نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه #وزیر_کشور به سخنگوی #شورای_نگهبان: این ادبیات در شأن رئیس‌جمهور و شما نیست

پس از روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری ایران، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز به توئیت عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان واکنش نشان داد. رحمانی فضلی به کدخدایی نوشت توئیت او در مورد صحبت‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در جلسه هیئت دولت را دیده و معتقد است که «ادبیات و واژه‌های به‌کار رفته در این متن در شأن رئیس‌جمهوری» و خود کدخدایی نیست. او نوشته است که صحبت‌های حسن روحانی «دلسوزانه و از سر خیرخواهی در جهت تقویت وحدت، انسجام، همگرایی و همدلی» بود، «نه قصد جنجال و حاشیه‌سازی داشت و نه اقدام ضد ملی». حسن روحانی چهارشنبه ۲۵ دی در جلسه هیئت دولت گفته بود: «همه آن‌هایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن‌جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن را رد کنید اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ و یا ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند ، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ این‌که انتخابات نمی‌شود». عباسعلی کدخدایی در واکنش به سخنان روحانی در توییتر نوشت: «جنجال برای تأیید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس‌جمهوری در این پروژه ضد ملی تأسف‌بار است. البته‌ نمی‌دانستیم عدم تأیید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است». روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری نیز نوشته کدخدایی را «واکنشی کاملاً شتاب‌زده و نسنجیده» نامید. رحمانی فضلی از شورای نگهبان خواسته است که با بررسی شکایت‌ها، امکان «حضور و رقابت و مشارکت بیشتر» در انتخابات مجلس یازدهم را فراهم سازد.

نشست وزیران خارجه پنج کشور در ماجرای انهدام #هواپیمای_اوکراین با موشک سپاه در لندن آغاز شد. وزیران خارجه پنج کشور به قربانیان این فاجعه ادای احترام کردند

به گزارش خبرگزاری رویترز وزیران خارجه کشورهای کانادا، بریتانیا، سوئد، اوکراین و افغانستان پنجشنبه ۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی در آغاز نشست چندجانبه در لندن با روشن کردن شمع یاد قربانیان هواپیمای منهدم شده اوکراین را گرامی داشتند. وزیران خارجه کشورهای یاد شده در این نشست گام‌های بعدی خود را با هم هماهنگ می‌کنند. کانادا و اوکراین اعلام کرده‌اند که به فکر اقدامات حقوقی علیه جمهوری اسلامی ایران‌اند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا که ریاست این اجلاس را به عهده دارد خواهان روشن شدن ابعاد این ماجرا شده است. چهارشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی، جند ساعت بعد از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در خونخواهی قاسم سلیمانی، در اثر اصابت موشک سامانه پدافند هوایی سپاه، هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران منهدم شد. ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز از جمله ۵۷ نفر از اتباع کانادا در این فاجعه جان خود را از دست دادند. بیشتر مسافران پرواز ۷۵۲ ایرانیان دوتابعیتی مقیم خارج از کشور بودند که برای دیدار با خانواده‌شان به ایران سفر کرده بودند. برخی از مسافران این پرواز دانش‌آموختگانی بودند که در ۱۹ دانشگاه کار و تحصیل می‌کردند.

#اسحاق_جهانگیری: دی‌ماه امسال برای همه ما با هراس از آینده گذشت

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی در مراسم به‌مناسبت درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که به‌دست آمریکا کشته شد، با اشاره به حوادثی همچون کشته شدن سلیمانی، مرگ ۶۹ نفر در مراسم تشییع جنازه او در کرمان، انهدام هواپیمای اوکراینی با شلیک موشکی سپاه پاسداران و کشته شدن ۱۷۶ نفر، گفت: «دی‌‌ماه امسال برای همه ما که این‌جا نشسته‌ایم و همه ایرانیان در گوشه و کنار دنیا، در غم و نگرانی و دلهره از شنیدن خبرهای غیرمنتظره و هراس از آینده گذشته است. خداوند کمک کند که روزهای پایانی به‌خوبی بگذرد». جهانگیری در حالی‌که از «حق‌ گلایه و اعتراض» خانواده‌های قربانیان انهدام هواپیمای اوکراینی سخن گفت بر این‌که «رهبری نباید تضعیف شود» نیز تأکید کرد. او در این زمینه پیشنهاد کرد که راه رفسنجانی در پیش گرفته شود. معاون اول رئیس جمهوری اسلامی گفت هاشمی رفسنجانی به‌رغم «تمامی جفاها و بی‌مهری‌ها»، «از جمهوری اسلامی حفاظت کرد». اسحاق جهانگیری در سخنرانی خود هیچ اشاره‌ای به اعتراضات خیابانی اخیر علیه انهدام هواپیمای اوکراینی که به اعتراض علیه کل حکومت ایران تبدیل شد نکرد.

یک کارشناس حقوقی: کنوانسیون‌های بین‌‌المللی و الزامات ایکائو در مورد انهدام #هواپیمای_اوکراینی رعایت نشده است

محمد شهریاری کارشناس مسایل حقوقی می‌گوید در سانحه اخیر انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین توسط سپاه پاسداران نه ارزیابی ریسکی انجام شده و نه از بخش نظامی درخواستی شده است و این دو مسئله برخلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی و الزامات سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) است. به‌گفته شهریاری وظایف کشورها در امور هوانوردی در کنوانسیون‌های بین‌المللی و الزامات ایکائو پیش‌بینی شده است. در این پیمان و ۱۹ ضمیمه آن الزامات بخش‌های مختلف هوانوردی مطرح شده است و در اسناد مربوطه ایکائو هم تشریح شده است. قوانین و مقررات ایران نیز در امور هوانوردی منطبق بر الزامات بین‌المللی مذکور تدوین شده‌اند. محمد شهریاری گفت در ارتباط با وضعیت حاکم در فضای کشور پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس توسط آمریکا و اعلام ایران مبنی بر گرفتن انتقام و همچنین اعلام آمریکا مبنی بر حمله به ۵۲ نقطه کشور، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها بر اساس این قوانین می‌بایست وضعیت اضطراری اعلام می‌کردند و تدابیر ایمنی در نظر می‌گرفتند. به‌گفته شهریاری براساس اسناد بین‌المللی تنها زمانی که نتیجه ارزیابی خطر نشان دهد که خطر در سطح قابل قبولی قرار دارد، اجازه پرواز صادر می‌شود. شهریاری مسئولیت این اقدام را به‌عهده سازمان هواپیمایی کشوری دانست و گفت براساس سند ایکائو این سازمان می‌بایست از بخش نظامی جهت ارزیابی خطر درخواست کمک می‌کرد. این در حالی است که به‌گفته شهریاری در طی سال‌های اخیر «دفتر ایمنی از ساختار سازمان هواپیمایی کشوری حذف و در دفتر دیگری ادغام شده و وظایف آن هم بین دفاتر مختلف پخش شده است. شرکت فرودگاه‌ها نیز باید کمیته ایمنی تشکیل و ارزیابی ریسک انجام می‌داد که نداد». سقوط هواپیمای اوکراین در ۱۸ دی‌ماه جاری به کشته شدن ۱۷۶ نفر سرنشین آن انجامید. پس از اعلام این‌که سپاه پاسداران مسئول شلیک موشک به این هواپیما است، تجمعات ضدحکومتی در چندین شهر ایران برگزار شد.

در نبردهای #ادلب دست‌کم ۳۹ نفر کشته شدند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه پنج‌شنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه اعلام کرد که دست‌کم ۳۹ نفر در نبردهای میان نیروهای دولتی سوریه و شورشیان در استان ادلب کشته شده‌اند. بنا به گزارش این سازمان مستقر در لندن، ۲۲ نفر از گروه‌های جهادی و شورشی و ۱۷ نفر از سربازان ارتش سوریه در میان کشته‌شدگان هستند. چند روز پیش در این منطقه آتش‌بس اعلام شده بود. با این حال از آن زمان این چندین بار است که آتش‌بس نقض می‌شود.

#فرمانده_انتظامی تهران: با کمپین‌های غیرقانونی که دعوت به تجمع می‌کنند به شدت برخورد می‌کنیم

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران پنج‌شنبه ۲۶ دی گفت: « پلیس با رصد ویژه در فضای مجازی افرادی را که اقدام به راه‌اندازی کمپین‌ یا دعوت به تجمعات غیرقانونی می‌کنند شناسایی کرده و به شدت با آن‌ها برخورد می‌کند». در روزهای اخیر، در پی انهدام هواپیمای اوکراین با شلیک موشکی سپاه پاسداران که منجر به کشته شدن ۱۷۶ نفر شد، اعتراضاتی در شهرهای مختلف ایران علیه حکومت برگزار شد. همچنین دانشجویان دانشگاه‌های ایران با انتشار فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی چند روز به اعتراضات خود ادامه دادند. قوه قضائیه جمهوری اسلامی گفته است در این اعتراضات حدود ۳۰ نفر بازداشت شده‌اند.

پزشکی قانونی: پیکر ۱۱۰ نفر از جان‌باختگان انهدام #هواپیمای_اوکراینی تحویل خانواده‌هایشان شد

مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از تحویل پیکر ۱۱۰ تن از جان‌باختگان انهدام هواپیمای اوکراینی، از جمله پیکر چندین اتباع افغانستانی به خانواده‌های آن‌ها خبر داد و گفت تاکنون خانواده‌های ۱۶۶ نفر از کشته‌شدگان این سانحه به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند و خانواده ۱۰ قربانی به پزشکی قانونی مراجعه نکرده‌اند. به‌گفته فروزش خانواده پنج نفر از قربانیانی که هنوز به پزشکی قانونی مراجعه‌ای نداشته‌اند ایرانی و بقیه اتباع خارجی هستند. اکثر پیکر‌های تحویل داده‌شده مربوط به کشته‌شدگان ایرانی بوده است. مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران احتمال داد که پیکر اتباع اوکراینی این حادثه نیز امروز، پنج‌شنبه تحویل خانواده‌های آن‌ها شود. روز چهارشنبه ۲۵ دی پیکر ۵ تن از جان‌باختگان هواپیمای اوکراین به مهاباد رسید و خانواده‌های آن‌ها پرچم‌های جمهوری اسلامی را از روی تابوت‌ها برداشتند. گفته می‌شود که خانواده‌ها پیکرهای بستگان را نه در قطعه‌ ویژه شهدای جمهوری اسلامی بلکه در باغ فردوس مهاباد به خاک سپردند. سقوط هواپیمای اوکراین در ۱۸ دی‌ماه جاری به کشته شدن ۱۷۶ نفر سرنشین آن انجامید. پس از اعلام این‌که سپاه پاسداران مسئول شلیک موشک به این هواپیما است، تجمعات ضدحکومتی در چندین شهر ایران برگزار شد. از ۱۷۶ جان‌باخته این حادثه، ۱۴۷ نفر ایرانی، ۱۱ نفر اوکراینی (۹ خدمه و دو مسافر)، ۱۲ نفر افغانستانی، چهار نفر سوئدی و دو نفر کانادایی بودند.

#جنتی: وزارت خارجه، سفیر #بریتانیا را اخراج کند، او به اغتشاش‌گران خط داده بود

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان پنج‌شنبه ۲۶ دی در نشست این مجلس، درباره بازداشت موقت راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران گفت: «سفیر انگلیس در جمع اغتشاش‌گران حاضر می‌شود، اقدام به فیلم‌برداری و ارسال پیام می‌کند و به اغتشاش‌گران خط می‌دهد. وقتی او را مورد شناسایی قرار می‌دهند، سفیر بودن خود را منکر می‌شود و می‌گوید یک شهروند خارجی هستم، بعد که نیروهای امنیتی به او می‌فهمانند که او را مورد شناسایی قرار داده‌اند، جواب‌های بی‌ربط می‌دهد. (...) باید با او برخورد جدی صورت گیرد و وزارت خارجه ما باید او را به‌عنوان عنصر نامطلوب اخراج کند». شنبه شب ۲۱ دی / ۱۱ ژانویه، راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در جریان تجمع جمعی از شهروندان برای یابود جان‌باختگان حادثه ساقط کردن هواپیمای اوکراینی در مقابل دانشگاه امیرکبیر در تهران بازداشت و بعد از چند ساعت آزاد شد. او اکنون از ایران خارج شده است. جنتی با اشاره به ماجرای انهدام هواپیمای اوکراین توسط موشک سپاه پاسداران، اعتراضات پس از آن و تحقیقات درباره این رویداد گفت: « این کار زمان و بررسی‌های کارشناسی نیاز دارد. (...) اما نباید برضد نظام و سپاه از این حادثه سوءاستفاده شود، سپاهی که در سیل و زلزله و همه حوادث در کنار ملت است». سقوط هواپیمای اوکراین به کشته شدن ۱۷۶ نفر سرنشین آن انجامید. پس از اعلام این‌که سپاه مسئول شلیک به این هواپیما است، تجمعات ضدحکومتی در چندین شهر ایران برگزار شد.