نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدور احکام سنگین #زندان و #شلاق و #تبعید برای #مصطفی_عبدی، درویش گنابادی و از مدیران وب‌سایت مجذوبان نور

دادگاه انقلاب تهران مصطفی عبدی، درویش گنابادی و از مدیران وب‌سایت مجذوبان نور را به ۲۶ سال و سه ماه حبس تعزیری، ۱۴۸ ضربه شلاق، دو سال تبعید به سیستان و بلوچستان، دو سال ممنوع‌الخروجی و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و فعالیت رسانه‌ای محکوم کرد. مصطفی عبدی در زندان تهران بزرگ به‌سر می‌برد. او بامداد یکم اسفند سال گذشته در جریان حمله به دراویش گنابادی در خیابان پاسداران تهران توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت و پس از گذراندن یک دوره بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان تهران بزرگ منتقل شد. عبدی پیش از این در نامه‌ای سرگشاده اعلام کرده بودند که تا زمان برگزاری دادگاهی علنی و با رعایت شرایط منصفانه، در دادگاه حضور نخواهد یافت. او پیش از این، در تیرماه ۹۲ به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی به سه سال حبس تعزیری محکوم و در آذرماه ۹۴ پس از گذراندن دوره محکومیت خود از زندان اوین آزاد شده بود. نیروهای انتظامی و لباس شخصی‌ ۳۰ بهمن و اول اسفند ۹۶ در حمله‌هایی هماهنگ به دراویشی که در اعتراض به بازداشت یک درویش در مقابل کلانتری ۱۰۲ خیابان پاسداران گرد آمده بودند، پس از ضرب و جرح آن‌ها، با استفاده از سلاح گرم، ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور، صدها درویش مرد و دست‌کم ۶۰ درویش زن را دستگیر کردند. محمد ثلاث، دیگر درویش گنابادی هم به اتهام زیرگرفتن مأموران امنیتی با اتوبوس در جریان این اعتراضات، به اعدام محکوم شد و حکم اعدام او ۲۸ خرداد به اجرا در آمد.

تانر قلیچ، مسئول سازمان #عفو_بین‌الملل در #ترکیه از زندان آزاد شد

عفو بین‌الملل اعلام کرد که دادگاه جنایی در استانبول دستور داده که تانر قلیچ، مسئول این سازمان در ترکیه از زندان آزاد شود. عفو بین‌الملل اظهار امیدواری کرده که او تا ساعاتی بعد زندان ازمیر را ترک کند. در پایان ماه ژانویه گذشته دادگاه رأی به آزادی قلیچ صادر کرد اما دادستان کشور درخواست تجدیدنظر در این حکم کرد و این تصمیم بازگردانده شد. تانر قلیچ ژوئن (خرداد) سال گذشته به‌همراه ۲۲ وکیل دادگستری در استان ازمیر بازداشت شد و خانه او نیز مورد بازرسی قرار گرفت. اتهام او ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا عنوان شد. دولت ترکیه گولن را مسئول کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ می‌داند اما او این اتهام را رد می‌کند. قلیچ متهم شده بود که از سامانه پیام‌رسانی ByLock استفاده کرده است که به‌گفته دولت ترکیه توسط طرفداران فتح‌الله گولن استفاده می‌شود. قلیچ به‌همراه ۱۰ فعال حقوق بشر محاکمه شد که همه آن‌ها، از جمله ایدل اِسر، مدیر بخش ترکیه عفو بین‌الملل، پتِر اشتویتنر، فعال آلمانی و همچنین علی غروی، فعال سوئدی ـ ایرانی، به‌قید وثیقه آزاد شدند.

دفتر نشر آثار #خامنه‌ای اعلام کرد اعتراف رهبر #جمهوری_اسلامی به «اشتباه» او در مذاکرات هسته‌ای، یک جمله تحریف‌ شده است. کسی از خطوط قرمزی که خامنه‌ای تعیین کرده، عبور نکرده

دفتر نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای تحت عنوان «رفع یک ابهام» اعلام کرده که فرازی از سخنان علی خامنه‌ای درباره اشتباه او در صدور اجازه برای مذاکرات هسته‌ای با مقامات آمریکایی در رسانه‌ها به «شکل تحریف‌شده‌ای» بازتاب یافته است. سایت خامنه‌ای در این اطلاعیه این بخش از سخنان ۲۲ مرداد خامنه‌ای در حسینیه خمینی را به این شکل تصحیح کرده‌ است: «در قضیه‌ برجام، بنده اشتباه کردم، اجازه دادم که وزیر خارجه‌‌ ما با آن‌ها صحبت کند، ضرر کردیم.» پیش از این رسانه‌های داخلی گزارش داده بودند که رهبر جمهوری اسلامی درباره منع مذاکره با آمریکا گفته است: « در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند.» بر اساس اطلاعیه اخیر دفتر خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پذیرفته که مقامات وزارت خارجه از «خطوط قرمز» در مذاکرات هسته‌ای عبور نکرده‌اند. این بخش از سخنان علی خامنه‌ای در تاریخ ۲۳ مرداد از سایت او حذف شده بود. رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در حسینیه خمینی اعلام کرد که مذاکره با آمریکا ممنوع است.

تا کنون بیش از شش‌هزارتن هشدار #بازنشستگان به نمایندگان #مجلس را امضا کرده‌اند: مطالبات‌مان برآورده نشود، در برابر تمام نهادهای مسئول تجمع می‌کنیم

نامه #بازنشستگان کشوری به #نمایندگان #مجلس شورای اسلامی ایران و فراخوان آنها به تجمع اعتراضی در صورت برآورده‌نشدن مطالبات با استقبال بازنشستگان در نقاط مختلف ایران روبرو شده است. شمار امضاهای این نامه سرگشاده رو به افزایش است. به گفته کانال خبری «اردوی کار»، بیش از ۶۱۰۰ تن تا ظهر چهارشنبه ۲۴ مرداد این نامه را از شهرهای مختلف سراسر ایران امضا کرده‌اند. شماری از بازنشستگان کشوری دوشنبه در نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان از بی‌توجهی آنها و دولت حسن روحانی به مشکلات معیشتی بازنشستگان انتقاد کردند. این نامه را خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) بدون هشدار سطور پایانی آن منتشر کرد. بازنشستگان هشدار داده اند که «وزیر (سرپرست) جدید وزارت کار ... موضع خویش را در قبال خواسته های بحق ما را که شامل حقوق طبق خط فقر (۶ میلیون تومان)، خدمات بیمه درمانی کامل و کارآمد است بصورت شفاف بیان فرمایند. در غیر اینصورت ما بازنشستگان از اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای احیای حق قانونی خود استفاده نموده و تجمع در مقابل کلیه نهادهایی که تا کنون نسبت به تضییع حقوق قانونی مغفول ما اقدامی بعمل نیاورده و سکوت اختیار کرده اند استفاده خواهیم نمود.» #بحران_اقتصادی در ایران درصد جمعیت دچار به فقر مطلق را افزایش داده است. حسین راغفر، اقتصاددان فروردین امسال هشدار داد که یک‌سوم جمعیت کشور دچار فقر مطلق شده‌اند.

#درگیری_فیزیکی در #فرودگاه_ایلام به دلیل جایگزین شدن پرواز ایلام-مشهد با ایلام-تهران

به دنبال لغو پرواز #ایلام_به_تهران و جایگزین شدن پرواز ایلام-مشهد با این پرواز، مسافران تهران در اعتراض به عوامل #فرودگاه_ایلام با آنان درگیر شدند. خبرآنلاین به نقل از منابع محلی از قول یکی از مسافران پرواز ایلام-تهران نوشته است: «دلار و مسافران عراقی به مسافران ایلامی ترجیح داده شده‌اند که این مایه‌ شرمساری برای فرودگاه ایلام است.» بر اساس این خبر درگیری فیزیکی از آنجا آغاز شده است که هواپیمای پرواز تهران-ایلام پس از آن‌که در فرودگاه ایلام به زمین نشسته و طبق روال می‌بایستی مسافران ایلام-تهران را جابه‌جا می‌کرده، مسافران ایلام-مشهد را سوار کرده است که همین امر باعث تنش و درگیری فیزیکی مسافران با عوامل فرودگاه و پرواز شده است.

#غلامحسین_کرباسچی به یک سال #حبس_تعزیری محکوم شد

#غلامحسین_کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در #دادگاه_انقلاب #اصفهان محاکمه شده بود، به یک سال #حبس_تعزیری محکوم شد. خبرگزاری میزان، وابسته به #قوه_قضاییه گزارش کرده است #حکم_قطعی پرونده غلامحسین #کرباسچی به استناد ماده ۵۰۰ #قانون_مجازات_اسلامی در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۷ صادر و برای اجرا ابلاغ شده است. بر اساس این حکم دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان آقای کرباسچی را به جرم تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است. شهردار سابق تهران و دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی که پیش از این و در دهه ۷۰ نیز سابقه محکومیت و حبس به اتهام #فساد_مالی در #شهرداری_تهران داشته است، سال گذشته در مراسمی در شهر اصفهان، از اعزام نیروهای نظامی ایران به #سوریه که از آنها با عنوان #مدافعان_حرم یاد می‌شود، انتقاد کرده بود. #احمد_خسروی_وفا، رئیس کل دادگستری استان اصفهان ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۶ از تشکیل پرونده برای غلامحسین کرباسچی خبر داده و گفته بود نسبت به اظهارات «این فرد» که جنبه جزایی داشته #اعلام_جرم و پرونده تشکیل شده است. غلامحسین کرباسچی متولدسال ۱۳۳۲ در شهر قم، در فاصله سال‌های ۶۸ تا ۷۷ شهردار تهران بود و در حال حاضر دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی است.

دبیر اجرایی #خانه_کارگر گیلان: #جامعه_کارگری متحد است و در صورت محقق‌نشدن مطالباتش تمام قد به پا خواهد خاست

حسن ایزدی، دبیر اجرایی #خانه_کارگر استان گیلان چهارشنبه ۲۴ مرداد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) نسبت به برآورده‌نشدن مطالبات چندین‌ساله کارگران انتقاد کرد. ایزدی گفت که «وزیر آینده کار باید زمینه #امنیت_شغلی کارگران را فراهم کند، به وضعیت معیشتی #کارگران و #بازنشستگان توجه ویژه داشته باشد، و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را که از ۸۸ ابتر مانده، اجرایی کند.» او با انتقاد از مجلس شورای اسلامی، نمایندگان را به بی‌توجهی و بی‌تفاوتی به مشکلات کارگران و دیگر رأی‌دهندگان به آنها و نیز کوتاهی در انجام وظایف نظارتی متهم کرد. او در نهایت هشدار داد که « جامعه کارگری، تشکل‌ها کارگری، کانون شوراهای اسلامی، کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی استان، کانون انجمن‌های‌صنفی استان، مجمع نمایندگان تعاونی‌های مسکن و خانه کارگر استان و کشور همگی ید واحده هستیم. جامعه کارگری در صورت محقق نشدن مطالبات خود، سکوت نخواهد کرد و تمام قد به پا می‌خیزیم.» مطالبات کارگران و بازنشستگان، همچون همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها که ۱۳۸۸ در مجلس تصویب شد، به پیش از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای (برجام) بازمی‌گردد اما با این اتفاق، اقتصاد ایران بیش از پیش در #بحران فرو رفته و ارزش پول ملی در مدت کوتاهی ۵۰ درصد کاهش یافته است. کارگران واحدهای تولیدی مختلف در سراسر ایران، کشاورزان، رانندگان کامیون و تاکسی و اتوبوس و بازنشستگان کشوری مدت‌ها است که برای برآورده‌شدن مطالبات‌شان دست به اعتراض می‌زنند. ایران روزانه شاهد چندین اعتراض از این دست است، اما پاسخ‌گویی به مطالبات روندی بسیار آهسته دارد.

روز تولد #مریم_میرزاخانی، #روز_جهانی_زن_در_ریاضیات نامگذاری شد

#اتحادیه_بین‌المللی_انجمن‌های_ریاضی جهان پیشنهاد کمیته زنان #انجمن_ریاضی_ایران را برای نامگذاری روز تولد مریم میرزاخانی، سوم ماه می (۱۳ اردیبهشت) به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات پذیرفته است. مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۴ به دلیل انجام تحقیقات در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده #مدال_فیلدز به عنوان بالاترین جایزه در ریاضیات شد. او نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز بوده است. مریم میرزاخانی در سال ۲۰۱۷ درگذشت.

اعتراض #کارگران «بزرگترین تولید‌کننده کمپرسور صنعتی خاورمیانه» در #تبریز به شش‌ماه پرداخت‌نشدن حقوق‌ها

شماری از کارگران #کمپرسورسازی_تبریز صبح چهارشنبه ۲۴ مرداد در برابر در این کارخانه در شهرک صنعتی #قراملک دست به اعتراض زدند. این کارگران معترض شش‌ماه است که حقوق نگرفته‌اند، حق بیمه آنها واریز نشده است و به همین خاطر چهارماه است که بیمه ندارند. روی پارچه‌نوشته‌ای که این معترضان در دست دارند، نوشته است: «۶ ماه است شرمنده خانواده‌هایمان هستیم. ۴ ماه است بیمه‌ای نداریم. بدون هیچ امیدی به آینده ... صبر تا کی، وعده تا کی». کمپرسورسازی تبریز خود را در وب‌سایت این کارخانه «اولین و بزرگترین تولید کننده کمپرسور صنعتی ، کمپرسور معدنی و ابزاربادی در خاورمیانه» معرفی می‌کند. مشکلات کارگران و پرداخت‌نشدن دستمزدهای آنها به پیش از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای (#برجام) بازمی‌گردد اما با این اتفاق، اقتصاد ایران بیش از پیش در بحران فرو رفته و ارزش پول ملی در مدت کوتاهی ۵۰ درصد کاهش یافته است. صنعت خودروسازی و قطعه‌سازان وابسته به آن همچون کمپرسورسازی تبریز با مشکلاتی بی‌سابقه رویارو هستند. برخی کارشناسان اقتصادی تورم را اندکی کمتر از ۸۰ درصد ارزیابی کرده‌اند و از فقر مطلق یک‌سوم جمعیت ایران خبر می‌دهند.

در ایالت #پنسیلوانیا #سوءاستفاده_جنسی ۳۰۰ #کشیش از ۱۰۰۰ #کودک برملا شد

در ایالت پنسلوانیا حدود ۳۰۰ کشیش از دست‌کم ۱۰۰۰ کودک سوءاستفاده جنسی کرده‌اند. کمیته‌ای که برای بررسی سوءاستفاده جنسی کشیشان از کودکان تشکیل شده اعلام کرده که ممکن است تعداد قربانیان بسیار بیشتر از هزار نفر باشد. برخی از این افراد همچنان بعد از گذشت چندین سال از بازگویی آنچه که بر آن‌ها رفته پرهیز می‌کنند. جاش شاپیرو، دادستان ایالت پنسلوانیا از «پنهانکاری مقامات بلندپایه کلیسای کاتولیک و واتیکان» به مدت چندین دهه سخن گفته است. واتیکان و کلیسای پنسلوانیا، هرگاه سوءاستفاده جنسی کشیش از کودکی برملا می‌شد، کشیش خاطی را به شهر دیگری تبعید می‌کردند. در اثر این جابجایی‌ها، پیگیری قضایی پرونده‌های سوءاستفاده جنسی کشیشان از کودکان عملاً میسر نبود.

#سرگئی_لاوروف در بحران سیاسی #ترکیه با #آمریکا، جانب #آنکارا را گرفت. وزیر خارجه #روسیه گفت دوران تحریم سپری شده

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آمریکا که برای تدارک اجلاسی با شرکت ترکیه، فرانسه، آلمان و روسیه و بدون حضور ایران درباره بحران سوریه به آنکارا سفر کرده، در درگیری اخیر بر سر افزایش تعرفه آلومنیوم و فولاد وارداتی از ترکیه به دستور رئیس جمهور آمریکا در واکنش به محاکمه کشیش زندانی اهل کارولینای شمالی در ترکیه به اتهام جاسوسی و خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه، جانب دولت اسلام‌گرای رجب طیب اردوغان را گرفت. لاوروف گفت «چنین سیاست‌هایی نباید ادامه یابد.» لاوروف در یک نشست خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو اعلام کرد که دوران تحریم سپری شده و آمریکا هنگامی می‌تواند احترام بین‌المللی را به دست بیاورد که با کشورهای دیگر در گفت‌وگو بماند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شامگاه گذشته در سخنانی از شهروندان ترکیه خواسته بود کالاهای الکترونیکی از جمله گوشی‌های شرکت آمریکایی اپل را تحریم کنند. اردوغان در کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۵ با یک گوشی اپل شهروندان را به مقابله در برابر کودتاگران فراخوانده بود.

#ریزگردها هوای #قصرشیرین را مجدداً غبارآلود کرده‌اند. نه تنها سلامت اهالی این شهر بلکه حتی شیوه زندگی آن‌ها هم تحت تأثیر قرار گرفته

یک توده هوای غبارآلود از دوشنبه هفته جاری شهر قصرشیرین را فراگرفته است. چهارشنبه ۲۴ مرداد در سومین روز متوالی هوای این شهر محروم مرزی غبارآلود گزارش شده. سرپرست اداره هواشناسی قصرشیرین، میزان دید افقی ناشی از گرد و خاک در قصرشیرین را چهار هزار متر اعلام کرده و گفته است: «این میزان از حد استاندار یک هوای پاک و سالم (۱۰ هزار متر)، ۶ هزار متر کمتر است.» از ابتدای سال جاری تاکنون قصرشیرین در مجموع ۶۰ روز درگیر گرد و خاک بود. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی نه تنها سلامت اهالی قصرشیرین، بلکه حتی شیوه زندگی آن‌ها نیز تحت تأثیر هوای غبارآلود قرار دارد. تندبادها و طوفان‌ها در بیابان‌های عراق، آسمان شهرهای مرزی ایران را غبارآلود می‌کنند. قصرشیرین ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد.

#سعید_براتی، سرباز ربوده شده #مرزبانی آزاد شد

سعید_براتی، سرباز ربوده شده #مرزبانی آزاد شد سعید براتی, جیش العدل, شهریار حیدری, شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور از آزادی سعید براتی یکی از سربازان ربوده شده در مرز میرجاوه خبر داد. ۶ اردیبهشت سال جاری ۱۲ نفر از مرزبانان هنگ مرزی میرجاوه هنگام تعویض پست نگهبانی در منطقه مرزی چاهندو مورد حمله و کمین جیش‌العدل (گروه شبه‌نظامی سنی در سیستان و بلوچستان) قرار گرفتند. در این حادثه ۹ نفر کشته و دو نفر مجروح شدند و سرنوشت سعید براتی نیز در ابهام ماند. جیش‌العدل اما بعد از مدتی با انتشار تصویر براتی اعلام کرد که «این سرباز اسیر، زنده و سالم است.» جیش‌العدل، براتی را به پاکستان منتقل کرده بود.

#عیسی_کلانتری، رئیس سازمان #محیط_زیست: قوه قضائیه گفته است وضع فعالان بازداشتی را پیگیری نکنید. به شما ربط ندارد

عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرد که قوه قضائیه به مسئولان سازمان محیط زیست دستور داده که وضع فعالان بازداشتی محیط زیست را دیگر پیگیری نکنند، چون این موضوع به آن‌ها «ربط ندارد». اطلاعات سپاه بهمن سال گذشته نیلوفر بیانی، هومن جوکار، میرحسین خالقی، سام رجبی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان، سپیده کاشانی و عبدالرضا کوهپایه را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده بود. وزارت اطلاعات اما اعلام کرده که مدرکی دربره جاسوسی آن‌ها در دست نیست. کاووس سیدامامی استاد دانشگاه و فعال محیط زیست نیز یکی از این بازداشتی‌ها بود اما ۲۱ بهمن سال گذشته اعلام شد که در زندان «خودکشی» کرد. حسن روحانی هیأتی را مأمور رسیدگی به وضع این بازداشت‌شدگان کرده بود.

دو سارق باتری #دکل‌های_مخابراتی در تهران بازداشت شدند

دو نفر از سارقان باتری دکل‌های مخابراتی تهران که سبب قطعی و ضعف آنتن‌دهی برخی از اپراتورهای تلفن همراه شده بودند، دستگیر شدند. این اشخاص با همدستی یک فرد دیگر، شب‌هنگام حدود ۱۵۰ باتری دکل‌های مخابراتی را با استفاده از تجهیزات لازم از قبیل آهن‌بر از جا می‌کندند و به سرقت می‌بردند و در بازار می‌فروختند. هر کدام از باطری‌های دکل‌های مخابراتی سه میلیون تومان قیمت دارد. پلیس اعلام کرده که در جست وجوی فرد سوم است.