ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو: افزایش ۳۵ درصدی کشته و زخمی شدن کولبران و کاسبکاران کُرد در سال ۲۰۲۲

مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که در طول سال ۲۰۲۲ میلادی دست‌کم ۲۹۰ کولبر و کاسبکار کُرد کشته و یا زخمی شده‌اند که ۴۶ نفر جانشان را از دست داده‌اند و ۲۴۴ نفر نیز مجروح شده‌اند. این آمار نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی دست‌کم ۷۵ مورد معادل ۳۵ درصد افزایش داشته است. براساس این آمار، بیشتر قربانیان که شامل ۲۰۹ مورد است با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته و یا زخمی شده‌اند، ۳۵ مورد نیز در اثر سوانح طبیعی نظیر سقوط از کوه، غرق شدن در رودخانه، رعد و برق، سقوط بهمن و سرمازدگی کشته و یا زخمی شده‌اند. کشته و زخمی شدن کولبران با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۶۹ مورد معادل ۴۹ درصد افزایش داشته است. همچنین شمار کولبرانی که در اثر انفجار مین قربانی شده‌اند ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. بیشترین تعداد قربانیان کولبر نیز در استان کرمانشاه بوده است.

الهام پاوه‌نژاد، بازیگر سینما و تئاتر به دادسرای اوین احضار شد

به گزارش شاهدان عینی، الهام پاوه‌نژاد، هنرمند و بازیگر تئاتر و سینما، روز دوشنبه ۲۶ دی، به دادسرای اوین احضار شده است. پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، الهام پاوه‌‌نژاد به اتهام دعوت به اغتشاش از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محروم شد. او پس از به قتل رسیدن کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله ایذه‌ای، به نشانه همدردی با مادران و پدران داغدیده عکسی بدون حجاب در کنار مزار پدرش منتشر کرد. در جریان خیزش انقلابی ژینا، جمهوری اسلامی صدها تن را کشت و بیش از ۲۰ هزار تن را بازداشت کرد. در میان بازداشت‌شدگان، هنرمندان پرشماری نیز وجود دارند.

انسیه خزعلی، معاون رئیسی: تساوی زن و مرد به ضرر زن است

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اسلامی در یک جلسه آنلاینی گفت: «در نشست سال قبل سازمان ملل، مدیر اجرایی بخش زنان پرسشی را مطرح کرد که چرا شما برابری زن و مرد را نمی‌پذیرید؟ در پاسخ گفتم که تساوی به ضرر زن است و ما قبول نداریم‌.» انسیه خزعلی افزود: «تساوی یعنی زن و مرد در هزینه‌ها مشارکت داشته باشند و به‌طور یکسان بار و فشار زندگی را تحمل کنند درحالی که این تساوی در جسم آن‌ها وجود ندارد و از این رو تساوی به ضرر زن است، اما عدالت، تقسیم کار، تقسیم مسئولیت و قرار دادن زن و مرد در جایگاه خود کمک‌کننده است.» او از نقش زنان در دولت سیزدهم دفاع کرد و گفت: «دولت سیزدهم زنان را در بسیاری از شوراهای عالی منصوب کرده است.» خزعلی در بخش دیگری از سخنان خود در آماری که معلوم نیست از کجا به‌دست آورده است، گفت: «۴۰ درصد فرزندان در غرب خارج از چارچوب ازدواج به دنیا می‌آیند. این میزان در کشور کلمبیا ۸۰ درصد و در فرانسه ۶۰ درصد است.»

شبکه یک تلویزیون آلمان: در خانه ایرانی بازداشت‌شده سرانجام موادی برای تولید سم پیدا شد

شبکه تلویزیونی «ای‌.آر.دی» آلمان دوشنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه اعلام کرد که براساس اطلاعاتی که به‌دست آورده است، در بازرسی مجدد از خانه مرد ۳۲ ساله ایرانی که هفته گذشته به‌همراه برادر ۲۵ ساله‌اش دستگیر شد بازرسان به آن‌چه که به دنبال آن بودند دست یافتند. آن‌ها موادی را کشف کردند که برای تولید سموم مورد استفاده قرار می‌گیرند. بازرسان دو ایرانی مظنون را متهم می‌کنند که قصد حمله تروریستی با مواد سمی ریسین و سیانید داشتند. در اولین جست‌وجو، پلیس نه موادی برای تولید سموم یا ساخت بمب و نه طرح‌های مشخصی برای حمله کشف کرده بود. سخنگوی دفتر دادستانی دوسلدورف گفت در جست‌وجوی جدید شواهد بیشتری پیدا شده است. به دلیل ادامه تحقیقات، دفتر دادستان کل از اظهارنظر در مورد آن‌چه دقیقاً کشف شده است خودداری کرد. دو مظنون ایرانی یک هفته است که در بازداشت به‌سر می‌برند اطلاعات مربوط به حمله تروریستی احتمالی از سوی نهادهای امنیتی آمریکا در اختیار آلمان قرار گرفت. براساس اطلاعات شبکه تلویزیونی «ای‌.آر.دی» این دو برادر با گروهی نزدیک به گروه «دولت اسلامی» (داعش) تماس داشتند. این گروه در حملاتی از این نوع از جمله با گاز سمی، بمب و جلیقه‌های انفجاری تخصص دارد. با این حال گفته می‌شود که تماس برادرها با گروه وابسته به داعش طولانی نبوده است.