ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش تنش میان چین و آمریکا: کنگره خلق چین می‌گوید موضع کنگره آمریکا نشانه «نقشه‌های شوم» آن‌ها برای چین است

کنگره ملی خلق چین، قانونگذاران آمریکایی را به پایمال کردن حاکمیت سایر کشورها متهم کرد. این تحول، واکنشی است به تصویب قطع‌نامه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا در محکومیت نفوذ بالن چینی مشکوک به حریم هوایی ایالات متحده. قطعنامه مجلس نمایندگان چین را به دلیل «نقض گستاخانه» حاکمیت ایالات متحده و تلاش برای «فریب دادن جامعه بین المللی از طریق ادعاهای نادرست در مورد تلاش‌هایش برای جمع آوری اطلاعات» محکوم کرد. در مقابل، بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۱۶ فوریه/ ۲۷ بهمن از سوی کمیته روابط خارجی کنگره ملی خلق منتشر شد، ادعای پکن را تکرار کرد که این بالن یک وسیله تحقیقاتی هواشناسی غیرنظامی بدون سرنشین است، ادعایی که ایالات متحده با استناد به مسیر پرواز و محموله تجهیزات نظارتی آن را رد کرده است. در حالی که چین در ابتدا نسبت به حادثه ۴ فوریه و ورود این بالن به آسمان آمریکا ابراز تأسف کرد، اکنون موضع خود را سخت‌تر کرده تا نشانه‌ای باشد از بدتر شدن روابط بین طرفین. روز چهارشنبه، وزارت امور خارجه چین بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که اقداماتی را علیه نهادهای آمریکایی که به نحوی با سرنگونی بالن مرتبط هستند، اتخاذ خواهد کرد. در بیانیه کمیته روابط خارجی کنگره خلق چین آمده است که مجلس نمایندگان آمریکا به شکل عمدی در حال «تهدید چین» است. در این بیانیه آمده است: «این یک تبلیغات کاملاً مخرب و مداخله سیاسی است. برخی از سیاستمداران کنگره ایالات متحده شعله‌های آتش را شعله ور کردند و طرح‌های شوم خود را برای مخالفت با چین و مهار چین به طور کامل افشا کردند.» در این بیانیه آمده است: «در واقع این ایالات متحده است که ناخواسته در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کند، حاکمیت آنها را نقض می‌کند و از سایر کشورها جاسوسی می‌کند.» همزمان با تصویب قطعنامه مجلس نمایندگان، ایالات متحده شش نهاد چینی را که گفته است با برنامه‌های هوافضای پکن مرتبط هستند، تحریم کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز سفر خود به پکن را لغو کرد. مقامهای آمریکایی گفته‌اند که چین ناوگانی از چنین بالن‌هایی در اختیار دارد که روشی نسبتاً ارزان و غیرقابل تشخیص برای جمع آوری اطلاعات است.

تعداد زنان و کودکانی که از آفریقا به کشورهای خلیج فارس مهاجرت می‌کنند بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است

به گفته آنتونیو ویتورینو، رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، تعداد زنان و کودکانی که از شاخ آفریقا و از طریق یمن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مهاجرت می‌کنند، به میزان قابل توجهی افزایش یافته و مایه نگرانی است. مهاجران که در اثر پیامدهای تغییرات اقلیمی و خشکسالی آواره شده‌اند، از اتیوپی، سومالی و جیبوتی و از طریق یمن خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌رسانند. این مسیر به «مسیر مهاجرت شرقی» شهرت دارد. رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت سال گذشته شمار مهاجرانی که در پی معیشت بهتر از این مسیر مهاجرت کرده‌اند ۶۴ درصد افزایش یافته است. زنان و کودکان در این مسیر پرمخاطره به تنهایی سفر می‌کنند. تا پیش از این به دلیل خطرهایی که در بیابان زنان و کودکان را تهدید می‌کند، مردان خانواده، روستاهای خود را ترک می‌کردند با این امید که کاری به دست بیاورند و برای خانواده‌شان پول بفرستند. آنتونیو ویتورینو در ادامه مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «زنان و کودکان که چاره‌ای جز مهاجرت ندارند در طول مسیر در معرض تجاوز جنسی و انواع خشونت‌ها و سوءاستفاده قاچاقچیان قرار دارند.»

سازمان جهانی بهداشت: علاوه بر کووید ۱۹ و آنفولانزا خطر همه‌گیری بیماری‌های عفونی هم در مناطق زلزله‌زده ترکیه وجود دارد

با گذشت بیش از یک هفته از زمین‌لرزه مرگباری که جنوب ترکیه را لرزاند، کمبود آب آشامیدنی سلامت عمومی را به خطر انداخته است. با توجه به اینکه بسیاری از زیرساخت‌های بهداشتی منطقه از بین رفته، نبود توالت‌های تمیز هم به این مشکل دامن زده است. باتیر بردیکلیچف، نماینده سازمان بهداشت جهانی در ترکیه در مصاحبه با الجزیره گفت کمبود آب خطر همه‌‌گیری بیماری‌های واگیر را افزایش داده است. این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد که سازمان جهانی بهداشت با مقامات محلی برای افزایش نظارت بر بیماری‌هایی که از آب‌های آلوده یا فاضلاب منتقل می‌شوند، مقابله با همه‌گیری آنفولانزا و کووید ۱۹ در بین آوارگان همکاری می‌کند. ۶ فوریه ۲۰۲۳ در ساعت ۰۴:۱۷ به وقت ترکیه زمین‌لرزه‌ای سهمگین و فاجعه‌آمیز به بزرگی ۸.۷ ریشتر مرکز و جنوب ترکیه و شمال و غرب سوریه را لرزاند و خسارات گسترده‌ای به جای گذاشت. در این زلزله تا ۱۵ فوریه /۲۶ بهمن ۱۴۰۱ دست‌کم ۴۱ هزار نفر کشته و بیش از ۱۲۰ هزار تن زخمی شده‌اند.

اخراج معلم جوان به خاطر پخش یک آهنگ شاد در یک مدرسه غیرانتفاعی در قائم‌شهر، احتمال لغو مجوز مدرسه

پس از انتشار ویدیویی از پخش آهنگ شاد «گنگستر شهر آمل» با صدای مجید احمدی در کلاس یک مدرسه غیرانتفاعی در قائمشهر، حسین کمالی، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، اعلام کرد معلم کلاس اخراج شده و مدیر مدرسه نیز تذکر کتبی دریافت کرده است. در شبکه‌های اجتماعی ویدیوی شادی دانش آموزان در این مدرسه خبرساز شده و پربازتاب بود. مدیر کل آموزش و پرورش مازندران گفت به خاطر شادی و هم‌خوانی دانش‌آموران و برای مجازات مسئولان مدرسه یاد شده در قائم شهر، «شورای نظارت» که روند فعالیت حرفه‌ای مدارس غیرانتفاعی را بررسی می‌کند جلسه‌ای تشکیل داد. احتمال دارد مجور این مدرسه غیرانتفاعی نیز لغو شود. کمالی گفت: «این اقدام معلم مدرسه که به نظر می‌رسد به دنبال شادکردن دانش آموزان بود از روی ناآگاهی انجام شد.» مدیر کل آموزش و پرورش مازندران تأکید کرد: «مدارس غیرانتفاعی که بخش بزرگی از فضا و فعالیت آموزشی مازندران بر دوش آنها قرار داد در انجام فعالیت‌های خود می‌بایست براساس سیاست‌های آموزش و پرورش عمل کنند.»

وکیل توماج صالحی: آماده برگزاری دادگاه هستیم، توماج روحیه فوق‌العاده و ستودنی دارد

امیر رئیسیان از وکلای توماج صالحی، خواننده انقلابی که با خطر اعدام روبروست در توییتر جزئیاتی از پرونده او را آشکار کرد. رئیسان نوشت: «وقت رسیدگی دادگاه هنوز تعیین نشده، پرونده کاملا خوانده شده و آماده برگزاری دادگاه هستیم. در این مدت، توماج ملاقات هفتگی با پدرش داشته و نیز دو ملاقات کوتاه با وکیل.» وکیل توماج صالحی در ادامه افزود: «ملاقات مفصلی با ایشان داشتم. خوشبختانه روحیه و انرژی ستودنی و فوق‌العاده‌ای دارد. ۸ آبان ۱۴۰۱ صالحی که در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران مدتی به صورت مخفیانه زندگی و فعالیت می‌کرد در استان چهارمحال و بختیاری دستگیر شد. مدتی، وضعیت او نامشخص بوده و از محل نگهداری او اطلاعاتی در دسترس نبود. رئیس کل دادگستری استان اصفهان از صدور کیفرخواست پرونده توماج صالحی با اتهاماتی از جمله «افساد فی‌الارض» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» خبر داد. پرونده صالحی پس از صدور کیفرخواست به دادگاه‌ ارجاع شده است. به گفته رئیس کل دادگستری استان اصفهان «بخشی از اتهامات توماج صالحی در دادگاه عمومی و بخشی دیگر در دادگاه انقلاب اصفهان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.»