ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احداث قرارگاه مشترک نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران برای «رصد لحظه‌ای افراد» در سبزوار

میراعلم سیدی، رئیس دادگستری سبزوار سه‌شنبه ۲۸ بهمن از تشدید نظارت بر شهروندان برای «پیشگیری از وقوع جرم» و ایجاد قرارگاهی مشترک توسط نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به منظور «رصد لحظه‌ای افراد» خبر داد. سیدی گفت: «این مجموعه به صورت مشترک کاری را شروع کردند که به صورت میدانی و برای پیشگیری از وقوع جرم درحال فعالیت هستند و به صورت لحظه‌ای رفتار افراد موردنظر رصد می‌شود.» رئیس دادگستری سبزوار در ادامه سخنانش از اعمال خشونت علیه «اراذل و اوباش» دفاع کرد و گفت: «مرز بین قاطعیت با خشونت بسیار ناچیز است و نباید برخورد قاطع را به معنی خشونت تعبیر کنید، چرا که اگر غیر از این باشد امنیت وجود نخواهد داشت.» در سال‌های اخیر بارها مسئولان حکومتی ایران چنین طرح‌هایی را به‌اجرا گذاشته‌اند اما بزهکاری در جامعه کاهش نیافته است و با بدتر شدن اوضاع اقتصادی احتمال می‌رود چنین اعمالی گسترش یابد. برخوردهای خشن و تحقیرآمیز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با متهمانی که اصطلاحاً «اراذل و اوباش» نامیده می‌شوند اعتراض‌های گسترده فعالان و سازمان‌های حقوق بشری را نیز در پی داشته است. بر اساس گزارش‌ها، نیروی انتظامی به خشونت زیادی در این‌گونه طرح‌ها متوسل می‌شود و در جریان اجرای این برنامه‌ها، نیروهای نقاب‌دار شبانه به خانه‌های افراد یورش می‌برند و با بیرون‌کشیدن آن‌ها از خانه، به کتک زدن و نیز گرداندن آن‌ها در شهر به‌شکلی تحقیرآمیز دست می‌زنند.

یک منبع دیپلماتیک آلمان نسبت به قطع دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به ایران هشدار داد

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک از هشدار آلمان به جمهوری اسلامی ایران درباره قطع همکاری با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خبر داد. یک دیپلمات در برلین روز سه‌شنبه ۱۶ فوریه/۲۸ بهمن به رویترز گفت: «اگر ایران بخواهد مانع بارزسی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای شود، کاملا غیرقابل قبول خواهد بود». او افزود: «ما از ایران می‌خواهیم فوراً از این گام عقب‌نشینی کند و با شرکای خود از جمله ایالات متحده آمریکا درباره این مسئله در ارتباط نزدیک هستیم». این دیپلمات گفت ایران باید برای کاهش تنش همکاری کند تا راه برای دیپلماسی باز شود. بر اساس قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها» که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، چنانچه پس از سه ماه روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط «عادی و رضایت‌بخش» بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. در این صورت ممکن است در نخستین گام دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای ایران محدود شود یا از بین برود. کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس شامگاه دوشنبه ۱۵ فوریه/ ۲۷ بهمن اعلام کرد نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفند به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داده شده است.

بیکاری۳۰ درصد کارگران مسافرخانه‌های استان فارس پس از شیوع کرونا

حدود یک سوم کارگران مسافرخانه‌ها و مهمان‌پذیرهای استان فارس در پی شیوع کرونا و رکود بخش گردشگری شغل خود را از دست داده‌اند. صاحبان مشاغل گردشگری نیز در این دوره متحمل بیش از ۳۰ میلیارد تومان خسارت شده‌اند. در استان فارس ۱۳۷ مهمان‌پذیر و مسـافرخانه به عنوان عضو در اتحادیه مهمان‌پذیران این استان به ثبت رسیده‌اند که برخی از آن‌ها در این دوره به طور اجباری تعطیل شده‌ و برخی با رکود شدید در فعالیت‌های خود مواجه‌اند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) سه شنبه ۲۸ بهمن به نقل از هدایــت االله فرهــادى رئیــس اتحادیه مســافرخانه‌داران و مهمان‌پذیــران فــارس نوشت: مسافرخانه‌ها و مهمان‌پذیرهایی که مقاومت کرده و هنوز تعطیل نشده‌اند، با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. فرهادی افزود: «مشــکلات اقتصــادى و عدم همخوانى دخل و خرج، سـبب شده تا بیشتر مسافرخانه داران و همکاران ما در مهمانپذیران، واحدهایشــان را براى فروش بگذارند». رئیــس اتحادیه مســافرخانه‌داران و مهمان‌پذیــران فــارس گفت بعد از شیوع کرونا «حدود ۳۰ درصد از کارگــران و نیروهاى این اماکن بیکار شده اند». شیوع کرونا و رکود تورهای گردشگری علاوه بر کارگران مسافرخانه‌ها و مهمان‌پذیرها، راهنمایان تورهای گردشگری را با بیکاری گسترده روبرو کرده است.

اداره کل زندان‌ها در اطلاعیه‌ای مدعی شد بهنام محجوبی به‌خاطر مصرف دارو مسموم شده و تحت درمان است

اداره کل زندان‌های استان تهران سه‌شنبه ۲۸ بهمن در اطلاعیه‌ای ادعا کرد بهنام محجوبی، درویش گنابادی و زندانی سیاسی بر اثر مصرف دارو مسموم شده و تحت درمان است. طبق اطلاعیه منتشر شده در خبرگزاری میزان (خبرگزاری رسمی قوه قضائیه) ،اداره کل زندان‌ها از «مسمومیت محکومی به نام بهنام محجوبی در یکی از بیمارستان‌های تهران ابراز تاسف کرده». اداره زندان‌ها در این اطلاعیه مدعی شده بهنام محجوبی طبق بررسی‌های اولیه و ادعای هم اتاقی‌هایش «بر اثر مصرف بیش از حد دارو مسموم شده» و «هم اکنون نیز تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی ست». این سازمان ادعا می‌کند بهنام محجوبی «از ابتدای امسال تاکنون نیز هیچ درخواست ملاقاتی به جز یک مورد نداشته است، در تاریخ ۷ بهمن ۹۹ مادر وی درخواست ملاقات داشته اند که ملاقات هم انجام شده است». اداره کل زندان‌های تهران همچنین مدعی‌ست «در تاریخ ۱۲ بهمن ۹۹ با نظر مرجع قضایی به دلیل بیماری محکوم مورد اشاره با تعویق اجرای مجازات وی موافقت می‌شود مشروط به اینکه وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی جهت خارج شدن از زندان اخذ شود این موضوع همان زمان رسما و به صورت کتبی به وی ابلاغ می‌شود.» بهنام محجوبی در روزهای اخیر در بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان لقمان تهران بستری شده بود، و به‌رغم وخامت حال او، مسئولان اجازه ملاقات مادرش را ندادند. شرایط سلامتی بهنام محجوبی نامشخص است و خبرهایی ضد و نقیضی مبنی بر درگذشت این درویش زندانی منتشر شده است. ابراهیم‌ الله‌بخشی که ابتدا خبر داده بود بهنام محجوبی فوت کرده است، در تویینی نوشت: «با همراهی مردم در داخل بیمارستان، بالاخره مادر توانست فرزندش را ببیند».

ده‌ها هزار دانش‌آموز در استان‌های مختلف ایران عمدتاً به خاطر فقر از تحصیل بازمانده یا ترک تحصیل کرده‌اند

در نبود آمارهای جامع کشوری، آمارهای پراکنده از ترک تحصیل روبه‌افزون دانش‌آموزان در استان‌های مختلف ایران خبر می‌دهند. رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در دی‌ماه از بازماندگی ۸۹ هزار دانش‌آموز اول ابتدایی از تحصیل در سال جاری خبر داد. سازمان آموزش و پرورش استان کرمان در ابتدای سال تحصیلی جاری اعلام کرد ۴ هزار و ۵۱۰ دانش‌آموز کرمانی در مقطع اول متوسطه ترک‌تحصیل کرده‌اند و از ۶۵ هزار کودک ۷ ساله این استان ۳ هزار و ۶۷۷ نفر برای ثبت‌نام در مقطع اول ابتدایی مراجعه نداشته‌اند. در استان خوزستان که به اذعان محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش آمار ترک تحصیل دانش‌آموزانش بالاتر از میانگین کشوری‌ست ۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز ترک‌تحصیل کرده‌اند که درصد بالایی از آن‌ها دختران دانش‌آموزند. براساس گزارش روزنامه همشهری به تاریخ سه‌شنبه ۲۸ در استان خراسان رضوی، آمار ترک تحصیل از ۱۳ هزار دانش‌آموز در سال ۹۸ به رقم فاجعه‌بار ۴۰ هزار دانش‌آموز رسیده است. این رقم در استان آذربایجان غربی نیز به ۱۰ هزار و ۵۵ نفر رسیده است. با شیوع ویروس کرونا و انتقال کلاس‌های درس به فضای مجازی به عیان‌شدن ناتوانی اقتصادی خانواده‌ها برای تامین گوشی تلفن هوشمند، تبلت و هزینه اینترنت منجر شده و در غیاب رسیدگی نهادهای مسئول به این مسئله، درصد بالایی از دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار به همین خاطر از تحصیل بازماندند. تبعات اقتصادی شیوع کرونا از سوی دیگر فقر را تشدید کرده است. عاملی که به گواه مسئولان اصلی‌ترین دلیل ترک‌ تحصیل دانش‌آموزان محسوب می‌شود و بر معضل کار کودکان و کودک همسری دامن زده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران: این توان در وزارت بهداشت وجود ندارد که بتواند کار واکسیناسیون کرونا را انجام دهد

سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به جمعیت ۸۵ میلیونی کشور، گفت: «برای رسیدن به ایمنی جمعی در مقابل ویروس کرونا، می‌بایست حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسن بزنند. یعنی می‌بایست ۵۵ میلیون نفر واکسینه شوند.» فاطمی افزود: «برای فاز آخر واکسیناسیون که شامل جمعیت عمومی کشور است، این توان در وزارت بهداشت وجود ندارد که بتواند کار واکسیناسیون را انجام دهد.» نایب رئیس انجمن داروسازان، واکسیناسیون عمومی را از توان کشورها خارج دانست و گفت: «از همین رو، می‌بایست از پتانسیل داروخانه‌ها که امکانات ویژه‌ای دارند، استفاده شود.» به‌گفته فاطمی داروخانه‌های ویژه‌ای در ایران وجود دارد که بتوانند کار توزیع واکسن کرونا را انجام دهند. او گفت: «در تاریخ ۳۰ آذر ۹۹، دستورالعمل آمادگی داروخانه‌ها برای مشارکت در توزیع واکسن کرونا تدوین شد تا این داروخانه‌ها تا نیمه دوم سال آینده بتوانند آماده این کار شوند.» واکسیناسیون کرونا در ایران ۲۱ بهمن‌ماه جاری با واکسن روسی «اسپوتنیک وی» آغاز شد. اولین گروه‌هایی که به آن‌ها واکسن تزریق می‌شود پرسنل درگیر با کرونا و سالمندان هستند.

کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سه‌شنبه ۲۸ بهمن با ۲۱۱ رای موافق و ۲۸ مخالف و ۶ ممتنع کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ را تصویب کردند. نمایندگان ۱۴ بهمن کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را با ۹۹ ‌رأی موافق، ۱۴۸ ‌رأی مخالف و ۱۲ ‌رأی ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در مجلس رد کردند. علی ربیعی، سخنگوی دولت در واکنش به رد کلیات بودجه گفته بود: «دولت آماده است در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر را بدون اینکه شاکله بودجه به هم بریزد و درآمدهای واهی پیش‌بینی شود، انجام دهیم.» ساعتی قبل از آن حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در نشست اقتصادی دولت گفته بود: «از نظر دولت تغییر در شاکله و محور‌های اصلی لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند صدمات جدی به معیشت مردم و مسیر توسعه و مدیریت اقتصاد کشور وارد کند.» در پی این کشمکش‌ها دولت روز گذشته لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد.

میانگین سن ازدواج در کل کشور در سال ۹۸ در مردان ۲۹,۷ سال و در زنان ۲۴,۸ سال به ثبت رسیده و این آمار در ۳۱ استان کشور متفاوت است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان میانگین سن ازدواج در ایران در سال ۹۸ در مردان ۲۹,۷ سال و در زنان ۲۴,۸ سال به ثبت رسیده و این آمار در ۳۱ استان کشور متفاوت است. بر اساس آمار سازمان ثبت احوال، در سال ۹۸ به ترتیب پنج استان از جمله تهران (۳۲ سال)، البرز (۳۱,۵ سال)، مازندران (۳۰,۹ سال)، مرکزی (۳۰,۸ سال) و فارس (۳۰,۸ سال) دارای بالاترین میانگین سن ازدواج در مردان بوده‌اند. همچنین به ترتیب پنج استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان (۲۵,۸ سال)، خراسان جنوبی (۲۷,۳ سال)، هرمزگان (۲۷,۷ سال)، خراسان شمالی (۲۷,۹ سال)، یزد (۲۸,۳ سال) و گلستان (۲۸,۴ سال) دارای پایین‌ترین میانگین سن ازدواج در مردان بوده‌اند. در زنان نیز به ترتیب پنج استان کشور از جمله کرمانشاه (۳۰,۱ سال)، تهران (۲۸ سال)، البرز (۲۷,۳ سال)، گیلان (۲۶,۴ سال) و مازندران (۲۶,۲ سال) دارای بالاترین میانگین سن ازدواج در زنان بوده‌اند. همچنین به ترتیب پنج استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان (۲۱ سال)، خراسان جنوبی (۲۲,۵ سال)، خراسان شمالی (۲۲,۷ سال)، هرمزگان (۲۳,۳ سال) و زنجان (۲۳,۶ سال) دارای پایین‌ترین میانگین سن ازدواج در زنان بوده‌اند.

ایلنا: خانه موسیقی برای کسب درآمد مجوز آموزشگاه صادر می‌کند، آن هم در شرایطی که آموزشگاه‌های موجود به خاطر کرونا با بحران مواجه‌اند

به سبب همه‌گیری ویروس کرونا بیش از یک سال است که در ایران هیچ کنسرتی برگزار نشده. آموزشگاه‌های موسیقی در تهران و شهرستان‌ها بنا به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت محدودی دارند. شیوه آموزش آنلاین هم نتوانسته جایگزین آموزش حضوری شود. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) تعدادی از آموزشگاه‌های موسیقی تعطیل شده‌‌اند و آن تعداد آموزشگاه‌های فعال نیز به دلیل ناتوانی‌های مالی دست به تعدیل مدرسان و اساتید زده‌‌اند. این افراد در بیکاری مطلق به سر می‌برند یا به ناچار برای امرار معاش شغل‌های دیگری را برگزیده‌اند. تنها تشکل مربوط به آموزشگاه‌داران و مدرسان موسیقی، کانونی است که زیر نظر خانه موسیقی اداره می‌شود و مانند دیگر کانون‌های متعدد موجود، عملا تشکلی غیر فعال و فاقد توان و ویژگی‌های صنفی است. خانه موسیقی برای برگزاری آزمون تایید صلاحیت، از مدرسان مبالغی دریافت می‌کند و این در حالی است که تعداد متقاضیان این بخش در سطح کشور بسیار زیادند. با توجه به کثرت متقاضیان، دریافت مبلغ ۱۵۰ هزارتومان برای خانه موسیقی درآمدزایی بسیار بالایی دارد و با این حال خانه موسیقی گزارش مالی از فعالیت‌هایش ارائه نداده است. صدور بی‌رویه مجوز آموزشگاه برای کسب درآمد در خانه موسیقی به دامنه این بحران افزوده است. مسئولان خانه موسیقی تاکنون درباره اتهام صدور کارت صلاحیت به قصد درآمدزایی سکوت کرده‌اند.

منابع حقوق بشری از درگذشت بهنام محجوبی، زندانی سیاسی در بیمارستان خبر می‌دهند

برخی منابع نزدیک به خانواده بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی که در روزهای اخیر به‌ دلیل وخامت حالش در بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان لقمان در تهران بستری شده بود، از جان ‌باختن این زندانی سیاسی در بیمارستان خبر می‌دهند. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر هم خبر درگذشت این زندانی سیاسی را منتشر کرده است. مسئولان بیمارستان و مقامات امنیتی از زمان بستری شدن بهنام محجوبی، اجازه ملاقات خانواده‌ با او را نداده‌اند. بر اساس آخرین خبرها، پزشکان بیمارستان لقمان از کار افتادن ریه‌های او و پایین بودن بیش از حد هوشیاری‌اش را تأیید کرده‌اند. ابراهیم الله‌بخشی، یکی از منابع نزدیک به خانواده محجوبی با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته: «منابع موثقی از مسئولان بیمارستان لقمان اطلاع دادند که بهنام محجوبی فوت کرده اما دستور داده‌اند تا سه روز دستگاه‌ها به صورت نمایشی به او وصل باشد». خانواده این زندانی سیاسی در ماه‌های گذشته اعلام کرده بودند با رأی پزشکی قانونی و شورای پزشکی، محجوبی توان تحمل کیفر را نداشته است. این زندانی عقیدتی از بیماری پانیک اعصاب رنج می‌برد و در ماه‌های گذشته در اعتراض به شرایط نامطلوب خود اقدام به اعتصاب غذا کرده بود. مسئولان زندان اما به‌جای اتخاذ تمهیدات مناسب برای درمان بهنام محجوبی، او را به بیمارستان روانی امین‌آباد منتقل کرده بودند که این اقدام باعث بدتر شدن حال او شده بود. محجوبی در فایلی صوتی از رفتارهای غیرانسانی در زمان بستری بودن در بیمارستان امین‌آباد خبر داده بود.

ایران منکر دخالت در حمله به سفارت امارات در اتیوپی است

چند مقام آمریکایی و اسرائیلی که نام آن‌ها افشا نشده به نیویورک تایمز گفته‌اند تلاش ناموفق ایران برای هدف قرار دادن سفارت امارات در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی ممکن است «بخشی از توطئه بزرگ» جمهوری اسلامی ایران برای حمله به سفارتخانه‌های اسرائیل، آمریکا و امارات در آفریقا با هدف انتقام‌گیری از ترور قاسم سلیمانی و محسن فخزی‌زاده باشد. در هفته‌های اخیر اتیوپی ۱۵ نفر را به اتهام توطئه برای حمله به سفارتخانه‌های امارات عربی متحده در اتیوپی و سودان دستگیر کرده است. مقامات این کشور بدون اشاره به نام کشوری، گفتند که دستگیرشدگان برای «یک گروه تروریستی خارجی» کار می‌کردند. همزمان سوئد اعلام کرد که دو مرد سوئدی و اریتره‌ای را به ظن برنامه‌ریزی برای یک اقدام تروریستی در یک کشور خارجی بازداشت کرده است. منابع اطلاعاتی غربی این دستگیری‌ها را با هم مرتبط می‌دانند و معتقدند که ایران در پسِ برنامه‌ریزی این حملات قرار دارد. به گفته دریادار هیدی کی. برگ، مدیر اطلاعات فرماندهی پنتاگون در آفریقا، نفر شانزدهمی که در سوئد دستگیر شده و «احمد اسماعیل» نام دارد «طراح این توطئه» بوده است. سخنگوی سفارت ایران در آدیس آبابا این گزارش را تکذیب کرده و گفته است: «اینها ادعاهای بی‌اساسی است که فقط به تحریک رسانه‌های بدخواه رژیم صهیونیستی منتشر شده و اتیوپی و امارات در مورد دست داشتن ایران در این مسائل چیزی نگفته‌اند.» اتیوپی و امارات هم تاکنون در مورد مداخله ایران در این حمله اظهار نظری نکرده‌اند.