب افزایش تنش‌ها شود محکوم می‌کند. ماریا ادبار، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد که به رغم افزایش تنش‌ها دولت آلمان قصد ندارد کارکنان سفارتخانه این کشور در تهران را کاهش دهد. دولت آلمان چهارشنبه ۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت اعلام کرد به سبب بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا، ارتش این کشور برنامه آموزش نیروهای عراقی را متوقف می‌کند، هرچند بنا به گفته وزارت دفاع آلمان تاکنون نشانه‌ای از تهدید مشخص علیه نیروهای نظامی این کشور در عراق مشاهده نشده است.

سخنگوی #کرملین: وزیر خارجه #آمریکا ضمانت نداد که #درگیری_نظامی بین آمریکا و #ایران اتفاق نمی‌افتد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه چهارشنبه ۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت در جمع خبرنگاران اعلام کرد کرملین از توقف بخشی از تعهدات ایران در برجام بر اساس تصمیم شورای امنیت ملی در واکنش به عدم اجرای تعهدات اتحادیه اروپا حمایت می‌کند. سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که از امروز، چهارشنبه ۲۳۵ اردیبهشت محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین را رعایت نمی‌کند. پسکوف با ابراز نگرانی از بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا گفت مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هیچ ضمانتی نداده است که درگیری نظامی بین آمریکا و ایران اتفاق نیفتد. پمپئو سه‌شنبه ۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت در شهر سوچی در دیدار با پوتین گفت آمریکا به حملات احتمالی به مراکز این کشور در خاورمیانه پاسخ نظامی می‌دهد.

#آلمان برنامه آموزش نیروهای عراقی را متوقف کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دولت آلمان چهارشنبه ۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت اعلام کرد به سبب بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا، ارتش این کشور برنامه آموزش نیروهای عراقی را متوقف می‌کند، هرچند بنا به گفته وزارت دفاع آلمان تاکنون نشانه‌ای از تهدید مشخص علیه نیروهای نظامی این کشور در عراق مشاهده نشده است. اطلاعیه دولت آلمان ساعتی بعد از صدور اطلاعیه سفارت آمریکا در بغداد صادر شد. سفارت آمریکا اعلام کرده که همه کارکنان غیر ضروری خود از سفارت این کشور در بغداد و کنسولگری آمریکا در اربیل را از عراق خارج می‌کند. یتس فلوسدورف، سخنگوی ارتش آلمان گفت این کشور همسو با آمریکا عمل می‌کند. فلوسدورف اما به تأکید گفت: تهدید مشخصی وجود ندارد و دولت آلمان صرفاً وضع خاورمیانه را پرتشنج ارزیابی کرده است. شمار نظامیان آلمانی مستقر در عراق ۱۶۰ نفر است. از این تعداد، حدود ۶۰ نظامی در پایگاهی در شمال بغداد نظامیان عراقی را آموزش می‌دهند و حدود ۱۰۰ نظامی هم در اقلیم کردستان در شمال عراق حضور دارند.

در سه حادثه جداگانه، دو #کارگر کشته و دو #کارگر مصدوم شدند

سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت در سه حادثه جداگانه دو #کارگر مصدوم شدند و دو کارگر جان خود را از دست دادند. یک کارگر #کشت_و_صنعت_مغان واقع در استان اردبیل حین تخلیه کود از کامیون، در اثر اتصال برق به بدنه کامیون دچار برق‌گرفتگی شد و جان خود را از دست داد. حادثه در بخش پنج کارخانه روی داده و کارگر مصدوم در اثر شدت سوختگی در بیمارستان جان باخته است. در حادثه‌ای دیگر یک کارگر ۴۳ ساله #افغانستانی حین حفر چاه در یک ساختمان قدیمی در فردیس کرج زیر آوار ماند و جان خود را از دست داد. حادثه سوم در یک اغذیه فروشی در ساوه رخ داد. دو کارگر این اغذیه فروشی در پی ریزش سقف مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

شش #کارگر مجتمع #نیشکر_هفت‌تپه دستگیر شدند

در ادامه احضار و بازداشت کارگران مجتمع #نیشکر_هفت‌تپه، شش تن دیگر از کارگران این مجتمع روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت دستگیر و به زندان دزفول منتقل شده‌اند. سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اسامی چهار تن از دستگیرشدگان را #فیصل_تعالبی، #سید_اسماعیل_جعاوله، #عادل_سماعی و #رستم_عبدالله‌زاده اعلام کرده است. در همین روز #حسین_انصاری یکی دیگر از کارگران این مجتمع نیز توسط پلیس امنیت احضار و بازداشت شده است. روز ۱۹ اردیبهشت در پی اعتصاب و اعتراض کارگران به شورای اسلامی و مدیریت کارخانه، فضای مجتمع امنیتی شد. ۱۰ تن از کارگران معترض احضار و تعدادی از آنان بازداشت شده بودند. چهار تن از دستگیرشدگان بعد از ظهر دوشنبه ۲۳ اردیبهشت با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. خبرگزاری دولتی ایلنا نوشته است که بازداشت‌شدگان ۲۴ اردیبهشت به زندان دزفول انتقال یافته‌اند. سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار پایان دادن به احضار و بازداشت کارگران این مجتمع شده و خطاب به مسئولان نوشته است: «به جای زندانی کردن و ایجاد رعب و وحشت بهتر است جوابگوی خواست و مطالبه کارگران باشید. جای کارگر در زندان نیست!» روز سه‌شنبه خبری نیز درباره #اسماعیل_بخشی نماینده کارگران و #سپیده_قلیان فعال کارگری که در زندان اوین بسر می‌برند منتشر شد. طبق این خبر می‌شود روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت بازپرس شعبه هفت اوین، با صدور قرار وثیقه، رای به آزادی اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و سه زندانی سیاسی دیگر امیرحسین محمدی فر، ساناز الله یاری، و امیر امیرقلی داده اما معاونت دادستانی اوین مانع از آزادی آنان شده است.

توصیه‌های #سازمان_جهانی_بهداشت برای مقابله با #دمانس یا #زوال_عقل

سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای اولین بار توصیه‌هایی را در ارتباط با بیماری «دمانس» یا «زوال عقل» منتشر کرده است. بر این اساس هر کسی که بیشتر تحرک داشته باشد و سیگار کشیدن را ترک کند می‌تواند از ابتلا به بیماری زوال عقل جلوگیری کند. همچنین به‌گفته سازمان جهانی بهداشت بین اضافه وزن، دیابت یا بیماری قند و فشار خون بالا با زوال عقل پیوندی وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که نه تنها ورزش و ترک سیگار بلکه یک رژیم سالم و متعادل برای جلوگیری از زوال عقل مفید است. همچنین مبارزه علیه چاقی، به‌ویژه در سنین میانی، و مبارزه با مصرف الکل توصیه می‌شود. براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری آلزایمر یا دمانس زندگی می‌کنند. زوال عقل یا دمانس یا خِرَدسودگی در پزشکی و روان‌پزشکی، با بیماری عضوی مغز و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است. شایع‌ترین نوع دمانس، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است.

رکورد: یک کوهنورد نپالی برای بیست‌وسومین بار به قله #اورست صعود کرد

مقامات کوهنوردی نپال اعلام کردند که یک کوهنورد ۴۹ ساله نپالی به نام کامی ریتا شرپا برای بیست‌وسومین بار قله اورست را فتح کرد. او با این صعود به بلندترین قله جهان رکورد جدیدی برای خود ثبت کرد. کامی ریتا شرپا در روستای «تیم» واقع در کوهپایه اورست به‌دنیا آمده است. اداره گردشگری نپال گفته است که کامی ریتا شرپا به همراه یکی دیگر از اهالی منطقه شرپا موفق شد ارتفاع ۸ هزار و ۸۵۰ متری قله را از طریق مسیر کرانه جنوب شرقی اورست صعود کند. اولین ثبت تاریخی فتح اورست در سال ۱۹۵۳ اتفاق افتاد و تا سال ۱۹۸۷، تنها ۲۰۰ نفر توانستند این کوه را فتح کنند. در سال ۲۰۱۲، این کوه بیش از ۵۶۵۰ بار فتح شد که ۲۲۳ مرگ در پی داشت.

وزیر خارجه #ژاپن: اوضاع #تنگه_هرمز سخت آسیب‌پذیر است

وزیر خارجه ژاپن چهارشنبه ۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت در جمع خبرنگاران در توکیو گفت اوضاع در نزدیکی تنگه هرمز، که برای تامین انرژی ژاپن حیاتی است، سخت آسیب‌پذیر است. تارو کونو اعلام کرد دولت ژاپن در صورت بسته شدن این تنگه چگونگی واکنش به این رویداد را در نظر خواهد گرفت. وزیر خارجه ژاپن یادآوری کرد لازم است از تأثیر مستقیم بسته شدن احتمالی تنگه هرمز بر اقتصادهای ژاپن و جهان جلوگیری شود. روزانه ۱۷ میلیون بشکه نفت خام از طریق تنگه هرمز به آسیا حمل می‌شود و ۱۴ نفتکش بسیار بزرگ کار انتقال نفت خام را از این مسیر انجام می‌دهند. همچنین ۱۸ درصد از صادرات گاز طبیعی و بیش از یک چهارم تجارت گاز مایع طبیعی از طریق تنگه هرمز انجام می‌شود.