ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه از مدل ایستگاه فضایی جدید خود رونمایی کرد

«روسکوسموس» (Roskosmos)، آژانس فضایی روسیه روز دوشنبه ۲۴ مرداد / ۱۵ اوت در نمایشگاه نظامی-صنعتی ارتش برای نخستین بار از مدل یک ایستگاه فضایی جدید رونمایی کرد که نشان می‌دهد این کشور در خارج شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و پیش گرفتن مسیر خود به تنهایی، جدی است. رسانه‌های دولتی روسیه این مدل را «روس» (ROSS) نامیده‌اند. یوری بوریسوف که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ماه گذشته او را به ریاست آژانس فضایی این کشور منصوب کرد، ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه اعلام کرد که روسیه پس از سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج می‌شود و در حال تلاش برای ایجاد «یک ایستگاه روسی» در مدار زمین است و آن را اولویت اصلی برنامه فضایی این کشور می‌داند. آژانس فضایی روسیه در بیانیه‌ای بدون ذکر تاریخ اعلام کرد که ایستگاه فضایی جدید در دو مرحله پرتاب خواهد شد. این آژانس همچنین گفته است ایستگاه جدید برای اهداف نظارتی به فضانوردان روسی دید بسیار وسیع‌تری از زمین می‌دهد. رسانه‌های دولتی روسیه گفته‌اند راه‌اندازی مرحله نخست پرتاب برای سال‌های ۲۰۲۵-۲۶ و حداکثر تا سال ۲۰۳۰، و راه‌اندازی مرحله دوم و نهایی برای سال‌های ۲۰۳۰-۳۵ برنامه‌ریزی شده است. دیمیتری راگوزین، رئیس پیشین آژانس فضایی روسیه که‌ به دلیل اظهارات تند خود علیه غرب به‌عنوان یک تندرو شناخته می‌شود، گفته است که ایستگاه فضایی جدید در صورت لزوم می‌تواند اهداف نظامی داشته باشد. آژانس فضایی روسیه به‌تازگی ماهواره خیام، محصول همکاری این کشور با ایران را از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب کرد.

فریبا عادل‌خواه، زندانی دو تابعیتی، با پایان مرخصی‌اش به زندان اوین بازگشت

فریبا عادل‌خواه، زندانی دو تابعیتی ایرانی-فرانسوی پس از پایان مرخصی پنج روزه‌اش، روز یک‌شنبه ۲۳ مرداد به زندان اوین بازگشت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، با تمدید مرخصی فریبا عادل‌خواه موافقت نشد. پیش از این حجت کرمانی، وکیل فریبا عادل‌خواه، از مرخصی پنج روزه موکل خود خبر داده و اظهار امیدواری کرده بود مرخصی او تمدید شود. نیروهای امنیتی فریبا عادل‌خواه را ۱۷ خرداد ماه سال ۹۸ در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت کردند. گابریل (رولان) مارشال، پژوهشگر فرانسوی نیز در ماه ژوئن همان سال حین سفر به ایران برای دیدار با فریبا عادل‌خواه، بازداشت شد. گابریل مارشال یکم فروردین ۹۹ با جلال روح‌الله‌نژاد که به اتهام دور زدن تحریم‌ها علیه ایران در فرانسه زندانی بود، مبادله و از زندان اوین آزاد شد و یک روز بعد ایران را به مقصد پاریس ترک کرد. دادگاه فریبا عادل‌خواه ۳۱ فروردین ۹۹ برگزار شد. او در نهایت اردیبهشت‌ ماه ۹۹ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به شش سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم عینا در دادگاه تجدید‌نظر استان تهران تأیید شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس تعزیری برای او قابل اجراست. فریبا عادل‌خواه در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ در شرق فرانسه تحصیل کرده و دکترای خود را در زمینه «مردم‌شناسی اجتماعی و قوم‌شناسی» از مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی در پاریس دریافت کرده است. او سال‌های درازی است که به عنوان پژوهشگر و مدیر پژوهش، در «بنیاد ملی علوم سیاسی» در پاریس به کار مشغول بوده است.

روناک رضایی، دانشجوی ارشد علوم اجتماعی، به قید وثیقه آزاد شد

بنا به گزارش‌های منتشرشده، روناک رضایی دانشجوی ارشد علوم اجتماعی موقتاً از زندان سپیدار اهواز آزاد شد. حدود سه هفته پیش مقام‌های قضایی به خانواده روناک رضایی گفته بودند که برای سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به دادگاه خوزستان رجوع کنند. روناک رضایی، دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و فعال مدنی ساکن آبادان، بیش از یک ماه در بازداشتگاه امنیتی سپاه پاسداران محبوس بود و تحت فشار بازجویی قرار داشت. او برای مدت‌ها ممنوع الملاقات ماند و سپس به زندان سپیدار اهواز منتقل شد. روناک رضایی ششم خرداد، پس از آغاز موج دستگیری‌ها در آبادان در پی اعتراض به فاجعه متروپل بازداشت شد. به گفته فرزانه زیلابی، وکیل روناک، این پژوهشگر مردم‌شناس به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده است. انجمن‌های علمی‌ـ‌دانشجویی علوم اجتماعی ایران چندی پیش در بیانیه‌ای مشترک خواهان آزادی روناک رضایی شدند. آنها در بیانیه مشترک خود نوشتند: «روناک انسانی دغدغه‌مند و محققی پر تلاش است که برای تحقیق بر روی پایان‌نامه‌اش در آبادان حضور داشت. با وقایع دردناک اخیر آبادان و مصائبی که مردم آبادان در حادثه‌ی متروپل متحمل شدند، در بند و به اسارت رفتن انسان‌هایی که جرمی جز تحمل درد، رنج، ظلم و بلندکردن صدای مظلومان ندارند، بر اندوهمان افزود. متأسفانه روناک نیز در چنین مظلمه‌ای گرفتار آمده است.» آنها در ادامه افزودند: «روناک و دیگر روناک‌ها محقق و شهروندان دلسوز این خاک‌اند و قطعاً جای هیچ محقق و منتقدی در زندان نیست.»

قرار بازداشت آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی به مدت یک ماه دیگر تمدید شد

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، شنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۱ قرار بازداشت کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی، دو زوج نویسنده و فعال کارگری که در زندان اوین به سر می‌برند، به مدت یک ماه دیگر تمدید شد. زور گذشته علی اسداللهی، برادر آنیشا اسداللهی در پستی اینستاگرامی اعلام کرد بعد از مراجعه مادرش به زندان اوین، به او اطلاع داده‌اند که با آزادی موقت آنیشتا با قرار وثیقه موافقت شده است. اما هنوز از آزادی او اطلاعی در دست نیست. آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی ۱۹ اردیبهشت سال جاری با یورش نیروهای امنیتی به خانه شخصی‌شان در تهران دستگیر شدند. این دو زندانی سیاسی که در حال حاضر به صورت بلاتکلیف در بند ۲۰۹ و بند زنان زندان اوین نگهدای می‌شوند، در جریان بازداشت گسترده فعالان صنفی معلمان و کارگران بازداشت شدند و تاکنون از اتهام‌های انتسابی علیه آنها اطلاعی در دست نیست. منابع نزدیک به وزارت اطلاعات و سپاه ایران در یک خبر به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران رضا شهابی و آنیشا اسداللهی را که ۲۲ اردیبهشت ماه بازداشت شدند به «همکاری با یک تیم خارجی» متهم کردند. همکاری با تیم خارجی یا گروه‌های خارج از کشور در سال‌های گذشته نیز بارها از سوی وزارت اطلاعات و قوه قضاییه برای سرکوب و صدور احکام قضایی بلندمدت علیه فعالان مدنی و معترضان استفاده شده است. در اطلاعیه منسوب به وزارت اطلاعات ایران شهابی و اسداللهی به ارتباط با سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او متهم شده‌اند که هر دو نفر با ویزای گردشگری به ایران آمده و هنگام خروج بازداشت شدند. و به همین بهانه مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی اتهام تلاش «برای براندازی نظام» را علیه این افراد مطرح کرده‌اند. تشکل‌های کارگری و معلمان و کانون نویسندگان ایران و بسیاری دیگر از تشکل‌ها و فعالان مدنی این موضوع را «سناریوسازی امنیتی» علیه منتقدان خوانده‌اند و خواستار آزادی فوری دستگیرشدگان هستند.

می‌خواهند «بدحجابی» را تخلف حساب کرده و برای آن جریمه نقدی تعیین کنند

محمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر دوشنبه ۲۴ مرداد گفت: «در طرح عفاف و حجاب ستاد، بدحجاب دیگر مجرم نیست بلکه متخلف است و به جای پرونده‌سازی و مجازات‌هایی که در قانون آمده است، شخص جریمه نقدی می‌شود.» هاشمی گلپایگانی از برخی دستگاه‌های دولتی انتقاد کرد که به طرح عفاف و حجاب توجه کمی کرده‌اند. او پیش از این هم از «فوریت عفاف و حجاب» در سطح جامعه خبر داده بود. علی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز گفته بود: «در قانون کشف حجاب به‌عنوان جرم تلقی شده و مجموعه انتظامی باید با کشف حجاب به‌عنوان جرم برخورد کند.» حکومت ایران در ماه‌های اخیر خشونت علیه زنانی که به حجاب اجباری معترض‌اند یا پوششی غیر از معیارهای حکومتی دارند را افزایش داده است.

کریمی قدوسی: بخواهیم کسی را در خارج بکشیم پاسدار نمی‌فرستیم، یا آتش به اختیارها می‌کشند یا کسانی که پول می‌گیرند

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت ترور سلمان رشدی در نیویورک ارتباط مستقیمی با نهاد‌های جمهوری اسلامی نداشت و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اگر بخواهند کسی را بکشند از کسانی استفاده می‌کنند که «نام دیگر، زبان دیگر و ملیت دیگر» دارند و از نفرات اصلی خودش استفاده نمی‌کنند. کریمی قدوسی درباره برنامه‌های ترور جمهوری اسلامی در خارج از کشور گفت که «اگر در سیاهه جمهوری اسلامی افرادی تحریم شده باشند مانند پمپئو و ترامپ» یا افرادی علاقه‌مند به جمهوری اسلامی به صورت «آتش‌به‌اختیار» آن‌ها را ترور می‌کنند یا به افرادی در آمریکا پول می‌دهند که آن‌ها این برنامه را اجرا کنند: «جمهوری اسلامی نیازی به اعزام یک پاسدار به قلب دشمن ندارد، چون در همان کشور افراد باغیرتی پیدا می‌شوند که از مواضع ما مطلع هستند و آتش به اختیارند و هرکجا که این فرصت نصیب‌شان شود، انتقام را از امثال ترامپ و پمپئو و این‌ها خواهند گرفت...یک سرویس و یک دستگاه امنیتی اگر بخواهد اقدامی انجام دهد تا زمانی که کسانی هستند که با نام دیگر، زبان دیگر، ملیت دیگر می‌توانند آن کار را انجام دهند هیچوقت نفرات اصلی خودش را به میدان نمی‌فرستد...اگر از این افراد هم بگذریم و به فرض اینکه ایران بخواهد انتقام بگیرد، به همان افراد میدان‌دار کوچه محلات منهتن نیویورک هم از راه دور یک سفارشی کند و یک پولی به آن‌ها بدهد آن‌ها می‌توانند آن کار را انجام دهند تا اینکه یک پاسدار را از ایران به نیویورک بفرستند که احتمال خطرش خیلی زیاد است.» کریمی قدوسی گفت حمله به سلمان رشدی در نیویورک «به دست یک جوان تولد یافته در آمریکا» صورت گرفته که «هیچ ارتباط حزبی و سازمانی» با جمهوری اسلامی نداشت.

قرار بازداشت سعید مدنی را یک ماه دیگر تمدید کردند

قرار بازداشت سعید مدنی، پژوهشگر علوم اجتماعی در ایران برای چهارمین بار تمدید شده است. «امتداد»، ارگان غیررسمی حزب اراده ملت ایران اسلامی به نقل از خانواده مدنی نوشته «او پس از ۶۰ روز بازجویی فشرده، یک ماه پیش به بند ۴ زندان اوین منتقل شد. طی یک ماه گذشته علیرغم برگزاری جلسه بازپرسی تصمیمی دربارۀ وضعیت آقای مدنی گرفته نشده است. همچنین به خانواده او اعلام شده علت این امر تعلل در ارسال گردش کار بوده است. خانوادۀ آقای مدنی در طول ۹۰ روز گذشته بارها به شعبۀ ۲ بازپرسی دادسرای اوین مراجعه کرده و خواستار تودیع قرار وثیقه جهت آزادی وی شده‌اند». نیروهای امنیتی ۲۶ اردیبهشت همزمان با بازداشت فعالان صنفی و مدنی در نقاط مختلف ایران، سعید مدنی را هم به ظن ارتباط مشکوک با نیروی خارجی و اقدام ضد امنیتی بازداشت کردند. او از آن زمان در بازداشت نیروهای امنیتی است. مصطفی نیلی، وکیل مدافع مدنی پیشتر گفته بود که بازداشت موکلش بر اساس اتهام‌زنی یک رسانه صورت گرفته و او هنوز یک بار هم به دادسرا برده نشده است. علاوه بر سعید مدنی، کیوان صمیمی نیز در اردیبهشت ماه دوباره بازداشت و به زندان منتقل شد. کیوان مهتدی و آنیشا اسداللهی، پژوهشگر و مترجم مدافع کارگران نیز از ۲۲ اردیبهشت در زندان نگهداری می‌شوند. نیروهای امنیتی روز ۲۳ مرداد یاشار و کاوه دارالشفا را هم با اجرای حکم محکومیت به حبس به زندان بردند. ۱۱ تن از معلمان در تهران و کردستان و همینطور دو عضو سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران هم بیش از سه ماه است که در زندان حبس شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: کسی حق ندارد در ارتباط با حمله به سلمان رشدی، جمهوری اسلامی را محکوم کند

سه روز پس از حمله به سلمان رشدی در ایالات متحده آمریکا، سرانجام یک مقام رسمی در ایران ارتباط مظنون به اقدام به قتل با ایران را «به طور جدی و قطعی» تکذیب کرد. ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود در واکنش به سوءقصد به جان سلمان رشدی گفت: «حمله به سلمان رشدی را از رسانه‌ها دنبال کردیم. هیچ‌کس جز شخص او و حامیانش شایسته سرزنش نیستند. او با اهانت به مقدسات و عبور از خطوط قرمز مسلمانان، خود را در معرض خشم و غضب آنان قرار داد. خشم و غضب نسبت به رشدی هم محدود به ایران و جمهوری اسلامی نبود.» کنعانی بدون آنکه به فتوای روح‌الله خمینی در واجب‌القتل بودن سلمان رشدی اشاره کند گفت که کسی «حق ندارد» در این ارتباط جمهوری اسلامی را محکوم کند. او توهین به مقدسات دینی را همواره محکوم و غیر قابل دفاع خواند. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه اظهاراتش گفت: «آزادی بیان توجیهی برای توهین به مقدسات نیست. نفرت‌پراکنی و توهین به مقدسات اسلامی که نمونه بارزش اقدام سلمان رشدی است، از نظر حقوقی و اخلاقی محکوم است.» کنعانی همچنین «محکوم کردن اقدام ضارب» و «تطهیر اقدام اهانت کننده به مقدسات اسلامی» را متناقض خواند و گفت: «ما درباره فرد حمله کننده به رشدی اطلاعی غیر از آنچه رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند، نداریم.» سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ارتباط ضارب با جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت: «ارتباط ضارب سلمان رشدی با جمهوری اسلامی را به طور جدی و قطعی تکذیب می‌کنیم.»

هجوم عقرب‌ها به روستای چاهنان سندرک در هرمزگان: «پنج نفر جانشان را از دست دادند»

خبرگزاری فارس، وابسته از سپاه پاسداران از مرگ ۵ نفر در روستای چاهنان سندرک به دلیل عقرب‌گزیدگی خبر داد. دهیار این روستا گفته که در فاصله شنبه ۲۲ تا یک‌شنبه ۲۳ مرداد سه نفر دیگر از اهالی این روستا به دلیل عقرب‌گزیدگی به درمانگاه منتقل شده‌اند. به گفته او در یک هفته اخیر ۷ یا ۸ نفر از اهالی این روستا را عقرب زده است. پیشتر روزنامه همشهری نیز گزارش کرده بود «هجوم عقرب‌ها در گرمای تابستان به خانه‌های مردم سبب افزایش عقرب‌گزیدگی و نگرانی روانی مردم شده است.» مسئولان محلی سیلاب مونسون رو عامل بیرون آمدن عقرب‌ها می‌دانند و می‌گویند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آمار عقرب‌گزیدگی در آستان هرمزگان ۲۷ درصد افزایش یافته است. دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در تیر امسال ۹۴۲ مورد عقرب‌گزیدگی را ثبت کرد. در تیر ۱۴۰۱، ۶۸۰ عقرب‌گزیدگی ثبت شده بود. سال‌های گذشته نیز حداقل دو کودک در این روستا به دلیل عقرب‌گزیدگی جان خود را از دست دادند.