ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از ۹۰۰ کارگر سد شفارود ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند، یک مقام محلی می‌گوید پرداخت نشدن حقوق کارگران سبب مشکلاتی شده است

بیش از ۹۰۰ کارگر سد شفارود که از چند ماه پیش با توقف این پروژه بلاتکلیف مانده‌اند، ماه‌ها حقوق عقب مانده دارند. فرماندار رضوانشهر می‌گوید عدم پرداخت حقوق کارگران از وجود اختلاف میان پیمانکار و کارفرا ناشی می‌شد. کارفرمای این سد وزارت راه است و کارگران با قراردادهای موقت در ساخت و ساز سد به کار گرفته‌اند. عملیات احداث این سد از چند ماه گذشته متوقف شده است. پیمانکار و مسئولان محلی کمبود سیمان و سایر مواد اولیه را علت توقف سد اعلام کرده‌اند و وعده داده‌اند با از سرگیری کار به شغل خود باز خواهند گشت. محمود قاسمی فرماندار رضوانشهر در ماه‌های گذشته بارها و از جمله روز ۱۳ شهریور در جریان تجمع کارگران مقابل فرمانداری رضوانشهر وعده داده بود بخشی از مطالبات عقب مانده کارگران طی چند پرداخت خواهد شد. او روز پنجشنبه ۲۲ مهر در جلسه شورای اداری رضوانشهر گفت توقف پروژه احداث سد و پرداخت نشدن حقوق کارگران سبب مشکلاتی شده است. او افزود تنها ۲۰ درصد مجموع کارگران مشغول به کار در پروژه سد شفا رود دستمزد خود را تا پایان اردیبهشت دریافت کرده‌اند. ساخت پروژه سد مخزنی شفارود در غرب گیلان که گفته می‌شود بزرگترین سد بتونی غلتکی کشور است از سال ۹۲ کار آغاز شده است. این سد در غرب رضوانشهر قرار دارد. قرار بود این سد پیش از تیرماه به بهره برداری برسد اما مدت کوتاهی پیش از زمان موعود عملیات احداث آن متوقف شد. پروژه‌های سد سازی به گفته مسئولان هدف آن تامین آب کشاورزی و تولید برق است، بحث برانگیز است و به سبب تخریب محیط زیست و بی خانمان کردن مردم محلی انتقادات زیادی به آن وارد است. به گفته مسئولان، ساخت این سد تا مرحله کنونی (۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی) ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه برداشته و اتمام آن نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار بیشتر است. توقف پروژه سد شفارود یک مورد از نیمه کارماندن طرح‌های «عمرانی» است که برغم هزینه کردن هزاران میلیارد تومان به سرانجام نرسیده‌اند.

پدری در رفسنجان دختر جوان خود را به دلیل ارتباط با یک پسر کشت

به‌گزارش خبرگزاری رکنا، پدری از اهالی روستای مهمانشهر رفسنجان دختر ۲۱ ساله خود را به دلیل ارتباطش با یک پسر به قتل رساند. یکی از اهالی روستا در این‌باره گفت: «دختر ۲۱ ساله این مرد مدتی قبل با یک پسر جوان ارتباط برقرار کرده و چند بار با همدیگر صحبت کرده بودند. پدر مقتول با این ارتباط مخالف بود و برای همین دختر خود را به قتل رساند و سپس جسد او را درون یک چاه عمیق در اطراف روستا انداخت.» ساکنان روستای مهمانشهر گفته‌اند پدر پس از انداختن جسد دختر خود به عمق چاه و رها کردن چند سنگ بزرگ بر روی آن، محل جسد را به همسرش گفته و سپس متواری شده است. مادر دختر به پلیس گفته است که بابت قتل دخترش، شکایتی از همسر خود ندارد. بر اساس قانون مجازات اسلامی پدری که فرزند خود را بکشد در صورت محکومیت در دادگاه به پرداخت دیه و حبس محکوم می‌شود. در برخی موارد پدران، پس از بررسی این موضوع که پدر به دلیل قتل فرزند اعدام نمی‌شود دست به قتل زده‌اند.

یک نماینده محافظه‌کار پارلمان بریتانیا با ضربات چاقو کشته شد

دیوید ایمس، نماینده حزب محافظه‌کار بریتانیا در پارلمان این کشور، روز جمعه ۲۳ مهر / ۱۵ اکتبر در حالی که در کلیسایی در حوزه انتخابیه خود مشغول به کار بود، با ضربات چاقو مجروح شد و سپس در اثر جراحات وارده جان باخت. پلیس یک مظنون را در این رابطه دستگیر کرده است. به‌گفته پلیس، چاقوی فرد مهاجم در محل حادثه کشف شد. واکنش‌های سیاسی درباره این رویداد بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت و در آن‌ها ترور جو کوکس، نماینده پارلمان اروپا توسط یک نئونازی در سال ۲۰۱۶، درست یک هفته قبل از همه‌پرسی برگزیت، یادآوری شد. دیوید ایمس ۶۹ ساله، از طرفداران سرسخت برگزیت‌ و سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا بود. او رئیس مشترک «کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران» نیز بود که توسط سازمان مجاهدین خلق تشکیل شده بود. ایمس بارها در گردهمایی‌های مجاهدین خلق نیز شرکت کرده بود. هنوز روشن نیست که چه کسی با چه انگیزه‌ای این نماینده پارلمان بریتانیا را به قتل رسانده است.

مسافرانی که واکسن کرونا زده‌اند از ۸ نوامبر می‌توانند به آمریکا سفر کنند

ایالات متحده آمریکا به مسافرانی که در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند از ۸ نوامبر اجازه سفر به این کشور را داد. علاوه بر اثبات واکسیناسیون، هر فردی که وارد آمریکا می‌شود باید نتیجه تست منفی کرونای خود را نیز نشان دهد. واشنگتن در مارس سال گذشته مرزهای آمریکا را به دلیل شیوع کرونا به روی خارجی‌ها بست. در سپتامبر سال جاری، دولت لغو ممنوعیت ورود را اعلام کرد اما تاریخ مشخصی را ذکر نکرد. اتحادیه اروپا محدودیت‌های مربوط به ورود شهروندان آمریکایی را در ماه ژوئن لغو کرد.

در ایتالیا داشتن گذرنامه کرونا در محل کار اجباری شد

در ایتالیا، داشتن گذرنامه کرونا از امروز جمعه ۲۳ مهر / ۱۵ اکتبر در محل کار اجباری شد. بدین ترتیب تنها افرادی که واکسن کرونا زده‌اند یا از این بیماری بهبود یافته‌اند و یا نتیجه آزمایش آن‌ها منفی بوده مجاز به رفتن سر کار هستند، در غیر این صورت، خطر جریمه تا یک‌هزار و ۵۰۰ یورو افراد خاطی را تهدید می‌کند. اجبار به داشتن گذرنامه کرونا حدود ۲۳ میلیون کارمند در ایتالیا را شامل می‌شود. در شهرهای مختلف این کشور اعتراضاتی علیه مقررات جدید انجام شد. معترضان سعی کردند خیابان‌ها و میدان‌های شهرها را مسدود کنند. پلیس تجمعات را پراکنده کرد. در بنادر تریسته و جنوا صدها کارگر دست به اعتصاب زدند اما ادامه فعالیت شرکت‌ها کمتر با مشکل روبه‌رو شد.

در پی مشکلات ایران برای صادرات برق، عراق به دنبال پروژه اتصال برق به عربستان سعودی، ترکیه، اردن و کویت است

عادل کریم، سرپرست وزارت برق عراق اعلام کرد که این کشور به‌طور جدی پروژه اتصال شبکه برق خود به عربستان سعودی، ترکیه، اردن و کویت را پیگیری می‌کند. او در دیدار با سالم الزمانان، سفیر کویت در بغداد، مسائل فنی مربوط به اتصال شبکه برق به کویت را که ۲۲۰ کیلومتر آن در خاک کویت و ۸۰ کیلومتر آن در خاک عراق است، بررسی کرد. به گفته مقامات عراق، این کشور ۱۹ هزار مگاوات برق تولید می‌کند، در حالی که نیاز واقعی در زمان اوج مصرف بیش از ۳۰ هزار مگاوات است. یک سوم از برق و گاز مورد نیاز عراق از ایران به این کشور صادر می‌شد اما مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران تابستان گذشته اعلام کرد که به دلیل نیاز داخلی صادرات برق به عراق متوقف شده است. صادرات گاز ایران به عراق نیز در ماه‌های گذشته به‌شدت کاهش یافت. همایون حائری، معاون برق و انرژی وزیر نیرو جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۰ مهر از آغاز صادرات برق ایران خبر داد و گفت: «با کاهش نیاز برق در کشور استارت صادرات برق زده شد و در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ مگاوات صادرات برق داریم.» عراق از سال ۱۹۹۰ با کمبود برق مواجه است و از سال ۲۰۰۳ به بعد برق در بغداد و سایر استان‌ها سهمیه‌بندی می‌شود. قطع مکرر برق در عراق به‌ویژه در ماه‌های گرم تابستان بارها مردم ناراضی را به خیابان‌ها کشانده است. عراق چهار میلیارد دلار به ایران بدهی دارد اما به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به پرداخت این پول به ایران نیست.

ده‌ها نفر در انفجار بمب در مسجد شیعیان قندهار کشته و زخمی شدند

ظهر جمعه ۲۳ مهر / ۱۵ اکتبر بر اثر انفجار بمب در مسجد شیعیان شهر قندهار در جنوب افغانستان دست‌کم ۳۰ نفر جان باختند. انفجار در نزدیکی «امام‌بارگاه فاطمیه» در مربوطات ناحیه اول امنیتی شهر قندهار رخ داده است و مردم در حال خواندن نماز بودند. «امام‌بارگاه فاطمیه» مسجد شیعیان قندهار است که هر هفته در آن نماز جمعه برگزار می‌شود. گفته می‌شود که ۲۰ نفر دیگر نیز در این انفجار زخمی شده‌اند. روزنامه «۸صبح» افغانستان از انفجار دو بمب خبر داده و گفته است یکی در ورودی این مسجد و دومی در داخل آن منفجر شده‌اند. جمعه گذشته نیز یک عامل انتحاری وابسته به گروه «دولت اسلامی» (داعش) در مسجد گذر سیدآباد ولایت قندوز خود را منفجر کرد که در اثر آن ۱۵۰ نمازگزار کشته شدند. ۲۵۰ نفر دیگر هم در این انفجار زخمی شدند.

حسن میرزایی، نماینده اصفهان از اساس منکر تیراندازی به دختران اصفهانی شد

حسن میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی از اساس منکر تیراندازی به دختران در اصفهان شد. میرزایی در پاسخ به پرسش خبرگزاری برنا درباره نحوه پیگیری ماجرای تیراندازی به دختران در اصفهان گفت: «اخباری در این زمینه نداشتیم. چنین چیزی در اصفهان نبوده است.» چهارشنبه گذشته روزنامه «شرق» در گزارشی نوشت که مردی، پنج‌شنبه ۲۸ مرداد به چند زن و دست‌کم یک مرد در اصفهان شلیک کرده است. با وجود شکایت شماری از شهروندان، او پس از چند روز با تأمین وثیقه آزاد شد. خانواده سه نفر از قربانیان به شرق گفته‌اند در خیابان از پشت با تفنگی که ظاهراً ساچمه‌ای و مخصوص شکار بوده، به سوی این سه زن جوان شلیک شده. یکی از خانواده‌ها هنگام حضور در بیمارستان متوجه شده که دست‌کم پنج نفر در بیمارستان به این علت بستری شده‌اند. پیش از این در مهر ۹۳ برخی از دختران در اصفهان به علت نوع پوشش‌شان قربانی اسیدپاشی شدند. اما این پرونده هم مورد پیگیری قرار نگرفت. نماینده اصفهان گفت: «اسیدپاشی‌هایی که در اصفهان اتفاق افتاد فقط به صورت دختران بدحجاب نبود، بلکه دخترهای محجبه و انقلابی هم مورد این خشونت قرار گرفتند. در آن زمان جو نادرستی علیه بعضی از مجموعه‌ها شکل گرفت که به نظرم توطئه‌ای بیش نبود. عده‌ای برای بدنام کردن بخشی از مجموعه‌های مذهبی و متدین اقدام به چنین شیطنت‌هایی کردند و عجیب آن‌که بعضی از خانم‌هایی که در اسیدپاشی مورد ظلم واقع شدند کاملاً محجبه بودند، در ماجرای تیراندازی هم خبر مستقیمی به ما نرسیده و این یک شیطنت و توطئه است.»

شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در ایران همچنان پنج رقمی و شمار جان‌باختگان سه رقمی است

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۲ مهر ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۹۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شدند که یک هزار و ۷۷۰ نفر از آن‌ها به سبب ابتلا به موارد حاد بیماری می‌بایست در بیمارستان‌ها بستری شوند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۴۷ نفر رسید. بر این اساس در بازه زمانی یادشده ۲۲۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۱۲۳ هزار و ۴۹۸ نفر رسید. وزارت بهداشت اعلام کرد که در حال حاضر ۷ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی اعلام کرد که باید نزدیک به ۹۰ درصد جامعه واکسن دریافت کنند، در غیراین‌صورت موج ششم همه‌گیری ویروس کرونا با سویه دلتا در راه است.

لهستان یک میلیون دوز واکسن کرونا به ایران اهدا کرد

سفارت لهستان در تهران با انتشار پیامی در توییتر از اهدای یک میلیون دوز واکسن کرونا به ایران خبر داد.سفارت لهستان در تهران در توییتر نوشت: «خرسندیم به اطلاع برسانیم که در ۲۴ مهر یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا، اهدا شده از طرف لهستان به ایران، در جهت حمایت از پویش واکسیناسیون در ایران و به نشانه همبستگی با مردم ایران در مقابل یک چالش مشترک، ارسال می‌گردد.» لهستان یکی از وفادارترین متحدان آمریکا در اروپای مرکزی و شرقی است. این کشور هم‌گام با اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران دفاع کرده اما در همان حال بارها اعلام کرده که نگرانی‌های آمریکا در برابر ایران را درک می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی: «گردش کرونا» و «بروز بیماری» در کشور همچنان بالاست

دکتر علیرضا ناجی، ویروس‌شناس و رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجوبان ایران (ایسنا) هشدار داد که تا وقتی که ۸۰ تا ۹۰ درصد شهروندان واکسینه نشده‌اند خطر همه‌گیری ویروس کرونا در موج ششم در ایران همچنان وجود دارد. ناجی گفت: «طبق نمودارها آنچه که مشاهده می‌شود، یک روند رو به اُفتی را در پیک پنجم شاهدیم و رنگ اکثر مراکز کشور هم از قرمز به نارنجی و زرد تبدیل شده است. با این حال همچنان باید به هوش باشیم. گردش ویروس و میزان بروز بیماری در کشور بالاست، به طوری که روزانه ۱۲ تا ۱۳ هزار موارد مثبت شناسایی می‌کنیم که البته ممکن است این آمار خیلی دقیق نباشد. در عین حال همچنان هم تعداد کشته‌های ما بالای ۲۰۰ نفر است.» رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی در ادامه افزود: «واقعیت این است که پوشش واکسیناسون ۷۰ درصدی با توجه به واریانت دلتا دیگر کارا نیست. با توجه به اینکه ضریب سرایت واریانت دلتا بالاست، درصد پوشش واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد است. حال اگر ضریب مربوط به کارایی واکسن را هم در نظر بگیرید، شاید برای اینکه به ایمنی جمعی مناسب برسیم، باید نزدیک به ۹۰ درصد جامعه ما واکسن را دریافت کنند.» ناجی در ادامه به مسئولان توصیه کرد با تأمل بیشتری اقدام به بازگشایی‌ها کنند: «کشورهایی که تجربه پوشش واکسیناسیون بالای ۶۰ درصدی و نزدیک به ۷۰ درصدی داشته‌اند، مانند چین، انگلستان و اسرائیل با تأکید بر واکسیناسیون در گروه سنی بالای ۴۰ سال و همچنین بازگشایی‌های زودهنگام و با عجله درباره مدارس و... خیز بسیار بدی از دلتا را در کشورشان دیدند. چقدر خوب است که ما از این موارد درس بگیریم و مقداری با طمأنینه بیشتری هم برای واکسیناسیون با سرعت بالاتر و هم برای بازگشایی‌ها برنامه‌ریزی کنیم.»