ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اسرائیل به دو نماینده زن مسلمان #کنگره_آمریکا مجوز ورود نخواهد داد

وزارت خارجه #اسرائیل پنج‌شنبه ۱۵ اوت / ۲۴ مرداد اعلام کرد که به #ایلهان_عمر و #رشیده_طلیب، نخستین نمایندگان زن مسلمان #کنگره_آمریکا از حزب دموکرات مجوز ورود به این کشور را نخواهد داد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده پنج‌شنبه از اسرائیل خواسته بود که به این دو نماینده اجازه بازدید از اسرائیل را ندهند. عمر و طلیب می‌خواستند از مکان‌های مقدس اورشلیم (بیت‌المقدس) بازدید کنند. هرچند تاریخی برای سفر آنها مشخص نشده بود، خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه تاریخ احتمالی آن را آخر همین هفته ذکر کرد. ران درمر، سفیر اسرائیل در ایالات متحده ماه گذشته گفته بود که اسرائیل به عمر و طلیب به احترام کنگره آمریکا مجوز ورود به خاک خود را خواهد داد. این دو هر دو از حامیان جنبش #بایکوت_اسرائیل برای دفاع از حقوق فلسطینیان بودند. اسرائیل قانونی وضع کرده که بر اساس آن می‌تواند از صدور ویزا برای حامیان جنبش بایکوت خودداری کند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده از هفته‌ها پیش آلکساندریا اوکازیو کورتز،‌ ایلهان عمر، آیانا پرسلی و رشیده طلیب، چهار نماینده تازه‌وارد به مجلس نمایندگان کنگره آمریکا ــ که در واشنگتن به «جوخه» (squad) معروف شده اند ــ را هدف حمله‌های لفظی خود قرار داده است. ترامپ به دلیل #نژادپرستی آشکار در این حمله‌ها از سوی مجلس نمایندگان ــ با اکثریت دموکرات ــ محکوم شده بود.

#ایتالیا اجازه لنگرانداختن کشتی حامل ۱۴۷ پناهجوی نجات‌یافته از #مدیترانه، از جمله ۳۲ کودک را صادر نمی‌کند

ایتالیا به یک کشتی حامل پناهجویان در دریای مدیترانه اجازه ورود به مرزهای آبی‌اش را داده اما از لنگر انداختن این کشتی در ساحل خودداری می‌کند. به گزارش شبکه «الجزیره»، ۱۴۷ مسافر این کشتی خیریه را پناهجویان نجات‌داده‌شده از آب تشکیل می‌دهند. ۳۲ تن از آنها کودک هستند. پناهجویان این کشتی برای دو هفته در دریای مدیترانه سرگردان بودند. در سال جاری دست‌کم ۸۳۹ پناهجو در مسیر رسیدن به اروپا در مدیترانه جان‌شان را از دست داده یا مفقود شده‌اند. سازمان ملل اعلام کرده است که بسیاری از پناهجویانی که کشتی‌های خیریه آنها را نجات می‌دهند، از «تروما» یا ضربه روحی رنج می‌برند. این آسیب‌ها با سرگردانی آنها در مدیترانه تا زمانی که مذاکره بر سر سرنوشت‌شان به نتیجه برسد، ادامه می‌یابد. لیبی نقطه‌ حرکت اصلیِ پناهجویانِ گریخته از فقر و جنگ در آفریقا و خاورمیانه از طریق دریای مدیترانه به سمت اروپا است. قایق‌های حامل این پناهجویان پر از جمعیت می‌شوند و امن نیستند. اتحادیه اروپا به دلیل اختلاف نظر در مورد چگونگی تقسیم پناهجویان نجات‌یافته در میان کشورهای عضو این اتحادیه، در ماه مارس به گشت‌های دریایی خود در دریای مدیترانه پایان داد. سازمان عفو بین‌الملل ماه گذشته، دولت‌های اروپایی را مسئول افزایش شمار پناهجویان جان‌باخته در دریای مدیترانه دانست. عفو بین‌الملل اعلام کرد شمار پناهجویان کشته‌شده در دریای مدیترانه به‌دلیل آن‌که دولت‌های اروپایی اقدامی در مورد پذیرش آن‌ها انجام نمی‌دهند افزایش یافته است.

وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به رفع توقیف «#گریس_۱»: لندن به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد قوانین تحریمی اتحادیه اروپا علیه #سوریه را نقض کند

وزارت خارجه بریتانیا غروب پنجشنبه ۲۴ مرداد/۱۵ اوت در بیانیه‌ای در واکنش به حکم دادگاه عالی جبل‌الطارق به رفع توقیف از نفتکش «گریس ۱» گفت لندن اجازه نمی‌دهد ایران یا کشوری دیگر، قوانین تحریمی اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کند. نفت‌کش «گریس ۱» پنجشنبه ۱۳ تیر/ ۴ ژوئیه در حال انتقال نفت خام ایران به بندر «بانیاس» در سوریه بود که با حکم دولت محلی جبل‌الطارق و توسط نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد. این ابرنفت‌کش حامل ۲,۱ میلیون بشکه نفت خام سبک بود. یک منبع نزدیک به فابیان پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل‌الطارق صبح پنجشنبه به روزنامه بریتانیایی سان گفته بود: «اگر دیگر تصور نمی‌کنیم که این کشتی در حال نقض تحریم‌های رژیم سوریه است، در آن صورت دیگر دلیلی برای نگه داشتن گریس ۱ در جبل الطارق وجود ندارد. الان در چنین وضعیت هستیم، به همین خاطر می‌توانید انتظار داشته باشید که این کشتی فردا به راهش ادامه دهد.» حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن بعد از آزادی «گریس ۱» گفت از اول هم مقصد این نفتکش سوریه نبود.

#ظریف در واکنش به رفع توقیف «#گریس_۱»: آمریکا تلاش کرد از نظام قضایی برای دستبرد به اموال ما سوءاستفاده کند اما موفق نشد

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به حکم دادگاه عالی جبل‌الطارق برای رفع توقیف از نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی (از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو) شکست خورده، تلاش کرد تا از نظام قضایی برای دستبرد به اموال ما در آب‌های آزاد سوءاستفاده کند. این تلاش برای راهزنی دریایی، نشانه‌ای از بی‌اعتنایی ترامپ به قانون است.» دادگاه عالی جبل‌الطارق قصد داشت صبح پنجشنبه حکم رفع توقیف «گریس ۱» را صادر کند که حکومت جبل الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرد وزارت دادگستری ایالات متحده خواهان تداوم توقیف این نفت‌کش شده است. قاضی دیوان عالی جبل‌الطارق اما چند ساعت بعد با بیان اینکه درخواست ایالات متحده برای توقیف کشتی به دست دادگاه نرسیده، دستور آزادی نفتکش «گریس ۱» را صادر کرد.

#حمید_بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن: ایران تعهد و ضمانت نداد که «گریس ۱» به سوریه نرود

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن اعلام کرد ایران به دادگاه عالی جبل‌الطارق تعهد نداده است که نفتکش «گریس ۱» به سوریه نرود. روز گذشته وال‌استریت ژورنال به نقل از چند مقام آگاه گزارش داده بود که محموله نفت‌کش حامل نفت خام ایران در مراکش تخلیه می‌شود و ایران هم تعهد داده است که نفتکش «گریس ۱» به سوریه نرود. بعیدی‌نژاد گفت: «بحث هیچ تعهد و ضمانتی نیست. از همان ابتدا نیز اعلام کرده بودیم که مقصد این نفتکش سوریه نبوده است. اگر مقصد نفتکش هم سوریه می‌بود، هیچ اقدام خلاف حقوق بین‌الملل از سوی ایران صورت نگرفته بود و بر عکس اقدام انگلیسی‌ها در توقیق نفتکش حامل نفت ایران دقیقاً نقض حقوق بین‌الملل بود.» وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که لندن به هیچ کشوری اجازه نقض تحریم‌های اروپا علیه سوریه را نمی‌دهد.»

#عبدالله_حمدوک، گزینه مخالفان سودان برای نخست‌وزیری

ائتلاف اصلی مخالفان در سودان عبدالله حمدوک را برای نخست وزیری نامزد خواهد کرد. عبدالله حمدوک، اقتصاد‌دانی است که در موسسات بین‌المللی خدمت کرده و مخالفان در نظر دارند از او برای تصدی پست نخست‌وزیر دولت انتقالی حمایت کنند. نامزدی حمدوک نخستین گام برای تشکیل یک دولت انتقالی است. سودان به‌دنبال سقوط عمر البشیر از ماه آوریل تا کنون دستخوش ناآرامی بوده است. طی چند ماه گذشته مذاکرات میان شورای انتقالی نظامی که از ماه آوریل بر سودان حکمرانی می‌کند و ائتلاف مخالفان که با نام جنبش آزادی و تغییر شناخته می‌شود، بی نتیجه بود؛ اما اوایل این ماه دو طرف بر سر یک بیانیه قانون اساسی توافق کردند. شورای عالی یکشنبه ۱۸ اوت و براساس برنامه از پیش تعیین‌شده تشکیل و شورای نظامی انتقالی منحل خواهد شد. نخست وزیر قرار است سه‌شنبه آینده تعیین شود. مدت‌هاست که شایعه انتخاب حمدوک برای نخست‌وزیری سودان بر سر زبان‌هاست، آخرین پستی که حمدوک در آن خدمت کرده معاون دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا بوده است. او همچنین مناصبی در سازمان بین المللی کار و بانک توسعه آفریقایی داشته است. او همچنین در سال‌های دهه هشتاد میلادی و پیش از آن که عمر البشیر با کودتا قدرت را در دست بگیرد، وزیر دارایی سودان بود.

مرگ و مصدومیت دو کارگر در پی سقوط در مخزن گاز #پتروشیمی_بوشهر

بعدازظهر چهارشنبه ۲۳ مرداد یک کارگر شرکت پارس پیمانکار #پتروشیمی_بوشهر واقع در عسلویه در مخزن حاوی گاز سقوط کرد و در دم جان باخت. کارگر دیگری که برای نجات همکارش به درون مخزن رفته بود نیز مصدوم شد. به گفته‌ی خشایار وطن‌خواه، رئیس بیمارستان تامین اجتماعی عسلویه، کارگری که برای نجات جان همکار خود وارد مخزن شده بود به علت استشمام گاز بی‌هوش، و به بیمارستان عسلویه منتقل شد. کارگری که در این حادثه جان خود را از دست داده ۳۰ سال داشت و اهل شهر کرد بود. کارگر مصدوم نیز ۳۱ ساله و اهل دهدشت است. عدم وجود امکانات ایمنی و بهداشتی در محیط کار و عدم رعایت مسائل ایمنی روزانه به ده‌ها حادثه کار در واحدهای اقتصادی می‌انجامد که تعدادی از آن‌ها به مرگ کارگران منجر می‌شود.

تجمع اعتراضی کارگران #بیمارستان_رازی_بیرجند

#کارگران #بیمارستان_رازی_بیرجند چهارشنبه ۲۳ مرداد مقابل بیمارستان تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند. آنها هشت ماه است حقوق نگرفته‌اند. کارگران از طریق شرکت پیمانکاری تابان شهر در بیمارستان رازی کار می‌کنند. پیمانکار حقوق کارگران را نپرداخته و مسئولان بیمارستان از خود سلب مسئولیت کرده‌اند. کلیپی از این تجمع در فضای مجاز منتشر شده که در آن کارگران می‌گویند با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه شده‌اند. کرایه خانه‌شان عقب افتاده و کارگرانی که فرزندشان بیمار است امکان استفاده از خدمات درمانی را ندارند. یکی از کارگران به نمایندگی از سایرین می‌گوید که کارگران تمام راه‌های قانونی را برای دریافت مطالبات عقب‌افتاده‌شان پیموده‌اند اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند. اداره کار و دانشگاه پزشکی نیز اقدامی برای پرداخت مطالبات کارگران نکرده‌اند.

#قیمت_مواد_شوینده در ایران تنها در دو ماه ۲۰ درصد افزایش یافت

بختیار علم‌بیگی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران پنجشنبه ۲۴ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت مواد شوینده در دو ماه اخیر نسبت به سال گذشته خبر داد و علت آن را رشد قیمت مواد اولیه، افزایش حقوق کارگران و تغییر ارز تخصیص داده شده به مواد اولیه وارداتی از ارز دولتی به نیمایی، عنوان کرد. محصولات شوینده از قیمت‌گذاری معاف هستند. علم‌بیگی اطمینان داد که با این‌همه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران نظارت می‌کند که تولیدکنندگان قیمت‌ها را به صورت بی‌رویه افزایش ندهند.

#عسل_محمدی به خاطر وثیقه دو میلیارد تومانی هنوز در زندان به سر می‌برد

دادگاه انقلاب تهران با تعیین وثیقه دو میلیارد تومانی برای عسل محمدی از متهمان پرونده نیشکر هفت‌تپه، آزادی موقت او را عملا غیر ممکن کرده است. خانواده عسل محمدی قادر به تامین این وثیقه نشده‌اند و او همچنان در زندان اوین به سر می‌برد. عسل محمدی روز ۱۳ مرداد به همراه اسماعیل بخشی، علی نجاتی، سپیده قلیان، ساناز الهیاری و امیر حسین محمدی فرد شش تن دیگر از متهمان پرونده در جلسه دادگاه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. اتهامات او عبارتند از: «تشکیل گروه و اداره آن با هدف اقدام علیه امنیت ملی به استناد ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی، عضویت در دستجات و گروه‌ها با هدف اقدام علیه امنیت ملی به استناد ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی، فعالیت تبلیغی علیه نظام به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی». پس از دادگاه حکم قرار وثیقه عسل محمدی به قرار بازداشت تبدیل و به زندان اوین منتقل شد. وب‌سایت خبری «هرانا»، وابسته به فعالان حقوق بشر در ایران به نقل از یکی از نزدیکان عسل محمدی نوشته است: «پس از حضور عسل محمدی در دادگاه انقلاب قرار وثیقه وی بر اساس شکایت وزارت اطلاعات به قرار بازداشت تغییر کرده است. در جلسه دوم دادگاه قاضی مقیسه مبلغ قرار وثیقه وی را به ۲ میلیارد تومان افزایش داده و پرونده ایشان را به شعبه ۷ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی شاه محمدی ارسال کرده است. خانواده خانم محمدی تاکنون موفق به تامین این قرار وثیقه سنگین جهت آزادی موقت فرزندشان نشده‌اند.»

دادگاه #کارگران_نیشکر_هفت‌تپه برگزار شد

روز چهارشنبه ۲۳ مرداد جلسه محاکمه ۱۰ تن از #کارگران_مجتمع_نیشکر_هفت‌تپه در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری شهرستان شوش برگزار شد. فرزانه زیلایی وکیل کارگران نیز در دادگاه حضور داشت. سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه اسامی کارگرانی را که در جلسه دادگاه محاکمه شدند، به این شرح اعلام کرده است: حسین انصاری زاده، محمد خنیفر، فیصل ثعالبی، صاب ظهیری، عادل سماعی، اسماعیل جعادله، بنی نعامی، امید آزادی، رستم عبدلله زاده و عصمت اله کیانی. محاکمه روز گذشته کارگران در ارتباط با تجمع ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ بود که با خواست رسیدگی به مطالبات و در اعتراض به حبس اسماعیل بخشی صورت گرفته بود. به گزارش سندیکا اتهام کارگران در پرونده «تجمع غیرقانونی در راستای تغییر مدیریت و آزادی اسماعیل بخشی» عنوان شده است. در گزارش آمده است که پس از قرائت کیفرخواست کارگران متهم گفته‌اند: ما از حقوق خود دفاع کردیم. به نوشته خبرگزاری دولتی ایلنا دو تن از کارگرانی که روز چهارشنبه در دادگاه حاضر شده‌اند عضو انجمن اسلامی هستند. در پی اعتصاب و راهپیمایی‌های خیابانی کارگران نیشکر هفت‌تپه در آذرماه ۹۷ حدود ۴۰ تن از کارگران احضار شده بودند. تعدادی از آنان تبرئه شدند و دادگاه پیش‌تر هفت تن از آنان را به حبس تعلیقی و ضربات شلاق محکوم کرده بود. قرار است دادگستری شوش در روزهای آینده حکم خود درباره کارگران را صادر کند.

آزادی ناخدا و سه افسر نفت‌کش #گریس۱ ــ آمریکا به دنبال توقیف نفت‌کش است

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک روزنامه محلی جبل الطارق گزارش داده است که ناخدا و سه افسر ابرنفت‌کش ایرانی «گریس ۱» به حکم دادگاه عالی آزاد شده اند. این نفت‌کش بیش از ۴۰ روز پیش به دلیل «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» و در بستر افزایش تنش‌های ایران و آمریکا در خلیج فارس توقیف شده بود. اما قرار بود دادگاه عالی جبل الطارق پنج‌شنبه ۲۴ مرداد/ ۱۵ اوت درباره تداوم توقیف یا رفع توقیف از نفتکش گریس ۱ حامل نفت خام ایران تشکیل جلسه دهد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که با تغییر بارنامه کشتی، جبل الطارق حکم به رفع توقیف آن دهد. اما اکنون بر اساس گزارش روزنامه محلی جبل الطارق، وزارت دادگستری ایالات متحده خواهان توقیف این نفت‌کش شده و دادخواستی برای ادامه توقیف آن به دادگاه عالی جبل الطارق داده است. این گزارش‌ها هنوز به صورت رسمی تأیید نشده اند، هرچند رسانه‌های ایران به بازتاب آنها پرداخته اند. دادگاه عالی جبل الطارق تصمیم درباره توقیف یا نفت‌کش ایرانی را به عصر موکول کرده است. نفت‌کش گریس ۱ پنج‌شنبه ۱۳ تیر/ ۴ ژوئیه در حال انتقال نفت خام ایران به بندر «بانیاس» در سوریه بود و با حکم دولت محلی جبل‌الطارق و توسط نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد. این ابرنفت‌کش حامل ۲,۱ میلیون بشکه نفت خام سبک بود.

شهردار #خرم‌آباد به اتهام فساد اقتصادی بازداشت شد

وحید رشیدی، شهردار خرم‌آباد به اتهام فساد اقتصادی دستگیر شد. در هفته‌های گذشته نیز مرادپور معاون عمرانی استاندار، سپه‌وند مدیر امور شهری استانداری، چهار عضو شورای شهر الشتر، شهردار الشتر، دو عضو شورای شهر بروجرد و شهردار سابق ازنا به‌ اتهام تخلفات مالی و اقتصادی بازداشت شدند. جعفر بدری رئیس‌کل دادگستری لرستان پیش‌ از این اعلام کرده بود که ۱۴ نفر از مدیران متخلف لرستان و افراد مرتبط با آن‌ها تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. عمده تخلفات این افراد در حوزه شهرداری‌ها و شوراهای شهر است.

رویترز و سان: دادگاه عالی #جبل‌الطارق حکم رفع توقیف نفتکش «گریس ۱» ایران را صادر می‌کند

به گزارش خبرگزاری رویترز دادگاه عالی جبل‌الطارق پنجشنبه ۲۴ مرداد/ ۱۵ اوت درباره تداوم توقیف یا رفع توقیف از نفتکش گریس ۱ حامل نفت خام ایران تشکیل جلسه می‌دهد. یک منبع آگاه به رویترز گفته است که به احتمال زیاد دادگاه حکم رفع توقیف نفتکش ایران را صادر می‌کند. روزنامه بریتانیایی «سان» هم این خبر را تأیید کرده است. یک منبع نزدیک به فابیان پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل‌الطارق به سان گفته است: «اگر دیگر تصور نمی‌کنیم که این کشتی در حال نقض تحریم‌های رژیم سوریه است، در آن صورت دیگر دلیلی برای نگه داشتن گریس ۱ در جبل الطارق وجود ندارد. الان در چنین وضعیت هستیم، به همین خاطر می‌توانید انتظار داشته باشید که این کشتی فردا به راهش ادامه دهد.»

#حجت‌‌الله_سلطانی، سفیر جدید ایران در #ونزوئلا با تقدیم استوارنامه‌اش به #مادورو کار خود در کاراکاس را آغاز کرد

حجت‌‌الله سلطانی، سفیر جدید ایران در «کاراکاس» پنجشنبه ۲۴ مرداد/۱۵ اوت استوارنامه خود را به نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا تقدیم کرد. سلطانی دوشنبه گذشته رونوشت استوارنامه خود را به خورخه آریزا، وزیر خارجه ونزوئلا تحویل داد و به جای مصطفی اعلائی عهده‌دار سفارت ایران در ونزوئلا شد. سلطانی پیش از این (اواخر سال ۱۳۹۱) نیز به عنوان سفیر ایران در کاراکاس به فعالیت مشغول بود. رئیس اداره اول آمریکای لاتین وزارت خارجه، دستیار وزیر خارجه در امور آمریکا و سفیر ایران در اروگوئه از دیگر سمت‌های سلطانی در دوران فعالیتش در وزارت امور خارجه است. مصطفی اعلائی، سفیر قبلی ایران در ونزوئلا از اسفند ۱۳۹۳ عهده‌دار سفارت ایران در کاراکاس بود.

#وزارت_کار: ۱۹ درصد مردان و حدود ۳۵ درصد زنان ایرانی جویای کار از یافتن کار ناامید شده‌اند

بر اساس نتایج مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در سال گذشته ۱۹ درصد مردان و حدود ۳۵ درصد زنان بیکار از پیدا شدن شغل ناامید شده‌اند. ۰,۴ درصد از جمعیت بیکاران ایرانی جزو کارگران فصلی‌اند که می‌بایست منتظر فصل کار بمانند و تا آن زمان از جست‌وجوی کار دست کشیده‌اند. دو میلیون نفر از جمعیت جویای کار (معادل ۳,۷ درصد) به دلیل بیماری، بارداری و ناتوانی جسمی موقت از یافتن شغل صرفنظر کرده‌اند. گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار نشان می‌دهد که در بهار امسال از مجموع ۲۷ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر جمعیت فعال کشور، ۲۴ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۴۴ نفر شاغل و ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۸۷ نفر بیکار بوده‌اند. نرخ مشارکت اقتصادی کشور در بهار سال جاری ۴۰,۶ درصد بوده و حاکی از آن است که مردان با ۶۵ درصد بیشترین میزان مشارکت اقتصادی را داشته‌اند.