ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شنبه سی‌و‌یکم ــ #اعتراض_جلیقه‌زردها در تولوز #فرانسه به خشونت کشیده شد

به گزارش خبرگزاری #فرانسه، معترضان موسوم به «#جلیقه‌زردها» شنبه ۲۵ خرداد / ۱۵ ژوئن برای سی‌و‌یکمین هفته متوالی به خیابان آمدند. آنها گفته بودند که «پایتخت» اعتراض‌های این هفته #تولوز خواهد بود. بیش از هزار معترض بنا به گزارش‌های رسمی در خیابان‌های این شهر حاضر شده بودند که در نهایت نیروهای امنیتی به آنها حمله کردند و گاز اشک‌آور زدند. منابع غیررسمی شمار معترضان را بیشتر ذکر می‌کنند. اعتراض‌ها به تولوز محدود نبود و در #پاریس چند صد تن بنا به آمار خبرگزاری رسمی فرانسه از میدان باستیل تا منطقه هفدهم راهپیمایی کردند. راهپیمایی‌های دیگری نیز در نیس،‌ مون‌پولیه،‌ لیون، لیل و موبوژ برگزار شد.

#انفجار_نفتکش‌ها ــ وزیر انرژی #عربستان نسبت به «تهدید علیه عرضه انرژی، ثبات بازار و اعتماد مشتری» هشدار داد

به گزارش «فایننشال‌تایمز»، #خالد_الفالح، وزیر انرژی،‌ صنعت و منابع معدنی #عربستان شنبه ۲۵ خرداد / ۱۵ ژوئن خواهان «پاسخ قاطع» به «تهدید علیه عرضه انرژی، ثبات بازار و اعتماد مشتری» شد. او در نشست وزیران ۲۰ کشور صنعتی (جی ۲۰) در ژاپن با اشاره به انفجار در دو نفت‌کش در دریای عمان این سخنان را بر زبان آورد. ایالات متحده پس از حادثه نفت‌کش‌ها در روز پنج‌شنبه، جمهوری اسلامی را مسئول دانست. تهران این اتهام را رد کرده و حمله‌ها را «مشکوک» و «توطئه‌آمیز» خوانده است. سازمان ملل خواهان تحقیقات مستقل درباره این حادثه شده است.

در سال‌های اخیر ۱۴ برج #ارگ_کهن_غزنی فرو ریخته است

یک برج ارگ کهن #غزنی با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال، این هفته فرو ریخت. این حادثه نگرانی‌ها نسبت به آسیب‌پذیری #میراث_فرهنگی_افغانستان را افزایش داده و توان دولت برای محافظت از این منطقه را به پرسش کشیده است. ارگ تاریخی غزنی ۳۶ برج داشت، اما در سال‌های اخیر ۱۴ برج آن به خاطر دهه‌ها جنگ، باران شدید و غفلت مسئولان فرو ریخته است. مقامات #ولایت_غزنی که سال پیش در پی درگیری‌های شدید تقریباً به کنترل طالبان درآمد، روز سه‌شنبه اعلام کردند که در پی باران‌های شدید یک برج دیگر این ارگ فرو ریخته است. مردم محلی غفلت مسئولان نسبت به نگهداری و محافظت از این بنا را نیز در فروریختن آن موثر می‌دانند. برخی از ساکنان گفته اند که به دولت درباره شرایط بد این ارگ هشدار داده بودند اما هیچ‌کس برای بازرسی در محل حاضر نشد. محبوب‌الله رحمانی مدیر اداره فرهنگ غزنی گفته است که دولت در حال تهیه برنامه‌ای برای محافظت از ارگ در برابر تخریب کامل است. او همچنین گفته که یک باستان‌شناس آلمانی در سال ۲۰۱۳ بر روی این ارگ تحقیق کرده است. سازمان فرهنگی، علمی، آموزشی اسلامی که در سال ۱۹۸۱ با حمایت یونسکو در مراکش تاسیس شد، ولایت غزنی و میراث فرهنگی آن را در سال ۲۰۱۳، «پایتخت آسیایی فرهنگ اسلامی» نام‌گذاری کرد. این ولایت گستره‌ای از اشیاء تاریخی فرهنگی را در خود جای داده که برخی از آنها به دوران قبل از اسلام باز می‌گردند. ارگ غزنی یکی از دهها منطقه تاریخی بی‌نظیر در افغانستان است و سقوط برج آن نگرانی‌ها نسبت به شرایط نگهداری سایر مناطق تاریخی از جمله مناره ۹۰۰ ساله «#جام» در #ولایت_غور را افزایش داده است. مناره «جام» در سال ۲۰۰۲ در فهرست میراث فرهنگی در خطر یونسکو قرار گرفت.

«برای حفظ #امنیت_غذایی ایران باید با #ملخ_صحرایی در ۸۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مقابله کرد»

به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات ایران، زمین‌های کشاورزی در هشت استان ایران درگیر مشکل «ملخ‌های صحرایی» هستند. محمدرضا درگاهی اعلام کرد که استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بیشترین حجم ملخ را به خود دیده‌اند،‌ هر چند شمار کل «ریزش‌ها» ــ ورود فوج ملخ‌ها ــ به کشور بین ۷ بهمن ۹۷ تا ۲۲ خرداد ۹۸ به ۱۵۳ مورد رسیده است. به گفته درگاهی،‌ باید برای حفظ امنیت غذایی ایران، مبارزه با ملخ صحرایی را در ۸۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی ایران پی گرفت. تنها در استان فارس ۱۴ شهرستان گرفتار این آفت زراعی شده‌اند. امنیت غذایی ایران پس از سیل ابتدای سال جاری شمسی به خطر افتاده است. آرمیدا آلیس‌جابانا،‌ معاون دبیرکل سازمان ملل خسارت سیل را چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرد که یک‌سوم آن به صنعت کشاورزی وارد شده است. در همان اواخر فروردین بود که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ایران را در کنار عربستان سعودی و سودان جزو کشورهایی قرار داد که محصولات کشاورزی آن‌ها در معرض هجوم آفت ملخ قرار گرفته و امنیت غذایی‌شان به خطر افتاده است. به گزارش پایگاه وزارت جهاد کشاورزی، ملخ‌های صحرایی از عربستان وارد استان‌های جنوبی ایران شدند.

اولین جلسه #دادگاه متهمان حادثه واژگونی اتوبوس #دانشگاه_آزاد اسلامی واحد #علوم_تحقیقات_تهران برگزار شد

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده حادثه #واژگونی_اتوبوس #دانشگاه_آزاد اسلامی واحد #علوم_تحقیقات_تهران صبح شنبه ٢٥ خرداد / ١٥ ژوئیه در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع کارکنان دولت به ریاست قاضی عالیشاه برگزار شد. در این جلسه دادگاه که شاکیان، متهمان، وکلای مدافع، خانواده جانباختگان و تعدادی از مصدومان در آن حضور داشتند، نماینده دادستان کیفرخواست را خواند و شاکیان طرح شکایت کردند و متهمان از خود دفاع کردند. به گفته قاضی پرونده زمان برگزاری جلسه آینده این دادگاه متعاقباً اعلام خواهد شد. اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران ۱۲ ظهر سه‌شنبه پنجم دی واژگون شد و با پایه بتنی تأسیسات آب برخورد کرد. بر اثر این حادثه ۱۰ تن کشته شدند؛ راننده اتوبوس، هشت دانشجو و پدر یکی از آنها که برای شرکت در جلسه دفاع پایان‌نامه دخترش به دانشگاه رفته بود. ٢٨ دانشجوی دیگر نیز مجروح شدند. مقام‌های دانشگاه آزاد پس از این حادثه اعلام کردند که کمیته ویژه‌ای برای بررسی موضوع تشکیل داده و ۵ تن از مدیران و معاونان واحد علوم و تحقیقات را اخراج کرده‌اند. دانشجویان این دانشگاه هم چند مرتبه تجمع کردند و خواستار استعفای رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات و رئیس دانشگاه آزاد شدند.

رئیس کمیته ملی المپیک ایران: حضور #زنان در #ورزشگاه اشکالی ندارد

رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران گفت:« حضور زنان در ورزشگاه‌ها هر چقدر پررنگ‌تر دیده شود سبب می‌شود تا مردان ایرانی بیشتر ارزش‌های اخلاقی را رعایت کنند». او که شنبه ۲۵ خرداد در مراسم تجلیل از «دختران قهرمان دانشگاه الزهرا» سخن می‌گفت، حضور زنان در ورزشگاه‌ها را «سبب افزایش ارزش‌های اخلاقی» عنوان کرد اما گفت که «در این زمینه باید مراجع ذیربط تصمیم نهایی را اتخاذ کنند». او در عین حال حضور زنان در ورزشگاه‌ها را نیازمند «عبور از نگاه تبعیض جنسیتی» دانست. صالحی امیری با بیان اینکه حضور زنان در ورزشگاه‌ها« یک نیاز اجتماعی»، گفت که «باید در این زمینه تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد».

#علی_لاریجانی در دیدار با رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس #فرانسه: #اینستکس روی کاغذ مانده است

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در دیدار با رئیس کمیسیون سیاست خارجی فرانسه، از محقق نشدن وعده امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر حفظ برجام انتقاد کرد و گفت: مکانیزم اینستکس روی کاغذ مانده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، لاریجانی فعالیت اقتصادی میان ایران و فرانسه، « در شرایطی که روابط بین‌بانکی فراهم نیست»، را ناممکن دانست. او همچنین از ترک ایران از سوی شرکت نفتی توتال پس از خروج امریکا از توافق هسته‌ای انتقاد کرد و گفت: شرکت توتال اولین شرکت فرانسوی بود که بعد از خروج ترامپ از برجام ایران را ترک کرد.ماریل دوسارنز در پاسخ به سخنان رئیس مجلس ایران گفت که تلاش کشورش این است که «اینستکس» یا همان ساز و کار تبادل مالی ویژه ایجاد شود. او حفظ برجام را برای اروپا «مهم» دانست و گفت که «تلاش‌هایی در حال انجام است که برجام حفظ شود و فرانسه برای رسیدن به این هدف مصمم بوده، این مهم است که طرفین مذاکره به نقطه نظرات مشترک برسند، اراده‌ای در اتحادیه اروپا وجود دارد که برجام حفظ شود».

جرمی کوربن، رهبر اپوزیسیون #بریتانیا اتهام‌ها علیه #ایران را به پرسش کشید

جرمی کوربن رهبر #حزب_کارگر_بریتانیا سوال کرده است که آیا دولت بریتانیا مدارکی برای متهم کردن ایران به دست‌داشتن در #حمله_به_نفتکش‌_ها داشته است. کوربن همچنین علیه هرگونه تنش‌افزایی هشدار داده است. او گفت: «این ادبیات دولت، بدون ارائه هیچ‌گونه مدرک معتبری درباره حملات به نفتکش‌ها، تنها به افزایش خطر جنگ منجر خواهد شد.» کوربن همچنین از کشورش خواسته که به جای تشدید تنش‌های نظامی در خلیج فارس که به گفته او با خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای آغاز شد، برای آرام‌گرفتن این تنش‌ها تلاش‌ کند. جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا سخنان کوربن را «رقت‌انگیز و قابل‌پیش‌بینی» خوانده است. هانت گفته است: «چرا او (کوربن) نمی‌تواند هیچ‌وقت از متحدان بریتانیا، اطلاعات بریتانیا، یا منافع بریتانیا حمایت کند؟» بریتانیا روز جمعه ۱۴ ژوئن / ۲۴ خرداد در مقصر دانستن ایران برای حملات به دو نفتکش در #دریای_عمان با ایالات متحده همراه شد. حملات به نفتکش‌ها ترس‌ها از رویارویی نظامی در شاهراه حمل‌ونقل صنعت نفت را تقویت کرده است. ایران هر گونه نقشی در این حملات را رد کرده است.

تلویزیون دولتی عربستان سعودی: #ائتلاف به رهبری عربستان به برخی مواضع #حوثی‌ها در #صنعا حمله کرد

تلویزیون دولتی عربستان شنبه ۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد خبر داد که نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن به برخی مواضع نظامی حوثی‌های مورد حمایت ایران در صنعا حمله کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از این تلویزیون خبر داد؛ از جمله مواضع نظامی که مورد حمله قرار گرفت سامانه‌های پدافند هوایی حوثی‌ها بوده است. حملات ائتلاف در پی حمله موشکی حوثی‌ها به فرودگاه ابها در روز چهارشنبه رخ می‌دهد. به گفته مقامات سعودی حمله حوثی‌ها به زخمی شدن ۲۶ تن منجر شد. سخنگوی ائتلاف به رهبری سعودی گفت که روز جمعه نیز نیروی پدافند هوایی عربستان سعودی پنج پهپاد متعلق به حوثی‌ها را در فرودگاه ابها و در شهر خمیس مشیط شناسایی و منهدم کردند.

#حسن_روحانی: #ایران نمی‌تواند یک‌طرفه در #توافق_هسته‌ای بماند

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) که شنبه ۲۵ خرداد در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، گفت: «ایران نمی‌تواند یک‌طرفه در توافق هسته‌ای باقی بماند و لازم است سایر کشورها سهم خود را برای حفظ این توافق مهم بپردازند». او بدون آنکه نامی از امریکا ببرد، مداخلات خارجی برخی قدرت‌ها در امور داخلی کشورهای منطقه خاورمیانه، سیاست‌های قهرآمیز یکجانبه‌گرایانه، تروریسم و افراط‌گرایی، پیمان‌شکنی و قانون‌گریزی آشکار آنان در موضوعات مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی از جمله قرارداد مهم هسته‌ای ایران موسوم به برجام را باعث تبدیل شدن منطقه به «یکی از بحران‌خیزترین و بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان» دانست و گفت که ایران تصمیم گرفته است «اجرای تعهداتش را برای بازگرداندن توازن در توافق مزبور کاهش دهد. در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، به ناچار اقدامات بیشتری انجام خواهیم داد». ایران پیش از این نیز اعلام کرده بود که در صورت ادامه تحریم‌ها، غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت. تهران از اتحادیه اروپا خواسته است که یک ساز و کار برای تبادل مالی ایجاد کند. با وجود اعلام چند باره طرفین در باره فراهم شدن مقدمات ساز و کار تبادل مالی، راه‌اندازی آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنانش از سرمایه‌گذاران خواست تا به ایران بیایند. او گفت که ایران «با برخورداری از زیرساخت‌های قوی صنعتی و تکنولوژیک، نیروی انسانی تحصیل‌کرده و فرصت‌های بزرگ در بخش انرژی، معدن، توریسم و ترانزیت، با آغوش باز از حضور و فعالیت تجّار و بازرگانان و شرکت‌های کشورهای عضو کنفرانس استقبال می‌کند».

آموزش و پرورش #سیستان_و_بلوچستان ۴۰ هزار نیروی انسانی کمبود دارد

غلامرضا مالکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت که این استان برای آموزش بازماندگان از تحصیل نیروی کافی ندارد. به گفته او، آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با کمبود ۴۰ هزار نیروی انسانی روبرو است و برای آموزش بازماندگان از تحصیل به جذب حداقل ۱۹ هزار نیرو نیاز دارد. مالکی آمار دقیقی از بازماندگان از تحصیل در استان ارائه نکرد اما گفت که ۸۴۸ هزار نفر در استان آماده رفتن به مدرسه هستند و تنها ۶۰۰ هزار تن به مدرسه می‌روند. استان سیستان و بلوچستان یکی از سه استان با بالاترین نرخ بازماندگی از تحصیل است.