ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«امارات متحده عربی در حال انجام فرایند اعزام سفیر به ایران است»

همزمان با سفر جو بایدن به اسراییل و عربستان سعودی که تلاش می‌کند یک ائتلاف نظامی برای مقابله با ایران را با حضور کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و اسرائیل شکل بدهد، انور قرقاش، وزیر مشاور رئیس امارات متحده عربی گفت ابوظبی «پذیرای ایجاد محور علیه هیچ کشوری در منطقه به ویژه ایران نیست». او همچنین اضافه کرد: «ما پذیرای هر چیزی هستیم که بدون هدف قرار دادن کشور ثالث از ما محافظت کند. اما ایده رویکرد تقابلی با ایران چیزی نیست که امارات از آن استقبال کند». وزیر مشاور رئیس امارت متحده عربی در عین حال از اقدام‌های ایران در منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت که اقدام‌های ایران «کمکی برای ایجاد رویکرد تعاملی در منطقه نمی‌کند». او اما گفت که امارات متحده عربی در حال انجام فرایند اعزام سفیر به ایران است. امارات متحده عربی و ایران پس از یک دوره تنش بر سر مداخله دو طرف در یمن، در یک سال گذشته برای آنچه که بازسازی روابط دو‌جانبه عنوان شده است، گفت‌وگو کرده‌اند. به گفته قرقاش گفت‌وگوها و بازسازی پل‌های ارتباطی در تمامی حوزه‌ها ادامه دارد.

تداوم بی‌خبری از وضعیت جعفر ابراهیمی، مسعود نیک‌خواه و شعبان محمدی

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از تداوم بی‌خبری از وضعیت سه تن از معلمان بازداشت شده خبر داد. جعفر ابراهیمی و مسعود نیک‌خواه ۳۰ روز است که تماس تلفنی با خانواده نداشته‌اند و شعبان محمدی نیز آخرین بار ۲۳ روز قبل از زندان با خانواده‌اش تماس تلفنی برقرار کرد. جعفر ابراهیمی از بیماری رنج می‌برد و به گفته یک منبع مطلع، خانواده او نگران هستند که در زندان سلامت جسمانی این فعال صنفی معلمان به خطر افتاده باشد. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در فاصله ۱۰ اردی‌بهشت تا ۲۵ خرداد دستکم ۲۰۰ معلم را در شهرهای محتلف بازداشت کردند. برخی از معلمان بازداشت شده به قید وثیقه و به صورت موقت از زندان بیرون آمده‌اند اما محمد حبیبی، رسول بداقی، اسکندر لطفی، هیوا قریشی، امید شاه‌محمدی، کاوه محمدزاده، یوسف احسنی، محمدعلی زحمتکشان، محمد عالیشوندی، غلامرضا غلامی کندزی و حمید قندی و سه معلمی که همچنان از تماس تلفنی با خانواده محروم‌اند، همچنان در زندان نگهداری می‌شوند. نهادهای امنیتی و قضایی ایران برخی از معلمان بازداشت شده را به دلیل دیدار با دو فعال کارگری فرانسوی به «ارتباط با نیروی خارجی به منظور براندازی نظام» متهم کرده‌اند و برای تکیمل سناریو امنیتی خود معلمان و کارگران بازداشت شده را از ملاقات و تماس تلفنی محروم کرده‌اند. رضا شهابی و حسن سعیدی دو عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی و آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی، پژوهشگر و مترجم مدافع حقوق کارگران نیز به همین اتهام بازداشت شده‌اند. شهابی و سعیدی در اعتراض به تمدید قرار بازداشت غیرقانونی خود در زندان اعتصاب غذا کرده‌اند و آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی نیز در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند. ریحانه انصاری‌نژاد و واله زمانی دو فعال کارگری دیگر هم که در اردی‌بهشت و خرداد امسال بازداشت شدند، همچنان در بند نیروهای امنیتی هستند.

ایران در واکنش به محکومیت حمید نوری کاردار سفارت سوئد را احضار کرد

جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنج‌شنبه کاردار سفارت سوئد را به وزارت خارجه احضار کرد تا بنا بر آنچه که رسانه‌های داخلی ایران گزارش کردند «یادداشت رسمی اعتراض» خود را در باره رأی دادگاه استکهلم علیه حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در زمان اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ به او «تسلیم کند». کاردار سوئد در غیاب سفیر این کشور در ایران به اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه احضار شده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران ۲۳ تیر به فاصله کوتاهی پس از اعلام رأی دادگاه استکهلم که نوری را به حبس ابد و پرداخت غرامت به خانواده بازماندگان محکوم کرد، این رأی را «فاقد وجاهت قانونی» و «سیاسی» خواند که به باور او تحت فشار تبلیغاتی سازمان مجاهدین خلق صادر شده است. حمید نوری ۹ نوامبر ۲۰۱۹ / ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه بین‌المللی آرلاندای استکهلم با حکم دادسرای این شهر به‌صورت موقت بازداشت شد. در جریان رسیدگی به اتهامات او که ۹۳ جلسه طول کشید، شاهدان و شاکیان پرونده تأیید کردند که او در کشتار زندانیان سیاسی وابسته به سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپ مشارکت مستقیم داشته است.

خطیب جمعه تهران: «حجاب اسلامی مثل لباس روحانیت است»

کاظم صدیقی، امام جمعه تهران ادعا کرد که «خواسته قاطبه» مردم ایران «حفظ حجاب اسلامی در تمامی اداور و اعصار است». او در ادامه سخنانش بدون اینکه به منبع آماری که ارائه داد، اشاره کند، مدعی شد بر اساس یکی از نظرسنجی‌ها ۷۰ درصد زنانی که به گفته او «نسبت به حجاب بی مبالات هستند»، «معتقدند که بی حجابی با اعتقادات دینی آن‌ها سازگار نیست اما در محیط بدی قرار گرفته‌اند». صدیقی در ادامه حجاب اسلامی را «مثل لباس روحانیت» دانست که به گفته او «خودش تبلیغ دین است». حجاب اسلامی در ایران که پس از استقرار جمهوری اسلامی بر زنان تحمیل شد؛ این تحمیل و اجبار در همه سال‌های گذشته با اعتراض گسترده زنان روبرو بوده است. در روزهای گذشته نیز بخشی از زنان ایران با انتشار تصاویر و ویدئوهایی از حضور بدون حجاب اسلامی خود در معابرهای شهری، به حجاب اجباری اعتراض کردند. ملیکا قراگوزلو و سوری بابایی چگینی از جمله افرادی بودند که بدون حجاب اسلامی در خیابان حاضر شدند و در روز ۲۲ تیر بازداشت شدند.

شماری از فعالان فرهنگی مقیم خارج از ایران بازداشت سینماگران را محکوم کردند و خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط آنان شدند

بیانیه ۱۴۰ نویسنده، هنرمند و روزنامه‌نگار در محکومیت بازداشت های اخیر گروهی از فعالان فرهنگی، نویسندگان، شاعران و روزنامه نگاران خارج تبعیدی در بیانیه ای مشترک بازداشت زنان، فیلمسازان و کارگران را به «شمشیر از رو بسته» علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی که برای « برای ایجاد هراس در جامعه، به منظور پیشگیری از سقوط محتوم رژیم» صورت گرفته است، تعبیر کرده‌اند. امضاء کنندگان این بیانیه سیاست‌های حکومت را «تبعیض آمیز» و «ضد منافع ملی» توصیف کرده که به گفته آن‌ها «علاوه بر وارد آوردن فشارهای کمرشکن و بی‌سابقه بر خانواده‌ها و همۀ آحاد مردم، زمینه‌های فروپاشی بنیان‌های اخلاقی جامعه را نیز فراهم آورده است، دامنۀ نارضایتی‌های عمیق عمومی افزایش یافته و برگزاری پی در پی اعتصابات کارگران و کارمندان و گسترش روزافزون اعتراضات و تظاهرات در شهرهای مختلف ایران، موجب درگیری‌های رو در روی مردم با حکومت شده و شرایط را برای حرکت سراسری آن‌ها علیه حکومت نامشروع اسلامی فراهم کرده است.» این گروه از فعالان فرهنگی در تبعید در ادامه برخورد حکومت در برابر گشترش اعتراضات که با باور آن‌ها «پایه های متزلزل حکومت استبدادی و مرتجع جمهوری اسلامی» را متزلزل کرده، «شمشیر از رو بسته» رهبر جمهوری اسلامی و دستگاه‌های امنیتی چندگانه و مسئولان حکومتی نامیده اند و نوشته‌اند «برای ایجاد هراس در جامعه، به منظور پیشگیری از سقوط محتوم رژیم، اقدام به سخت‌گیری‌های بیشتر در فضای اجتماعی - از جمله برخورد شدیدتر با مخالفان حجاب اجباری با افزودن بر تعداد گشت‌های ارشاد و بازرسی خودروها در خیابان‌های شهرهای مختلف - و سرکوب شدیدتر و بی‌رحمانه‌تر منتقدان و مخالفان و فعالان کارگری و صنفی و حقوق مدنی، بازداشت‌های غیرقانونی، حذف صداهای منتقد و معترض، یا حامی اعتراضات مردمی، کرده و با یورش نیروهای امنیتی به خانه‌ها و مراکز اجتماع مردمی، شمار زیادی از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات آبان سال 98، شخصیت‌های شناخته و ناشناختۀ سیاسی، فرهنگی، هنری، سینمائی ورزشی و منتقدان صریح حکومت و سیاست‌های ضد مردمی و ضد منافع ملی و ضد دیدگاه‌های خود را دستگیر و روانه زندان کرده است.» نویسندگان این بیانیه که داریوش اقبالی، اسفندیار منفرزاده، رضا علامه زاده، شهره عاصمی، کامران ملک مطیعی، منصور فرهنگ، نیره توحیدی و کاظم علمداری از جمله امضاء کنندگان آن هستند، در ادامه بازداشت محمد رسول اف، مصطفی آل احمد و جعفر پناهی را بازداشت و حبس غیرقانونی خوانده‌اند که به منظور «خط و نشان کشیدن برای دیگر منتقدان و ایجاد واهمه» صورت گرفته است. این بیانیه در بخش پایانی نیز ضمن اعلام حمایت از اعتصاب ها و اعتراضات در ایران بازداشت و حبس کلیۀ فعالان سیاسی و مدنی، به ویژه محمد رسول‌اف، مصطفی آل‌احمد و جعفر پناهی را «به شدت» محکوم کرده و خواستار «آزادی بی‌قید و شرط هرچه سریعتر» آن‌ها شده است.

اسکناس‌های یک‌ هزار تومانی و دو هزار تومانی که در قسمتی از آن، چهار صفر حذف شده است، وارد بازار شد

اسکناس‌های ۱۰ هزار ریالی و ۲۰ هزار ریالی که زمان ‌رئیس‌ کلی عبدالناصر همتی در بانک مرکزی و با امضای وی روی اسکناس، چاپ شده بود، وارد بازار شد. در قسمت بالای این اسکناس‌ها صفرها کمرنگ نمایش داده شده است و در قسمت پایین اسکناس، صفرها کاملا حذف شده است. این اسکناس‌ها به میزان زیاد در دوران مدیریت همتی چاپ شده بود. تجارت نیوز نوشت: تصاویری که امروز از اسکناس‌های جدید هزار تومانی و دو هزار تومانی که به تازگی در بازار عرضه شده‌اند، منتشر شد، نکات مهمی را در خود داشتند. این اسکناس‌های جدید با امضای عبدالناصر همتی، منتشر شده‌اند. به نظر می‌رسد که این اسکناس‌ها در دولت پیشین چاپ شده‌ و الان وارد بازار شده‌اند.

فرمانده کل انتظامی ایران: برخورد با بی‌حجابی و بدحجابی در اولویت کار پلیس پایتخت

سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور در سخنانی با اشاره به ضرورت رعایت حجاب بر اساس قانون در جمهوری اسلامی ایران گفت: «برابر قوانین مصرحه، کشف حجاب جرم تلقی شده و مقابله پلیس با ناهنجاری‌های اجتماعی در چارچوب قانون صورت می گیرد.» اشتری گفت: «حجاب، برای بانوان متدین و مسلمان یک فریضه است این در حالی است که بانوان غیرمسلمان نیز بایستی در جمهوری اسلامی ایران پایبند به قانون باشند و حجاب اسلامی را رعایت کنند همانطور که در برخی دیگر از کشورها بی‌حجابی قانون است.» این مقام ارشد انتظامی ایران با اشاره به فریضه امر به معروف و نهی از منکر گفت: «پلیس برابر قانون از آمران به معروف حمایت می‌کند.» چند ساعت بعد سید احمد خاتمی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان گفت: «متاسفانه تا مساله حجاب مطرح می‌شود برخی‌ها می‌گویند اختلاس‌ها و دزدی‌ها را ول کردید و به تار موی زنان چسبیده‌اید؛ در حالی که گناه، گناه است و حقوق نجومی و دزدی هم شامل آن می‌شود.»

پادشاهی سعودی حریم هوایی عربستان را به روی اسرائیل باز کرد

پادشاهی سعودی جمعه ۱۵ ژوئیه/۲۴ تیر اعلام کرد که در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی، حریم هوایی خود را به روی همه خطوط هوایی از جمله اسرائیل باز می‌کند. جو بایدن بلافاصله از این «تصمیم تاریخی» استقبال کرد. سازمان هواپیمایی کشوری عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام برای «تثبیت موقعیت پادشاهی به عنوان یک مرکز جهانی» انجام شده است. رئیس جمهوری آمریکا امروز، جمعه به‌ طور مستقیم از اسرائیل به ریاض پرواز خواهد کرد. عربستان دولت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند و این اقدام بی‌سابقه ارزیابی می‌شود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «رئیس جمهوری از تصمیم تاریخی رهبران عربستان سعودی برای باز کردن حریم هوایی خود به روی همه شرکت‌های هواپیمایی غیرنظامی بدون تبعیض از جمله پروازها به اسرائیل و از این کشور به عربستان استقبال می‌کند.» سالیوان این اقدام را «نتیجه استقامت» تلاش‌های دیپلماتیک جو بایدن توصیف کرد.

وزیر بهداشت اعلام کرد ایران وارد موج هفتم کرونا شده است

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت پنجشنبه شب (۲۳ تیر) با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول اعلام کرد که ایران وارد موج هفتم همه‌گیری ویروس کرونا شده است. عین‌اللهی گفت: «وقتی ویروس وجود دارد، جهش پیدا کرده و همه کشورها را متاثر می‌کند. با توجه به آمار، کشور ما هم وارد موج هفتم کرونا شده است.» عین‌اللهی یادآور شد: «اکنون هم که هنوز با شدت بالایی دچار درگیری نشدیم، از مردم خواهش می‌کنم که حتما واکسن را به عنوان دز یادآور تزریق کنند.» وزیر بهداشت تأکید کرد: «افرادی که شش ماه از واکسن قبلی‌شان گذشته باشد، حتما باید واکسن یادآور تزریق کنند که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. کسی که به اُمیکرون مبتلا شود، اگر واکسن تزریق کرده باشد، قطعا شدت بیماری‌اش کم خواهد بود و ما شاهد حوادث بد نخواهیم بود؛ به‌ویژه افراد بالای ۶۵ سال یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و ... حتما واکسن دز یادآور را تزریق کنند.»