نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#گروگان_‌گیری در ایستگاه مرکزی قطار شهر #کلن آلمان، پلیس ایستگاه را بست

در شهر کلن آلمان پلیس ایستگاه مرکزی قطار را بست. این اقدام در پی گروگان‌گیری در یک داروخانه صورت گرفت. مردی در این داروخانه به یک زن حمله کرد. برخی از شاهدان از آتش‌سوزی خبر داده‌‌اند. مأموران ویژه پلیس وارد عمل شدند و ایستگاه مرکزی قطار را تخلیه کردند. اداره راه‌آهن کلن گفته است که حرکت کلیه قطارها متوقف شده است. برخی از گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از شلیک گلوله در این منطقه بوده اما پلیس آن را تأیید نکرده است. یگانی از نیروهای ویژه امنیتی آماده حمله به محل گروگان‌گیری شده‌اند. هنوز از انگیزه این اقدام و فرد مهاجم خبری منتشر نشده است.

بازداشت سخنگوی #جامعه_بهاییان_یمن در صنعا

#جامعه_جهانی_بهایی از بازداشت سخنگوی #جامعه_بهایی_یمن خبر داد. در اطلاعیه منتشر شده درباره بازداشت #عبدالله_العلوفی آمده است که او به مکان نامعلومی منتقل شده. العلوفی روز ۱۱ اکتبر/۱۹ مهر، در مسیر بازار صنعا بوده که مأموران مسلح سوار بر دو کامیون او را محاصره کرده‌اند، بر چشمانش چشم‌بند زده‌اند و او را با خود برده‌اند. بازداشت سخنگوی جامعه بهایی یمن در حالی است که روز گذشته کارشناسان سازمان ملل متحد با محکوم کردن اتهام‌های ارتداد و جاسوسی که بر بیش از ۲۰ بهایی در یمن وارد شده، خواستار لغو فوری این اتهامات شدند. این سازمان اما در قطعنامه‌ای خواستار آزادی سریع تمامی بهاییان بازداشت شده در یمن و توقف آزار و اذیت آنان شده است. دیان علایی، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل گفته است: «با توجه به اینکه به تازگی سرکوب جامعه جهانی بهایی در یمن شدت گرفته، دستگیری اخیر بسیار نگران‌کننده است. ما به دلایل زیادی نگران امنیت جامعه بهایی در یمن هستیم و از مقامات حوثی در صنعا می‌خواهیم آزار و سرکوب شهروندان یمنی به دلیل باورهای مذهبی‌ را هر چه سریع‌تر متوقف کنند.» روز ۲۹ سپتامبر یک قاضی در صنعا دستور داد املاک و دارایی‌های بیش از ۲۰ بهایی متهم در یمن تا برگزاری دادگاه آن‌ها توقیف و اسامی‌شان را در روزنامه درج کنند: اقدامی که می‌تواند باعث تهدید امنیت جانی اعضای جامعه بهایی یمن شود. از سوی دیگر اوایل سال جاری میلادی، حامد بن حیدرا، یکی از اعضای جامعه بهایی یمن که از سال ۲۰۱۳ در بازداشت به سر می‌برد به اعدام در ملأعام محکوم شد. جامعه جهانی بهایی دلیل شدت گرفتن برخوردها با بهاییان یمن را یک سخنرانی رهبر حوثی‌ها در ماه مارس امسال می‌داند. در این سخنرانی که از تلویزیون پخش شد و مخاطبان وسیعی در داخل و خارج یمن داشت، عبدالملک حوثی نسبت به آیین بهایی با هتاکی و بی‌حرمتی سخن گفت.

#نرگس_محمدی در زندان از #اعتصاب_سراسری_معلمان ایران حمایت کرد

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که دوران محکومیت خود را در زندان می‌گذراند با انتشار یادداشتی از #اعتصاب_سراسری_معلمان حمایت کرد. نرگس محمدی در این یادداشت نوشته است: «پی‌گیری مطالبات مدنی و بیان مسالمت‌آمیز اعتراضات از طریق برپایی اعتصاب، شیوه‌ای قانونی و غیرخشونت‌آمیز است که هیج‌کس به موجب آن نباید تحت پیگرد قرار گیرد. اعتصاب معلمان در روزهای ۲۳ و ۲۲مهر قانونی، مدنی و مسالمت‌آمیز بوده و انتظار می‌رود همه فعالان مدنی و نهادها و جمعیت‌ها از آن حمایت کنند و به شکل‌گیری یک جبهه متحد و مستحکم مدنی یاری رسانند. من به‌عنوان یکی از فعالان و حامیان جامعه مدنی از اعتصاب سراسری معلمان حمایت می‌کنم و خواهان آزادی معلمان دربندم.» اعتصاب سراسری معلمان امروز دوشنبه ۲۳ مهر وارد دومین روز خود شد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران هفته گذشته معلمان را به تحصن در دفاتر مدارس فراخواند. این شورا عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، اعمال نشدن رتبه‌بندی برای معلمان، عدم افزایش دستمزد معلمان و تاراج صندوق ذخیره فرهنگیان را از دلایل این تحصن برشمرده است. معلمان همچنین خواهان رفع تبعیض از ساختار نظام آموزشی، ‌ آزادی معلمان زندانی، برخورداری از حق تشکل‌یابی و حق اعتصاب، پایان‌یافتن نقض حق تحصیل رایگان همگانی و برخورداری از بیمه کارآمد و فراگیر هستند. در صورتی که مسئولان آموزش و پرورش پاسخ مناسبی به خواسته‌های معلمان ندهند، این اعتصاب در آبان گسترده‌تر خواهد شد.

رسانه‌های #ترکیه:#سفارت_ایران در #آنکارا بعد از یک عملیات انتحاری تخلیه شد

برخی رسانه‌های ترکیه گزارش داد‌ه‌اند یک بمب‌گذار انتحاری به ساختمان سفارت ایران در آنکارا رفته است. خیابانی که ساختمان سفارت ایران در ترکیه در آن واقع شده بسته شده است، اقدامات امنیتی شدیدی در محل حاکم است. سفیر ایران در ترکیه از ساختمان خارج شده است. هنوز خبرگزاری‌های معتبر یا وزارت خارجه ایران این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

#بهرام_قاسمی، سخنگوی #وزارت_خارجه_ایران: باید دید خبرهای مربوط به پرونده #خاشقجی به کدام سمت پیش می‌رود

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری که دوشنبه ۲۳ مهر در تهران برگزار شد، اعلام کرد که وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پرونده خاشقجی ترجیح می‌دهد ابتدا منتطر روشن شدن نتیجه تحقیقات شود. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، قاسمی گفته است: «تا چیزی برای من روشن نشده باشد، سعی می‌کنم اظهارنظری نداشته باشم. در این مورد هم همینگونه است. سعی کنید صبور باشید که ببینید اخبار به چه سمت سیر می‌کند.»

دو زندانی متهم به قتل در #شهرکرد استان #چهارمحال_و_بختیاری #اعدام شدند

مقامات قضائی ایران دو زندانی متهم به قتل را در زندان #شهرکرد استان #چهارمحال_و_بختیاری #اعدام کردند. این اعدام‌ها صبح یکشنبه ۲۲ مهر انجام شد. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نام این دو زندانی را صالح دهکردی ۳۸ ساله و یارعلی نوری ۴۰ ساله عنوان کرده است. صالح دهکری از سال ۹۰ در زندان شهرکرد به‌سر می‌برد و اویل سال ۱۳۹۳ نیز تا پای چوبه دار برده شد اما با اخذ مهلت از اولیای دم به زندان بازگردانده شد. او در آتش‌سوزی مردادماه همان سال در زندان شهرکرد دچار آسیب‌دیدگی شده بود. صالح دهکردی و یارعلی نوری روز شنبه ۲۱ مهرماه به‌همراه یک زندانی دیگر محکوم به اعدام به نام داوود شکری، ۲۶ ساله، جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی زندان شهرکرد منتقل شده بودند. داوود شکری با دریافت مهلت از اولیای دم به بند بازگشته است. ایران نسبت به جمعیت خود رتبه نخست شمار اعدام‌ها در دنیا را دارد. فعالان حقوق بشر می‌گویند ۶۸ درصد اعدام‌های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضائی اطلاع‌رسانی نمی‌شوند.

۳۰۰ کارگر شهرداری #شوشتر در اعتراض عدم پرداخت ۶ ماه از حقوقشان اعتصاب و در محوطه #شهرداری شهر تجمع کردند

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) صبح دوشنبه ۲۳ مهر کارگران شهرداری شوشتر در اعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه از حقوق خود دست از کار کشیده و در محوطه شهرداری این شهر تجمع کردند. این کارگران معترض به خبرگزاری ایلنا گفته‌اند: «قبل از دی ۹۶ همه کارگران شاغل در شهرداری شوشتر تحت مسئولیت مستقیم شهرداری مشغول کار بودند اما برخلاف نظر کارگران به یکباره همه قراردادها به پیمانکاری تغییر کرد که در نتیجه این تبدیل وضعیت، شش ماه است به دلیل ناتوانی مالی پیمانکاران، پرداخت دستمزد کارگران در سال‌جاری به تاخیر افتاده است.» تعداد کارگران معترض ۳۰۰ نفر گزارش شده است.

#کره_جنوبی برای نخستین بار در ۶ سال گذشته واردات #نفت_خام از #ایران را کاملا قطع کرد

‌به گزارش خبرگزاری رویترز کره جنوبی در سپتامبر سال جاری برای اولین بار در شش سال گذشته هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است. کره ‌جنوبی اصلی‌ترین خریداران نفتی در آسیا هستند که در جولای سال جاری به دلیل عدم قطعیت در دریافت معافیت از دولت آمریکا، خرید خود را از ایران متوقف کردند. رویترز نوشته است: «دولت کره جنوبی با دولت آمریکا برای دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی ایران در حال مذاکره است. در دور قبلی تحریم‌ها که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به طول انجامید، کره جنوبی اجازه داشت از ایران نفت بخرد.»

مدارس و دانشگاه‌های چهار شهر #خوزستان – #ماهشهر، #شادگان، #آبادان و #خرمشهر – به دلیل شدت گرد و خاک تعطیل شدند

مدارس و دانشگاه‌های چهار شهر خوزستان به علت شدت پدیده گرد و خاک تعطیل شدند. محسن بیرواند، فرماندار ماهشهر در گفت‌وگو با ایسنا، گفته است: کلیه مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات به جز مراکز درمانی و بهداشتی در شهرستان ماهشهر به علت بالابودن غلظت گرد و غبار تعطیل شدند. سعید حاجیان، فرماندار شادگان نیز اعلام کرده: ادارات، مدارس و دانشگاه‌های نوبت صبح در این شهرستان تعطیل شدند اما در خصوص تعطیلی بانک‌ها در شورای هماهنگی تصمیم‌گیری می‌شود. فرمانداران آبادان و خرمشهر نیز مدارس و دانشگاه‌ها در این دو شهرستان در نوبت صبح را تعطیل اعلام کردند.

معاونت حقوقی رئیس جمهوری اسلامی: #شهرداران مشمول قانون ممنوعیت به‌‌کارگیری #بازنشستگان می‌شوند

معاونت حقوقی رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرد: شهرداری‌ها مشمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان مصوب ۱۳۹۵ بوده و نظر به اینکه در تبصره‌های ذیل ماده واحده قانون یادشده و نیز اصلاحیه اخیر آن (۱۳۹۷)، شهرداران به عنوان مقامات مستثنی از شمول قانون ذکر نشده‌اند، بنابراین، شهرداران نیز مشمول قانون بوده و مستثنی از حکم ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان و بازخریدان نیستند. در همین حال، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به نشست اعضای این شورا و اعضای فراکسیون امید مجلس اعلام کرد که احتمال دارد تعدادی از نمایندگان طرحی دو فوریتی را برای استثنا شدن شهردار تهران از این قانون ارائه کنند. مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران درباره این جلسه گفته است: «وزیر کشور بنا دارد که استفساریه به مجلس بدهد و نمایندگان مجلس عنوان کردند که بهتر است استفساریه شامل حال همه شهرداران کلان‌شهرها و نه فقط شهردار تهران باشد، تا شاهد تبعیض نباشیم».

حزب #سوسیال_مسیحی #آلمان و یکی از متحدان مرکل در انتخابات #بایرن شکست خورد

۱۴ اکتبر/۲۲ مهر در ایالت بایرن آلمان انتخابات ایالتی برگزار شد تا تکلیف پارلمان و دولت محلی این ایالت مشخص شود. حزب سوسیال مسیحی، مهم‌ترین متحد آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان فقط ۳۷,۲ درصد از آرا را به دست آورد. این بدترین نتیجه‌ای است که حزب سوسیال مسیحی در انتخابات بایرن از سال ۱۹۵۰ تاکنون به دست آورده. اختلافات سیاسی در دولت و رقابت‌های مخرب سیاسی در بایرن از دلایل شکست حزب سوسیال مسیحی بایرن به شمار می‌آید. احزاب چپ و راست موفق شدند بر آرای خود بیفزایند. حزب سبزها ۱۷,۵ درصد رای آورد و حزب راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان ۱۰,۲ درصد از آرا را به خود اختصاص داد. انتخابات محلی بایرن به عنوان شاخص محبوبیت آنگلا مرکل هم ارزیابی شده است. ایالت بایرن بیش از ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارد، یکی از بازوهای اقتصادی آلمان است و یک پنجم درآمد سرانه ملی این کشور در این ایالت تولید می‌شود. سوسیال مسیحی‌ها بیش از ۶۰ سال یعنی عملا از بعد از پایان جنگ جنگ جهانی دوم تاکنون حکومت بایرن را در دست داشتند.

سرعت #اینترنت_خانگی در ایران به طور محسوس کاهش یافته است

جماران گزارش داده که در روزهای اخیر سرعت اینترنت خانگی در ایران به طور محسوس کاهش یافته. جماران می‌گوید پیگیری مخاطبان از نهادهای مسئول به جایی نرسیده است. دولت Gateway را در اختیار خود گرفته و این مخابرات است که ضمن خرید اینترنت از خارج از کشور، خدمات اینترنتی را به مشترکان ایرانی ارائه می‌دهد. کم‌فروشی مخابرات یا احتیاط در عرضه خدمات گاهی سبب کاهش سرعت و کیفیت این سرویس می‌شود.