ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: تزریق ۱۵ میلیارد دلار به #اینستکس کافی نیست و تا «عادی‌سازی همه شرایط و رفع تحریم‌ها» به #مذاکره با اروپا ادامه می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) #مجتبی_ذوالنور روز یک‌شنبه ۲۴ شهریور گفت «ایران» از مذاکره با اروپا ناراضی‌ست اما طبق فرمان علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به مذاکرات ادامه می‌دهد : «.رهبری به دفعات تاکید کردند که دل به مذاکره با اروپایی‌ها نبندید و امور را موکول به مذاکره نکنید ولی مذاکره را ادامه بدهید» ذوالنور اجرایی‌ شدن پیشنهاد فرانسه برای واریز ۱۵ میلیارد دلار اعتبار فروش نفت به اینستکس را «مقبول» جمهوری اسلامی ندانست و گفت: «با اقدامات انجام شده و مذاکرات صورت گرفته، بنا شد که اروپایی‌ها ۱۵میلیارد دلار در سه قسط پنج میلیارد دلاری به صندوق اینستکس واریز ‌کنند و این مبلغ به عنوان مبلغ پیش‌فروش نفت ایران است تا شرایط فروش نفت ایران فراهم شود. البته این موضوع برای ایران قابل پذیرش نیست و ما برای این موضوع برجام را امضا نکردیم و بنا بود که تمام شرایط عادی‌سازی شود و تحریم‌ها رفع شود و اگر این موضوع را قبول کنیم، یعنی به آن بسنده کردیم ولی در تلاش هستیم تا حق ایران را دریافت کنیم». رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادعا کرد هراس از ایران مانع حمله آمریکا شده و کاهش تعهدات ایران به برجام اروپایی‌ها را که «در بهترین وضعیت حدود ۲۰ میلیارد دلار با ایران و چندین برابر با آمریکا مبادلات اقتصادی دارند»، «سرعقل» آورده است.  

رئیس ثبت احوال ملایر: در پنج ماهه نخست سال ۹۸، شش کودک دختر ۱۰ تا ۱۴ سال و ۱۵۶ نوجوان ۱۵ تا ۱۹ ساله ملایری بچه‌دار شده‌اند

بابک بختیاری رئیس اداره ثبت احوال شهرستان ملایر در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از ثبت بیش از ۱۶۰مورد زایمان و فرزندآوری در کودکان این شهرستان در پنج ماهه نخست سال ۹۸ خبر داد. به گفته او در شهرستان ملایر شش کودک در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال و ۱۵۶ نوجوان ۱۵ تا ۱۹ سال در ۵ ماهه نخست سال ۹۸ زایمان کرده و فرزند به دنیا آورده‌اند. بختیاری در مورد آمار کودک همسری در این شهرستان گفت این ازدواج ها در دفاتر ثبت ازدواج، ثبت می شود و سامانه ما در حال حاضر قابلیت رصد ازدواج‌های زیر سن قانونی را ندارد. به گفته کارشناسان رابطه جنسی و #حاملگی_دختربچه‌ها در سنین پایین آسیب‌های فراوان جسمی و روحی از جمله افسردگی و اختلالات اضطراب را به آن‌ها تحمیل کرده و در مواردی جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

رحمانی فضلی: برخورد با کشف حجاب باید مستمر باشد

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران در جلسه شورای اجتماعی که با موضوع #حجاب–و–عفاف برگزار شد، گفت: «موضوع #کشف_حجاب برای ما در اولویت است که باید برخورد جدی و پیشگیرانه داشته باشیم و اولویت بعدی، موضوع سازمان یافته عمل کردن در این موضوع می‌باشد و اماکن عمومی نیز از اولویت‌های مدنظر ما در این زمینه است.» او گفته برخورد با #کشف_حجاب باید مستمر باشد‌. مثلا نباید در تابستان که شرایط ویژه‌ای برای گرمای هوا ایجاد می‌شود و‌ مشهودتر است، پی‌گیر باشیم و در زمستان نه. رحمانی فضلی اضافه کرده: «در صورت مواجهه با موارد علنی، قانون مصرّح است و دستگاه‌های قانونی باید ورود کنند. نگاه ما به این مسئله باید ۹۵درصد ایجابی و۵درصد سلبی باشد.» او همچنین گفته: «پیشنهاداتی درباره تقویت تولید چادر مشکی ارائه شده است و پیشنهادی نیز مبنی بر اینکه تا زمانی که نیاز ورود چادر مشکی به کشور وجود دارد، عوارض آن را صفر کنیم.»

واکنش توئیتری #ظریف به ادعای تازه وزیر خارجه #آمریکا: متهم کردن ایران به این فاجعه پایان نمی‌دهد

#محمدجواد_ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتشار پست‌هایی در توئیتر خود به ادعاها و سخنان اخیر #مایک_پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده واکنش نشان داد. پمپئو بامداد یک‌شنبه ۱۵ سپتامبر/ ۲۴ شهریور در صفحه توئیتر خود از حمایت ایران از شبه نظامیان حوثی در یمن انتقاد کرد و نوشت تهران در پس حدود یک‌صد حمله‌ای است که [تا کنون] علیه عربستان سعودی انجام شده و این در حالی است که روحانی و ظریف تظاهر می‌کنند به دیپلماسی روی آورده‌اند. ظریف در پاسخ به نوشته‌‌های پمپئو در صفحه توئیتر خود با اشاره تلویحی به عربستان سعودی نوشت: «آمریکا و مشتریان تسلیحاتی‌اش به این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی در جنگ منجر می‌شود، گرفتار شده‌اند.» او همچنین در واکنش به اتهام‌های مطرح شده از سوی پمپئو مبنی در دست داشتن ایران در حمله‌ها به پالایشگاه‌های عربستان گفت متهم کردن ایران به این فاجعه پایان نمی‌دهد بلکه پذیرفتن پیشنهاد ۱۵ آوریل ایران به جنگ خاتمه و باعث گفت‌وگوی احتمالی می‌شود. حوثی‌های یمن مسئولیت حمله‌های صبح روز شنبه ۱۴ سپتامبر/ ۲۳ شهریور به دو پالایشگاه شرکت آرامکوی عربستان سعودی را پذیرفته‌ و گفته‌اند که این حمله‌ها را با ۱۰ پهپاد انجام داده‌اند. در پی این حمله‌ها روند تولید نفت سعودی‌ها با اختلال مواجه شده است. ‎

واکنش ایران به گفته‌های #پمپئو درباره نقش ایران در حمله به #آرامکو: آمریکایی‌ها سیاست دروغ حداکثری را در پیش گرفته‌اند

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در مورد حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان گفته آمریکایی ها سیاستی به نام فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفتند که به دلیل ناکامی‌ها به سمت دروغ حداکثری گرایش پیدا کرده است. به دنبال حملات روز گذشته پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو، تولید نفت عربستان با کاهش ۵۰ درصدی روبه‌رو شده. هرچند حوثی‌ها مسووولیت این حملات را به عهده گرفتند، مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا ایران را مسئول این حملات دانسته و گفته نشانی از این که این حملات از خاک یمن روی داده باشند در دست نیست.

#ابراهیم_رئیسی دستورالعمل ساماندهی #زندانیان و کاهش #جمعیت_کیفری زندان‌ها را ابلاغ کرد

رئیس #قوه_قضائیه دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را ابلاغ کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم رئیسی روز شنبه ۲۳ شهریور در راستای اجرای بند ۶۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و مقررات قانون #آیین_دادرسی_کیفری و #قانون_مجازات_اسلامی در زمینه #حبس‌زدایی، این دستورالعمل را صادر کرد. در این ابلاغیه بر دادن فرصت کافی به زندانی برای تودیع #وثیقه و تسهیل در پذیرش وثیقه از سوی قاضی تاکید شده است. همچنین در این دستورالعمل نسبت به قرارهای موقت #بازداشت و افرادی که از لحاظ پزشکی توان ماندن در بازداشت ندارند، نسبت به روند گذشته قوه قضائیه تجدید نظر شده است. رئیسی در این دستورالعمل، در راستای #حبس_زدایی به #مجازات‌های_جایگزین همچون مراقبت‌های الکترونیکی پرداخته است. به موجب اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه که قانون معین می‌کند و احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب مجرم و مجازات و تعزیر مجرمان و اجرای حدود و مقررات مدون جزائی اسلام، اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان و...، از جمله وظایفی است که بر عهده قوه قضائیه گذاشته شده است. گرچه برخی از این وظایف تا‌کنون با بی‌توجهی و سهل‌انگاری مسئولان دستگاه قضایی روبه‌رو شده است.

واشنگتن پست: برکناری #بولتون به دلیل اختلاف نظر بر سر رفع تحریم‌ها علیه ایران بود

گمانه‌زنی‌ها در مورد برکناری #جان_بولتون، مشاور امنیت ملی سابق #کاخ_سفید حاکی از آن است که او به دلیل اختلاف نظر با #دونالد_ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر سر رفع تحریم‌ها علیه ایران برکنار شده است. به نوشته واشنگتن پست به نقل از یک منبع نزدیک به جان بولتون، رئیس جمهوری آمریکا در پی رفع تحریم‌ها و زمینه‌سازی بستر #مذاکره_با_ایران است اما اختلاف نظر بولتون با او موجب شد ترامپ در یک اقدام پیش‌بینی نشده، بولتون را از کار برکنار کند. بولتون اما روز سه‌شنبه ادعا کرد که او از این سمت کناره گیری کرده بوده. شیرین هانتر، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن در همین زمینه در گفت‌وگو با یورونیوز گفت: «اخراج بولتون از کاخ سفید گمانه‌زنی‌ها در مورد خواهان مذاکره بودن دولت آمریکا با حکومت ایران را تقویت می‌کند.» به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل برکناری بولتون نشانه این است که آمریکا به هیچ وجه نمی‌خواهد وارد درگیری نظامی با ایران شود. بسیاری از کارشناسان روی کارآمدن بولتون را از دلایل وضع تحریم‌های یک‌جانبه و سنگین آمریکا علیه ایران می‌دانند. در خرداد ماه گذشته سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی با صدور بیانیه‌ای از بولتون به عنوان فردی یاد کرد که بیش از آنکه به دنبال #صلح و امنیت باشد، به دنبال نابودی صلح و امنیت است. جمهوری اسلامی اما همواره پیش شرط هر گونه مذاکره با آمریکا را برداشتن تحریم‌ها از سوی کاخ سفید عنوان کرده و جان بولتون به عنوان یکی از موانع بر سر راه برداشتن تحریم‌ها و زمینه‌سازی مذاکره بین دو کشور شناخته می‌شد.

بیش از ۱۲۰ فعال دانشجویی و مدنی با انتقاد از عملکرد #قوه_قضاییه خواستار اصلاح ساختار و ساز و کار قضایی شدند

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش کرده است جمعی از فعالان دانشجویی و مدنی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی، با انتقاد از «احکام سنگین و بهت‌آور چند ماه اخیر برای کارگران، دانشجویان و ...» خواستار بازبینی و تجدید نظر در چنین احکامی شده‌اند اما تاکید کرده‌اند که مسأله اصلی، اصلاح ساختار و ساز و کار قضایی امنیتی‌ای‌ است که خروجی آن چنین احکامی‌ست. این فعالان مدنی به نادیده گرفته شدن حقوق معترضان و متهمان در فرآیند فعلی دادرسی پرونده‌های آنان اعتراض کرده و نوشته‌اند: «با وجود اینکه در اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی، برگزاری تجمع و راهپیمایی، تشکیل جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی، جزو حقوق آحاد ملت به شمار آمده، اما همین امور تحت عناوین اجتماع و تبانی، اقدام علیه امنیت ملی و ...، از مهم‌ترین اتهامات و دلایل احکام اخیر است.» در ادامه این نامه آمده است که به جای برگزاری دادگاه‌های سیاسی علنی با حضور هیأت منصفه مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی، پرونده‌های معترضان تحت عناوین امنیتی در دادگاه‌های انقلاب مختومه می‌شوند. بر اساس این نامه در مواردی حتی از ابلاغ کتبی رای به محکومان نیز خودداری می‌شود. این فعالان مدنی و دانشجویی با اعتراض به حذف موقت تشریفات ماده ۴۵۰ دادگاه‌های تجدیدنظر نوشته‌اند که در حال حاضر امکان محروم کردن متهمان از حق دفاع حضوری در دادگاه‌های تجدیدنظر به وجود آمده است. امضاکنندگان این نامه مطالبه امروز خود را نه فقط تغییر احکام، بلکه بازگشت به عدالت و قانون توسط دادگاه و قاضی مستقل و تمامی اجزای قوه قضاییه اعلام کرده‌اند: «مطالبه [ما] عدم دخالت سلایق یا صلاحدید ضابطان و اشخاص در قضاوت است، مطالبه رسیدگی به پرونده‌های سیاسی در دادگاه‌های علنی با حضور هیات منصفه به جای دادگاه‌های انقلاب است، مطالبه به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم و حق تشکیل انجمن‌ها و جمعیت‌ها و حق برگزاری تجمع و حق آزادی بیان، مطالبه حفظ حرمت و حیثیت انسانی شهروندان و متهمان، مطالبه فراهم شدن فرصت دادرسی عادلانه و شفاف برای همه است. این اصلاحات نیازمند عزم و اراده واقعی است.»