ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در بر پاشنه همیشگی می‌چرخد ـ بیانیه وزارت خارجه: به حقوق زنان احترام گذاشته‌ایم، با معترضان مدارا کردیم، پهپاد به روسیه نداده‌ایم، با آژانس اتمی هم همکاری کردیم

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۲۴ آذر با انتشار بیانیه‌ای تفصیلی نشان داد که قصد و نیتی برای تغییر سیاست‌های حکومت وجود ندارد. در این بیانیه همان ادعاها و حرف‌های دروغ همیشگی تکرار شده است. از جمله آمده است که در ایران «حقوق زنان و تک‌تک آحاد ملت همواره مورد احترام قرار داشته و در بسیاری از جنبه‌ها مانند حق دسترسی زنان به آموزش، برابری حقوق و احترام به حقوق انسانی، جمهوری اسلامی ایران یکی از حاکمیت‌های پیشرو است». در این بیانیه با اشاره به اعتراضات سراسری در ایران بدون پذیرش هیچ مسئولیتی در قبال خشونت‌های اعمال‌شده علیه معترضان گفته‌شده که «نیروهای امنیتی و انتظامی، در کمال مدارا، شهدای بسیاری برای کنترل ناامنی، تأمین امنیت و نظم عمومی تقدیم کردند». این بیانیه مثل همیشه دیگر کشورها را به «استفاده ابزاری و گزینشی از حقوق بشر» متهم کرده و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل برای رسیدگی به سرکوب جنبش سراسری را «طرح ادعاهای واهی برای به انزوا کشاندن ایران» دانسته است. در مورد برجام هم آمده است: «اکنون طرف‌های غربی مقابل هستند که با اتخاذ سیاست‌های غیرواقع‌بینانه و محاسبات اشتباه، دچار سردرگمی هستند.» وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین مدعی شده که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره همکاری کرده است و این کشورهای غربی هستند که «فضای همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس» را تخریب می‌کنند. در مورد اوکراین نیز تکرار کرده‌اند که «ما هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین، در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم.» بدین ترتیب با این بیانیه روشن شد که مرغ یک پا دارد و حکومت اسلامی هم قصد ندارد تغییری در سیاست‌های خود بدهد.

بودجه نظامی ناتو ۲۶ درصد افزایش یافت

با توجه به وضعیت امنیتی جدید ناشی از حمله روسیه به اوکراین، کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر سر افزایش قابل توجه هزینه‌های مشترک خود در سال آینده توافق کردند. براین اساس، بودجه غیرنظامی ناتو در سال آینده با حدود ۲۸ درصد افزایش به ۳۷۰,۸ میلیون یورو و بودجه نظامی با حدود ۲۶ درصد افزایش به ۱,۹۶ میلیارد یورو خواهد رسید. ینس استولتنبرگ، دبیرکل نروژی ناتو از این تصمیم استقبال کرد و گفت: «این بیان عینی اهداف بالاتر است. تنها با هم می‌توان امنیت را برای حدود یک میلیارد نفر در کشورهای عضو ناتو در دنیای پرمخاطره کنونی تأمین کرد.» بودجه نظامی و غیرنظامی ناتو در حال حاضر حدود ۱,۸ میلیارد یورو است. این بودجه در مقایسه با هزینه‌های دفاعی هر کشور عضو بسیار کم است. بر اساس اسناد این ائتلاف نظامی، بودجه دفاعی آمریکا به تنهایی ۸۲۲ میلیارد دلار آمریکا (۷۶۹ میلیارد یورو) و آلمان ۵۵,۶ میلیارد یورو است.

دو فراخوان اعتصاب در صنعت نفت برای اعتصاب کارکنان رسمی و کارگران پروژه‌ای

دو تشکل مستقل کارگران و کارکنان صنعت نفت از اعتصاب در مراکز نفتی در روز ۲۶ آذر و سوم تا پنجم دی ماه خبر دادند. شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی صنعت نفت (بازنشستگان و شاغلین) با انتشار یک فراخوان از اعتصاب پرسنل رسمی نفت در روز شنبه ۲۶ آذر خبر داد. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت هم ضمن حمایت از اعتصاب کارکنان رسمی نفت، از تصمیم کارگران پروژه‌ای در پتروپالایش‌ها به اعتصاب سه روزه خبر داد که قرار است سوم و چهارم و پنجم دیماه انجام شود. اعتصاب کارکنان رسمی نفت در اعتراض به عدم اجرای قانون ماده ۱۰ انجام می‌شود. ۱۰ سال از تصویب این قانون می‌گذرد ولی به رغم تجمعات و اعتصاب‌های پرشمار کارکنان رسمی، وزارت نفت از اجرای آن سر باز زده است. در اهواز، ماهشهر و عسلویه تجمع کنند. در فراخوان اعتصاب کارکنان رسمی آمده است بی‌توجهی به مطالبات آن‌ها، انگیزه کارکنان برای کار را از میان برده است. کارکنان رسمی نفت قرار است شنبه ۲۶ آذر در اهواز، ماهشهر و عسلویه تجمع کنند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت هم در بیانیه‌ای با خواست‌ها و اعتصاب کارکنان رسمی نفت اعلام همبستگی کرده و افزوده است گرایش به اعتصاب در میان کارگران پروژه‌ای صنعت نفت بالاست. از جمله کارگران پتروپالایش‌ها تصمیم دارند روزهای سوم تا پنجم دی اعتصاب کنند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت از کارگران پروژه‌ای خواسته است با ایجاد یک صندوق اعتصاب، شرایط برپایی اعتصاب در محل کار را فراهم کنند و به اعتصابات سراسری بپیوندند. همزمان با آغاز اعتراضات سراسری از ۲۵ شهریور، امنیتی کردن محیط کار به‌ویژه در صنایعی مانند صنعت نفت و فشار بر فعالان کارگری ابعاد بی‌سابقه‌ای یافته است.

سه نفر از افراد وابسته به سپاه پاسداران در حمله ائتلاف بین‌المللی به شرق سوریه کشته شدند

وب‌سایت خبری العربی الجدید اعلام کرد که در حمله شب گذشته چهارشنبه ۲۳ آذر / ۱۴ دسامبر ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان در شرق سوریه سه نفر از افراد وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی کشته و شماری مجروح شدند. این حمله به شهر المیادین در حومه شرقی دیرالزور انجام شد. بنا به این گزارش، ائتلاف بین‌المللی تلاش این گروه‌های نظامی برای عبور از گذرگاه‌های آبی را با شلیک گلوله بالگردهای خود ناکام گذاشت. پیش از این در نیمه اکتبر گذشته میدان نفتی العمر واقع در حومه شرقی دیرالزور که تحت کنترل نیروهای ائتلاف بین‌المللی قرار دارد، هدف حمله راکتی قرار گرفته بود.

صدور حکم محاربه برای سونیا شریفی، دانش‌آموز ۱۷ ساله

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد که سونیا شریفی، دانش‌آموز ١٧ ساله سال دوم دبیرستان به محاربه متهم شده است. بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی ۲۸ آبان سونیا شریفی را در منزل مادربزرگش در آبدانان بازداشت و او را به کانون اصلاح و تربیت ایلام منتقل کردند. ظاهراً مأموران در حین بازداشت این نوجوان ١٧ ساله را به شدت ضرب و شتم کرده بودند. شبکه حقوق بشر کردستان می‌‌نویسد بازجویان سونیا را وادار به اعتراف اجباری به ساخت کوکتل مولوتوف و شعارنویسی کرده‌اند. دادسرای عمومی و انقلاب آبدانان و ایلام حاضر به پاسخگویی به خانواده درباره پرونده سونیا نیست و در این مدت از پذیرش وکیل برای این پرونده خودداری کرده است. محمود فرهمند، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان نروژ، کفالت سیاسی سونیا شریفی، نوجوان ۱۷ ساله و محمد بروغنی جوان ۱۹ ساله از طبقه کارگر که به اعدام محکوم شده را به عهده گرفته است. فرهمند با اعلام این خبر در توییتر نوشته است: حکم اعدام را متوقف کنید. کفالت سیاسی محکومان به اعدام توسط نمایندگان پارلمان‌های اروپایی ضمانت اجرایی ندارد اما به دلیل روابط تجاری کشورهای اروپایی با ایران ممکن است تا حدی بازدارنده باشد.