ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آلمان با اشاره به ایران خواستار لغو مجازات اعدام در جهان شد

در کنگره جهانی علیه مجازات اعدام در برلین، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان خواستار لغو مجازات اعدام شد. بربوک سه‌شنبه ۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: «رژیم‌های مستبد به‌طور فزاینده‌ای از مجازات اعدام برای ارعاب افرادی که متفاوت فکر می‌کنند استفاده می‌کنند.» این سیاستمدار عضو حزب سبزها به‌عنوان نمونه به حکومت ایران اشاره کرد که چند روز پیش برای اولین بار در ارتباط با اعتراضات سراسری ضد حکومتی، حکم اعدام علیه یکی از معترضان صادر کرد. بربوک تأکید کرد که مجازات اعدام تحت هیچ شرایطی موجه نیست و با مفهوم اصلی کرامت انسانی در تضاد است. وزیر خارجه آلمان نخستین گام به سوی لغو جهانی اعدام را تعلیق اجرای قوانین دانست. یکی از آخرین کشورهایی که مجازات اعدام را لغو کرد جمهوری سیرالئون در آفریقا است. نمایندگانی از ۱۲۵ کشور جهان از جمله فعالان حقوق بشری، وکلا، محکومان پیشین اعدام و همچنین اعضای پارلمان و وزیران کشورهای مختلف در این کنگره جهانی در برلین شرکت خواهند کرد.

دولت گرجستان از تلاش جمهوری اسلامی برای ترور یک اسرائیلی خبر داد

به‌گزارش جروزالم پست سرویس امنیت دولتی گرجستان سه‌شنبه ۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر اعلام کرد که توطئه جمهوری اسلامی ایران برای ترور یک اسرائیلی را خنثی کرد. دو نفر یکی با تابعیت دوگانه ایرانی - گرجستانی و دیگری تبعه پاکستان در این ارتباط دستگیر شدند و یکی از سازمان‌دهندگان ایرانی این اقدام شناسایی شد. فردی که دستور این ترور را داده بود، یک شهروند ایرانی است که خارج از کشور زندگی می‌کند. در بیانیه سرویس امنیتی گرجستان آمده است: «به شهروند پاکستانی قبل از ورود به گرجستان آموزش‌های لازم و اطلاعاتی در مورد هدف قتل داده شد. فرد مذکور بعداً از طریق کشور سومی وارد گرجستان شد و در آن‌جا در یک آپارتمان اجاره‌ای ساکن شد و تجهیزات لازم برای اجرای این طرح سری در اختیار او قرار گرفت.» این شهروند پاکستانی هنگام دریافت دستورات از خارج از کشور، قربانی مورد نظر را تعقیب کرد. دو شهروند ایرانی - گرجستانی مقیم گرجستان بدون ملاقات مستقیم با فرد پاکستانی به او اسلحه تحویل دادند. مقامات امنیتی سلاح گرم، مهمات و همچنین تلفن‌هایی را کشف کردند که در آن‌ها اطلاعاتی در مورد برنامه‌ریزی این قتل و محل مخفیگاه‌ها موجود بود. این خبر چند ماه پس از آن منتشر می‌شود که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و ترکیه با همکاری یکدیگر در خنثی‌سازی توطئه‌ای مشابه توسط جمهوری اسلامی برای ترور گردشگران اسرائیلی در استانبول همکاری کردند. دولت اسرائیل در ماه ژوئن به اسرائیلی‌ها هشدار داد که از ترکیه دیدن نکنند و اندکی بعد، ترکیه هشت عضو یک هسته‌ ایرانی را در اتاق‌های هتلی در یک منطقه توریستی محبوب با سلاح و مهمات دستگیر کرد. اکتبر گذشته، قبرس توطئه ایران برای حمله به اسرائیلی‌ها، از جمله حمله به میلیاردر اسرائیلی، تدی ساگی را خنثی کرد اما تهران این اتهام را رد کرد. مقامات قبرسی یک مرد روسی - آذربایجانی را که یک اسلحه با صدا خفه کن در خودروی اجاره‌ای خود داشت، دستگیر کردند.

همراهی سه کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران با معترضان: دایی و نکونام به قطر نرفتند، گل‌محمدی ملی‌پوشان را «بی‌معرفت» خواند #مهسا_امینی

در حالیکه دیدار اعضای تیم ملی فوتبال ایران با ابراهیم رئیسی پیش از سفر به قطر با انتقادهای فراوانی روبه رو شده است، جواد نکونام و علی دایی کاپیتان‌های اسبق تیم ملی فوتبال مردان ایران گفته‌اند که دعوت فیفا برای شرکت در مراسم افتتاحیه جام جهانی را رد کرده‌اند. یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس تهران هم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام بازیکنان تیم ملی فوتبال را «بی‌معرفت» خواند. علی دایی که پیشتر هم به ویژه در واکنش به قتل اسراء پناهی موضعی انتقادی از حکومت گرفته بود، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «در این روزها که حال دل اکثر ما خوب نیست به دعوت رسمی فیفا و فدراسیون فوتبال قطر برای حضور در جام جهانی به همراه همسر و دخترانم جواب منفی دادم ، که کنار شما در میهنم باشم و همدردی خود را با تمام خانواده هایی که عزیزان خود را در این روز ها از دست داده اند اعلام کنم. به امید روزهای روشن برای ایران و ایرانی». خبر نرفتن جواد نکونام به قطر را اما رسانه‌های وابسته به نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی منتشر کردند. خبرگزاری دانشجویان ایران بدون بیان جزئیات نوشت ملی‌پوش سابق ایران دعوت قطر و شبکه تلویزیونی الکاس را رد کرده است. نکونام پیش از این هم پیشنهاد کارلوس کیروش به او برای مربیگری تیم ملی فوتبال را رد کرده بود. یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس تهران و بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال که مدت بسیار کوتاهی کاپیتان تیم ملی هم بود، در واکنش به دیدار بازیکنان تیم ملی با ابراهیم رئیسی نوشت برای بازیکنان تیم ملی ایران بهترین فرصت بود که صدای مردم داغدیده و مظلوم ایران رو به گوش مسئولین برسانند «ولی…. توی درس معرفت نمیشه بیشتر از صفر به شما داد». این مربی فوتبال پیشتر نیز گفته بود که «حال مردم خوب نیست» و «وقتی که حال مردم خوب نیست فوتبال معنا ندارد». بازیکنان تیم ملی فوتبال مردان ایران شامگاه دوشنبه ۲۳ آبان با ابراهیم رئیسی، رئيس دولت و عضو هیئت مرگ در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ دیدار کردند. در تصاویر و ویدئوهایی که رسانه‌های رسمی منتشر کردند شماری از فوتبالیست‌ها خنده بر لب از ابراهیم رئیسی می‌خواهند «در این موقعیت خاص» از آن‌ها حمایت مادی و معنوی کند.

آمریکا می‌گوید برای توقف حملات ایران به عراق هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهد

ساموئل وربرگ، سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری رووداو اقلیم کردستان عراق گفت حملات موشکی ایران به عراق «هیچ توجیهی ندارد». او گفت: «آمریکا‌ با مقامات عراق و اقلیم کردستان در ارتباط است و برای توقف این حملات هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد.» وربرگ تأکید کرد که آمریکا‌ بارها از ایران خواسته که حملات موشکی به عراق را متوقف کند و به حاکمیت ارضی عراق به‌عنوان کشور همسایه‌ خود احترام بگذارد. او افزود «زمان توقف این حملات فرارسیده است». سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا‌ همچنین گفت ایالات متحده از حق ملت عراق در تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم عراق و بلندکردن صدایشان در برابر ایران حمایت می‌کند. سپاه پاسداران ایران دوشنبه ۲۳ آبان / ۱۴ نوامبر بار دیگر مواضع کردهای ایرانی مخالف جمهوری اسلامی در اطراف اربیل و سلیمانیه را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داد. در این حملات دو نفر کشته و ۸ نفر زخمی شدند. این حمله با واکنش اعتراضی دولت عراق روبه‌رو شد. پیش از این نیز وزارت امور خارجه آمریکا‌ در بیانیه‌ای رسمی این حمله را محکوم کرده بود.

واکنش کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در قطر به پرسشِ «آیا به مربیگری کشوری که زنان را سرکوب می‌کند افتخار می‌کنید؟»

به‌گزارش رویترز، کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران سه‌شنبه ۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر در یک کنفرانس خبری گفت بازیکنان ایران در جام جهانی قطر آزادند تا به اعتراضات سراسری کشورشان بپیوندند اما باید این کار را در چارچوب قوانین مسابقات انجام دهند. کی‌روش گفت: «بازیکنان آزادند مثل هر بازیکن از هر کشور دیگری اعتراض کنند، تا زمانی که مطابق با مقررات جام جهانی و با روح بازی‌ها همراه باشد.» او افزود: «شما می‌توانید در زمین فوتبال نیز خود را ابراز کنید و بازیکنان فقط یک چیز در ذهن خود دارند و آن مبارزه برای راهیابی به دور دوم است.» از کی‌روش پرسیده شد که آیا به مربیگری کشوری که زنان را سرکوب می‌کند افتخار می‌کند، او در واکنشی تنش‌آمیز از خبرنگار پرسید که: برای پاسخ به این پرسش چقدر به او پول می‌دهد؟ فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) مخالف شرکت بازیکنان، تیم‌ها و هواداران در تظاهرات و شعار دادن‌های سیاسی است، با این حال در سال گذشته چندین تیم ملی به دفاع از حقوق بشر در قطر تی‌شرت‌هایی پوشیدند. در جریان حمله روسیه به اوکراین نیز تیم ملی فوتبال روسیه از مسابقات جهانی حذف شد. بیشتر بازیکنان ایران هنگام بازی در بازی تدارکاتی اخیر خود به نشانه حمایت از اعتراضات سراسری سرود جمهوری اسلامی را نخواندند اما به دلیل دیدار با ابراهیم رئیسی قبل از عزیمت به دوحه، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفتند.

جشنواره «نوای خرم» تا آزادی صدای زنان برگزار نمی‌شود

رضا خرم، فرزند همایون خرم و مسئول برگزاری جشنواره «نوای خرم» به روزنامه اعتماد گفت به دلیل ممنوعیت آوازخوانی زنان فعالیت این جشنواره متوقف شده است. جشنواره نوای خرم از سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد و تا سال ۱۳۹۸ ادامه داشت. همه گیری کرونا اما فعالیت جشنواره را متوقف کرد. به گفته رضا خرم قرار بود امسال پس از یک وقفه دو ساله هفتمین دوره این جشنواره برگزار شود اما او تصمیم گرفت به دلیل «محدودیت به ناحق» برای زنان برگزاری جشنواره را متوقف کند. رضا خرم گفت: «آثار همايون خرم و استادان ديگر را تنها مردان نمی‌خواندند، بلكه زنان هم اين آثار را اجرا می‌كردند كه متاسفانه ما با اين محدوديت هميشه رو‌به‌رو بوديم و شخص من ديگر نخواستم اين محدوديت به ‌ناحق را درباره دختران سرزمينم در جشنواره‌ای كه به نام پدرم است، تكرار كنم و ببينم».

دومین روز اعتصاب کارگران آب معدنی داماش

کارگران شرکت آب معدنی داماش از دوشنبه ۲۳ آبان دور جدیدی از اعتصاب را آغاز کرده‌اند. کارگران سه ماه است دستمزد نگرفته‌اند و در تأمین معیشت خود و خانواده‌شان با مشکل مواجه‌اند. به گفته‌ کارگران، مدیر عامل کارخانه به اعتراض آن‌ها توجهی نمی‌کند و مدیر داخلی کارخانه نیز کارخانه را ترک کرده و حاضر به پاسخگویی نیست. شرکت آب معدنی داماش ۴۰ کارگر دارد. آن‌ها با سال‌ها سابقه کار قرارداد موقت دارند و دستمزد اندکی می‌گیرند که آن نیز با تأخیر پرداخت می‌شود. مدیریت شرکت اول خرداد امسال بدون اطلاع قبلی شرکت را تعطیل کرده و مانع ورود کارگران به شرکت شد.. کارگران ۶ خرداد ۱۴۰۱ در اعتراض به تعطیلی شرکت، نپرداختن حق بیمه، تعویق حقوق و نبود امنیت شغلی دست به اعتصاب زدند. کارفرمای کارخانه آب معدنی داماش دلیل تأخیر در تأمین منابع مالی کارخانه طولانی شدن روند پرداخت و دریافت اعتبارات مالی کارخانه از سوی قوه قضائیه اعلام کرد.

اعتصاب کارگران ذوب آهن اصفهان

سه شنبه ۲۴ آبان کارگران شرکت ذوب آهن اصفهان طبق فراخوان قبلی با خواست افزایش دستمزد و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتصاب کردند. کارگران در بخش‌های مختلف ذوب آهن دست از کار کشیدند و تجمع کردند. در کلیپ‌هایی که از اعتصاب کارگران منتشر شده، آن‌ها شعار می‌دهند: وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه. اعتصاب امروز در تداوم اعتصاب هفته گذشته کارگران است که روزهای ۱۷ و ۱۸ آبان در کک‌سازی شرکت صورت گرفت. مدیریت شرکت نبود منابع مالی را دلیل تعویق مطالبات کارگران اعلام کرد. کارگران در فراخوان اعتصاب ۲۴ آبان مدیران را دروغگو خوانده و افزوده‌اند مقابل دروغگویی و بی‌عدالتی می‌ایستند. در فراخوان اعتصاب از کارگران چهار شیفت کاری، خواسته شده بود پس از ثبت ورود مقابل ساختمان اداری بخش مربوطه تجمع کنند. اتحادیه آزاد کارگران خبر داده است صبح چهارشنبه ۲۴ ابان، مدیریت شرکت برای جلوگیری از اعتصاب کارگران یک میلیون تومان به حساب آنها واریز کرده است.

هیچ یک از توافق‌های ایران و قطر برای جام جهانی فوتبال به نتیجه نرسید

علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران درباره توافق‌های ایران و قطر برای جام جهانی فوتبال گفت: «سفیر ایران در قطر از توافق‌های بین این دو کشور خبر داد و حتی وزیر راه‌ و شهرسازی ایران به قطر سفر کرد اما در عمل این تفاهم‌ها به نتیجه نرسید و عملیاتی نشد.» حسینی با بیان این‌که «ایران از برنامه قطر کنار گذاشته شد»، افزود: «اگر ایران می‌خواست در بازار جام جهانی دوحه سهمی داشته باشد باید با شرکت‌هایی که مدیریت و اجرای این تورنمنت را برعهده گرفتند وارد مذاکره می‌شد و بخشی از تدارکات را از طریق آن‌ها انجام می‌داد.» ایران و قطر از جمله توافق کرده بودند که مسافران جام جهانی فوتبال در قطر با کشتی تفریحی «سانی» ایران به این کشور سفر کنند اما قطر اعلام کرد که امکان پهلودهی این کشتی و شناورهای ایرانی را ندارد. همچنین توافق شده بود که بلیت‌های ارزان برای سفر هوایی به قطر در اختیار مردم قرار گیرد و از شهرهای ساحلی جنوبی بوشهر، بندرعباس، شیراز و کیش به دوحه پرواز انجام شود.