ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#مهناز_افشار در دادسرای فرهنگ و رسانه: خبرگزاری فارس از تعهد او برای اصلاح سخنانش خبر داد

خبرگزاری فارس روز شنبه ۲۴ آذر در گزارشی از حضور #مهناز_افشار، بازیگر سینما در دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد و نوشت او متعهد شده است سخنان اشتباهش را اصلاح کند. احضار مهناز افشار به پیامی ویدئویی برمی‌گردد که او در آن از معتادان به #مواد_مخدر خواسته است خود با تزریق #آمپول_نالوکسان جان‌شان را نجات دهند. او ادعا کرده که این آمپول با قیمت ارزان در داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس است. انجمن داروسازان ایران اما درباره این هشدار داد و اعلام کرد استفاده خودسرانه از نالوکسان می‌تواند خطر #مرگ به همراه داشته باشد. پس از این کنش و واکنش‌ها، مهناز افشار به دادسرای فرهنگ و رسانه تهران احضار شد. فارس اما نوشته است تنها دقایقی بعد از احضار مهناز افشار او در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها احضارش را تکذیب کرد و مدعی شد از جانب هیچ دادگاهی احضار نشده است. به نوشته فارس حالا و پس از گذشت ۸ روز از احضار او، این خانم بازیگر به دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کرده و پس از ارائه توضیح درباره قصد و نیتش از انتشار آن ویدئو، متعهد شده است سخنانش را اصلاح کند.

بازداشت «دی‌جی‌ بندها» در #شیراز: «سرکرده‌های #شبکه_ترویج_فساد و فحشا دستگیر شدند»

سازمان #اطلاعات_سپاه _فارس اعلام کرد ۱۱ نفر از «سرکرده‌های شبکه سازمان‌یافته‌ای با نام دی‌جی بندها» را در شیراز بازداشت‌ کرده که در زمینه «موسیقی مبتذل و راه‌اندازی مراسم مختلط و پارتی‌ها» فعالیت می‌کرده‌اند و از مراسم کلیپ تهیه می‌کرده‌اند: «تعدادی از سرکرده‌های شبکه سازمان ‌یافته ترویج فساد و فحشا با نام دی‌جی بندها توسط سربازان گمنام امام زمان سپاه در شیراز دستگیر شدند. روابط عمومی سازمان اطلاعات سپاه فارس تعداد این افراد را ۱۱ نفر اعلام کرده است: «اعضای این شبکه سازمان‌یافته با هدف ابتذال فرهنگی اقدام به برگزاری پارتی و تهیه کلیپ از آن کرده و سپس تصاویر این مجالس فحشا را در فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام منتشر می‌کردند.»

سهم #پیام‌رسان‌های_داخلی از ظرفیت #شبکه_ملی_اطلاعات به دو برابر سهم #پیام‌رسان‌های_خارجی افزایش خواهد یافت

معاون وزیر ارتباطات از اختصاص بیش از هزار گیگابیت پهنای باند اینترنت به پیام‌رسان‌های داخلی خبر داد؛ میزانی معادل با دو برابر همه پیام‌رسان‌های خارجی. حمید فتاحی با این حال گفت که برخی فکر می‌کنند مشکل پیام‌رسان‌های داخلی به علت عدم اختصاص پهنای باند است، اما باید مشکل را جای دیگر جست‌و‌جو کرد. این در حالی است که به گفته او، «هنوز بخش بزرگی از پهنای باند رایگان تخصیص داده شده به پیام‌رسان‌های بومی، استفاده نشده است.» طرح افزایش ظرفیت اختصاص‌ یافته به پیام‌رسان‌های داخلی تا دو هفته دیگر عملی خواهد شد. در جلسه علنی دو هفته پیش در مجلس ایران، یک فوریت طرح حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در دستور کار قرار گرفت اما رای نیاورد. احد آزادیخواه، نماینده موافق این طرح گفت که پیام‌رسان‌های داخلی ما باید تقویت شوند چرا که قدرت لازم را برای رقابت با پیام‌رسان‌های وارداتی ندارند. بیش از ۴۰ میلیون نفر از ایرانیان از پیام‌رسان‌های وارداتی استفاده می‌کنند. روزنامه قانون بهار امسال نوشت که مردم به این خاطر از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نمی‌کنند که آن‌ها را امن نمی‌دانند. این روزنامه تصمیم دادسرا مبنی بر توقیف تلگرام را نیز غیرقانونی خواند.

#محسن_رضایی: آیت‌الله #هاشمی_شاهرودی با توصیه پزشک باید در صحبت کردن مراعات کنند

به دنبال غیبت #محمود_هاشمی_شاهرودی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز شنبه ۲۴ آذر این مجمع، #محسن_رضایی، دبیر این مجمع با اشاره به بیماری او، شایعات مربوط به سلامتی این روحانی بلند‌پایه حکومتی را تکذیب کرد. به گفته رضایی، «آیت‌الله هاشمی شاهرودی در حال مداواست و با توصیه پزشک، ایشان باید در صحبت کردن مراعات کنند.» سال ۹۶ چند ‌سایت‌ خبری دلیل بستری شدن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در بیمارستان را «سرطان» اعلام کردند اما محمدصادق فاضلی، پزشک او اعلام کرد که هاشمی شاهرودی به علت «بیماری گوارشی نسبتاً شایع» جراحی شده‌ است. سفر پزشکی و درمانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به هانوفر نیز برای او جنجال‌آفرین شد و شماری از افراد، نهادها و سازمان‌های حقوق بشری خواهان پیگرد قضایی او در آلمان به اتهام ارتکاب جنایت در مقام رییس سابق قوه قضاییه جمهوری اسلامی شدند. هاشمی شاهرودی از سال ۷۸ تا ۸۸ رییس قوه قضاییه ایران بود. او سفر آلمان را ناتمام گذاشت و به ایران بازگشت. محسن رضایی اما در ارتباط با دلیل عدم حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسات این مجمع گفت: «حدود ۶ الی ۷ ماه است شایعات زیادی درباره ایشان در فضای مجازی منتشر شده است که تمام آنها را تکذیب می‌کنیم.» از محمود هاشمی شاهرودی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای رهبری آینده جمهوری اسلامی نام برده می‌شود.

دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از پول یارانه‌ها ناپدید شده است؟

خبرگزاری تسنیم از اختلاف حدود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی میان دریافتی و پرداختی هدفمندی یارانه‌ها خبر داده است. بر اساس این گزارش در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، جمع کل دریافتی طرح هدفمندی حدود ۳۷.۸ هزار میلیارد تومان و کل مصارف ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده و به این ترتیب اختلافی دو هزار و ۸۰۰ میلیاردی میان دریافتی و پرداختی هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شده است. به گزارش تسنیم، در تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ بر خلاف سال‌های گذشته که صرفاً سهم سازمان هدفمندی از فروش حامل‌های انرژی ارائه می‌شد، سعی شده تا مطابق ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه، کلیه درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها در جدولی ارائه شود. بر این اساس عملکرد وصولی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ۱۰۵ درصد، شرکت گاز ۸۰ درصد، شرکت توانیر ۷۴ درصد و شرکت آب و فاضلاب تنها ۷ درصد بوده است، همچنین پرداختی شرکت پخش فرآورده‌ها ۸۴ درصد، شرکت گاز ۴۳ درصد، شرکت توانیر ۷۰ درصد و شرکت آب صفر درصد بوده است.

ادامه بازداشت #لیلی_خاتمی، فعال #حقوق_کودک و #فریبرز_شهرکی، حقوقدان

لیلی خاتمی، فعال #حقوق_کودک و #زنان که روز ۱۹ آبان‌ از سوی مأموران #وزارت_اطلاعات در #زاهدان دستگیر شد، همچنان در بازداشت به سر می‌برد. اتهام او #جاسوسی عنوان شده است. کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی روز جمعه ۲۳ آذر گزارش کرد این فعال مدنی در مناطق محرومی چون سیستان و بلوچستان و مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و استان‌های شمالی ایران فعالیت داشته است. مونس خاتمی، خواهر لیلی خاتمی گفته است که او پس از دستگیری به تهران منتقل شده و تاکنون دوبار با پدرش و یک‌بار با خواهرش تماس تلفنی داشته. لیلی خاتمی هنوز از داشتن وکیل مدافع محروم است. از سوی دیگر فریبرز شهرکی، حقوقدان یکی از شعبه‌های حل اختلاف قضایی در زاهدان که پس از بازداشت لیلی خاتمی همراه با پدر او پیگیر پرونده‌اش بوده، دو هفته پیش از سوی اداره اطلاعات زاهدان بازداشت شده است. گفته می‌شود که او در مرحله بازجویی «به شدت» شکنجه شده است. خواهر لیلی خاتمی اما به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفته است: «خواهر من معمولا تنها کار می‌کردند و کارش هم بیشتر مربوط به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در مناطق خیلی محروم بود و به روستاهای دورافتاده سر می‌زد و کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، مازندران و گیلان و همیشه طوری برنامه‌ریزی می‌کرد به محروم‌ترین مناطق کشور سر می‌زد و همه برنامه‌اش این بود که حداقل یک امیدی برای این بچه‌ها ایجاد کند و هیچ فعالیت سیاسی‌ای نداشت.»

خوردن غذا در یک معبد در هند ۱۱ کشته و ۱۳۰ مسموم بر جای گذاشت

یازده نفر شامل دو کودک بعد از خوردن غذا در یک معبد در هند جان باختند. دست‌کم ۱۳۰ نفر نیز دچار مسمومیت غذایی شدند و در حال مداوا هستند. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، پلیس ایالت جنوبی کارناتاکا در هند این اتفاق را یک پرونده مشکوک در مسمومیت جمعی غذایی خواند. سه نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند. زائران این معبد در جشنی که به مناسبت ساخته شدن معبد برپا شده بود، با سبزیجات پخته شده و برنج پذیرایی شدند. رسانه‌های هند گفته‌اند سم یافت شده در غذای آنها از نوع آفت‌کش بوده. پلیس در این‌باره اظهار نظر قطعی نکرده است. جسد چندین گاو و سگ نیز در کنار معبد پیدا شده. در سال ۲۰۱۳، ۲۳ کودک در مدرسه‌ای در هند بر اثر مسمومیت غذایی جان باختند. پلیس گفته بود مرگ این کودکان که از بدترین حوادث مسمومیت جمعی غذایی هند بوده، به خاطر نگه ‌داشتن روغن خوراکی در ظرف آفت‌کش رخ داده. بر اساس گزارش‌های خبری، دولت هند به خانواده هر کدام از قربانیان حدود ۵۰۰ هزار روپیه (حدود ۷ هزار یورو) کمک مالی خواهد کرد.

واکنش رییس دفتر #حسن_روحانی به پیشنهاد #یارانه ۹۰۰ هزار تومانی #محمود_احمدی‌نژاد: این فرد یک عوام‌فریبی را شروع کرده است

#محمود_واعظی، رییس دفتر ریاست جمهوری، در واکنش به پیشنهاد #یارانه ۹۰۰ هزار تومانی از سوی #محمود_احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق #ایران گفته است «این فرد» یک عوام‌فریبی را شروع کرده است و فکر می‌کند در شرایطی که یک #جنگ_اقتصادی شروع شده و قبول هم داریم قشری از مردم در مضیقه هستند، می‌تواند با شعار و این طور مسائل خود را مطرح کند. واعظی همچنین گفته است: «مردم خوب می‌دانند چه کسی این همه مشکلات را برای ما ایجاد کرده و این همه تحریم‌ها را به وجود آورده است.» خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از قول رییس دفتر رییس جمهوری درباره احمدی‌نژاد نوشته است: «این مسئول سابق کشور حرف‌های مختلفی می‌زند. اگر شما همه حرف‌های او را در نظر بگیرید اولا بسیار متضاد است؛ دوم اینکه با عملکرد گذشته خود او در تناقض است. ما عملکرد آن دولت و قول‌هایش را دیدیم. امروز که بعد از گذشت سال‌ها به استان‌های مختلف می‌رویم، ‌ مشاهده می‌کنیم که هنوز در استان‌های مختلف پروژه‌هایی که دولت این فرد با رقم‌های بالایی قول داده، هنوز کلنگ‌زنی هم نشده است.» به گفته واعظی مردم ایران، مردم آگاهی هستند و می‌دانند کسی که این گرفتاری را به وجود آورد، ‌ تحریم را برای ما ایجاد کرد و روابط ما را با کشورهای همسایه به هم زد، چه کسی است.

معاون #گردشگری سازمان #میراث_فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: #سفرهای_خارجی_ایرانیان امسال در مقایسه با سال گذشته بسیار کمتر بوده است

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سفر ۴ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۵۰۹ ایرانی به خارج از کشور از فروردین ۹۷ تا آخر مهر ماه خبر داد و گفت مقصد سفر بیشتر ایرانی‌ها کشورهای زیارتی، ترانزیتی و ارزان بوده است. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از قول #ولی_تیموری نوشت سفرهای خارجی ایرانی‌ها امسال در قیاس با سال گذشته بسیار کمتر بوده است: «سال گذشته ۱۰ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۹۵۲ نفر به خارج از کشور سفر کردند.» آمار اعلام شده از سوی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی بر اساس آمار پلیس مهاجرت است که «خروج ایرانی‌های مقیم خارج از کشور» را هم در خود دارد؛ گرچه به استناد گزارش‌ آژانس‌های مسافرتی، تا پاییز امسال سفرهای خارجی ایرانی‌ها تحت تاثیر افزایش نرخ عوارض خروج از کشور، ارز و بلیت هواپیما، نصف شده است. بیشترین سفر ایرانی‌ها از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه اما به ترتیب به کشورهای عراق، ترکیه، امارات، گرجستان، آلمان، قطر و عربستان انجام شده است. به گفته ولی تیموری برخی از این کشورها را نمی‌توان مقصد نهایی ایرانی‌ها دانست چون «خیلی‌ها هنگام سفر، مقصد اول خود را مثلا استانبول یا دبی ذکر می‌کنند، اما دست‌کم ۷۰ درصد آن‌ها از این شهرها به کشور دیگری می‌روند.» ایسنا مهر ماه امسال نیز از کاهش ۱۱ درصدی سفر ایرانیان به خارج از کشور خبر داده بود.

کشته و زخمی‌شدن پنج #کولبر در مناطق مرزی #ارومیه و #بانه در یک هفته گذشته

شلیک نیروهای مرزبانی به سوی کولبران در مناطق مرزی بانه، به کشتە و زخمی ‌شدن دو کولبر در هفته گذشته انجامید. همزمان یک کولبر جوان در مناطق مرزی ارومیه گرفتار بهمن شد و جان خود را از دست داد و دو کولبر دیگر هم در همین حادثه مصدوم شدند. به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷، یک کولبر به نام جواد گلابی ۳۵ ساله، از اهالی روستای ملونه در حوالی ارومیه، به دنبال سقوط بهمن جان خود را از دست داد. در همین حادثه دو کولبر دیگر نیز مصدوم شدند که وضعیت عمومی‌شان پس از انتقال به مراکز درمانی بهبود یافت. همزمان از بانه گزارش شده است تیراندازی نیروهای مرزبانی در حوالی روستای هنگەژال به کشته شدن یک کولبر به نام رحمان کتابی ۴۵ ساله، منجر شده. یک کولبر دیگر به نام محمد معروفی ۲۰ ساله از اهالی روستای بژی نیز در جریان این تیراندازی زخمی شدە است. بر اساس گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۹۶، ۴۶ کولبر در تیراندازی نیروهای انتظامی و مرزبانی کشته و ۵۸ نفر زخمی شده‌اند. در این آمار عمدتا تلفات انسانی در مناطق کردنشین گزارش شده است.