ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دست‌کم ۲۷ نفر در حملات تروریستی اسلام‌گرایان تندرو در بورکینافاسو کشته شدند

در حملات تروریستی در بورکینافاسو واقع در غرب آفریقا دست‌کم ۲۷ نفر کشته شدند. ماکسیم کونه، وزیر امنیت بورکینا فاسو گفت ۲۰ نفر در حمله به یک پاسگاه پلیس در استان «سوم» در شمال کشور کشته شدند. بر اساس آمارهای ارتش، حدود ۶۰ ژاندارم نیز از روز گذشته، یکشنبه ۲۳ آبان / ۱۴ نوامبر مفقود شده‌اند. دو روز قبل از آن، هفت افسر پلیس در حمله‌ای در یک جاده روستایی در استان «سوم» کشته شدند. چندین گروه‌ مسلح در بورکینافاسو فعال هستند که برخی از آن‌ها به گروه‌های تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) یا القاعده وابسته‌اند. در هفته‌های اخیر حملات به پست‌های نظامی و پلیس به‌ویژه در نزدیکی مرز با کشور همسایه مالی افزایش یافته است.

یک حقوقدان در مصاحبه با روزنامه شرق: محاکم جمهوری اسلامی برای آبروی خانواده اولویت قائل‌اند و نه برای حقوق فردی و انسانی کودک تجاوز دیده

مهسا غلامعلی، حقوقدان در مصاحبه با روزنامه شرق درباره نحوه رسیدگی به تجاوز جنسی پدر به کودکان ایرانی در محاکم جمهوری اسلامی گفت: «ما خیلی در پرونده‌ها دیده‌ایم که حتی قضات موضوع را خانوادگی مطرح می‌کردند و می‌‌گفتند که چرا به دادگاه آمدید؟ خودتان در خانه و خانواده مشکل را حل می‌کردید. چرا؟ چون خانواده و آبروی آن برایش معنای بیشتری می‌دهد تا حقوق فردی و انسانی افراد. در مراحل شدیدتر خشونت، کمک‌گرفتن از بزرگان فامیل، اورژانس اجتماعی، شکایت یا حتی ترک خانه برای ایجاد امنیت راهکارهای بعدی هستند.» غلامعلی در ادامه این مصاحبه درباره راهکارهای مقابله با خشونت گفت: «ما هیچ محتوایی درباره مصادیق خشونت، راه‌های مقابله با آن، تکنیک نه‌گفتن و آشنایی با بدن در مدارس نداریم. ما پرونده‌ای داشتیم که مادر وقتی شروع کرد با ویدئوهای آموزشی اندام خصوصی را به کودکش بیاموزد، فهمید که‌ ای داد بیداد، این بچه یک سال است که تحت آزار جنسی عمویش قرار داشته و هیچ کسی آن را نمی‌دانسته است. البته والدین در این زمینه مسئولیت دارند، اما پس وظیفه آموزش و پرورش چیست؟ اگر خانواده فرصت نداشته باشد، سواد نداشته باشد یا بدتر از همه اینکه خودش آزارگر باشد، کودک از کجا یاد بگیرد و بداند؟ برای همین هم هست که می‌گویند توسعه انسانی از کودکان شروع می‌شود.»

چاووش‌اوغلو از احتمال سفر اردوغان به ایران تا پیش از پایان سال جاری میلادی خبر داد

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که به تهران سفر کرده دوشنبه ۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر در یک کنفرانس خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره احتمال سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه به ایران گفت: «تلاش داریم سفر رئیس‌جمهور (اردوغان) به ایران پیش از پایان سال جاری میلادی انجام شود.» چاووش‌اوغلو با تأکید بر این‌که ترکیه خواهان افزایش روابط دو جانبه است، در مورد برگزاری هفتمین نشست شورای عالی همکاری راهبردی ایران و ترکیه نیز گفت: «در حال برنامه‌ریزی به‌منظور برگزاری دور بعدی نشست میان ترکیه و ایران هستیم.» امیرعبداللهیان نیز در این نشست خبری مشترک گفت: «در مورد مسائل منطقه اتفاق نظر فراوانی بین ایران و ترکیه وجود دارد و در جریان گفت‌وگوهای امروز در مورد این مسائل اتفاق نظر فراوانی با هم داشتیم.» دو شکور قصد دارند روابط تجاری و اقتصادی خود را گسترش دهند.

خبرنگاری که خبر قتل مبینا سوری به دست همسر معمم‌اش را منتشر کرده بود به خاطر انتشار این خبر به ۱۱ ماه و ۱۶ روز زندان محکوم شد

سینا قلندری، خبرنگاری که خبر قتل مبینا سوری دختر ۱۴ ساله در لرستان را به دست همسر آخوندش در شهریور سال جاری منتشر کرده بود با انتشار تصویری از حکم خود در اینستاگرام نوشت: «در دادگاهی که حضور نداشتم به ۱۱ ماه و ۱۶ روز زندان و دو سال ممنوعیت از شغل خبرنگاری محکوم شدم.» ۸ شهریور سال جاری مبینا سوری، دختر ۱۴ ساله‌ای که در ۱۱ سالگی به عقد اجباری با پسرعمه معمم خود درآمد، توسط همسر و چند نفر از اقوام همسرش در بیابان کشته شد. ابتدا پدر مبینا سوری قتل را به عهده گرفت، اما ۱۰ روز بعد و پس از خبررسانی سینا قلندری که قاتل را همسر مقتول معرفی کرد، پلیس فرد معمم را دستگیر کرد و او نیز فوراً به قتل مبینا سوری به وسیله خفه کردن با روسری اعتراف کرد. سینا قلندری می‌گوید: «خبر را به سه دلیل منتشر کردم؛ اول اینکه نمی‌خواستم قاتل واقعی قسر در برود. این فرد روحانی بر سر مزار همسرش به دروغ گریه می‌کرد و می‌گفت خانم سوری را دوست داشته و نمی‌داند چه کسی او را کشته. دوم اینکه با کودک-همسری مخالفم و معتقدم که ازدواج اجباری کودکان در سنین پایین اصلا کار درستی نیست و منجر به تباه شدن زندگی‌های زیادی می‌شود. سوم هم قصدم ریشه‌کن شدن قتل‌های ناموسی است. وقتی قانون و قاضی و دادگاه وجود دارند، ما حق نداریم که خودمان به دلیل وجود شک و ظن، حکم را اجرا کنیم و ترویج‌کننده قتل و خشونت باشیم. حالا هم آقای علی مجتهدزاده لطف کردند وکالت من را بر عهده گرفتند که امیدوارم در دادگاه تجدیدنظر بتوانم حقیقت را ثابت کنم و زندانی نشوم. هیچ قسمتی از این حکم عادلانه نیست.»

سوریه واردات خودرو ایرانی را ممنوع کرده است

روابط عمومی اتاق تهران اعلام کرد دولت سوریه مجوز واردات خودرو ایرانی را بیش از یک سال است که لغو کرده. محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: «تدوین و اعمال برخی استانداردهای سخت‌گیرانه از سوی دولت سوریه، از جمله دلایل ممنوعیت واردات خودرو و قطعات از ایران بوده ‌است، در حالی که دولت سوریه تعرفه واردات خودرو از ایران را نیز افزایش داده‌ است.» به گفته محمدرضا نجفی‌منش، نبود ارز کافی و نگرانی از جهش نرخ ارز در سوریه، دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم عنوان شده‌ است. ایران در سال‌های گذشته، کارخانه تولید خودرو مجهز به سه سالن را در سوریه احداث کرده بود. محمدرضا نجفی‌منش گفت از سال گذشته، مذاکرات میان شرکت ایران‌خودرو با نخست‌وزیر و وزارت صنایع سوریه برای صدور دوباره مجوز واردات خودرو از ایران آغاز شده‌ و ایران‌خودرو در تلاش است تا مقامات و تصمیم‌گیران این کشور را مجاب کند تا با توجه به وجود تنها کارخانه سه سالنی خودرو از ایران در این کشور، اجازه واردات به تولیدات ایرانی داده شود. به گفته نجفی‌منش، مذاکره‌کنندگان ایرانی همچنین راهکارهایی برای عدم نیاز به نقل‌و‌انتقال ارز جهت واردات خودرو از ایران را به مقامات دولت سوریه ارائه داده‌اند و ایجاد خط اعتباری از طریق بانک توسعه صادرات ایران، از جمله این راهکارها برای تشویق دولت سوریه به واردات مجدد خودرو از ایران است.

نماینده رئیسی در امور افغانستان برای دیدار با طالبان به کابل رفت

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم ایران در امور افغانستان برای دیدار با طالبان صبح دوشنبه ۲۴ آبان در صدر هیئتی رسمی به کابل سفر کرد. به‌گفته سفارت ایران در کابل، در این این سفر سه روزه کاظمی قمی با ملا محمدحسن آخوند رئیس کابینه، ملا برادر معاون اول ریاست کابینه و ملا امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان با مقام‌های حکومت سرپرست طالبان در مورد مسائل منطقه‌ای، مهاجران، کمک‌های بشردوستانه، تشکیل دولت فراگیر و موضوعات اقتصادی دیگر گفت‌وگو خواهد کرد. حسن کاظمی قمی اولین سفیر ایران در عراق پس از سقوط حکومت صدام حسین بود. او مدتی نیز سرکنسول کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر هرات در افغانستان بود. کاظمی قمی ۲۸ مهرماه سال جاری نیز با هیئتی به سرپرستی مولوی عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای (نخست‌وزیر) امارت اسلامی طالبان در مسکو دیدار کرده بود. به‌گفته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، دو طرف در این دیدار در مورد «روابط دو جانبه و لزوم استفاده از فرصت‌های اقتصادی منطقه» صحبت کردند و متعهد شدند که در آینده نزدیک در مورد «تجارت، آب و برق گفت‌وگو و مذاکره کنند.» در سال‌های اخیر نشانه‌های تغییر روابط جمهوری اسلامی ایران و طالبان مشاهده می‌شود. در این سال‌ها علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از طالبان هیچ انتقادی نکرده است. با روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان برخی‌ در تهران این گروه را جنبش اصیل برخاسته از منطقه خواندند. گزارش‌هایی نیز در مورد آموزش و تجهیز طالبان توسط سپاه پاسداران وجود دارد که تهران همواره آن را رد کرده است.