ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید روسیه نه تنها نیروهای خود را از مرز اوکراین خارج نکرده بلکه همچنان به این منطقه نیرو می‌فرستد

در حالی که مسکو هشدارهای تهاجم را به سخره می‌گیرد، واشنگتن ادعاهای روسیه در مورد عقب‌نشینی نظامی از مرز اوکراین را مورد تردید قرار می‌دهد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که با وجود ادعاهای مسکو مبنی بر این‌که عقب‌نشینی نیروهایش در حال انجام است، «ایالات متحده هنوز هیچ مدرکی مبنی بر خروج قابل توجه نیروهای نظامی روسیه از نزدیک مرزهای اوکراین مشاهده نکرده است». بلینکن چهارشنبه ۲۷ بهمن / ۱۶ فوریه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت «واحدهای مهم» ارتش روسیه در واقع به حرکت «به سمت مرز» ادامه می‌دهند، نه این‌که از مرز دور شوند. با این حال وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور پس از رزمایش در مناطق نظامی جنوب و غرب این کشور در حال عقب‌نشینی هستند. در همین حال جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه چهارشنبه با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت‌وگوی تلفنی انجام داد. این تماس تلفنی پس از دیدار روز سه‌شنبه شولتس با ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه از مسکو صورت گرفت. بلینکن روز چهارشنبه همچنین به روسیه در مورد به‌رسمیت شناختن استقلال مناطق شرق اوکراین موسوم به دونباس هشدار داد. قانونگذاران دومای روسیه سه‌شنبه ۲۶ بهمن / ۱۵ فوریه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن از پوتین خواسته شده که دونتسک و لوهانسک، مناطق جدایی‌طلب در شرق اوکراین را به‌عنوان مناطق مستقل به‌رسمیت بشناسد. اتحادیه اروپا نیز از مسکو خواسته است که از این امر پیروی نکند. بلینکن گفت: «تصویب این قطعنامه حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را بیشتر تضعیف می‌کند، نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و تعهد اعلام‌شده از سوی روسیه برای ادامه دیپلماسی به‌منظور دستیابی به حل مسالمت‌آمیز بحران را زیر سؤال می‌برد». بلینکن همچنین هشدار داد که این اقدام «نیاز به واکنش سریع و قاطعانه از سوی ایالات متحده در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای ما دارد».

میلیون‌ها یمنی در معرض از دست دادن کمک‌های حیاتی

در حالی که آتش جنگ در یمن شعله‌ورتر می‌شود، سازمان ملل اعلام کرد که فقدان «بی‌سابقه» منابع مالی در حال کاستن از مقیاس برنامه‌های انسان‌دوستانه در یمن است. تشدید جنگ در یمن باعث شده که ماه گذشته بیشترین تعداد قربانیان غیرنظامی در دست کم سه سال اخیر ثبت شود. هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن و مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه سه‌شنبه ۱۵ فوریه در جلسه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل گفتند که ژانویه، ماه گذشته میلادی، نزدیک به دو سوم برنامه‌های امدادرسان سازمان ملل بسته شده یا از مقیاس آنها کاسته شده، در حالیکه مناطق جنگی چند برابر شده است. گروندبرگ گفت که بمباران ساختمان یک زندان به دست ائتلاف عربی در ماه گذشته «بدترین حادثه از نظر تلفات غیرنظامیان در سه سال اخیر» بوده است. بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از ۶۵۰ غیرنظامی در ژانویه در بمباران‌ها و گلوله‌باران‌ها و درگیری‌های مسلحانه و دیگر خشونت‌ها کشته شده اند که بالاترین در دست کم سه سال اخیر است. سال گذشته برنامه انسان‌دوستانه برای یمن تنها ۲,۲۷ میلیارد دلار را از تأمین مالی مورد نیازش که برابر ۳,۸۵ میلیارد دلار است، دریافت کرد؛ کمترین سطح تأمین مالی از ۲۰۱۵، زمان آغاز جنگ تا کنون. گریفیتس هشدار داد که برنامه جهانی غذا در دسامبر وادار به کاهش جیره‌های غذایی هشت میلیون تن شده و از مارس «شاید آن هشت میلیون نفر هیچ غذایی گیرشان نیاید ــ یا فقط جیره ناچیزی داشته باشند.» همچنین ۳,۶ میلیون تن ممکن است به خاطر نبود بودجه دسترسی به آب آشامیدنی پاکیزه را از دست بدهند و همچنین برنامه‌های مربوط به کاهش خشونت جنسیتی و سلامت باروری لغو شوند. پروازهای انسان‌دوستانه در ماه بعد نیز اغلب شاید لغو شوند.

بحران اقلیمی: خشکسالی حاد غرب ایالات متحده در هزار و ۲۰۰ سال اخیر بی‌سابقه است

غرب ایالات متحده در دو دهه اخیر شاهد خشکسالی حادی بوده است. دانشمندان اکنون در پژوهش جدیدی اعلام کرده اند که این خشکسالی در هزار و ۲۰۰ سال اخیر شدیدترین از نوع خود بوده است. بنا بر این پژوهش، گرمایش زمین ناشی از فعالیت انسانی یکی از عوامل اصلی این خشکسالی شدید است که در دیگر نقاط جهان نیز مشابه آن دیده می‌شود. بحران اقلیمی همچنین باعث خواهد شد که از این پس ابرخشکسالی‌ها طولانی‌تر، گسترده‌تر و حادتر شوند. پیش از این مشخص شده بود که خشکسالی بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ دومین خشکسالی حاد در ۱۲ قرن اخیر بوده است. اما گرمای شدید دو سال گذشته که همراه با موج‌های گرمایی بی‌سابقه، کاهش حجم دریاچه‌هایی همچون مید و پاول، و افزایش آتش‌سوزی‌ها بود، این رکورد را تغییر داد و دو دهه اخیر را به بدترین خشکسالی در ۱۲ قرن اخیر بدل کرد. دانشمندان هشدار داده اند که این خشکسالی بیشتر، موج‌های گرمایی شدیدتر و حادتر و مکررتر خواهند شد. پیامدهای بحران اقلیمی ناشی از گرمایش زمین در سرتاسر جهان مشاهده می‌شوند و دانشمندان پنل تغییرات اقلیمی سازمان ملل بارها گفته اند که برای محدودماندن گرمایش زمین تا سطح ۱,۵ درجه نسبت به پیش از انقلاب صنعتی، باید تا ۲۰۳۰ معادل ۴۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان کاسته شود. این هدف به دلیل سیاست‌های دولت‌ها و شرکت‌های عظیم چندملیتی هنوز بعید به نظر می‌رسد. با افزایش دما بیش از ۱,۵ درجه، همان‌طور که دانشمندان اقلیمی پیش از این نیز هشدار داده بودند، تخریب گسترده و پدیده‌های حاد آب‌و‌هوایی همچون سیل شدید، توفان‌های ویرانگر، افزایش سطح آب دریاها، خشکسالی، تغییر نظام بارش و ... رخ خواهد داد.

افغانستان: روزانه ده‌ها خانواده به دلیل اذیت و آزار مجبور به ترک پنجشیر می‌شوند

به‌گزارش روزنامه «۸صبح» افغانستان، شماری از ساکنان ولایت پنجشیر این کشور گفته‌اند که به دلیل اذیت و آزار مسئولان حکومت محلی، همه‌روزه ده‌ها خانواده این ولایت را ترک می‌کنند. به‌گفته آن‌ها نیروهای نظامی پس از آن‌که در برخی نقاط پنجشیر آماج انفجار و یا حملات مسلحانه قرار می‌گیرند، دست به بازرسی خانه ‌به‌ خانه، ضرب‌وشتم مردم و زندانی کردن ساکنان همان محل می‌زنند. یکی از ساکنان محلی گفته است: «ما دیگر این وضعیت را نمی‌توانیم تحمل کنیم و به همین دلیل کوچ می‌کنیم. تنها از روستای ما که دارای ۴۰ خانه مسکونی بود، ۲۶ خانواده کوچ کرده‌اند.» به‌گفته ساکنان ولایت پنجشیر، بیشتر خانواده‌هایی که در حال کوچ‌ هستند در مرکز و ولسوالی‌های رُخه، عنابه و شتل زندگی می‌کنند. در حالی‌که شماری از فعالان مدنی ولایت پنجشیر نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌اند، مقام‌های محلی ولایت پنجشیر این ادعاها را رد می‌کنند و «شایعه» می‌خوانند. ابوبکر صدیق، سخنگوی والی پنجشیر به «۸صبح» گفته است امکان دارد شمار «اندکی» از خانواده‌ها به دلایل مختلف محل زندگی خود را ترک کرده باشند، اما ادعای تخلیه بیشتر روستاها بی‌اساس است.

هیأتی از عراق برای بررسی مشکل صادرات گاز و مطالبات ایران به تهران می‌رود

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق چهارشنبه ۲۷ بهمن اعلام کرد که یکی از مسئولان وزارت برق عراق گفته است در مورد صادرات گاز ایران به این کشور، مطالبات ایران و چگونگی تسویه بدهی‌های عراق برای صادرات برق و انرژی، هیأتی از عراق به ایران سفر خواهد کرد. آل اسحاق گفت: «عراقی‌ها می‌گویند آمادگی دارند بدهی‌هایی که به ایران دارند را سامان دهند.» به‌گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق، مسئولان عراقی در مورد وضعیت گاز این کشور نگران هستند. احتمالاً صادرات گاز به عراق کاهش یافته و مسئولان عراقی به دنبال این هستند که گاز بیشتری از ایران بگیرند. او گفت عراقی‌ها «فکر می‌کنند که این کاهش به دلیل عدم وصول مطالبات بوده، از این‌رو هیأتی که از عراق به ایران خواهد آمد به دنبال رسیدگی به این مسئله است». او در مورد صادرات گاز قطر به عراق و از دست رفتن این بازار برای ایران گفت: «عراقی‌ها مذاکراتی با قطری‌‌ها دارند و ممکن است که بخواهند نیاز خود را از نواحی مختلف تأمین کنند. اما این‌طور نیست که قطری‌ها الان بتوانند به عراق گاز بدهند، عراق دیگر از ایران گاز نخرد و ما بازار گاز عراق را از دست بدهیم.» روز سه‌شنبه وزارت برق عراق اعلام کرد که در جریان سفر هیأتی از این کشور به تهران، طرف ایرانی برای افزایش ارسال گاز به عراق اعلام آمادگی کرده است. احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفت هیأتی از این کشور برای بحث پیرامون افزایش واردات گاز از ایران و پرداخت‌ بدهی‌ها به این کشور به تهران سفر کرده و طرف ایرانی هم برای افزایش ارسال گاز به عراق اعلام آمادگی کرده است. او افزود مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دستور پرداخت مبلغ یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار بدهی به ایران را صادر کرده است. او افزود تحریم‌ها علیه ایران باعث شد تا پرداخت بدهی‌ها به ایران با تأخیر مواجه شود. روز چهارشنبه، سیدحمید حسینی، عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق نیز از واردات ۹۲۰ میلیون دلار کالای اساسی، از جمله گندم و سویا از عراق خبر داد و گفت: «این واردات از محل پول‌های بلوکه شده ایران در عراق انجام شده است.» به‌گفته حسینی در ۱۰ ماهه ابتدای امسال ۷ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار کالا از ایران به عراق صادر شده و برای اولین بار نیز عراق ۹۲۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است.

احمدی‌نژاد به اجلاس سالیانه داووس سوئیس خواهد رفت، برای پاسپورتش مشکلاتی ایجاد شده بود

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی که یکی از همفکران محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران است گفت که احمدی‌نژاد در اجلاس آتی مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس شرکت خواهد کرد. اجلاس داوس ۲۲ تا ۲۶ ماه می برگزار خواهد شد. علیرضا بیگی می‌گوید از احمدی‌نژاد برای حضور در این اجلاس به صورت رسمی دعوت شده است و رئیس‌جمهوری پیشین نیز شرکت خواهد کرد. دو سفر خارجی اخیر احمدی‌نژاد به ترکیه و امارات متحده عربی حاشیه‌ساز بوده و برخی شایعات درباره ممنوع‌الخروج شدن او در فضای سیاسی منتشر شده است. حال این نماینده مجلس می‌گوید که «محدودیت‌هایی» برای احمدی‌نژاد وجود داشت ولی او ثابت‌قدم و مصمم است و بر این مشکلات فایق آمده است: «پاسپورتش دچار مشکل می‌شود یا حفاظتش به مشکل برخورد می‌کند، برای ایشان هم این موارد وجود دارد اما بالاخره آقای احمدی‌نژاد ثابت قدم و مصمم است و به فضل الهی این موارد را پیش می‌برد.» او در مورد ممنوع‌الخروجی محمد خاتمی هم گفت: «خاتمی هم می‌تواند در اینجا ثابت قدم بودنش را نشان دهد و وارد عمل شود؛ حتما خوب است که ایشان هم از جایگاه و اعتبارشان برای کشور استفاده کند. نباید در این خصوص برای کسانی که بالاخره ۸ سال رئیس‌جمهور بودند، کشور را اداره کردند و بعد هم در دنیا و مجامع بین‌المللی اعتبار و جایگاهی دارند، چنین موانعی باشد؛ باید فرصت بدهیم که از این ظرفیت‌ها برای پیشبرد دیپلماسی عمومی استفاده شود.»

یک نماینده مجلس در ادامه واکنش‌ها به فایل صوتی فساد سپاه پاسداران: باید به فرماندهان سپاه آفرین گفت

محمداسماعیل کوثری، نماینده تهران، چهارشنبه ۲۷ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری فارس در ادامه واکنش‌ها به فایل صوتی فساد سپاه گفت: «اگر کسی با دقت و منصفانه این فایل صوتی را گوش کند، به فرماندهان سپاه آفرین می‌گوید که تلاش می‌کنند تا سلامت مجموعه حفظ شود.» رادیو فردا جمعه ۲۱ بهمن این فایل صوتی ۵۰ دقیقه‌ای را منتشر کرد. بخش عمده‌ای از محتوای آن ناظر است به جلسه محرمانه و گفت‌وگوی محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه پاسداران و صادق (میرزاحسن) ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در سال ۹۷. موضوع گفت‌وگوی این دو مقام مسئول هم فساد نیروهای مرتبط با نیروی قدس سپاه، بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران است. در جریان این گفت‌وگو صادق ذوالقدرنیا به صراحت می‌گوید که محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران و رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی از برخورد با پرونده فساد مرتبط با شهرداری و بنیاد تعاون سپاه ناخشنود بوده و از او خواسته است یک تفاهم‌نامه ۸ هزار میلیارد تومانی (به ارزش حدود دو میلیارد دلار در سال ۹۷) را امضا کند. کوثری که عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است در ادامه مصاحبه با فارس گفت: «منتشرکنندگان این فایل صوتی می‌خواهند اینطور القا کنند که چون سپاه زیرمجموعه رهبری است، درگیر فساد شده و لذا به اصل ستون خیمه انقلاب حمله کنند.» در این فایل صوتی به نقش مستقیم محمدباقر قالیباف، قاسم سلیمانی، جمال‌الدین آبرومند، معاون وقت هماهنگ‌کننده سپاه و حسین طائب، مسئول اطلاعات سپاه در این پرونده فساد اشاره شده است.

آغاز رایزنی‌‌ها در کارگروه‌ مشترک کره جنوبی و ایران درباره حل‌ و فصل اختلاف‌‌ها بر سر دارایی‌های مسدود شده ایران

وزارت خارجه کره جنوبی چهارشنبه ۱۶ فوریه/ ۲۷ بهمن اعلام کرد نمایندگان کره جنوبی و ایران برای گفت‌وگو درباره دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی به دلیل تحریم‌های آمریکا مشغول رایزنی شده‌اند.بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً بالغ بر هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ شهریور ۱۳۹۷ به دلیل تحریم‌ های آمریکا پرداخت نشده است. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد در حالی که مذاکرات احیای برجام در وین وارد مرحله نهایی می‌شود، بانکداران و مسئولان شرکت نفت ملی و وزارت نفت ایران برای دیدار با مقام‌های دولت کره و مسئولان شرکتی این کشور به کره جنوبی سفر کرده‌اند تا درباره مسائل اقتصادی معلق گفت‌وگو کنند. این سفر که از روز گذشته آغاز شده، دور روز ادامه دارد. گزینه‌های از سرگیری صدور نفت به کره جنوبی بعد از حصول توافق در وین از موضوعات مورد بحث بین مقامات ایرانی و کره‌ای است. ایران تا قبل از اعمال تحریم‌های نفتی تأمین‌کننده اصلی نفت کره جنوبی بود و کالاهای این کشور مانند تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی و قطعات خودرو را وارد می‌کرد. اواسط دی سال جاری، منابع کره جنوبی خبر داده بودند که سئول و تهران در حال بررسی برگزاری اولین نشست کاری خود در ماه میلادی جاری (فوریه) برای حل و فصل مسائل مربوط به دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی هستند.

زلزله‌ای به بزرگی چهار ریشتر بندر عباس را لرزاند

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی چهار ریشتر حوالی بندرعباس در استان هرمزگان را لرزاند. به گزارش خبرگزاری تسنیم این زمین‌لرزه ساعت پنج و ۳۹ دقیقه صبح چهارشنبه ۲۷ بهمن‌ در عمق ۱۸ کیلومتری زمین اتفاق افتاد. تسنیم می‌نویسد از زمان وقوع زلزله تاکنون جمعیت هلال احمر، مدیریت بحران، فرمانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی در حالت آماده‌باش کامل هستند. از خسارت‌ها و تلفات احتمالی گزارشی در دست نیست.

عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران: وضع سدهای تأمین آب تهران نگران‌کننده است

محسن موسوی خوانساری، عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران از وضعیت «نگران‌کننده» سدهای تأمین آب تهران خبر داد. موسوی خوانساری درباره کاهش ذخایر سد‌های تامین آب آشامیدنی استان تهران گفت: «پنج سد وظیفه تأمین آب شرب تهران را بر عهده دارند که وضعیت آن‌ها نگران کننده است. سد لتیان و سد لار که در شرق تهران قرار دارند مجموعا ۲۰ میلیون متر مکعب آب دارند و در روز‌های آینده از مدار خارج می‌شوند و آبی برای استان تهران در سد‌های منطقه شرق باقی نخواهد ماند.» عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران در ادامه افزود: «در غرب تهران هم سد امیرکبیر را داریم که مقدار آب آن یک سوم سال گذشته است و این سد حدود ۳۰ میلیون متر مکعب آب دارد که بسیار نگران‌کننده است. اگر سد طالقان و ماملو را هم به سد‌های مذکور اضافه کنیم جمعا حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب داریم و اگر میزان تبخیر و کاهش نزولات جوی را در نظر بگیریم، قطعا در تابستان مشکلات عدیده‌ای را برای تأمین آب شرب تهران خواهیم داشت.» موسوی خوانساری از مسئولان خواست که اعلام خطر کنند.