ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب، برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد

زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب، برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. او تنها چهره شاخص سیاسی زن است که در این دوره نامزد شده است. تاکنون صلاحیت هیچ زنی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران تایید نشده است. زهرا شجاعی پس از ثبت نام کاندیداتوری ریاست جمهوری گفته: «من فکر می‌کنم این دوره زنان تایید صلاحیت می‌شوند و طبق تعریفی که از رجل سیاسی وجود دارد، من همه شرایط لازم یک رجل سیاسی را دارم.» او گفته: در این دوره نسبت به دوره‌های قبل امیدوارتر هستم. اول به این دلیل که آقای کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفته‌است پرونده کاندیداها را اعم از زن و مرد بررسی می‌کند.»

اسرائیل ساختمان سازمان‌‌های رسانه‌ای در غزه را بمباران کرد

بمباران غزه از سوی اسرائیل با حمله به یک ساختمان مرتفع که دفترهای سازمان‌های رسانه‌ای، از جمله الجزیره را در خود جای داده، وارد ششمین روز متوالی خود شد. ارتش اسرائیل در بیانیه ای در توییتر گفته که در این برج «دارایی‌های نظامی» متعلق به حماس بوده و از ساکنان این محل به عنوان سپر انسانی استفاده می شده است. در این ساختمان شماری آپارتمان مسکونی و دفاتر دیگر هم وجود داشت و قبل از حمله با هشدار اسرائیل تخلیه شده بود. در همین حال، فلسطینی‌ها روز شنبه در مناطقی از کرانه باختری اشغال شده در اعتراض به ادامه اشغال اسرائیل و ادامه بمباران غزه تجمع کردند. از روز دوشنبه تاکنون حداقل ۱۴۰ فلسطینی از جمله ۳۹ کودک در نوار غزه کشته شده اند. حدود ۹۵۰ نفر دیگر زخمی شده اند. در کرانه باختری، نیروهای اسرائیلی دست کم ۱۳ فلسطینی را کشته‌اند. درگیری ها بین پلیس اسرائیل و تظاهرکنندگان فلسطینی تا شب در بیت المقدس شرقی اشغالی ادامه داشت. حداقل ۹ نفر در اسرائیل نیز کشته شده اند که یک مرگ جدید در روز شنبه در رامات گان گزارش شده است. ارتش اسرائیل گفته که صدها موشک از غزه به سمت مکان‌های مختلف در اسرائیل شلیک شده است و آنها نیروهای کمکی را در نزدیکی سرزمین‌های شرقی این منطقه قرار داده‌اند. با تشدید خشونت، بحران انسانی به طور مداوم بدتر می شود و هزاران خانواده فلسطینی برای فرار از آتش توپخانه اسرائیل در مدارس تحت کنترل سازمان ملل در شمال غزه پناه می گیرند. سازمان ملل متحد گفته است تخمین می زند که حدود۱۰ هزار فلسطینی در میان حملات اسرائیل خانه‌های خود را در غزه ترک کرده اند.

اعتراض جمعی از وکلای دادگستری به پرونده‌سازی علیه فرزانه زیلابی

چهار نفر از وکلای دادگستری در تهران شامل نعمت احمدی، امیر رئیسی، جمال‌الدین حیدری‌منش و حسین تاج در یک بیانیه مشترک خواستار پایان یافتن پرونده سازی علیه فرزانه زیلابی، وکیل کارگران هفت تپه شدند. این وکلا در بیانیه خود تأکید کرده‌اند اقدامات زیلابی در زمینه اطلاع‌رسانی و دفاع از موکلانش در محاکم با رعایت اصول و ارزش‌های حرفه‌ای انجام شده و تشکیل پرونده برای او اقدامی نادرست است. تصویری از متن این بیانیه در کانال تلگرام «کمپین دفاع از هفت تپه و اعتراضات کارگری» منتشر شده است. پیش‌تر سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، روز پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه اعلام کرده بود در زمانی که کارگران هفت‌تپه طی مبارزاتی طولانی موفق شده‌اند خصوصی سازی هفت‌تپه را لغو کنند دور جدیدی از فشارها همانند کاهش سهم آب کشاورزی شرکت هفت‌تپه، پرونده ‌سازی برای خانم زیلابی وکیل کارگران هفت‌تپه علیه کارگران هفت‌تپه شروع شده است تا بدین طریق مبارزات کارگران هفت‌تپه را به حاشیه بکشانند. آنها از مراجع قضایی و نهادهای امنیتی خواسته‌اند تا از پرونده سازی فرزانه زیلابی دست بردارند. مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار وسعت زمین‌های کشاورزی و کارخانه و حدود پنج هزار و ۵۰۰ کارگر، سال ۱۳۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد. نحوه واگذاری این شرکت از ابتدا بحث‌انگیز بود. این شرکت از پیش زمان واگذاری به بخش خصوصی، صحنه اعتراض و اعتصاب کارگران نسبت به سوءمدیریت، سوء استفاده از شرکت، تحمیل قراردادهای غیرعادلانه کار، بدی شرایط کار، و تعویق مطالبات بود. پس از تلاش‌های بسیار کارگران هفت تپه سرانجام مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات مجلس روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد با «همراهی دستگاه قضایی» واگذاری این شرکت به بخش خصوصی فسخ شده و مالکیت آن به دارایی‌های عمومی بازگشته است.

هیراد پیربداقی برای تحمل حبس بازداشت شد

هیراد پیر بداقی، فعال مدنی چپ‌گرا، روز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه پس از مراجعه به اداره پلیس امنیت گیشا در تهران، بدون اطلاع قبلی بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت شش ماه خود به زندان اوین منتقل شد. این فعال مدنی اوایل اسفندماه ۱۳۹۸ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. برخی از منابع نزدیک به پیر بداقی در توئیتر اعلام کرده‌اند که او به همراه دو تن از دوستانش به‌نام‌های عسل محمدی و سعید ملایری صبح امروز (شنبه ۲۵ اردیبهشت) و برای تحویل گرفتن گوشی موبایل و لوازم شخصی‌ای که در هنگام بازداشت از او گرفته شده بود، به مقر پلیس امنیت مراجعه کرده بودند. بر پایه اعلام این منابع، بازداشت این فعال مدنی به‌دلیل دفاع از کارگران هفت تپه بوده است. هیراد پیربداقی در روز ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸ به‌همراه دو تن دیگر از دوستانش به‌نام‌های فرید لطف‌آبادی و رهام یگانه به هنگام برگزاری دادگاه متهمان پرونده زندانیان نیشکر هفت‌تپه در همبستگی با آنان مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کردند اما نیروهای امنیتی آنها را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. کانال تلگرام «اتحادیه آزاد کارگران ایران» به‌نقل از منابع نزدیک به این فعالان مدنی، اتهام مطرح شده علیه فرید لطف‌اللهی و رهام یگانه را «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به خاطر حضور در کنار خانواده‌های کارگران بازداشتی هفت‌تپه و اتهام هیراد پیربداقی را علاوه بر آن، «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به بهانه فعالیت در کمپین هفت‌تپه و نشریه گام اعلام کرده بود. پیر بداقی برای آزادی موقت خود مجبور به تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به دادگاه انقلاب تهران شده بود.

چهره‌های جدیدی که ثبت‌نام کردند: از مقام‌های دولت احمدی‌نژاد تا محسن رضایی و شریعتمداری

ترافیک ثبت‌نام در وزارت کشور همچنان ادامه دارد و گروه گسترده‌ای از چهره‌های سیاسی از طیف‌های مختلف ثبت‌نام کردند. محسن رضایی برای چندمین بار قرار است در روز ۲۸ خرداد بخت خود را برای رایست‌جمهوری بیازماید. پیش‌تر گفته شده بود که اگر ابراهیم رئیسی ثبت‌نام کند، رضایی انصراف خواهد داد ولی چنین نشد. محمد شریعتمداری، وزیر ناموفق کار و رفاه اجتماعی با شعار فقرزدایی ثبت‌نام کرد و گفت که در سال‌های گذشته نرخ بیکاری افزایش یافته و فقر مطلق دوبرابر شده است. او به کارنامه خودش به عنوان وزیر کار و رفاه اجتماعی اشاره‌ای نکرد ولی گفت که برنامه اجرایی مفصلی برای ریشه‌کن کردن فقر و بیکاری دارد. مسعود زریبافان، معاون دولت احمدی‌نژاد و شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دهم اعلام کاندیداتوری کردند. مهم‌تریم موضوع درباره ثبت‌نام زریبافان این بود که او از احمدی‌نژاد اعلام برائت کرد و گفت که با رویه‌های او درباره شورای نگهبان و رد‌صلاحیت‌ها مخالف است. احمدی‌نژاد در روز ثبت‌نام خود گفته بود که اگر رد صلاحیت شود نه در انتخابات شرکت خواهد کرد و نه از کسی حمایت. محمدرضا عارف، دیگر پای ثابت انتخابات‌های ریاست‌جمهوری نیز همزمان با اعلام ثبت‌نام اسحاق جهانگیری از شرکت در این رقابت انصراف داد.

اسحاق جهانگیری ثبت‌نام کرد، «برای دموکراتیک کردن قدرت اختیار نداشتم»

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی نیز به خیل مشتاقان صندلی ریاست‌جمهوری پیوست. او دقایقی پس از حضور ابراهیم رئیسی به وزارت کشور وارد شد و مراحل ثبت‌نام را طی کرد. جهانگیری در پایان فرایند ثبت درخواست کاندیداتوری‌اش یک بیانیه را به عنوان اعلام حضور در انتخابات از رو خواند. او در این بیانیه با حمله به جریان اصولگرایی گفت که آن‌ها «اندک‌سالار» و طرفد ار مشارکت پایین در انتخابات هستند: «سوابق آن‌ها که عوام‌فریبانه مردم‌مردم می‌کنند نشان می‌دهد که منافع‌شان در غیاب مردم تامین می‌شود و ضد مردم‌سالاری بوده‌اند. ما ایرانیانی که می‌خواهیم شرایط زندگی هم‌وطنانمان در ایران را عملا بهبود ببخشیم، راهی جز تلاش برای تقویت مشارکت و رقابت عادلانه در این انتخابات نداریم. برندهٔ مشارکت بالا جامعهٔ ایران است و برندهٔ‌ مشارکت پایین اقلیت و حامیان اندک‌سالاری.» او در بخش دیگری از بیانیه‌اش گفت که به عنوان معاون اول دولت در هشت سال گذشته اختیاراتی برای اصلاح وضعیت کشور نداشته و به همین دلیل داوطلب پست ریاست‌جمهوری شده است: «آنچه به عنوان معاون اول اختیارش را نداشتم و برای بسط توسعهٔ فراگیر و پایدار، دموکراتیک، متوازن و مشارکتی ضروری و ممکن می‌دانم را اجرایی خواهم کرد و برای بسط عدالت، آزادی، مردم‌سالاری و رفاه ایرانیان و بالیدن ایران در قرن پانزدهم شمسی هر چه در توان دارم را عرضه می‌کنم و «دولتِ ملت» را تشکیل خواهم داد.» جهانگیری همچنین گفت که برنامه مدونی برای بهره‌مندی کشور از رفع تحریم‌ها خواهد داشت.

پرواز ملخ‌های مراکشی به سمت باغ‌های گیلان، زنجان و قزوین

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات ایران اعلام کرده که در برخی از استان‌ها از جمله گیلان، زنجان و قزوین پوره ملخ‌های مراکشی بالدار شده و درحال پرواز به سمت باغات و مزارع سبز هستند. مسعود لطیفیان گفته سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سال ۱۴۰۰ در کشور تاکنون به ۱۵ هزار و ۹۱  هکتار رسیده است. در استان خوزستان هشت هزار و ۸۹۷ هکتار مبارزه با پوره و ملخ بالدار، بوشهر پنج هزار و۷۰۰  هکتار مبارزه پوره و ملخ بالدار و استان ایلام  در ۴۵۰ هکتار مبارزه با ملخ بالدار صحرایی انجام شده است. لطیفیان مجموع سطح ردیابی و دیده‌بانی ملخ صحرایی مهاج را از مهر سال ۹۹ تاکنون حدود ۱۸ میلیون هکتار عنوان کرد. به گفته لطیفیان مبارزه با ملخ‌های بومی تا تاریخ۲۵اردیبهشت سالجاری در حدود ۹۲ هزار هکتار در ۱۶ استان گزارش شده است. او با بیان اینکه بیشترین سطح مبارزه با ملخ بومی مربوط به استان زنجان در حدود ۳۶ هزار هکتار است، گفته سطح مبارزه با ملخ‌های در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته پیشرفت نشان می‌دهد و دلیل این موضوع می‌تواند گرم شدن هوا، بارندگی کم و خشک شدن مراتع باشد. معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات ایران پیش‌بینی کرده که در سال جاری سطحی در حدود۳۰۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ های بومی در کشور صورت بگیرد. سازمان کشاورزی و خواربار سازمان ملل (فائو) اعلام کرده است که هجوم ملخ‌های صحرایی به مزرعه‌های ایران امنیت غذایی این کشور را به خطر می‌اندازد.

ابراهیم رئیسی با شعار مبارزه با فساد و مقابله با روحانی و لاریجانی ثبت‌نام کرد

رئیس کنونی قوه قضائیه نیز بالاخره در آخرین ساعات ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری به وزارت کشور رفت و در انتخابات ثبت‌نام کرد. او ساعتی پیش از آنکه راهی وزارت کشور شود بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت برای آن از صندلی ریاست قوه قضائیه به صرافت ریاست دولت افتاده که مبارزه با فساد را متکی به «قوه قاهره» نمی‌داند و معتقد است باید فساد را از گلوگاه آن کنترل کرد: «اگر فساد و مبارزه با آن در کانون‌های اصلی خود مهار نشود و به علاج یک قوه قاهره بیرونی گره بخورد، جریان آن در شکل‌های مختلف ادامه می‌یابد و بلکه روز به روز گسترده‌تر می‌شود.» او گفت که وضع کنونی ایران چنین است: «انبوه بدهی‌های دولتی، رشد سرسام آور نقدینگی، نظام بانکی غیر مولد، تورم کمرشکن، به هم ریختگی بازار مسکن و خودرو، مشکلات کارگران قراردادی و شرکتی، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل شده، بیکاری جوانان تحصیل کرده، تبعیض آزاردهنده در حقوق و دستمزد و هزاران زخم مزمن دیگر.» رئیسی بدون آنکه برنامه‌ای برای تغییر این وضعیت اعلام کند فعلا به این نکته بسنده کرده که به صورت مستقل وارد انتخابات شده است. این در حالی است که رئیسی بیشترین بخت را برای قرار گرفتن در صدر لیست اصولگرایان را دارد. شاید نگرانی از ریزش آرا در صورت انتساب مستقیم به اصولگرایان سبب شده تا رئیسی چنین چیزی را اعلام کند. او البته رقبای خود را هم در انتخابات پیش‌رو اعلام کرد: «بانیان و شرکای وضع موجود». طعنه‌ای آشکار به دولت حسن روحانی و چهره‌هایی مانند اسحاق جهانگیری که پس از او ثبت‌نام کرد و علی لاریجانی که ساعتی قبل از او حضورش را رسمی کرد.

صف کاندیداهای پوششی: ضرغامی و زاکانی هم ثبت‌نام کردند

عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما و علیرضا زاکانی، رئیس کنونی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز ساعتی پیش با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ثبت‌نام کردند. ضرغامی که فعالیت انتخاباتی خود را از چند ماه پیش شروع کرده بود در جمع خبرنگاران از چند مشاور و دستیار دولت احتمالی‌اش رونمایی کرد. افرادی کمتر شناخته شده که ضرغامی آن‌ها را متخصص خواند و معرفی آن‌ها را در راستای عمل به دستور علی خامنه‌ای برای تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی خواند. علیرضا زاکانی دیگر چهره اصولگرا نیز پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت که برای به هم زدن آرایش سیاسی خطرناکی وارد شده که باندهای قدرت و ثروت را در کنار هم قرار داده است. سخنرانی انتخاباتی او پر از طعنه به علی لاریجانی بود و گفت که برای مقابله با اشرافیت خانوادگی و رویه‌هایی وارد شده که تصمیم‌های سرنوشت‌ساز کشور را در ۲۰ دقیقه می‌گیرد. اشاره‌ای به تصویب توافق برجام در مجلس نهم که ریاست آن با علی لاریجانی بود. ضرغامی و زاکانی تا اینجای کار و البته به همراه سعید محمد خود را بیش از آنکه کاندیدای جدی مطرح کنند به عنوان سپر ابراهیم رئیسی وارد شده‌اند و احتمالا قرار است در مناظره‌های انتخاباتی در نقش یار انتخاباتی او عمل کنند. در میان اصلاح‌طلبان نیز، محسن هاشمی، مسعود پزشکیان و مصطفی کواکبیان امروز ثبت‌نام کردند. صادق خرازی اعلام کرد که از کاندیداتوری منصرف شده است و گفته می‌شود اسحاق جهانگیری نیز تا ساعتی دیگر ثبت‌نام می‌کند.

علی لاریجانی با شعار مخالفت با کلید روحانی و چکش رئیسی ثبت‌نام کرد

علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در وزارت کشور حاضر شد و اعلام کاندیداتوری کرد. لاریجانی در نخستین موضع رسمی خود درباره کانداتوری‌اش گفت که با دولت روحانی و دیگر کاندیداها مرز‌بندی دارد و اداره کشور نباید در دست «افراطیون و سازشکاران» قرار بگیرد. احتمالا این طعنه‌ همزمان لاریجانی است به حسن روحانی و ابراهیم رئیسی که یکی در پایان دو دولت ناکام خود است و دیگری در آرزوی نشستن بر صندلی ریاست‌قوه مجریه در راه وزارت کشور است. لاریجانی همچنین گفت که به نظر او مشکلات کشور با «روضه‌خوانی سیاسی» حل نمی‌شود. او پیش از حضور در وزارت کشور نیز در توییتر نوشت: «شرایط سخت، تصمیم‌های شجاعانه می‌خواهد.» او از هشتگ «نه کلید نه چکش» هم در این توییت استفاده کرد تا مرز‌بندی خود را با دولت کنونی و البته صف متحد اصولگرایان پشت سر ابراهیم رئیسی مشخص کند. لحظاتی پس از انتشار این توییت، سعید محمد که از او هم به عنوان کاندیدای پوششی ابراهیم رئیسی یاد می‌شود در توییتر پاسخ لاریجانی را داد و نوشت: «به کسانی که هویت خودشان را مدیون پادگان و دادگاه هستند به صراحت می‌گویم به حول و قوه الهی، امروز آغازی بر پایان اشرافیت خانوادگی است.»