نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، با وعده مسئولان زندان به اعتصاب غذای خود پایان داد

بنا بر گزارش «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پنچشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱، سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین با وعده مساعد مسئولان زندان به اعتصاب غذای خود پایان داد. سپیده قلیان از روز جمعه ۱۸ شهریور در اعتراض به عدم انتقال به زندان سپیدار اهواز دست به اعتصاب غذا زده بود. این فعال مدنی که سه‌شنبه ۲۲ شهریور در پی وخامت وضعیت جسمانی به بیمارستان منتقل شده بود، پنجشنبه ۲۴ شهریور مجددا به زندان اوین منتقل شد. پیشتر یک منبع آگاه به وضعیت این زندانی سیاسی به هرانا گفته بود: «علی‌رغم درخواست های مکرر خانم قلیان مبنی بر انتقال به زندان سپیدار اهواز، به عنوان زندان نزدیک به محل زندگی خود، تاکنون پاسخی به او داده نشده است و به علت مسافت طولانی تهران تا دزفول ملاقات حضوری به سختی برای خانواده ممکن بوده و در واقع به نظر می‌رسد سپیده در تبعید است.» سپیده قلیان، فعال مدنی و زندانی سیاسی دوران محکومیت ۵ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند. او در ماه‌های گذشته بارها تقاضا کرده که به زندان سپیدار اهواز منتقل شود، زندانی نزدیک به محل زندگی خانواده‌اش. سپیده قلیان در تاریخ ۲۸ مردادماه سال گذشته از زندان بوشهر به مرخصی اعزام شده بود، اما در تاریخ ۱۹ مهرماه نیروهای امنیتی او را در منزل خواهرش در اهواز بازداشت و در تاریخ ۲۲ مهرماه، به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. او نهایتا ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۰ با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. این زندانی به دلیل دوری راه از امکان ملاقات حضوری با خانواده‌اش محروم است.

پوتین اعلام کرد که هفته آینده هیئتی متشکل از ۸۰ شرکت بزرگ روسی به ایران سفر خواهد کرد

ریانووستی، خبرگزاری دولتی روسیه گزارش داد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پنج‌شنبه ۲۴ شهریور / ۱۵ سپتامبر در دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم گفت هیئتی متشکل از نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد. پوتین و رئیسی در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان حضور دارند. پوتین گفت حجم تجارت بین ایران و روسیه نسبت به سال گذشته ۸۱ درصد افزایش داشته و در پنج ماه نخست امسال افزایش ۳۰ درصدی داشته است. رئیسی نیز در این دیدار تأکید کرد که جمهوری اسلامی هرگز به تحریم‌ها علیه روسیه نخواهد پیوست. ولادیمیر پوتین ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر در هفتمین مجمع اقتصادی ولادی‌وستوک گفته بود «روسیه فرصت‌های بیشتری برای ورود به بازارهای خاورمیانه و ایران می‌بیند» و «نقش آسیا-اقیانوسیه به شکلی قابل توجه افزایش یافته است».

توضیح پلیس درباره برخورد خشن گشت ارشاد با مهسا امینی: «ناگهان دچار عارضه قلبی شد»

در پی انتشار خبرهایی درباره برخورد خشن گشت ارشاد با مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی در تهران و به کما رفتن او، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت این خبرها را تکذیب کرد و بدون نام بردن از مهسا امینی چنین توضیح داد: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت‌شده به‌طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شد. بلافاصله این خانم با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان و مداوا قرار دارد.» پلیس وعده داده است که خبرهای تکمیلی در این‌باره را بعداً اعلام خواهد کرد. براساس اظهارات شاهدان عینی، «توجیه و آموزش» که پلیس در اطلاعیه خود از آن سخن گفته است کتک زدن مهسا امینی و چند نفر دیگر بوده است که در بازداشت و در ون گشت ارشاد بودند. مهسا امینی و بازداشت‌شدگان به دستگیری خود اعتراض کرده بودند. شاهدان گفته‌اند «خشونت فیزیکی» در ون گشت ارشاد چنان بود که پس از انتقال بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه وزرا مهسا امینی به کما می‌رود و مأموران با تأخیر او را به بیمارستان کسرای تهران منتقل می‌کنند. خانواده مهسا امینی از فشار نیروهای امنیتی و تلاش آن‌ها برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره این ماجرا خبر داده‌اند. از شامگاه سه‌شنبه نیز جو امنیتی شدیدی در بیمارستان کسرای تهران برقرار است.

نظر ناصر مکارم شیرازی، مرجع دینی شیعه درباره جریمه نقدی بدحجابان: تعزیر دارد، جریمه هم می‌توان کرد

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع دینی شیعه در ایران، در پاسخ به یک استفتا (پرسیدن فتوای دینی) نظرش را درباره تنبیه بی‌حجاب‌ها و «بدحجاب‌ها» اعلام کرد. از مکارم شیرازی پرسیده شد که «آیا کارگزاران و یا دست‌اندرکاران حکومت اسلامی اجازه دارند برای مقابله با پدیده بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه، جریمه نقدی تعیین و اعمال کنند؟» این مرجع دینی هم پاسخ داد: «این‌گونه گناهان تعزیر دارد و تعزیر گاهی به صورت نصیحت است و گاهی به صورت جریمه مالی و یا غیر آن که توسط حاکم شرع معین می‌شود.»

می‌خواهند با همکاری نهاد ولی فقیه در دانشگاه‌ها «مرکز مشاوره و سبک زندگی» ایجاد کنند

ابراهیم نعیمی، مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم گفت: «از سال تحصیلی جدید مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه‌ها تحت عنوان "مرکز مشاوره و سبک زندگی" فعالیت خواهند کرد.» نعیمی افزود: «این مراکز ساختار تشکیلاتی و ادرای روشن و مشخصی دارند و در یک بخشی از آن هم همکاران نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، برای اجرای سبک زندگی ایرانی اسلامی کمک می‌کنند.» مسئولان جمهوری اسلامی از آغاز انقلاب تلاش کرده‌اند «سبک زندگی اسلامی» را بر جامعه تحمیل کنند اما تاکنون موفق به اجرای کامل آن نشده‌اند. یکی از نمودهای بارز «سبک زندگی اسلامی» حجاب زنان است که جمهوری اسلامی همچنان گرفتار این موضوع است و پس از ۴۳ سال همچنان با زور و سرکوب آن را تحمیل می‌کند.