ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه #فرانسه اقدام #ایران در پرتاب ماهواره #پیام را محکوم کرد

وزارت خارجه فرانسه اقدام ایران در پرتاب ماهواره پیام را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، اگنس ون درمول سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، چهارشنبه ۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی اعلام کرد که در نظر دولت این کشور «برنامه موشکی ایران، منبعی برای نگرانی جامعه بین‌الملل است.» ون درمول گفت: «ما از ایران می‌خواهیم آزمایش‌های جدید موشک بالستیک که برای داشتن توانایی حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، از جمله ماهواره‌برهای فضایی را انجام ندهد و از ایران می‌خواهیم که به تعهداتش در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل احترام بگذارد.» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه جمعه ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی هم از ایران خواسته بود که «هرچه سریع‌تر تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را متوقف کند.» ماهواره‌ای که ایران روز گذشته (سه‌شنبه) تحت عنوان «پیام» با ماهواره‌بر «سیمرغ» به فضا پرتاب کرد، در مدار قرار نگرفت. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز اقدام جمهوری اسلامی به پرتاب ماهواره را تهدیدی برای اروپا و آمریکا دانسته است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرده که هدف از پرتاب ماهواره پیام جمع‌آوری اطلاعاتی «درباره‌ آب و هوا، کشاورزی، آب سرزمینی و جنگل‌ها» بود.

دعوت #جایزه_مهرگان از نویسندگان #ادبیات_تبعید و مهاجرت برای شرکت در «جایزه مهرگان ادب خارج از ایران»

جایزه مهرگان قدیمى‌ترین جایزه مستقل و خصوصى ایران، همزمان با سومین دهه فعالیت خود در نظر دارد تا نخستین دوره «جایزه مهرگان ادب خارج از ایران» را براى انتخاب بهترین «رمان» و بهترین «مجموعه داستان کوتاه» چاپ شده در خارج از ایران برگزار کند. مهرگان ادب با انتشار بیانیه‌ای از نویسندگان ایرانی که نخستین چاپ آثارشان به زبان فارسی در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در خارج از ایران منتشر شده، دعوت کرده که با ارسال یک نسخه چاپی یا الکترونیکی از اثر در این دوره از رقابت‌های ادبی مهرگان شرکت کنند. دبیرخانه این جشنواره ادبی یادآوری کرده که پنج تن از منتقدان و نویسندگان شناخته شده ایرانى که در خارج از کشور اقامت دارند هیأت داوران نخستین دوره جایزه را تشکیل می‌دهند. مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جایزه نیز ۲۰ مارس ۲۰۱۹ /۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷ اعلام شده است.

تعداد کرسی‌های زنان در پارلمان #افغانستان هنوز پایین‌تر از حد نصاب تعیین شده است

بر اساس ماده ۸۳ قانون انتخابات افغانستان مصوب سال ۲۰۰۴، ۲۷ درصد کل کرسی‌های پارلمان افغانستان برای زنان در نظر گرفته شده، یعنی ۶۸ کرسی از ۲۵۰ کرسی. به گزارش رسانه‌های خبری افغانستان در انتخابات مجلس نمایندگان که سه ماه قبل برگزار شد، تاکنون ۶۶ کرسی به زنان اختصاص یافته و هنوز دو کرسی باقی‌ مانده تا تعداد زنمان در پارلمان افغانستان به حد نصاب تعیین شده برسد. ۶۵ درصد زنانی که به کرسی مجلس نمایندگان افغانستان تکیه می‌دهند، از چهره‌های نوظهور در این کشورند. در انتخابات پارلمانی افغانستان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان افغان شرکت کردند. در ولایت غزنی به دلیل ناآرامی‌ها و ناامنی برگزاری انتخابات به تعویق افتاد.

کمیته نظامی #ناتو: تعهدات ناتو به #افغانستان پابرجاست

فرماندهان ارشد کشورهای عضو ناتو در نشست کمیته نظامی این سازمان که سه‌شنبه ۱۶ ژانویه/ ۲۵ دی در بروکسل برگزار شد اعلام کردند که صرف‌نظر از شایعات مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، مأموریت نظامی ناتو در این کشور ادامه خواهد یافت. ژنرال استوارت پیچ رئیس کمیته نظامی سازمان ناتو گفت: «نیروهای ناتو به سایر کشورها اعزام شدند تا امنیت کشورهای ما و مردم جهان را تامین کنند. تعهدات این سازمان در قبال افغانستان همچنان پابرجا است.» یکی از موضوعاتی که در نشست دوسالانه کمیته نظامی ناتو به بحث گذاشته شد وخامت وضعیت امنیتی افغانستان بود.

امام جمعه #اصفهان: در #ایران کار وجود دارد مردم اما دنبال کار نمی‌روند

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان صبح چهارشنبه ۲۶ دی در حاشیه بازدید از کشفیات پلیس اصفهان درباره بحران بیکاری در ایران گفت: «این را بدانید که در کشور، کار خیلی بیشتر از بیکار هست، اما یک عده دنبال کار نمی‌روند و می‌خواهند به سادگی پول به دست بیاورند. البته بنابر گفته امیر مومنان، فقر انسان را به کفر می‌کشاند، اما نه هرکسی را. انسان سالم صبر می‌کند که خداوند از جاهای دیگری برساند.» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نرخ بیکاری در استان اصفهان را بین ۱۴ تا ۱۷ درصد و بالاتر از متوسط نرخ بیکاری در کشور اعلام کرده است.

در حمله تروریست‌های گروه #الشباب به پایتخت #کنیا دست‌کم ۱۵ نفر کشته شدند

مقام‌های کنیایی اعلام کردند که در یک حمله تروریستی در نایروبی، پایتخت این کشور، دست‌کم ۱۵ نفر کشته شدند. در میان کشته‌شدگان چند خارجی نیز وجود دارند. حمله تروریستی بعد از ظهر روز گذشته، سه‌شنبه ۱۵ ژانویه / ۲۵ دی رخ داد و ساعت‌ها ادامه داشت. مردان مسلح به یک هتل در نایروبی حمله کردند و یک نفر از آن‌ها خود را منفجر کرد. با رسیدن نیروهای امنیتی نبرد با افراد مسلح تا پاسی از نیمه شب ادامه یافت. گروه اسلامگرای الشباب مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت. این گروه از سال‌ها پیش در سومالی، کشور همسایه کنیا، برای ایجاد یک حکومت بر اساس شریعت اسلام تلاش می‌کند و بارها در خاک کنیا نیز دست به عملیات نظامی زده است.

به‌گفته یک نماینده #مجلس سالانه حدود یک‌هزار نفر در محیط‌های #کارگری جان خود را از دست می‌دهند

شهباز حسن‌پور، نماینده بردسیر و سیرجان در مجلس شورای اسلامی گفت «سالانه نزدیک به یک هزار نفر فوتی در محیط‌های کارگری داریم که آمار تکان‌دهنده‌ای است». او افزود با توجه به این وضعیت باید روزانه ۱۵۰۰ نفر برای ایمنی محیط‌های کاری آموزش ببینند اما در زمینه آموزش‌های ایمنی ضعیف عمل شده است. به‌گفته او نحوه پرداخت و نحوه خدمات‌دهی بیمه‌های تأمین اجتماعی در کشور خیلی متفاوت است و مردم از این بی‌عدالتی نگران هستند. بر اساس بررسی سازمان جهانی کار، ۹۸ درصد حوادث هنگام کار، قابل پیش‌گیری است.

#قتل کودک ۵ ساله به دست کودکی ۱۳ ساله در یکی از روستاهای توابع #مشهد

بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب #مشهد درباره وضعیت پرونده #قتل یک پسر بچه ۵ ساله به دست پسری ۱۳ ساله در روستای فارمد از توابع #مشهد گفت تکلیف این #کودک با نظر #دادگاه در رابطه با به بلوغ رسیدن یا نرسیدن او مشخص خواهد شد. بر اساس #قانون_مجازات_اسلامی و ماده ۹۱ آن که در سال ۹۲ به تصویب رسده است، در حال حاضر دست دادگاه‌ها در تعیین رشد عقلی و مسئولیت کیفری افراد کمتر از ۱۸ سال باز است و چنانچه این کودک بالغ تشخیص داده شود، مسئولیت کیفری خواهد داشت و ممکن است برای او حکم #قصاص و #اعدام صادر شود. موضوعی که همواره مورد اعتراض افراد، نهادها و سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفته است. در روزهای گذشته خبر گم‌ شدن پسربچه‌ای ۵ ساله در روستای فارمد در استان #خراسان_رضوی در رسانه‌ها منتشر و عصر روز شنبه گذشته، جسد برهنه این کودک در پشت‌بام خانه‌ای در آن منطقه پیدا شد. متهم به قتل اما کودکی ۱۳ ساله‌ است که گفته می‌شود سابقه آزار و اذیت کودکان را داشته است. به گفته قاضی احمدی‌نژاد، بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، «اگر این پسر ۱۳ ساله به بلوغ رسیده باشد پرونده به #دادسرا تحویل داده می‌شود.» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از قول قاضی احمدی‌نژاد نوشته است که اگر این کودک به بلوغ نرسیده باشد به خانواده تحویل داده می‌شود.

#مرضیه_هاشمی خبرنگار ایرانی آمریکایی‌تبار در فرودگاه سنت‌لوئیز بازداشت شد

شبکه «پرس‌تی‌وی» گزارش داد ملانی فرانکلین مجری آمریکایی این شبکه که به دین اسلام درآمده و نام مرضیه هاشمی را برای خود انتخاب کرده، در سفرش به آمریکا برای دیدار خانواده، در فرودگاه «سنت‌لوئیز» بازداشت و به زندانی در واشنگتن منتقل شد. هنوز اتهام این خبرنگار اعلام نشده است.

وزیر خارجه #آمریکا: اقدام ایران به پرتاب #ماهواره به فضا تهدیدی برای #اروپا و #آمریکاست

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چند ساعت بعد از اعلام پرتاب ماهواره پیام که به دلایل فنی نتوانست در مرحه آخر در مدار قرار بگیرد، با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که این اقدام ایران تهدیدی برای اروپا و آمریکا به شمار می‌‌آید. پمپئو نوشت: «ایران در مخالفت با جامعه بین‌الملل و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، امروز یک وسیله پرتاب فضایی را آزمایش کرد. این پرتاب بار دیگر نشان می‌دهد که ایران به دنبال توانایی‌های پیشرفته موشکی است که اروپا و خاورمیانه را تهدید می‌کند.» ماهواره پیام با مشارکت چهار دانشکده مهندسی هوافضا، برق کامپیوتر و مکانیک و ۱۶ نفر از استادان دانشکده‌های دانشگاه امیرکبیر ساخته شده و علاوه بر آن، بخش عمده فعالیت بر عهده دانشجویان ارشد و دکتری بوده است. پیش‌بینی شده بود که این ماهواره سه سال در مدار زمین باقی بماند. قرار است به زودی ایران ماهواره دیگری با نام «دوستی» را به فضا بفرستد.

#غلامحسین_محسنی_اژه‌ای: هنوز رئیس بعدی قوه قضائیه مشخص نشده

دومین دوره پنج ساله ریاست صادق آملی لاریجانی بر قوه قضائیه به زودی به سر می‌رسد. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۲۵ دی در برنامه «بدون توقف» سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که ظاهراً هنوز رئیس بعدی قوه قضائیه تعییبن نشده است. پیش از این خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر آنکه رهبر جمهوری اسلامی قصد دارد ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس را به ریاست قوه قضائیه منصوب کند. محسنی اژه‌ای گفت: «هنوز تا جایی که خبر دارم به صورت قطعی کسی مشخص نشده است و طبیعتا وقتی رییس قوه قضاییه تعیین شد همه در جریان قرار می‌گیرند.»

وزارت انرژی آمریکا: #تحریم_نفتی_ایران تا سال ۲۰۲۰ ادامه دارد

وزارت انرژی ایالات متحده اعلام کرد که تحریم‌ نفتی ایران که با خروج آمریکا از برجام آغاز شد حداقل تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه می‌یابد. وزارت انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده که معافیت‌های موقت برای هشت کشور جهان از تحریم نفتی ایران که در مه ۲۰۱۹ به سر می‌رسد تمدید نخواهد شد. این کشورها برای ایجاد ثبات نسبی در بازار نفت از تحریم نفتی ایران معاف شده بودند. بر اساس این گزارش، تا دسامبر ۲۰۱۸ تولید نفت ایران در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ بیش از یک میلیون بشکه کاهش یافته است.

#حسین_محب_اهری، بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون درگذشت

حسین محب اهری بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که از مدتی پیش به بیماری سرطان غدد لنفاوی مبتلا بود، بامداد سه‌شنبه ۲۶ دی در ۶۷ سالگی در بیمارستان لاله تهران درگذشت. او اواسط آذر سال جاری پس از طی دوره اول درمان و با بهبودی نسبی به صحنه تئاتر برگشت اما به دلیل ضعف جسمانی و تشدید بیماری اواخر آذر دوباره در بیمارستان بستری شد. محب اهری فعالیت هنری خود را از میانه دهه پنجاه آغاز کرد. او در سال‌های دهه ۱۳۶۰ در برخی مجموعه‌های تلویزیونی پربیینده مانند «محله برو بیا»، «سربداران»، «محله بهداشت» و «بوعلی سینا» بازی کرد و به یک نام آشنا بدل شد. با فیلم «رابطه» به کارگردانی پوران درخشنده به سینمای راه پیدا کرد. قطب‌الدین صادقی، کارگردان و استاد دانشگاه درباره او گفته بود: «با وجود آن‌که سال‌هاست گرفتار یک بیماری دشوار است، هم‌چنان با روح و قلب و احساسش حضور دارد و کار می‌کند.»