ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بل هوکس، نویسنده و مبارز سیاهپوست آمریکایی و یکی از مهم‌ترین متفکران نظریه فمینیسم بینابخشی درگذشت

گلوریا جین واتکینز، با نام ادبی بل هوکس، نویسنده و مبارز سیاهپوست آمریکایی و یکی از تأثیرگذارترین فمینیست‌های معاصر ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ درگذشت. بل هوکس که نام مادربزرگ مادری‌اش را به عنوان نام ادبی‌اش برگزید، ۱۹۵۲ در کنتاکی ایالات متحده به دنیا آمد و در طول عمر ۶۹ ساله‌اش، بیش از ۳۰ کتاب منتشر کرد. نخستین اثر پرآوازه او «مگه یه زن نیستم؟: زنان سیاهپوست و فمینیسم» در سال ۱۹۸۱ منتشر شد و به یکی از مهم‌ترین متون فمینیستی معاصر بدل گشت. او در ۱۹۸۴ نیز «نظریه فمینیستی: از حاشیه تا مرکز» را منتشر کرد. «همه‌چیز درباره‌ی عشق»، یکی دیگر از آثار تحسین‌شده و بسیار پرخواننده اوست که ۲۰۰۰ منتشر شد. بل هوکس یک فمینیست سیاهپوست بینابخشی بود و چپ‌گرا. او نقد علیه سرکوب جنسیتی را به نقد علیه تبعیض نژادی و ستم طبقاتی پیوند می‌زد. تفکر او در نظریه کوئیر معاصر نیز بسیار تأثیرگذار بوده است.

عفو بین‌الملل از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست تا به جنایات‌ جنگی در افغانستان رسیدگی کند

سازمان عفو بین‌الملل چهارشنبه ۲۴ آذر / ۱۵ دسامبر در گزارشی با عنوان «جنایات جنگی و آسیب به غیرنظامیان در جریان سقوط افغانستان به‌دست طالبان» اعلام کرد که طالبان، نظامیان آمریکایی و نیروهای امنیتی حکومت پیشین مسئول آسیب به غیرنظامیان در جریان ماه‌های منتهی به سقوط افغانستان به‌دست گروه طالبان بوده‌اند و دادگاه کیفری بین‌المللی باید به این جنایات رسیدگی کند و قربانیان باید خسارت دریافت کنند.» آینس (اگنس) کالامارد، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل گفت در ماه‌های پیش از سقوط افغانستان به‌دست طالبان، مردم مدام در بیمارستان‌ها، منازل مسکونی، مدارس و فروشگاه‌ها کشته و زخمی می‌شدند. عفو بین‌الملل گفته است بر خلاف ادعای طالبان در مورد انتقال آرام قدرت، روند به قدرت رسیدن آن‌ها خونین بوده و مردم افغانستان بهای آن را با خون‌ خود پرداخته‌اند. به‌گفته این نهاد مدافع حقوق بشر، طالبان در جریان تصرف ولسوالی‌ها در ماه‌های ژوئیه و اوت سال جاری میلادی، اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی، سربازان پیشین نیروهای امنیتی و طرفداران دولت قبلی را در حملات انتقام‌جویانه شکنجه کرده و به قتل رسانده‌اند. کشتار مردم در پنجشیر، ولسوالی اسپین‌بولدک قندهار، دایکندی و غزنی از جمله این موارد بوده است. این سازمان همچنین به چهار مورد حمله‌ هوایی نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان و نظامیان آمریکایی در ماه‌های پیش از سقوط افغانستان به‌دست طالبان اشاره کرده و گفته است در حمله‌ای از این دست در یک منطقه‌ پرجمعیت ۲۸ غیرنظامی کشته و شش نفر زخمی شدند. عفو بین‌الملل همچنین به هشت عملیات زمینی نیروهای دولت پیشین نیز اشاره کرده و آورده است که در این حملات، دست‌کم ۱۲ نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شده‌اند. عفو بین‌الملل از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته است که عملکرد نیروهای آمریکایی و نیروهای امنیتی حکومت قبلی افغانستان را هم در تحقیقات خود در مورد جرایم جنگی در افغانستان لحاظ کند.

حسین رزاق، فعال رسانه‌ای، با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داد حسین رزاق، فعال رسانه‌ای چهارشنبه ۲۴ آذر با سپردن وثیقه دو میلیارد تومانی آزاد شد. به‌رغم آزادی تاکنون لوازم شخصی از جمله تلفن همراه به او تحویل داده نشده است و هنوز از اتهامات و دلایل بازداشت او اطلاعی در دست نیست. ۱۴ آذرماه جاری در آمل دست‌کم ۷ مأمور وزارت اطلاعات با سه خودرو ضمن حضور در محل زندگی حسین رزاق او را بازداشت و تمامی ابزار ارتباط جمعی او و خانواده‌اش را ضبط کردند. رزاق عصر همان روز در تماس با خانواده‌اش خبر داد که در بازداشت به سر می‌برد و یک روز بعد مأموران اداره اطلاعات آمل به خانواده او اطلاع دادند که این فعال رسانه‌ای را به ساری منتقل کرده‌اند.

گروسی: فعالیت‌های هسته‌ای ایران از تمام خطوط عبور کرده است

همزمان با مذاکرات احیای برجام در وین، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه ۲۴ آذر / ۱۵ دسامبر در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت: «ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده و از تمام خطوط عبور کرده است.» گروسی تأکید کرد که مذاکرات وین بدون انجام عملیات بازرسی آژانس به موفقیت نخواهد رسید و آژانس می‌خواهد بداند ایران هر گرم از اورانیوم غنی‌‌شده خود را کجا پنهان می‌کند. گروسی در مورد نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت، پس از این‌که در وین توافقی به‌دست آمد، آژانس اطمینان حاصل می‌کند که تهران آن را اجرایی خواهد کرد. رافائل گروسی تشخیص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را کار آژانس دانست و افزود «تهران نباید درهای خود را به روی بازرسان آژانس ببندد». این مصاحبه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از اعلام موافقت ایران با نصب دوربین‌های نظارتی در تأسیسات سانتریفیوژسازی کرج (تسا) انجام شده و او به این تصمیم ایران اشاره‌ای نکرده است. با این حال گروسی پس از تصمیم جدید جمهوری اسلامی توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌های مداربسته در تأسیسات کرج را «تحولی مهم» خواند و جداگانه در توییتر نوشت: «در روزهای آینده دوربین‌های نظارتی جدید آژانس درکارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ کرج نصب خواهند شد و کار برای رسیدگی به سایر موضوعات باقی‌مانده پادمان ادامه خواهد یافت.»

فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی می‌گوید اکنون فرصت خوبی است که برجام را برای همیشه کنار بگذاریم

در حالی‌که مذاکرات احیای برجام در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و طرف‌های برجام مواضع سرسختانه جمهوری اسلامی را عامل آن می‌دانند، فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیه‌۲۴ گفت: «اگر به توافق برسیم و آن‌ها به تعهداتشان که همان رفع تحریم‌ها است عمل کنند و ما آن‌ها را راستی‌آزمایی کنیم، قاعدتاً باید همان برجامی که اجرایش متوقف شده بود با همان زمان‌بندی که در توافق تعیین شده، اجرایی شود. در غیر این صورت الان فرصت خوبی است که برجام را برای همیشه کنار بگذاریم، چون فایده‌ای برای کشور ما نداشته و ما نتوانستیم از محدودیت‌هایی که برای ما اعمال شده بود استفاده کنیم. یعنی ما محدودیت‌هایی را پذیرفتیم، ولی فایده‌ای برای شرایط اقتصادی کشورمان نداشت.» او در مورد موضع میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام که گفته بود سه گزینه برای سانتریفیوژ‌های ایران وجود دارد: انتقال به خارج، انهدام آن‌ها و یا مهروموم آن‌ها با ضمانت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «ما نمی‌توانیم سرمایه کشور را نابود کنیم؛ این‌که یکی بخواهد سانتریفیوژ‌های ما را نابود کند، بی‌معنی است. ما که مجرم نیستیم که بخواهند خلع سلاح و ابزارمان کنند. پیش از این و در برجام هم این‌طور نبود که چیزی را نابود کنند. بلکه بعضی چیز‌ها را خودمان داوطلبانه پذیرفتیم که برچینیم و ببریم انبار بگذاریم.» او تأکید کرد که «ما تا وقتی آن‌ها تعهداتشان را عملی نکرده‌اند، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم».

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق: عراقی‌ها نه تنها بدهی خود به ایران را پرداخت نکرده‌اند بلکه روزانه به بدهی آن‌ها افزوده می‌شود

برخی رسانه‌های عراقی اعلام کرده‌اند که این کشور تاکنون پنج میلیارد دلار از مجموع هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بدهی‌های گازی و برقی خود به ایران را پرداخت کرده است. سید حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به ایلنا گفت: «هیچ منبع رسمی خبر پرداخت بدهی عراق به ایران را اعلام نکرده است. عراق بعضاً پرداخت‌های کوچکی انجام می‌داده که در مقابل هر روز هم به بدهی این کشور اضافه می‌شود. یعنی میزان پرداختی عراق کفاف گاز و برقی که دریافت می‌کند را هم نمی‌دهد.» حسینی در ادامه افزود: «بنابراین در مجموع این موضوع تأیید نمی‌شود که عراق ۵ میلیارد دلار از بدهی خود را پرداخت کرده باشد.»